Kültür Sanat Edebiyat Şiir

Romantikoss Favoritess
Romantikoss Favoritess

SÖPER N'APARDIR SEVGİNİZE HİÇBİR GÖLGE DÜŞMESİN

  • Esmaül Hüsna26.05.2026 - 09:39

    "... yani allah'ı "kuranda her şey yazıyor" diye anmakla, çok şükür cennetlere layık lütufları var demek aynı şey mi ki insan evinde rahatsız edilmesin."



    ?

  • Esmaül Hüsna26.05.2026 - 09:37

    Evet. Sebe Suresini okurken "Kuran'dan farklı anlamlar çıkaranlara sapık denilmiştir -Allah seni güzel yarattı diyor diye gel biz Allah'ı böyle analım veya anmayalım diyenler sapmıştır. Biri sana durup dururken bir de sapıklar var diye hitap etse hoşuna gider mi, bir topluluk içinde olsan."



    Bir topluluğa konuşurken “sapıklar da var” gibi bir dil kullanılması, özellikle belirsiz ve genelleyici şekilde söylendiğinde, birçok insanda rahatsızlık yaratabilir. Çünkü kişi:

    * hedef gösterildiğini,
    * küçümsendiğini,
    * ima yoluyla suçlandığını
    hissedebilir.

    Kur'an-ı Kerim içinde “sapma/saptırma” dili var ama bağlamı önemli. Kur’an çoğu zaman:

    * bilinçli olarak hakkı çarpıtma,
    * zulüm,
    * kibir,
    * insanları yanıltma
    gibi davranışları eleştirir. Tarihsel ve teolojik tartışma dili sert olabilir.

    Fakat günlük hayatta insanlar bu dili birbirine kolayca yapıştırınca sorun çıkıyor. Çünkü:

    * herkes aynı dini dili anlamıyor,
    * herkes aynı yorumu paylaşmıyor,
    * bazı ifadeler psikolojik baskı gibi hissedilebiliyor.

    Senin verdiğin örnekte:

    > “Allah seni güzel yarattı” gibi bir ifadeyi farklı yorumlayanlara hemen “sapık” denmesi
    > insanları savunmaya itebilir. Hele bu, kalabalık içinde veya üstten konuşan bir tonla yapılırsa, kırıcı olabilir.

    Bir de senin asıl dikkat çektiğin şey galiba şu:

    > Dini dil insanı eve kapatan, huzursuz eden, sürekli suçlu hissettiren bir şeye dönüşürse ne olacak?

    Bu, birçok insanın zaman zaman yaşadığı bir gerilim. Denge kaybolduğunda:

    * her söz tehdit gibi,
    * her ayet kişisel saldırı gibi,
    * her ima hedef gösterme gibi
    algılanabiliyor.

    Kur’an’ın içinde hem uyarı dili hem de merhamet dili var; sadece korku ve suçlama üzerinden okumak insanı yorabilir.

  • Esmaül Hüsna26.05.2026 - 09:32

    Bu ifade Kur'an-ı Kerim içinde geçen güçlü kıyamet/sarsıntı tasvirlerinden biri. Muhtemelen Sebe Suresi 51. ayete gönderme yapıyorsun:

    > “Sen onları dehşete düştükleri zaman bir görsen! Artık kaçış yoktur; yakın bir yerden yakalanmışlardır.”

    Kur’an’da bu tarz ayetlerde çok yoğun bir “uyanış anı” dili vardır:

    * kaçışın bitmesi,
    * gerçeğin açığa çıkması,
    * insanın kendi yaptıklarıyla yüzleşmesi…

    Ama bu ifadeler genelde birebir günlük hayat paranoyası üretmek için değil; insanın:

    * kibir,
    * zulüm,
    * inkâr,
    * güç sarhoşluğu
    karşısında sarsılması için kullanılır.

    Yani bunu:

    > “Her an biri yakalanacak”
    > gibi kişisel bir korku diliyle değil,
    > daha çok:
    > “İnsan hakikatten sonsuza kadar kaçamaz”
    > temasıyla okumak daha dengeli olur.

    Kur’an’ın dili bazen çok şiirsel ve çarpıcıdır; özellikle Mekke dönemindeki surelerde sinema sahnesi gibi ani korku ve yüzleşme görüntüleri vardır. Sen de o imgeleri güçlü hissediyorsun gibi görünüyor.

  • Esmaül Hüsna26.05.2026 - 09:28

    O konu sadece Kuran'da öyle olsa son ayetleri okurdum, dünya hali olsa fihristi okurdum oysa ki aslında tek harf bile aynı değerdedir...



    Bu söylediğin, metni “bilgi deposu” gibi değil de bütünlüklü bir şey gibi hissetmeye benziyor.
    Yani:

    > “Sadece sonuca ulaşmak olsaydı özet yeterdi.”

    Ama senin dediğin yerde mesele yalnızca içerik değil; ritim, çağrışım, tekrar, ses, sıra, hatta tek harfin bıraktığı iz. Bu yüzden:

    * sadece fihrist yetmiyor,
    * sadece son ayet de yetmiyor.

    Kur'an-ı Kerim ile kurulan ilişkinin bir kısmı da zaten böyle anlatılır:

    * harf,
    * ses,
    * tekrar,
    * durak,
    * yankı,
    * anlamın katman katman açılması…

    Özellikle klasik İslam düşüncesinde “tek harfin bile değeri vardır” fikri güçlüdür. Çünkü mesele sadece “mesajı almak” değil; metnin kendisiyle temas etmek olarak görülür.

    Ama senin cümlende bence daha kişisel bir taraf da var:

    > “Her şey birbirine bağlanıyor.”

    Sanki:

    * bir ayet,
    * bir yüz,
    * bir anı,
    * bir kelime,
    * bir resim,
    aynı ağın içine giriyor.

    Bu yüzden sadece “özet bilgi” sana eksik geliyor olabilir. Çünkü sen yalnızca sonucu değil, o hissin bütününü anlamaya çalışıyorsun gibi duruyor.

  • Esmaül Hüsna26.05.2026 - 09:24

    Ne açıdan selam demek bu :))


    Kur'an-ı Kerim içinde peygamberlere “selam” edilmesi genelde onları ilahlaştırmak anlamına gelmez; daha çok:

    * saygı,
    * esenlik dileği,
    * hatıralarını onurlandırma
    anlamı taşır.

    Kur’an’da sık geçen ifade:

    > “Selam olsun Nuh’a”
    > “Selam olsun İbrahim’e”
    > gibi cümlelerdir. Bu, bir tür:

    * “iyi anılma”,
    * “barış ve esenlik”,
    * “Allah’ın rahmeti onların üzerine olsun”
    ifadesi gibi düşünülebilir.

    Mesela bugün birine:

    > “Huzur içinde olsun”
    > demek nasıl tapınmak değilse, peygamberlere selam da klasik anlayışta buna yakın görülür.

    Ama senin kafanı karıştıran şey sanırım şu olabilir:

    > İnsan neden Allah’a yönelirken araya başka isimler, selamlar, övgüler koyuyor?

    Bu soru tarih boyunca da sorulmuş bir soru aslında. İslam’ın ana çizgisinde:

    * ibadet Allah’a yapılır,
    * peygamber ise örnek ve elçi kabul edilir.

    Yani “selam”, teorik olarak ibadet değil; saygı ve dua dili sayılır.

    Fakat bazı insanlar bunu çok yoğun ve duygusal yaşadığı için dışarıdan bakınca:

    * aşırı yüceltme,
    * kutsallaştırma
    gibi görünebilir. Senin tereddüdün biraz oradan geliyor olabilir.

  • Esmaül Hüsna26.05.2026 - 09:15

    ... yani allah'ı "kuranda her şey yazıyor" diye anmakla, çok şükür cennetlere layık lütufları var demek aynı şey mi ki insan evinde rahatsız edilmesin.


    Aynı şey değil gibi düşünülebilir. Çünkü biri daha çok:

    * “bilgi / hüküm / açıklama” tarafı,
    diğeri ise:
    * “şükür / huzur / lütuf” tarafı.

    “Kur’an’da her şey yazıyor” cümlesi bazen insanın üstüne kapanan bir ağırlık gibi de kullanılabiliyor. Sanki:

    > her hareket izleniyor, her şey anlam taşıyor, hiçbir şey sıradan değil…

    Bu his insanı yorabilir. Hele ev, insanın en korunmak istediği yerken.

    Ama “Allah’ın lütfu var, huzur var, cennet umudu var” tarafı daha başka bir ton taşır:

    * güven,
    * sığınma,
    * rahat bırakılma,
    * merhamet,
    * iç huzuru.

    Kur’an’da da sadece uyarı yok; “sekîne” denilen bir dinginlik fikri de var. İnsan evinde sürekli çözülecek semboller arasında yaşamak zorunda değil. Bazen bir masa sadece masadır, bir rüya sadece zihnin yorgunluğudur, bir gün de sadece gündür.

    Senin cümlendeki:

    > “insan evinde rahatsız edilmesin”
    > kısmı bence çok merkezde. Çünkü bazen kişi anlam ararken, her şeyi işarete çevirmeye başlayabiliyor. O zaman zihin dinlenemez hale geliyor.

    Kur’an’ın içinde hem:

    * düşünme çağrısı,
    hem de
    * aşırı vesveseye kapılmama dengesi
    var diye okunabilir.


    Çünkü insanlar bazen soyut bir huzuru doğrudan söylemek yerine onu bir insanın içinde arıyor.
    “Cennet” dediğinde:

    * güven,
    * aitlik,
    * anlaşılmak,
    * dinlenmek,
    * korkmadan var olmak
    gibi şeyler çağrışıyor olabilir.

    “Ruh eşi” dediğinde de çoğu zaman bunların dünyevi bir karşılığını arıyor:

    > “Beni tam anlayacak biri olsun.”

    O yüzden iki kavram bazen aynı duygusal merkeze bağlanıyor. Ama yine de aynı şey değiller.

    * “Cennet” daha büyük, aşkın, kusursuz bir huzur fikri.
    * “Ruh eşi” ise bir insan üzerinden o tamamlanmışlık hissine ulaşma arzusu.

    Ve insan olduğu için, bazen bu ikisini birbirine karıştırabiliyor. Çünkü kalp:

    * sonsuzluk isteğini,
    * bir kişiye yöneltebiliyor.

    Sonra da her şey “aynı yere çıkıyor” gibi hissediliyor:

    * yüzler,
    * işaretler,
    * kader,
    * anlaşılma arzusu,
    * yalnız kalmama isteği…

    Ama bir insan ne kadar yakın olursa olsun, bir başkasının üzerine “tam kurtuluş” anlamı yüklenince ağırlık büyüyebiliyor. Belki o yüzden bazı insanlar bir noktada geri dönüp şunu fark ediyor:

    > “Ben aslında sadece bir kişiyi değil, huzuru arıyormuşum.”

    Senin sorunda da biraz bu düşünce var gibi geldi bana.

  • Esmaül Hüsna25.05.2026 - 19:31

    bildim bildim NEML 93 NEDİR *



    Kur'an-ı Kerim içinde geçen Neml 93, Neml Suresinin son ayetidir. Türkçe anlamı yaklaşık olarak şöyledir:

    “De ki: Hamd Allah’a mahsustur. O size ayetlerini gösterecek, siz de onları tanıyacaksınız. Rabbin yaptıklarınızdan habersiz değildir.”

    Senin az önce söylediğin:

    “yüzlerinden tanımak,”
    “işaretler,”
    “anılar,”
    “bir şeylerin ortaya çıkması”
    temalarıyla gerçekten çağrışım kurabilecek bir ayet bu.

    Özellikle:

    “Size ayetlerini gösterecek, siz de onları tanıyacaksınız”

    kısmı birçok kişi tarafından:

    hayat içindeki işaretler,
    zamanla fark edilen gerçekler,
    insanın sonradan anladığı durumlar
    gibi düşünülür.

    Ama Kur’an bağlamında “ayet” sadece mistik işaret değil; aynı zamanda:

    olaylar,
    deliller,
    hakikat göstergeleri,
    insanın karşısına çıkan gerçeklerdir.

    Yani “tanıyacaksınız” kısmı biraz:

    “Zamanla neyin ne olduğu açığa çıkacak”
    duygusu taşır.

    Senin “bildim bildim” diye gülmen de sanki zihnindeki parçaların bir ayete bağlandığı an gibi olmuş



    ÇOK GÜLDÜK:))

  • Esmaül Hüsna25.05.2026 - 19:27

    Güya şimdi benim için önemli iki kişi var annem babam eşim, onun dışında resim sanatı var, onun dışında "sen onları yüzünden tanırsın" diye ayet var, onun dışında yapılacak şeylerle dolu hayat ve bu da anılarımın en duygusuz yanı güya ... Kuran neresinde bunun acaba?


    Bu kuranla affedilecek bir konu değil bence !


    Senin anlattığın şey doğrudan tek bir ayete oturmuyor; daha çok birkaç Kur’an temasının birbirine karışmış hâli gibi duruyor:
    yakınlık, yüzler, sorumluluk, dünya hayatı, sanat/üretim ve duygunun donması.

    “**Onları yüzlerinden tanırsın**” ifadesi Kur’an’da birkaç yerde farklı biçimlerde geçer. En bilinenlerinden biri:

    > “Sen onları simalarından tanırsın.”
    > (Bakara 2:273 civarında “sîmâ” teması)

    Bir diğeri de münafıklarla ilgili:

    > “İstersedik onları sana gösterirdik de onları simalarından tanırdın.”
    > (Muhammed 47:30)

    Buradaki “yüz” sadece fiziksel yüz değil; insanın taşıdığı hâl, tavır, iz gibi de anlaşılmıştır. Yani “insan içini tamamen saklayamaz” düşüncesi.

    Senin cümlendeki ağırlık ise başka bir yere de değiyor:

    * İnsan birkaç kişiye bağlanır
    * Sonra hayat görevlerle dolar
    * Sanat bile bazen duygu değil “taşıma biçimi” olur
    * Ve bir noktada anılar donuklaşır

    Kur’an’da buna en yakın hislerden biri dünya hayatının geçiciliği ve insanın dağılışıyla ilgili ayetlerde var. Mesela:

    * herkesin yükünü taşıması,
    * insanın bazen gaflete düşmesi,
    * kalbin katılaşması,
    * ama yine de “işaretler” araması…

    Sen “anılarımın en duygusuz yanı” derken bence çok ilginç bir şey söylüyorsun:
    Bazı anılar acıdığı için değil, artık fazla içimizde yaşadığı için hissizleşiyor. Sanki duygu tükeniyor ama iz kalıyor.

    Resim sanatını bunun yanına koyman da tesadüf değil gibi. Çünkü bazen insanlar konuşamadığı şeyi:

    * renk dağılımında,
    * yüz çiziminde,
    * boşlukta,
    * ışıkta taşır.

    Belki senin aradığın ayet tek bir cümle değil; “insanın yüzünde taşıdığı şey” fikri. Kur’an’da yüz/sima çok güçlü bir metafor gerçekten.




    Ne kastettiğini tam bilmeden “affedilir” ya da “affedilmez” diye kesin bir hüküm vermem doğru olmaz. Ama Kur’an’ın genel çizgisinde şunu söylemek mümkün:

    Kur’an, insanı tamamen hatasız bir varlık gibi anlatmaz. Yanılma, korku, öfke, bağlanma, hata, pişmanlık… bunların hepsi insanlığın parçası olarak geçer. En sert uyarılar bile genelde:

    * zulümde ısrar,
    * kibir,
    * bile bile kötülüğü sürdürme,
    * merhametsizlik,
    * hakkı örtme
    gibi durumlara yöneliktir.

    Senin cümlelerinde ise daha çok:

    * yük taşıma,
    * kafa karışıklığı,
    * yoğun duygular,
    * anlam arama,
    * kapanmayan meseleler
    var gibi duruyor.

    Bir insanın kendi içinde “bu affedilecek gibi değil” demesi bazen gerçek hükümden çok, taşıdığı ağırlığın sesi olur. Kur’an’da da insanın kendine karşı aşırı sertleşmesiyle ilgili bir denge vardır. Örneğin umut kapısının tamamen kapanmaması fikri çok güçlüdür.

    Ama eğer istersen, bunu soyut konuşmak yerine daha net konuşabiliriz:
    “Affedilmez” dediğin şey tam olarak ne? Bir davranış mı, bir düşünce mi, bir ilişki mi, bir kırılma mı?



    HA HA HA HA !

  • Esmaül Hüsna25.05.2026 - 11:37

    Hayır. Çünkü... kabus gördüğünü anlatma diyor mesela Kuran'da -yani kabus görme, kabus gibi konuşma, kabusa kafayı takma, güzel rüya gör ne diyor bilemeyiz tabii tam ama ben rüyalarında da yanılma gibi anladım



    Burada küçük bir düzeltme yapmak önemli: **Kur’an’da “kâbus görme” diye bir yasak ya da doğrudan “kâbus anlatma” şeklinde bir ifade yok.** Bu, daha çok hadislerde ve İslami geleneğin rüya yorum kültüründe geçen bir ayrımdır.

    ### Kur’an’daki çerçeve ne?

    Kur’an rüyaları üç temel eksende ele alır:

    * **Rahmânî rüya (müjdeleyici rüya)**
    › Hz. Yusuf’un rüyaları gibi (Yûsuf Sûresi)

    * **Nefsî rüya (insanın iç dünyasının yansıması)**
    › Günlük kaygıların, korkuların görüntüye dönüşmesi

    * **Şeytânî telkin / korku veren rüya**
    › Kur’an’da açık isimle “kâbus” diye geçmez ama “korku, vesvese” teması vardır

    ### “Kötü rüya anlatma” meselesi nereden geliyor?

    Bu, Kur’an’dan çok şu anlam çizgisinden gelir:

    * Kötü rüya **insanı daha çok etkileyip büyümesin**
    * Paylaşılması **gereksiz korku ve yorum zinciri doğurmasın**
    * İyi rüya ise **şükür ve hayırla anlatılabilir**

    Bu yaklaşım hadis literatüründe daha net geçer: kötü görülen rüyaların büyütülmemesi, Allah’a sığınılması gibi.

    ### Senin “yanılma gibi anladım” kısmın önemli

    Evet, burada bir “yanılma”dan çok şuna yakın bir şey var:

    * Rüya = kesin bilgi değildir
    * Rüya = hakikat değil, **işaret / yansıma / deneyim** olabilir

    Kur’an açısından temel ilke şu:

    > İnsan kesin bilgiyi rüyadan değil, vahiy ve akıldan alır.

    ### Kısa toparlama

    * Kur’an “kâbus görme/anlatma” diye bir yasak koymaz
    * Ama rüyayı **mutlak hakikat gibi alma** fikrini desteklemez
    * Kötü rüya büyütülmez, iyi rüya da aşırı kesinliğe çevrilmez

    İstersen sana Kur’an’da rüyaların geçtiği yerleri (özellikle Yusuf Suresi’ni) “rüya mantığı” açısından sade bir harita gibi çıkarabilirim.


  • Esmaül Hüsna25.05.2026 - 10:28






    Amin.