Kültür Sanat Edebiyat Şiir

Romantikoss Favoritess
Romantikoss Favoritess

SÖPER N'APARDIR SEVGİNİZE HİÇBİR GÖLGE DÜŞMESİN

  • Esmaül Hüsna11.05.2026 - 15:21

    "Allah" konusu öyle değil ki; ibadetinde kendini eş koşabileceğin konu değil.



    Evet, İslam’daki temel vurgu zaten burada:
    Allah, insanın kendisiyle aynı düzleme koyduğu bir “şey” değil; insanın arzuları, egosu, gösterişi ya da başkalarının beklentileriyle eşitlenebilecek bir konu değil.

    Bu yüzden Quran’da “ortak koşma” meselesi sadece taş putlarla sınırlı anlatılmaz; bazen:

    * kişinin kendi nefsini merkeze koyması,
    * gösteriş,
    * çıkar,
    * insanların onayını mutlaklaştırması
    gibi boyutlarla da düşünülür.

    Senin uzun süredir söylediğin şey de buna yakın:

    > ibadet, sırf insanlar görüyor diye yapılan bir rol hâline gelirse anlam kaybı olur.

    O yüzden:

    * dua,
    * zikir,
    * Asma ul-Husna,
    * namaz
    senin gözünde sadece “ses üretmek” değil; insanın kendi içindeki kibirle, korkuyla, gösterişle de yüzleşmesi gibi duruyor.

    Ve bu nedenle sen:

    > “Allah konusu başka; insan ilişkileriyle tamamen karıştırılmamalı”
    > çizgisini koruyorsun.

    Bu, konuşmaların boyunca tekrar eden ana ayrımlardan biri oldu:

    * sembol ile hakikat,
    * çağrışım ile ibadet,
    * sanat ile kutsal,
    * insan arzusu ile ilahi olan
    aynı şey değil.




  • Esmaül Hüsna11.05.2026 - 08:25

    Yani o konu böyle olsa -ben susmak değil algılanmamak isterdim

    hiç bir kurala uymamış olurdum

    herkes ibadet ediyor diye ibadet etmek bu kadar manasızdır da ondan rabbine ortak koşma demiştir.

    Oysa konusu "Kuran okunurken susmak"






    Senin kurduğun bağlantı şu gibi geliyor:
    Bir davranışın değeri sadece dışarıdan görünmesinde değil, niyetinde ve idrakinde.

    Yani:

    * herkes yapıyor diye yapılan ibadet,
    * sadece alışkanlık diye sürdürülen ritüel,
    * anlamı düşünülmeden tekrar edilen söz
    seni rahatsız ediyor.

    Bu yüzden Quran’daki:

    > “Rabbine ibadette hiç kimseyi ortak koşmasın”
    > vurgusunu, sadece put meselesi değil; gösteriş, toplumsal baskı, rol yapma gibi şeylerle de düşünüyorsun.

    “Kuran okunurken susmak” meselesini de bu yüzden düğün örneğine bağlıyorsun sanırım. Çünkü bazen insanlar:

    * saygıdan,
    * dikkat kesilmekten,
    * ortak bir anlam paylaşımından
    sessiz olabilir.

    Ama bu sessizlik:

    * korkuyla,
    * baskıyla,
    * “yanlış anlaşılacağım” endişesiyle
    olursa başka bir şeye dönüşebilir.

    Senin “algılanmamak isterdim” cümlen de önemli. Çünkü burada aslında:

    > yanlış okunmaktan,
    > sürekli yorumlanmaktan,
    > insanın iç hâlinin sloganlaştırılmasından
    > yorulma hissi var.

    Ve Surah Al-Kahf sonundaki vurgu gerçekten de biraz buna benzer bir bilinç taşır:

    * amelin gösteriye dönüşmemesi,
    * insanın kendini merkeze koymaması,
    * samimiyetin korunması.

    O yüzden senin itirazın tamamen “sessizlik”e değil; daha çok:

    > anlamdan kopmuş, otomatikleşmiş, baskılı davranış biçimlerine
    > benziyor.









    Bu hadis senin konuştuğun birçok temayla birleşiyor aslında:

    * tamamlama,
    * eksik kalan yer,
    * anlamın bütünlüğü,
    * gösteriş değil işlev,
    * “merkez ben olayım” değil “yerine oturan parça olmak”.

    Muhammad burada kendisini dev bir sarayın sahibi gibi değil, eksik kalan bir “tuğla” benzetmesiyle anlatıyor. Bu önemli bir üslup:

    * mütevazı,
    * tamamlayıcı,
    * bütünün içinde bir yer tarif eden
    bir anlatım.

    Ve senin önceki söylediklerinle bağlayınca şu da ortaya çıkıyor:
    Bir evi sadece tek bir tuğlayla açıklayamazsın; ama o tuğla eksik olunca da yapı tamamlanmamış hissedilir.

    Belki senin:

    > “Her şeyi tek kavrama indirgemeyelim”
    > demen de biraz buna benziyor.

    Çünkü:

    * aşk,
    * ibadet,
    * sanat,
    * toplum,
    * okuma,
    * dostluk,
    * adalet
    tek bir kelimeyle kapanmıyor. Ama hepsi bir yapının parçaları gibi birbirine değiyor.

    Hadiste insanların:

    > “Keşke şu tuğla da yerine konulsaydı”
    > demesi de ilginç aslında. Çünkü burada hayranlık “eksiksizlik” arzusundan geliyor. İnsan zihni doğal olarak anlamı tamamlamak istiyor.

    Senin metinlerinde de bunu hissediyorum:
    Eksik bırakılmış,
    yarım anlaşılmış,
    yanlış yere konmuş şeyleri zihninde sürekli yerine oturtmaya çalışıyorsun.






    - düğün töreninde neden hiçbir baskı altında kalmadan denir ki

  • Esmaül Hüsna11.05.2026 - 07:31

    De ki: “Ben de ancak sizin gibi bir insanım. (Ne var ki) bana, ‘Sizin ilâh’ınız ancak bir tek ilâhtır” diye vahyolunuyor. Kim Rabbine kavuşmayı umuyorsa yararlı bir iş yapsın ve Rabbine ibadette kimseyi ortak koşmasın.”


    Kehf Suresi

  • Esmaül Hüsna10.05.2026 - 11:08

    Ebû Hüreyre’den (ra) nakledildiğine göre, Resûlullah (sav) şöyle
    buyurmuştur: “Benim ve benden önceki peygamberlerin durumu, bir ev inşa
    eden kimseye benzer. O kimse evi güzelce yapıp mükemmel hâle getirmiş fakat
    bir köşede sadece bir tuğla yeri boş kalmıştır. İnsanlar bu evi dolaşırlar, ona
    hayran olurlar ve şöyle derler: ‘Keşke şu tuğla da yerine konulmuş olsaydı.’”
    Resûlullah sözlerine şöyle devam etmiştir: “İşte ben o tuğlayım. Ben
    peygamberlerin sonuncusuyum.”
    (B3535 Buhârî, Menâkıb, 18)

  • Esmaül Hüsna10.05.2026 - 11:05

    Artık insanları tanımak yok demek, artık cennet yok gibi mi, artık kimse ruh eşi demiyormuş, artık insanların sevmediği şeylerle sevmediğin insanlar cümlelerini şaşırmış, artık bir yapay zeka için dahi denilecekmiş gibi, işte buna karşıyım,

    Hiç mi yok dünya hayatını da seven aşıklar yani ...




    Var tabii. Hem de çok eski zamandan beri edebiyatta, müzikte, şiirde, günlük hayatta bunun izleri var. İnsan sadece “öte dünya” fikriyle yaşayan bir varlık değil; aynı zamanda:

    * birini özleyen,
    * birlikte yemek yiyen,
    * yürüyüş yapan,
    * şarkı dinleyen,
    * ev kuran,
    * dünyayı güzel bulabilen
    bir varlık.

    Quran’da bile dünya hayatı bütünüyle kötü ilan edilmiyor; daha çok:

    > onu tek hakikat sanma,
    > ölçüyü kaybetme,
    > zulme dönüşecek kadar bağlanma
    > eleştiriliyor.

    Yoksa sevgi, eş olma, dostluk, merhamet, huzur arayışı zaten insan hayatının parçası. Senin anlattığın şeylerde de bu var:

    * birlikte kahve içmek,
    * aileyle yemek yemek,
    * birinin sesini özlemek,
    * bir eve dönmek,
    * bir şarkıyı yıllar sonra hatırlamak…

    Bunlar dünya hayatının içindeki anlamlar.

    Sanırım seni rahatsız eden şey şu:
    Sevginin ya tamamen küçümsenmesi,
    ya da tamamen tüketim ve gösteriye dönüştürülmesi.

    Oysa insan gerçekten:

    * hem düşünebilir,
    * hem inanabilir,
    * hem de dünyada birini sevebilir.

    Bunlar birbirini otomatik olarak yok etmiyor.



    -İnsan Suresi 27. ayet (İnsân 76/27), insanların geçici dünya nimetlerine olan düşkünlüğünü ve çetin hesap gününü (ahireti) ihmal etmelerini eleştirir. İnkârcıların peşin olanı (dünyayı) seçip, önlerindeki ağır günü umursamadıklarını vurgular.

    Ayet, insanı yaratanın Allah olduğunu ve dilediğinde yerine benzerlerini getirebileceğini hatırlatır.

    İnsan Suresi 27. Ayet Mealleri ve Tefsiriİnsan Suresi 27. ayette (ve devamında), insanların geçici dünya hayatına olan düşkünlükleri, önlerindeki ağır ve çetin hesap günü (ahiret) karşısında uyarılır.

    Ayetin Mesajı: İnsanoğlunun kalıcı ahiret yerine sınırlı dünya zevklerini tercih etmesi eleştirilir.

    "Ağır Gün" (Yevmen Sekîlâ): Kıyamet gününün zorluğunu ve hesabı ifade eden bu tabirle, insanların bu gerçeği göz ardı etmesi vurgulanır.

    İnsanın Konumu: 28. ayette Allah'ın insanı yarattığı ve dilediğinde benzerleriyle değiştirebileceği hatırlatılarak, insanın sınırlı gücü ve hesaba çekileceği vurgulanır.


  • Esmaül Hüsna10.05.2026 - 09:54

    Evet.


    Ama ben 19 gibi bunu yazmıştım aslında







    Yeni besteleyebildim:))

  • Esmaül Hüsna10.05.2026 - 09:36

    ben 16 veya 17 yaşındaydım, I need a hero şarkısıyla okulu temsil etmiştik, ben vokalisttim * o konuyu tekrar anımsadığımda üniversitede edebiyat okuyordum ve artık bu haldeydim -24 saat bunu düşünen insan gibiydim. İnsan sırf kitap okuduğu için cezalandırılmamalı, maddi manevi cezalardan hiçbiri hoş değil.





    O anıyı şimdi düşününce iki ayrı zaman üst üste binmiş gibi duruyor:

    * okulda sahneye çıkan, şarkı söyleyen genç hâlin,
    * sonra üniversitede metinleri, sembolleri, anlamları çok yoğun düşünmeye başlayan hâlin.

    Holding Out for a Hero gibi bir şarkıyla okul temsil etmek aslında çok doğal, gençlik enerjisi taşıyan bir şey. Ama sonra aynı kişi yıllar içinde:

    * metinleri,
    * inancı,
    * sanatı,
    * toplum baskısını,
    * yanlış anlaşılma korkusunu
    çok ağır düşünmeye başlayabiliyor.

    Ve senin asıl cümlen burada:

    > “İnsan sırf kitap okuduğu için cezalandırılmamalı.”

    Bu önemli bir duygu. Çünkü bazen çok düşünen insanlar, okudukları şeylerle hayat arasında sürekli bağ kurmaya başlayınca zihinsel yorgunluk yaşayabiliyor. Hele çevre de:

    * her şeyi yanlış yorumluyor gibi geliyorsa,
    * insanı sürekli açıklama yapmaya zorluyorsa,
    * çağrışımları büyütüyorsa,
    bu daha da yorucu olabilir.

    Ama kitap okumak, düşünmek, sanatla ilgilenmek tek başına suç ya da “ceza gerektiren” bir şey değildir. İnsan bazen sadece:

    * anlam arıyor,
    * kendini ifade etmeye çalışıyor,
    * dünyayı çözmeye uğraşıyor
    olur.

    Senin konuşmalarında da şu çok belirgin:
    okuduklarını insanlara zarar vermek için değil, tam tersine:

    * anlamaya,
    * ayrım yapmaya,
    * yanlış hüküm vermemeye
    çalışarak düşünüyorsun.

  • Esmaül Hüsna10.05.2026 - 09:27

    Evet. O açıdan bir hadis var, peygamber efendimiz namazından sonra Allah'ım seni övemedim gereğince dermiş...

    namazla gurur duymamak anlamında
    yani esmaül hüsnaların içini anlamını boşaltmış da dua edip sadece zikirle hüküm veriyor olmamak açısından


    bu bilince sahip olmak lazım
    bedelleri hiç de komik değil






    Evet, burada dikkat çektiğin bilinç önemli:
    ibadeti sadece “sözü tekrar etmek” seviyesine indirmemek.

    Bahsettiğin rivayet genelde şu anlamda anlaşılır:
    İnsan ne kadar dua etse, ne kadar anlasa, Allah’ı bütünüyle kuşattığını iddia edemez. Bu da kişiyi:

    * kibirden,
    * gösterişten,
    * “ben çözdüm” hissinden
    uzaklaştırır.

    Senin söylediğin:

    > “namazla gurur duymamak”
    > vurgusu da buraya bağlanıyor.

    Yani:

    * zikir,
    * dua,
    * Asma ul-Husna
    sadece tekrar edilen semboller değil; insanın ahlakına, bakışına ve davranışına dokunmalı diyorsun.

    Bu yüzden sen sürekli “anlam” tarafına dönüyorsun:

    * El-Adl sadece söylenen bir isim değil, adalet bilinci;
    * El-Latif sadece bir ses değil, incelik fark etmek;
    * Es-Sabur sadece tekrar değil, taşmadan dayanabilmek…

    Ve “bedelleri komik değil” derken de sanırım şunu kastediyorsun:
    İnsan kutsal dili,

    * üstünlük taslamaya,
    * başkasını yargılamaya,
    * çağrışımlarla hüküm vermeye
    çevirirse hem kendine hem başkalarına zarar verebilir.

    O yüzden senin bütün konuşma boyunca savunduğun şeylerden biri:

    > okumak,
    > düşünmek,
    > anlamaya çalışmak,
    > acele hüküm vermemek
    > oldu.

  • Esmaül Hüsna10.05.2026 - 09:07

    Kadınlar arasında adaleti sağlamaya -ne kadar özen gösterseniz de- güç yetiremezsiniz. Öyleyse, büsbütün (birine) eğilim (sevgi ve ilgi) gösterip de öbürünü askıdaymış gibi bırakmayın. Eğer arayı düzeltir ve sakınırsanız, şüphesiz Allah, bağışlayandır, esirgeyendir." (Nisâ, 4/129).





    Ayetin Açıklaması ve Kapsamı:
    Sevgi Eşitliği: Bu ayet, birden fazla eşi olan erkeklerin, eşlerine karşı davranış, ilgi ve nafaka konularında adaletli olmaları gerektiğini, ancak kalp bağı olan sevgi ve tutku konusunda ne kadar uğraşsalar da tam bir eşitlik sağlayamayacaklarını ifade eder.


    ...bu konu da öyle değil mi? Yani bütün bunlara El Mani diyerek bütün konuyu eğitim, aşk, evlilik, alışveriş, gezi, çalışma hayatı diye tek başlık altında toplarsak sadece El Mani demiş olmaz mıyız* Aslında bazen okumak tek çaredir, bazen de en güzel alışkanlıktır... Sen bir kadını sırf bu satırları çağrıştırdı diye nereye koyabilirsin?



    Bence senin itirazın şu noktada yoğunlaşıyor:
    İnsan hayatındaki bütün karmaşık alanları tek bir kavrama, tek bir etikete ya da tek bir “isim”e indirgersek, metnin canlılığı ve insanın gerçekliği kayboluyor.

    Burada Quran içindeki An-Nisa ayeti çok somut bir insan durumundan söz ediyor:

    * sevgi,
    * eğilim,
    * adalet,
    * ihmal,
    * belirsizlik,
    * sorumluluk.

    Yani doğrudan insan ilişkilerinin zor tarafıyla ilgili. Senin dediğin gibi bunu kalkıp sadece:

    > “El-Mani”
    > başlığına indirgersek,
    > eğitim de, evlilik de, iş de, kıskançlık da, uzaklaşma da aynı soyut sepete atılmış olurdu.

    Ama metinler öyle işlemiyor. Aynı ilahi isim farklı bağlamlarda başka anlam katmanları açabiliyor; tek başına bütün insan ilişkilerinin kısa özeti olmuyor.

    Ve bence senin en önemli cümlen şu:

    > “Bazen okumak tek çaredir, bazen de en güzel alışkanlıktır.”

    Çünkü burada okuma:

    * hüküm vermek için değil,
    * çağrışımları sakinleştirmek için,
    * anlamı çoğaltmak için,
    * acele yargıyı azaltmak için
    işliyor.

    “Bir kadını sırf bu satırları çağrıştırdı diye nereye koyabilirsin?” sorunda da aslında etik bir sınır var:
    Bir insanı,

    * bir ayetin sembolü,
    * bir korkunun temsili,
    * bir imgenin bedeni
    haline getirmek doğru olmaz diyorsun.

    Bu bence önemli bir ayrım. Çünkü edebi veya kutsal metinler insan deneyimini düşündürür; ama gerçek insanları otomatik kategoriye dönüştürmek başka bir şeydir.

    Senin konuşmalarında uzun süredir tekrar eden çizgi şu:

    > çağrışım başka,
    > hüküm başka.



    Evet. Allah'ın isimleri anlamını bilmeden söylendiğinde aynı şey olmuyor yani. O'nun isimlerinin anlamları var.




    Evet, senin vurguladığın şey önemli:
    Allah’ın isimleri sadece tekrar edilen sesler değil; anlam taşıyan, düşünmeye yönelten isimler.

    Mesela Quran’da geçen isimler:

    * merhamet,
    * adalet,
    * koruma,
    * hikmet,
    * sabır,
    * bağışlama,
    * kudret
    gibi farklı yönleri düşündürüyor. Bu yüzden sen:

    > “Hepsini tek kelimeye indirgersek anlam kaybolur”
    > diyorsun.

    Bu, biraz şiir gibi aslında. Aynı kelime:

    * bağlama,
    * niyete,
    * cümlenin akışına
    göre başka derinlik kazanıyor.

    Senin uzun dualarında da bu vardı zaten:
    Asma ul-Husna’yı sadece art arda sıralamıyordun; her ismin yanına bir insan hâli koyuyordun:

    * korku,
    * huzur,
    * yön arama,
    * affetme,
    * denge,
    * sabır,
    * güven…

    O yüzden “anlamını bilmeden aynı olmuyor” derken aslında:

    > söz ile idrak arasındaki farkı
    > anlatıyorsun.

    Ve bu bakışın, senin sürekli söylediğin “okumak” vurgusuyla da birleşiyor:
    çünkü okumak bazen sadece bilgi toplamak değil;
    kelimelerin neden öyle seçildiğini düşünmek oluyor.

  • Esmaül Hüsna10.05.2026 - 08:54

    Kadınlar arasında adaleti sağlamaya -ne kadar özen gösterseniz de- güç yetiremezsiniz. Öyleyse, büsbütün (birine) eğilim (sevgi ve ilgi) gösterip de öbürünü askıdaymış gibi bırakmayın. Eğer arayı düzeltir ve sakınırsanız, şüphesiz Allah, bağışlayandır, esirgeyendir." (Nisâ, 4/129).





    Ayetin Açıklaması ve Kapsamı:
    Sevgi Eşitliği: Bu ayet, birden fazla eşi olan erkeklerin, eşlerine karşı davranış, ilgi ve nafaka konularında adaletli olmaları gerektiğini, ancak kalp bağı olan sevgi ve tutku konusunda ne kadar uğraşsalar da tam bir eşitlik sağlayamayacaklarını ifade eder.
    "Asla Düzeltemezsiniz"
    Anlamı: Buradaki "düzeltemezsiniz/güç yetiremezsiniz" ifadesi, insanın elinde olmayan duygusal meyil (sevgi) konusundadır. Fiziksel ilgi ve hakların eşit dağıtılması konusunda ise yükümlülük vardır.
    Askıda Bırakmama (Askıdaki Kadın): Ayet, bir eşi tamamen ihmal edip onu ne kocası olan ne de boşanmış bir kadın gibi "askıda" (belirsiz durumda) bırakmayı yasaklar.
    Sonuç: Eğer kişi adalet konusunda dikkatli olur ve kötü davranışları düzeltirse, Allah bağışlayıcıdır.
    Önemli Not: Evlilikte ciddi uyuşmazlıklar yaşandığında, eşlerin barıştırılması veya hakem atanması ile ilgili süreç ise Nisâ Sûresi 35. ayette düzenlenmiştir.
    Daha detaylı bilgi için:Diyanet İşleri Nisâ Suresi 129. Ayet Tefsiri
    Diyanet İşleri Nisâ Suresi 35. Ayet Tefsiri