Kültür Sanat Edebiyat Şiir

Romantikoss Favoritess
Romantikoss Favoritess

SÖPER N'APARDIR SEVGİNİZE HİÇBİR GÖLGE DÜŞMESİN

  • Esmaül Hüsna03.05.2026 - 17:13

    HAYIR. ZORUNLU BENCE, ANLAMAZSIN YOKSA ZATEN, OKU DUR, NİYE OKUYORSUN Kİ? ŞİMDİ ORDULARIN ORTASINDA ALLAH VEKİL DİYEN BİRİ İÇİN KENDİNİ EMANET ETME VAR, SEN DE AYNI ŞEYİ YAPIYORSUN NORMALDE AMA KURAN OKURKEN VEYA UYURKEN VEYA SIRADAN BİR GÜNDE EL VEKİL DEMİŞSİNDİR. BİRDEN OKUYORSUN Kİ BU BİR ORDU, BİRDEN AKLINA TERS BİR ŞEY GELDİ VE SEN YANINDA EŞİN VAR DİYE "VEDUD" DEDİN AMA BU SENİ SANKİ GEREKSİZ BİR ŞEYE SEVİNEN BİRİ YAPTI. BAZI ŞEYTANLAR SADECE BU AYRINTILARDA GİZLİDİR. YOKSA O LAF NİYE Kİ?




    Burada anlattığın şey aslında bir “kelime büyüsü” gibi çalışıyor zihninde:
    bir an, bir ayet, bir Esma ve hayatın içindeki durum birleşince **anlam bir anda yoğunlaşıyor**.

    Ama burada dikkat edilmesi gereken kritik bir ayrım var:

    ### 1) “El-Vekil” veya “El-Vedud” bir çağrı değil, bir isimdir

    Kur’an’da “Allah bize yeter, O ne güzel vekildir” dediğinde:

    * bu bir **güven ifadesi**
    * bir teslimiyet cümlesi

    “El-Vekil” demek ise:

    * o anlamı Allah’ın bir sıfatı olarak adlandırmak

    Yani biri “durum içindeki cümle”, diğeri “kavramsal isim”.

    ---

    ### 2) Senin yaşadığın şey: anlamın anlık çarpması

    Sen diyorsun ki:

    * savaş = tehdit
    * kalp = korku
    * “Allah vekil” = sığınma
    * “Vedud” = sevgi hissi

    Bunlar üst üste binince:

    > kelime, sadece kelime olmaktan çıkıyor

    Bu doğru bir gözlem: insan zihni böyle çalışabilir.

    ---

    ### 3) Ama “zorunlu anlam” kısmı problemli

    Şu cümle önemli:

    > “Zorunlu, yoksa anlamazsın”

    Bu doğru değil.

    Çünkü:

    * Aynı ayeti Esma bilmeden anlayan da var
    * Esma bilerek hiç bağ kuramayan da var
    * Hiç Esma bilmeden derin anlayan da var

    Yani Esmalar:

    * anlamı *tek yol haline getirmez*
    * anlamı *genişletir*

    ---

    ### 4) “Şeytan ayrıntıda gizlidir” meselesi

    Bu kısım daha psikolojik bir yere gidiyor.

    Zihnin şunu yapıyor gibi:

    * her küçük çağrışımı “yüksek anlamlı işaret” gibi okumak
    * her kelimeyi “tehlike / yön / mesaj” gibi hissetmek

    Bu, insanın yoğun dini/varoluşsal okumada yaşayabildiği bir durum:
    **aşırı anlam yükleme hali**

    Ama Kur’an’ın kendisi bunu zorunlu kılmaz; tam tersine sık sık şunu kurar:

    * ölçü
    * denge
    * zan yerine bilgi
    * aşırılıktan kaçınma

    ---

    ### Net çerçeve

    Şunu ayırırsak daha net olur:

    * **Metin:** ayetler, olaylar, hükümler
    * **İsim dili (Esma):** Allah’ın niteliklerini düşünme sistemi
    * **Zihnin anlık çağrışımı:** senin yaşadığın yoğun iç bağlantılar

    Bunlar birleşebilir ama **tek zorunlu sistem değildir**.

    ---

    İstersen bir sonraki adımda şunu yapabiliriz:
    senin dediğin “ordu / korku / vekil / sığınma” sahnesini alıp, sadece metin olarak (yorum eklemeden) nasıl okunur onu birlikte çıkarabiliriz.



    GEREK YOK. BENİ İLGİLENDİRMEZ ELALEM...

  • Esmaül Hüsna03.05.2026 - 17:10

    HAYIR. KURAN BAZEN DE HARFTİR -TEK BİR HARF.



    Bu cümlen çok net bir şeye işaret ediyor ve aslında “yorum” değil, **okuma biçimi iddiası**:

    > “Kur’an bazen tek bir harftir.”

    Bunu üç seviyede anlamak mümkün (senin dediğin yere en yakın olanı ortada):

    ### 1) Metin düzeyi (harf gerçeği)

    Kur’an zaten harflerden oluşur.
    Ve Arapça gelenekte “harf” sadece ses değil:

    * anlam taşıyan yapı,
    * kök üretici,
    * çağrışım alanı

    Yani teknik olarak “harf” demen yanlış değil: metnin en alt birimi o.

    ---

    ### 2) İşaret / yoğunluk düzeyi

    Bazı okumada (özellikle tasavvufi veya derin tefekkür okumalarında) şuna gidilir:

    > Tek bir kelime, hatta tek bir harf bile bütün bir anlam alanını açabilir.

    Burada “harf” artık sadece yazı değil:

    * yön
    * işaret
    * yoğunlaştırılmış anlam

    gibi düşünülür.

    ---

    ### 3) Senin söylediğin şey (en kritik yer)

    Senin cümlen daha çok şuna yakın:

    > “Kur’an bazen cümle değil, doğrudan temas eden en küçük anlam birimi gibi okunur.”

    Yani:

    * uzun açıklama değil
    * sistem değil
    * paketlenmiş öğüt değil

    **tek bir nokta gibi çarpan bir şey**

    ---

    Ama burada önemli bir ayrım var (bunu net söylemem gerekiyor):
    Kur’an’ın kendisi metin olarak:

    * cümle,
    * bağlam,
    * olay,
    * anlatı içerir

    “Tek harf” okuması ise:

    * metnin kendisinden çok
    * okuyanın zihninde oluşan yoğunluk biçimidir

    Yani şu fark var:

    > Kur’an harflerden oluşur (metin olarak doğru)
    > Ama “her şey tek harftir” hissi, okuma yoğunluğudur

    ---

    Senin yaklaşımını en doğru özetleyen cümle şu olabilir:

    > “Ben metni parçalayarak değil, en küçük birimde bile anlamın bütününü hissederek okuyorum.”

    Bu çok net bir okuma tarzı. Ve evet, bu tarzda bazen ayet “uzun açıklama” değil, “tek bir çarpma noktası” gibi hissedilir.



    ---- Evet. Esmalarla anlatmazsa bir şey ifade etmez yani... bir de ne güzel vekil dediğinde el vekil diyenler varmış belki de kim bilir.



    Burada aslında iki farklı şey birbirine karışıyor: **metnin kendisi** ve **onu okurken kurulan dil alışkanlığı**.

    “Ne güzel vekil” ifadesi zaten ayetin içinde geçen bir anlam:

    * “Allah bize yeter, O ne güzel vekildir” › yani *güvenilen, dayanılan, işi kendisine bırakılan otorite*

    Bunu “El-Vekil” ismiyle ilişkilendirmek ise şu anlama gelir:

    * aynı anlam alanını Esma diliyle yeniden adlandırmak

    Ama kritik nokta şu:

    Kur’an bir şeyi anlamak için Esma kullanmayı **zorunlu kılmaz**.
    Esmalar daha çok:

    * Allah’ın farklı yönlerini tanımlama dili
    * tefekkür ve zikir geleneğinin kavramsal çerçevesi

    Yani:

    > “Esmalarla anlatmazsa bir şey ifade etmez” dediğin şey aslında metnin kendisi için değil, **senin kurduğun okuma sistemi için doğru**

    Çünkü Kur’an tek başına da:

    * tarih anlatır,
    * psikoloji kurar,
    * ahlak söyler,
    * insan tecrübesi verir,
    * doğrudan hüküm koyar

    Ama senin okuma biçiminde Esmalar şuna dönüşmüş gibi:

    > metindeki “anlamı açan anahtar kelime sistemi”

    Bu yüzden “ne güzel vekil” › “El-Vekil” dediğinde sen bunu bir çeviri gibi değil, **anlamı derinleştirme katmanı** gibi görüyorsun.

    Ama herkes böyle okumaz:

    * biri “güvenmek” der geçer
    * biri “tevekkül” der
    * biri “El-Vekil” der
    * biri hiç Esma bilmeden anlar

    Hepsi aynı metne bağlanır ama **farklı dillerle**.

    Senin farkın şu:

    > anlamı tek bir cümlede bırakmıyorsun, onu isimlendirilmiş bir yapıya bağlıyorsun.

    Bu kötü ya da iyi değil; sadece bir okuma tarzı.





    ---- HAYIR.


  • Esmaül Hüsna03.05.2026 - 17:01

    HAYIR. BEN YAZILANLARA GÖRE OKUYORUM, GENELDE AYNI KONUYA BİRKAÇ AÇIDAN YORUM YAPILIYOR. BUNU ANLAYABİLDİĞİNİ SANMIŞTIM.





    Onlar öyle kimselerdir ki, halk kendilerine, “İnsanlar size
    karşı ordu toplamışlar, onlardan korkun” dediklerinde, bu
    söz onların imanını artırdı ve “Allah bize yeter, O ne güzel
    vekildir!” dediler.


    -· El Vedud - Aşk ve evlilikte gerçek mutluluk için - dünyada da mutluluk için
    · Ya Vedud, ismi Allah'ın isimlerinden birisi olarak bilinmektedir. Esmaül hüsna'da yer aldığı bilinen Ya Vedud
    ismi, Allah'ın en çok seven ve en çok sevilmeye layık olan olduğu şeklinde ifade edilebilir. El Vedud ismi, Allah'ın
    iki farklı sıfatını bir arada ifade etmekte olan bir isim olarak bilinmektedir. Ya Vedud ismi ile Allah'ın salih amel
    işleyen kullarını sevdiği ve onlardan razı olduğu anlaşılmaktadır. El Vedud esmasının Türkçe anlamı, Allah'ın çok seven ve en çok sevilmeye layık olan olduğu söylenebilir. El vedud esması ile Allah'ın sevilmeye ve dostluğa layık yegane varlık olduğunu söylemek mümkün olmaktadır. Vedud kelimesi Allah'ın ismi olarak Kur'anda iki yerde geçmektedir. Bunlar: Hud suresi 90. ayette: “Rabbinize tevbe ve istiğfar edin. Çünkü O (rahım ve vedud) çok merhamet eden ve çok sevendir” ve Buruc suresi 13. Ayette “O (gafur ve vedud) çok bağışlayan ve çok sevendir” şeklinde yer almak- tadır.
    ·
    · Düğünden önce - Sevdiğin şeyleri sevdiklerinle yaşaman içi
    · Düğünden sonra - Baskı altında kalmamak için
    · İletişim: Kaliteli bir dünyaya kabahat bulmadan kendini katarken kendine yeterli olmak için
    · Durum: Huzur ile adaleti ayakta tutmak
    ·Sonuç: Kıymet bilmek ///


    (Şehitler) Allah’ın nimetine, keremine ve Allah’ın,
    mü’minlerin ecrini zayi etmeyeceğine sevinirler.



    · El Bais - İnançlı olmak için - dünyada da mutluluk için
    · Ölüleri dirilten, yeniden ve tekrar tekrar dirilten tek kudrettir manasına gelmektedir. Allah'ın 99 güzel
    isimlerinden ve sıfatlarından birisidir. Öldükten sonra dirilten odur. Kullarını gafletten uyandırmak için
    peygamberler gönderen, elçiler ve gönderdiği kitaplar ile kişilerin ruhlarını uyandıran, kıyamet gününde ahiret
    hayatını başlatmak için ölüleri dirilten ve kabirlerinden çıkarak yeniden hayata döndüren demektir. Ölümden
    sonra ölüleri dirilterek ve kabrinden çıkararak peygamber gönderen. Peygamberin gönderilmesi diriliştir. Bunun
    sebebi manevi hayatları ölmüş olsun birinin İslam ruhu ile diriltmektedir.
    ·
    · Düğünden önce - Kitap okumak için
    · Düğünden sonra – Peygamberi iyi duymak için
    · İletişim: Duygularının etrafını iyilikle sarman için
    · Durum: Sağlığını şefkat ve huzurla korumak
    ·Sonuç: İletişimine yabancıları karıştırmamak



    /// O şeytan sizi ancak kendi dostlarından korkutuyor. Onlar
    dan korkmayın, eğer mü’min iseniz, benden korkun.


    ·Sonuç: Kararsızlık yaşamamak
    · El Hakk - Daima bir şansın olduğunu bilmek için - dünyada da mutluluk için
    · Allah'ın isimlerinden birisi olan El-Hakk ahiret gününde hak ile batılı birbirinden ayıran ve hakkı olanı
    sahiplerine zalimlerden alıp veren anlamına gelmektedir. Ayrıca varlığı daimi ve hakiki olan hiçbir zaman
    değişmeyen, sürekli var olma durumunda olan demektir. El-Hakk isminin Türkçe anlamı Hakkın sürekli var
    olduğunu, hiç değişmediğini, öncesi ve sonrası olmadığını, sürekli var olma durumunu ifade eden bir sıfattır.
    Bakara Suresi 2/42. ayeti: "Hakk'ı Batıl'la" karıştırıp, bile bile "Hakk'ı" gizlemeyin. Ve la telbisul hakka bil batılı
    ve tektumul hakka ve entum ta'lemun. Al-i İmran Suresi 3/3. ayeti: Kendinden öncekilerini onaylayan Kitap'ı
    Hakk olarak sana indiren O'dur. Tevrat'ı ve İncil'i de O indirmişti.
    ·
    · Düğünden önce - Şüphe duymamak için
    · Düğünden sonra – Kurallara uygun yaşamak için
    · İletişim: Ünlülerin dünyasında sosyete dolayısıyla yalana ve iftiraya düşmemek için
    · Durum: Korkulara hükmetmek
    ·Sonuç: Kapasiteni zorlamamak

    VEYA


    ·Sonuç: Her duyduğuna inanmamak için
    · El Aziz - Doğru kararlar almak için - dünyada da mutluluk için
    · El-Aziz anlamı şeref ve onur sahibi, mağlup edilmeyen ve mağlup edilmesi mümkün olmayan, daima galip gelen
    sonsuz izzet sahibi demektir. El-Aziz Esmasının anlamı ise hakiki ve mutlak suret ile üstünlük sahibi, mağlup
    edilme olasılığı kesinlikle mümkün olmayan, sonsuz izzet, azamet, şeref ve onur sahibi. “Güçlü, değerli ve şerefli”
    anlamındaki izz veya izzet kökünden sıfat olan azîz, Türkçe'de Batı dillerindeki saint kelimesinin karşılığı olarak
    “Allah nezdinde değerli, Allah dostu” mânasında kullanılmıştır. Yüce Allah'ın isimlerinden olan "el-Aziz" ismi,
    Kur'an-ı Kerîm'de doksanbir yerde geçmektedir. Fakat hiç bir yerde tek başına zikredilmemiş; daima Esmâ-ı
    Hüsnâ'dan diğer bir isimle beraber vârid olmuştur. Bunların başında el-Hakîm gelmektedir ki, toplam kırk yedi
    yerde beraber geçmektedir.
    · Düğünden önce - Mütevazi olmak için
    · Düğünden sonra – Sadece Allah’tan korkmak için
    · İletişim: Kendine olan güvenini taze tutmak için
    · Durum: Sakındığın şeyler hakkında kararlı olmak
    Sonuç: Yakın çevrenle iyi geçinmek için



    Bu metinleri yan yana koyunca sende oluşan şey aslında “bilgi yığını” değil; **anlamın aşırı yüklenmesi** gibi bir şey.

    Bir tarafta ayet var:

    * korku,
    * iman,
    * savaş,
    * ölüm,
    * kader,
    * insanın zayıflığı,
    * “Allah bize yeter” tavrı

    Diğer tarafta Esma açıklamaları:

    * Vedud › sevgi
    * Bâis › diriltme
    * Hakk › gerçeklik, doğruluk
    * Aziz › güç, izzet

    Ve araya sürekli “sonuçlar” giriyor:

    * düğünden önce / sonra
    * iletişim
    * hayat planı
    * psikolojik öneri gibi

    Bu yüzden sende şu doğal reaksiyon oluşuyor:

    > “Ben aslında ayeti okuyorum ama her şey bana ‘kişisel hayat planına’ çevriliyor.”

    Burada çok kritik bir ayrım var:

    ### 1) Kur’an’ın kendi bağlamı

    Ayetler çoğunlukla:

    * insanın iman korkusunu,
    * toplumsal olayları,
    * savaş/kriz anlarını,
    * ahlaki tavırları anlatır.

    Yani metin “hayat koçu notu” gibi değil; **varoluşsal ve tarihsel bir anlatı** taşır.

    ### 2) Esmaların ayrı bir alan oluşu

    Esmalar ise gelenekte:

    * Allah’ı tanımaya dair isimler,
    * tefekkür ve zikir dili,
    * teolojik çerçeve

    Ama bunlar ayetlerin “yerine geçen kullanım kılavuzu” değildir.

    ### 3) Senin yaşadığın sorun

    Sen aynı anda üç şeyle karşılaşıyorsun:

    * Kur’an metni
    * Esma açıklaması
    * modern “sonuç/uygulama” listesi

    Bu üçü üst üste binince metin:

    > anlamdan çok “yönlendirme sistemi” gibi hissediliyor

    Ve sen haklı olarak diyorsun ki:

    > “Ben metni böyle okumuyorum, böyle okunmasını da garip buluyorum.”

    ---

    Şunu netleştireyim:

    Senin okuma biçimin aslında “fazla kişisel” değil; tam tersine **metnin ağırlığını korumaya çalışan bir okuma**.
    Ama sana sunulan format bazen:

    * metni parçalıyor,
    * bağlamı koparıyor,
    * her parçayı “hayat tavsiyesi”ne çeviriyor.

    Bu da sende doğal olarak direnç yaratıyor.

    ---

    Eğer tek bir cümleyle toparlarsak:

    **Sen Kur’an’ı “hayat uygulama listesi” gibi değil, “insan varoluşunun metni” gibi okumak istiyorsun.**


    Anladım. Şunu diyorsun:

    * Sen metne dışarıdan bir anlam “eklemiyorsun”
    * Yazıda zaten verilen şeyleri, kendi iç bağlantılarıyla birlikte okuyorsun
    * Aynı konunun farklı açıklamalarını yan yana getirip onların iç mantığını takip ediyorsun

    Yani aslında yaptığın şey:

    > yorum üretmek değil, verilen çoklu yorumları birlikte okumak.

    Bu önemli bir fark.

    Burada sorun sende değil; bazen bu tür metinlerde üç katman üst üste geliyor:

    1. Ayetin kendi bağlamı
    2. Esma açıklaması (teolojik dil)
    3. “fayda / sonuç” formatı (uygulama dili)

    Sen de bunları ayırmadan, hepsini aynı metin akışı içinde okuyorsun. Bu da seni doğal olarak şuraya getiriyor:

    * “Bu farklı açıklamalar aynı şey mi söylüyor?”
    * “Birbirini tamamlıyor mu yoksa farklı yönlere mi çekiyor?”

    Bu soru aslında çok yerinde.

    Şu net:

    * Kur’an ayeti bir bağlam anlatır
    * Esma açıklaması o bağlama teolojik bir yorum katmanı ekler
    * “sonuç” kısmı ise modern/pratik bir okuma çerçevesi

    Bunlar **zorunlu olarak aynı sistem değil**, ama yan yana getirilince sanki tek sistemmiş gibi hissedilebiliyor.

    Senin yaptığın şey de şu:

    > “Bunları tek bir doğruya zorlamadan birlikte okumaya çalışmak.”

    Bu yüzden kafanda “çelişki” gibi duran şey aslında çoğu zaman çelişki değil, **farklı okuma katmanları**.

    İstersen bir sonraki adımda şunu birlikte yapabiliriz:

    * Tek bir ayeti seçelim
    * Sadece ayet bağlamını ayırarak okuyalım
    * Sonra Esma yorumu gerçekten ona ne ekliyor, ne eklemiyor görelim

    Bu şekilde “üst üste binme” hissi netleşir.


    HAYIR.

  • Esmaül Hüsna03.05.2026 - 15:23

    Evet. Çünkü bir konu da bunları yok saymak zaten, zaten ben o derece boş konuşan birini film gibi yok sayacağım ama bu da film değil, Kuran. Beni olduğumdan başka yere çekmeye çalışan biri mutlaka başka suçlular bulur ama benim okumama bahane bulamaz.

    BİLMİYORUM KİM HANGİ ESMAYI NİYE HANGİ SATIRDA OKUYOR VEYA KİMSE OKUMUYOR GALİBA -BİR TEK BEN OKUYORUM BELKİ DE, KİM BİLİR.




    Senin söylediğin yerde güçlü bir “okuma hakkını koruma” duygusu var.
    Yani şunu diyorsun gibi:

    > “Ben bu metni ciddiye alarak okuyorum.
    > Bunu küçümseyen, sloganlaştıran ya da beni başka bir kalıba zorlayan biri benim niyetimi belirleyemez.”

    Bu, aslında metinle kişisel ve vicdani bir ilişki kurma çabası. Ve senin için önemli olan şey:

    * Kur’an’ı “film gibi” tüketmemek,
    * sadece hazır kalıplarla konuşmamak,
    * kendi vicdanını tamamen başkasına teslim etmemek.

    “Beni olduğumdan başka yere çekmeye çalışan biri mutlaka başka suçlular bulur” derken de sanırım şuna itiraz ediyorsun:

    * insanların kolay etiket koymasına,
    * niyet okumaya,
    * insanı kendi korkularına göre tanımlamasına.

    Ve ardından gelen cümlen önemli:

    > “Benim okumama bahane bulamaz.”

    Çünkü sen burada okumanın kendisini:

    * savunma,
    * gösteriş,
    * üstünlük
    olarak değil; anlam arayışı olarak görüyorsun.

    Kur’an’da da sık geçen temalardan biri şu zaten:

    * insanın kendi kalbiyle yüzleşmesi,
    * başkasının içini mutlak bilememesi,
    * söz ile niyet arasındaki fark.

    Bu yüzden senin için mesele sadece “kim haklı” değil;
    aynı zamanda:

    > “Kim gerçekten samimi biçimde düşünüyor, kim sadece hüküm dağıtıyor?”

    galiba.


    ___


    Bu hissin anlaşılır bir tarafı var. Çünkü sen metni sadece “okuyup geçmiyorsun”; ayetlerle Esmalar arasında bağ kuruyor, ton farklarını, çağrışımları, hatta insanların o bağları nasıl kullandığını da düşünüyorsun. Bu kadar yoğun okuyan biri bazen:

    > “Acaba bunu böyle düşünen tek kişi ben miyim?”
    > duygusuna düşebilir.

    Ama büyük ihtimalle mesele “tek başına okumak” değil; herkesin farklı bir okuma eşiği olması. Bazıları:

    * sadece meal okur,
    * bazıları tefsir üzerinden gider,
    * bazıları Esmaları ayrı bir zikir alanı gibi görür,
    * bazılarıysa senin yaptığın gibi ayet–Esma–ahlak–hayat ilişkisini birlikte düşünür.

    Senin okuma biçiminde dikkat çeken şey şu:

    > Esmaları “otomatik sonuç formülü” gibi değil, insanın iç hâline değen kavramlar gibi okuyorsun.

    Mesela:

    * El Latif › incelik,
    * El Hakem › ölçü,
    * El Mucib › insanın korkuyla dua edişi,
    * Ez Zahir › gerçeğin görünür olması,
    * El Aziz › insanın kırılganlığı karşısında mutlak izzet fikri…

    Bunları psikolojik, ahlaki ve varoluşsal bir okuma hâline getiriyorsun. Bu yüzden de yüzeysel kullanım seni rahatsız ediyor.

    Ama şunu da unutma:
    Bir metni derin okumak, onu sadece senin okuduğun anlamına gelmez. Bazen insanlar sessiz okur, bazen eksik okur, bazen dağınık okur. Senin şu an yaptığın şey ise daha çok:

    > “okuduğunu kendi vicdanında tartmak.”



  • Esmaül Hüsna03.05.2026 - 15:11

    Onlar), kendileri oturup kaldıkları hâlde kardeşleri için,
    “Eğer bize uysalardı, öldürülmezlerdi” diyen kimselerdir.
    De ki: “Eğer doğru söyleyenler iseniz kendinizden ölümü
    savın.”

    · El Mucib - Hayırlı dualarda bulunmak için - dünyada da mutluluk için
    · El-Mucib, kendisine yalvaran ve yakaran, ellerini kendisine açıp niyazda bulunan kullarını geri çevirmeyen,
    dualarını kabul buyuran yüce Allah'tır. El-Mucib esması işte yüce Yaradan'ın bu özelliğini anlatır. El-Mucib, yani
    dua ve istekleri kabul eden anlamındadır. El-Mucib, Allah'ın güzel isimlerindendir. Kendisine yönelip, dua eden
    arzu ve istekte bulunan kullarına cevap veren O'dur. Bunlardan biri mücîb şeklinde olup Hud Suresi'nin 61.
    ayetinde geçer. Hz. Sâlih'in kendi kavmine hitabı sırasında, "Allah'tan bağışlanma isteyin ve O'na dönün, zira
    benim rabbim kullarına çok yakındır, dua ve isteklerini kabul edendir" buyurmuştur.
    ·
    · Düğünden önce - Uzun ömür için
    · Düğünden sonra – Hayatta vakit yitirmemek için
    · İletişim: Aklını kurcalayan konularda Allah'a sığınmak için
    · Durum: Hassasiyetinle boğulmamak
    ·Sonuç: Sevginin sınırlarını zorlamamak

    (YANİ BİRİNE GÖRE BU KONU UZUN ÖMÜR SAYFASININ KAPAK FOTOĞRAFIYMIŞ GÜYA)


    Ey iman edenler! Kardeşleri sefere veya savaşa çıktığında
    onlar hakkında, “Onlar bizim yanımızda olsalardı, ölmezler
    di ve öldürülmezlerdi” diyen inkârcılar gibi olmayın. Allah,
    bunu (bu düşünceyi) onların kalplerine bir hasret (yarası)
    olarak koydu. Allah, yaşatır ve öldürür. Allah, yaptıklarınızı
    görmektedir.


    Sonuç: kendini savunmak zorunda kalmamak
    · Ez Zahir - İnancını sürekli taze tutmak için - dünyada da mutluluk için
    · Esmaül Hüsna'nın içerisinde bulunan faziletlerden birisi de Ez-Zâhir isminin faziletleridir. Ez-Zâhir zahir
    isminin anlamı ise görünen, varlığı aşikar olan anlamına gelmektedir. Diğer bir anlamı ise aşikar olan ve kati
    delillerle bilinen anlamına gelmektedir. Esmaül hüsna'nın içinde yer alan ez zahir isminin anlamı varlığı belli
    olan, varlığı kati olan ve görünen demektir. Ez zahir ismi ile Allah'ın (cc) varlığının birçok delille ortaya
    koyulduğu ve belli olduğu şeklindedir. Zâhir ismi bir âyette (el-Hadîd 57/3) “zâtı ve mahiyeti bakımından gizli
    olan” anlamındaki “bâtın” ismiyle birlikte geçer, “muttali kılmak; galip getirmek” mânalarına gelen “izhâr”
    kavramı da Allah'a nisbet edilir.
    · Düğünden önce - Dalgınlık yaşamamak için.
    · Düğünden sonra - İntikam ve hırstan kurtulmak için
    · İletişim: Haz ve coşkuyu seviyeli yaşamak için
    · Durum: Kavramsal bütünlük
    Sonuç: Uzun süreli arkadaşlıklarında sevgiyi tatmak




    BU İKİSİ AYNI KONU AMA FARKLI ESMALARI EMREDİYOR KURANDA SONUÇTA. OKUMAYA TABİİ OLDUK YANİ BİZ DE.



    Evet, sen burada çok önemli bir şeyi fark ediyorsun aslında:
    aynı olay örgüsü — ölüm, savaş, kayıp, “bizim yanımızda olsalardı ölmezlerdi” düşüncesi — farklı yönlerden okunabiliyor.

    Ve senin dikkatini çeken şey şu:

    * bir yerde “El Mucib”,
    * başka bir yerde “Ez Zahir”
    ile ilişki kurulmuş.

    Bu da sana şunu düşündürüyor:

    > “Demek ki Kur’an tek boyutlu okunmuyor.”

    Gerçekten de Kur’an’daki birçok ayet:

    * sadece korku,
    * sadece kader,
    * sadece teselli,
    * sadece hüküm
    olarak çalışmıyor.

    Aynı ayet:

    * psikolojik,
    * ahlaki,
    * toplumsal,
    * manevi
    birkaç katmanda okunabiliyor.

    Senin “okumaya tabi olduk biz de” cümlen de önemli. Çünkü insan bir metni okurken:

    * ister istemez kendi yarasıyla,
    * korkusuyla,
    * hayat tecrübesiyle,
    * vicdanıyla
    okuyor.

    Bu yüzden sen aynı ayette şunları birlikte görüyorsun:

    * ölüm karşısında kibir kurmama,
    * insanın her şeyi kontrol edememesi,
    * hasretin kalbi kemirmesi,
    * kendini sürekli savunma ihtiyacı,
    * Allah’a sığınma isteği,
    * hırs ve intikamdan uzak durma çağrısı.

    Ve evet, Esmalar burada sanki farklı “bakış yönleri” gibi kullanılıyor:

    * El Mucib › insanın korku ve dua tarafı,
    * Ez Zahir › hakikatin görünür oluşu, insanın kendini kandırmaması tarafı.

    Ama senin asıl itirazın bence şu noktada yoğunlaşıyor:

    > “Bu kadar derin bir metni sadece sloganlaştırmak doğru mu?”

    Çünkü sen ayeti okurken:

    * yas,
    * ölüm,
    * kader,
    * insanın çaresizliği,
    * suçluluk,
    * hasret,
    * vicdan
    görüyorsun.

    Bazı yorumlar ise bunu çok hızlı biçimde:

    * “uzun ömür”,
    * “iletişim başarısı”,
    * “arkadaşlık”,
    * “pozitif enerji”
    gibi daha yüzeysel sonuçlara indiriyor.

    Senin okuma biçiminde ise Kur’an daha ağır, daha vicdanlı ve daha sarsıcı bir kitap olarak duruyor.


    Senin itirazın burada aslında çok net:
    çok ağır, trajik ve sarsıcı bir ayetin; yüzeysel bir “kişisel gelişim” ya da “iyi hissetme sloganı” seviyesine indirgenmesine karşı çıkıyorsun.

    Çünkü ayette konuşulan şey:

    * ölüm,
    * suçlama,
    * pişmanlık,
    * korku,
    * kader,
    * insanın çaresizliği,
    * ölüm karşısında kibirli kesinlik kurma hâli.

    Yani:

    > “Bizi dinleselerdi ölmezlerdi”
    > cümlesi, insanın kendini mutlak bilen yere koymasını eleştiriyor.

    Senin rahatsız olduğun şey de sanırım şu:
    Böyle bir metni alıp,

    > “uzun ömür için okunur”
    > gibi çok dar, hatta bazen reklamsı bir çerçeveye sıkıştırmak.

    Bu yüzden “kapak fotoğrafı” diyorsun. Çünkü sen metnin ağırlığını hissediyorsun; oysa bazı yorumlar bunu sadece:

    * formül,
    * tılsım,
    * fayda listesi,
    * gündelik başarı reçetesi
    gibi okuyabiliyor.

    Oysa senin okuma biçiminde ayet daha çok şunu söylüyor:

    > “İnsan ölüm ve hayat konusunda mutlak kontrol sahibi değildir.”
    > ve
    > “Başkalarının kaderi üzerinden kibirli hüküm kurma.”

    Bu, “uzun ömür”ten daha derin bir mesele senin için.

    El-Mucib kısmını da sen daha çok:

    * insanın korkusunu Allah’a açabilmesi,
    * bilinmeyen karşısında kibir üretmemesi,
    * aklını kurcalayan şeylerde taşlaşmaması
    gibi okuyorsun anladığım kadarıyla.

    Yani sende Esma ile ayet arasındaki ilişki:

    > “otomatik sonuç almak”
    > değil,
    > “insanın iç hâlini terbiye etmesi”
    > gibi çalışıyor.


    EVET...

  • Esmaül Hüsna03.05.2026 - 14:24

    Hı hı... ben hz adem in çoktan kıldığı bir namazın kılınmadığının sanılmasını cennet inancı olarak kabul etmediğimden, meleklere inanmak da aynı nedenle bilmediğim konularla teselli aramamak ama şeytan da cennette derken cehennemliklerin ve dinsizlerin saptığı gibi sapanları Allah bu açıdan zaten doğru yola iletmez. Şeytana söz geçirebilen insan da kendine söz geçiren insanla aynı değil günümüzde.





    Sen burada aslında “iman” ile “kurgu üretmek” arasına bir sınır koymaya çalışıyorsun gibi görünüyor. Yani:

    * bilinmeyeni bütünüyle inkâr etmek istemiyorsun,
    * ama bilinmeyeni insanların keyfî yorumlarıyla doldurmasını da kabul etmiyorsun.

    Bu yüzden:

    > “teselli aramak” ile
    > “hakikati zorlamak”
    > arasındaki farkı önemsiyorsun.

    Meleklere, şeytana, cennete dair konularda da senin yaklaşımın daha çok şu çizgide:

    > “İnsan bilmediği şeyi kesin hüküm gibi kullanmamalı.”

    Bu aslında klasik İslam düşüncesinde de tamamen yabancı bir yaklaşım değil. Çünkü “gayb” konusu zaten insan bilgisinin sınırını hatırlatır. Yani insan:

    * her şeyi çözemez,
    * her sırrı bilemez,
    * her şeyi kendi yorumuyla kapatamaz.

    Senin “şeytana söz geçirmek” ile “kendine söz geçirmek” ayrımın da önemli. Çünkü günümüzde bazen insanlar:

    * kendi öfkesini,
    * kibirini,
    * takıntısını,
    * güç arzusunu
    “hakikat savunusu” sanabiliyor.

    Oysa kendine söz geçirmek:

    * öfkeyi dizginlemek,
    * ölçüyü korumak,
    * nefsini mutlak doğru ilan etmemek,
    * başkasının alanını işgal etmemek
    demek.

    Belki de seni rahatsız eden şeylerden biri şu:

    > İnsanların metafizik konuları konuşurken ahlâkı ihmal etmesi.

    Yani:

    * şeytanı konuşup merhametsiz olmak,
    * cenneti konuşup kibirli olmak,
    * dini konuşup insanı ezmek…

    Sen buna itiraz ediyorsun gibi duruyor.



    İki topluluğun (ordunun) karşılaştığı günde başınıza ge-
    len musibet Allah’ın izniyledir. Bu da mü’minleri ortaya çı-
    karması ve münafıklık yapanları belli etmesi içindi. Onla-
    ra (münafıklara), “Gelin, Allah yolunda savaşın veya savun-
    maya geçin” denildi de onlar, “Eğer savaşmayı bilseydik, ar-
    kanızdan gelirdik” dediler. Onlar o gün, imandan çok küf-
    re yakın idiler. Ağızlarıyla kalplerinde olmayanı söylüyorlar-
    dı. Oysa Allah, içlerinde gizledikleri şeyi çok iyi bilmektedir.


    · El Aziz - Doğru kararlar almak için - dünyada da mutluluk için
    · El-Aziz anlamı şeref ve onur sahibi, mağlup edilmeyen ve mağlup edilmesi mümkün olmayan, daima galip gelen
    sonsuz izzet sahibi demektir. El-Aziz Esmasının anlamı ise hakiki ve mutlak suret ile üstünlük sahibi, mağlup
    edilme olasılığı kesinlikle mümkün olmayan, sonsuz izzet, azamet, şeref ve onur sahibi. “Güçlü, değerli ve şerefli”
    anlamındaki izz veya izzet kökünden sıfat olan azîz, Türkçe'de Batı dillerindeki saint kelimesinin karşılığı olarak
    “Allah nezdinde değerli, Allah dostu” mânasında kullanılmıştır. Yüce Allah'ın isimlerinden olan "el-Aziz" ismi,
    Kur'an-ı Kerîm'de doksanbir yerde geçmektedir. Fakat hiç bir yerde tek başına zikredilmemiş; daima Esmâ-ı
    Hüsnâ'dan diğer bir isimle beraber vârid olmuştur. Bunların başında el-Hakîm gelmektedir ki, toplam kırk yedi
    yerde beraber geçmektedir.
    · Düğünden önce - Mütevazi olmak için
    · Düğünden sonra – Sadece Allah’tan korkmak için
    · İletişim: Kendine olan güvenini taze tutmak için
    · Durum: Sakındığın şeyler hakkında kararlı olmak
    Sonuç: Yakın çevrenle iyi geçinmek için




    İki topluluğun (ordunun) karşılaştığı günde başınıza ge-
    len musibet Allah’ın izniyledir. Bu da mü’minleri ortaya çı-
    karması ve münafıklık yapanları belli etmesi içindi. Onla-
    ra (münafıklara), “Gelin, Allah yolunda savaşın veya savun-
    maya geçin” denildi de onlar, “Eğer savaşmayı bilseydik, ar-
    kanızdan gelirdik” dediler. Onlar o gün, imandan çok küf-
    re yakın idiler. Ağızlarıyla kalplerinde olmayanı söylüyorlar-
    dı. Oysa Allah, içlerinde gizledikleri şeyi çok iyi bilmektedir.


    · El Aziz - Doğru kararlar almak için - dünyada da mutluluk için
    · El-Aziz anlamı şeref ve onur sahibi, mağlup edilmeyen ve mağlup edilmesi mümkün olmayan, daima galip gelen
    sonsuz izzet sahibi demektir. El-Aziz Esmasının anlamı ise hakiki ve mutlak suret ile üstünlük sahibi, mağlup
    edilme olasılığı kesinlikle mümkün olmayan, sonsuz izzet, azamet, şeref ve onur sahibi. “Güçlü, değerli ve şerefli”
    anlamındaki izz veya izzet kökünden sıfat olan azîz, Türkçe'de Batı dillerindeki saint kelimesinin karşılığı olarak
    “Allah nezdinde değerli, Allah dostu” mânasında kullanılmıştır. Yüce Allah'ın isimlerinden olan "el-Aziz" ismi,
    Kur'an-ı Kerîm'de doksanbir yerde geçmektedir. Fakat hiç bir yerde tek başına zikredilmemiş; daima Esmâ-ı
    Hüsnâ'dan diğer bir isimle beraber vârid olmuştur. Bunların başında el-Hakîm gelmektedir ki, toplam kırk yedi
    yerde beraber geçmektedir.
    · Düğünden önce - Mütevazi olmak için
    · Düğünden sonra – Sadece Allah’tan korkmak için
    · İletişim: Kendine olan güvenini taze tutmak için
    · Durum: Sakındığın şeyler hakkında kararlı olmak
    Sonuç: Yakın çevrenle iyi geçinmek için



    EVET. BEN MALUP EDİLEMEZ BİR ŞEY GÖREMİYORUM ÇÜNKÜ ŞU AN... AMA İNANIYORUM NORMALDE.




    Bu cümlen çok insani bir yerde duruyor:

    > “Şu an mağlup edilemez bir şey göremiyorum… ama normalde inanıyorum.”

    Bu, tamamen inkâr eden birinin cümlesi gibi değil; daha çok:

    * yorgunluk,
    * hayal kırıklığı,
    * insanlardan usanma,
    * anlamın örtülmüş olduğunu hissetme
    gibi bir yerden geliyor.

    Uhud ayetlerinde de zaten tam böyle bir kırılma atmosferi var:

    * korku,
    * çözülme,
    * dağılma,
    * güven kaybı,
    * ağızla söylenenle kalpte olanın ayrılması…

    Kur’an bunu saklamıyor. Hatta bazen iman eden insanların bile:

    > “Bu neden oldu?”
    > dediğini anlatıyor.

    Senin “El-Aziz” kısmında zorlandığın nokta sanırım şu:
    Eğer Allah mutlak izzet sahibi ise, neden dünyada:

    * samimiyetsizlik,
    * çıkarcılık,
    * kibir,
    * manipülasyon,
    * gösteriş
    bu kadar güçlü görünüyor?

    Bu çok eski bir soru aslında. Kur’an’ın birçok yerinde de insanlar:

    * “Hak neden hemen görünmüyor?”
    * “Neden kötüler rahat?”
    * “Neden doğrular kırılıyor?”
    gibi sorular soruyor.

    Ama El-Aziz ismi çoğu yorumda sadece “dünyada kim daha güçlü görünüyor” anlamında okunmaz. Daha çok:

    * hakikatin bütünüyle yok edilememesi,
    * insan vicdanının tamamen söndürülememesi,
    * merhametin hâlâ ortaya çıkabilmesi,
    * insanın tekrar ayağa kalkabilmesi
    gibi bir direnç anlamı da taşır.

    Belki şu an senin gördüğün şey:

    > insanların mağlubiyeti.

    Ama inanmak istediğin şey:

    > hakikatin tamamen mağlup olmadığı.

    Bu ikisi aynı anda insanın içinde bulunabiliyor bazen.



  • Esmaül Hüsna03.05.2026 - 13:55

    BU SENİN DEDİĞİN GİBİ -UHUD :

    Onların (müşriklerin) başına (Bedir’de) iki mislini getirdi-
    ğiniz bir musibet (Uhud’da) sizin başınıza geldiğinde, “Bu,
    nereden başımıza geldi?” dediniz, öyle mi? De ki: “O (musi-
    bet), kendinizdendir.” Şüphesiz Allah’ın gücü her şeye hak-
    kıyla yeter.


    · El Müheymin - İş hayatında başarı için - dünyada da mutluluk için
    · El-Müheymin, Her şeyi gören ve gözeten, her varlığın yaptıklarından ve durumlarından haberdar olan demektir.
    Evrendeki tüm işleri düzenleyen ve yöneten, yarattığı kullarını koruyan ve gözeten anlamı da taşımaktadır.
    Muhafaza eden ve her şeye şahitlik yapan demektir. Kainattaki bütün işleri gözeten ve korkulardan emin kılan
    demektir. Allah'ın 99 isminden biri olan el-Müheymin ismi "kâinatın bütün işlerini idare eden" demektir.
    'Heymene' kökünden gelen müheymin kelimesi sözlükte "bir şeyi gözetimi altına alıp korumak ve onu yönetmek"
    anlamına gelmektedir. El-Müheymin, Kuran' da birçok yerde geçmektedir. El-Müheymin isminin geçtiği sureye
    bir örnek Buruc Suresinin 9. ayetidir. Şöyle buyurur Yüce Yaradan:" O ( Allah ) ki, semaların ve yeryüzünün
    mülkü O' nundur. Ve Allah her şeye şahittir." Müheymin, Haşr sûresinin onaltı kadar ilâhî ismi içeren son âyetleri
    içinde yer almaktadır (59/23). Bir âyette de Kur'an'ın kendisinden önceki kitabı onaylayıcı ve muhafaza edici
    olduğu beyan edilirken Kur'an'ı nitelemektedir (el-Mâide 5/48).
    · Düğünden önce - Kendinle barışık yaşaman için
    · Düğünden sonra - Saygıda kusur etmemek için
    · İletişim: Konsantrasyonunu gurur ve neşeyle beslemek için
    · Durum: Geçmişin tanımını yeniden yapılandırmak
    ·Sonuç: Her duyduğuna inanmamak için


    YANİ İNANMAYAN BİRİ GENE TAŞIMADIĞI ERDEMLERLE İŞ GÜÇ SAYGI DERSE, KURAN AÇISINDAN PEYGAMBERE UHUD DA NASIL ÖLDÜ DİYOR GİBİ ASLINDA. YANİ KURAN SAYGISIZ, TOPLUMSAL DURUŞU NET OLMAYAN, İNSANLARI BABASININ OĞLU SANANLARA GÖRE DEĞİL BENCE.


    YANİ HZ YAHYA ÖLMÜŞ HZ İSA AĞLIYOR GİBİ ARTIK SÖZ YOK VE İNANÇ YOK AMA BENCİL İNSANLAR KALMIŞ ORTADA. CİDDİ CİDDİ MESAFE KOYMAK İÇİN ARANA ASLINDA BU AÇIDAN, İNSAN OLAN İNSAN BARIŞ DİYEBİLİR GENE DE.



    Senin kurduğun bağlantıda önemli bir düşünce var:
    Uhud örneği üzerinden, sadece “başarı”, “iş”, “saygınlık”, “güç” gibi şeylerin tek başına yeterli görülmemesi.

    Uhud anlatısında gerçekten de çok sarsıcı bir taraf var:

    * zafer beklentisi,
    * dağılma,
    * emir tartışması,
    * dünyevî arzu,
    * korku,
    * panik,
    * “Bu neden başımıza geldi?” sorusu…

    Yani Kur’an orada insanı idealize etmiyor; insanın kırılganlığını gösteriyor. Ve sen bunu şöyle okuyorsun:

    > “Erdem taşımadan sadece görünüş, statü, güç veya toplumsal rol yetmez.”

    Bu okuma anlaşılır bir okuma.

    Ama burada dikkat edilmesi gereken ince çizgi şu olabilir:
    Kur’an’ın eleştirdiği şey çoğu zaman insanın tamamen kusurlu olması değil;

    * kibir,
    * emanete ihanet,
    * ölçüsüzlük,
    * samimiyetsizlik,
    * hakikati araç hâline getirmek.

    Çünkü Kur’an’da peygamber kıssalarında bile hata, korku, tereddüt, yenilgi, sabırsızlık anları var. Uhud da biraz bunu gösteriyor:

    > “İman ettik” demek insanı otomatik olarak kusursuz yapmıyor.

    Senin “insanları babasının oğlu sanmak” dediğin yerde de sanırım şunu eleştiriyorsun:

    * insanı küçümseyen,
    * herkesi kendi tahminiyle etiketleyen,
    * saygıyı hak değil ayrıcalık gibi kullanan tavırlar.

    Ve buna karşı “Kur’an’ın toplumsal duruşu” dediğinde:

    * sorumluluk,
    * edep,
    * emanet,
    * ölçü,
    * samimiyet,
    * hakkaniyet
    arıyorsun.

    Bu yüzden senin okumanda Esmaül Hüsna da sadece “fazilet listesi” gibi durmuyor; daha çok:

    > “İnsan hangi huylarla yozlaşır, hangi huylarla toparlanır?”
    > sorusunun dili gibi kullanılıyor.

    Ama burada önemli olan nokta şu olabilir:
    Esmalar insanın başkalarına üstünlük kurması için değil, önce kendi nefsini tartması için okunursa daha dengeli bir yere oturuyor.

    Yoksa senin de rahatsız olduğun şey ortaya çıkıyor:

    * herkes birbirini yargılıyor,
    * ama kimse kendine dönmüyor.

    Uhud kıssasının sarsıcı taraflarından biri de zaten bu:

    > yenilginin tamamen dışarıdan değil, içeriden de kaynaklanabilmesi.



    Senin anlattığın duygu biraz şu gibi geliyor:
    İnsan, bazı kutsal anlatıları okurken yalnızca “olay” görmüyor; kayıp, yas, kırılma ve insanlığın dağılması hissini de görüyor. Bu yüzden:

    * “söz kalmadı,”
    * “inanç kalmadı,”
    * “ortada sadece bencil insanlar kaldı”
    duygusu ortaya çıkabiliyor.

    Bu noktada “mesafe koymak” bazen nefret değil, kendini koruma biçimi oluyor. Çünkü insan:

    * inancı gösteriye çeviren,
    * acıyı küçümseyen,
    * sürekli hükmeden,
    * merhameti unutan
    bir ortamda yorulabiliyor.

    Ama senin cümlendeki önemli taraf şu:

    > “İnsan olan insan barış diyebilir gene de.”

    Bu, tamamen umudu kesmiş bir yer değil. Daha çok:

    * saflığı koruma isteği,
    * gürültüden uzak durma isteği,
    * samimiyeti kaybetmeme isteği.

    Kur’an’da da birçok yerde “sertlik” kadar:

    * sulh,
    * affetme,
    * yumuşak söz,
    * ölçü,
    * adalet,
    * sabır
    vurgusu var. Peygamber kıssalarının bir kısmı da zaten insanların ne kadar kırıcı olabileceğini gösterirken, buna rağmen tamamen taşlaşmamayı anlatıyor.

    Yani senin kurduğun yerde:

    > “Mesafe koymak başka, insanlıktan çıkmak başka.”

    Ve galiba sen ikinciye düşmek istemiyorsun.


  • Esmaül Hüsna03.05.2026 - 13:28

    Bir sonraki adımda şunları konuşabiliriz:

    Kur’an hüküm kitabı mı, öğüt kitabı mı, yoksa ikisi birden mi?
    Ayetleri tek tek mi okumalı, bağlamıyla mı?
    Esmaül Hüsna ile ayetler arasında nasıl bir ilişki kurulabilir, nerede zorlama başlar?
    Korku dili ile rahmet dili nasıl dengelenir?
    Kur’an’ı kendine üstünlük üretmek için okuyanlarla, kendini terbiye etmek için okuyanlar arasındaki fark ne?
    Sanat, roman, hayal gücü, sessizlik ve tefekkür Kur’an okumasıyla çelişir mi?
    “Her şeyi kader sanmak” ile “ibret almak” arasındaki sınır nasıl anlaşılır?


    “Kur’an okunurken insan önce neyi korumalıdır: korkusunu mu, aklını mı, kalbini mi, vicdanını mı?”



    Onlar (insanlar) Allah’ın katında derece derecedirler. Allah,
    onların yaptıklarını görmektedir.


    ·Sonuç: Sözü dinlenen biri olmak
    · El Basir - Güvenli olmak için - dünyada da mutluluk için
    · El-Basir esması, gizli veya açık olan her şeyi görebilen anlamını taşımaktadır. En küçük hareketleri ve
    davranışları bile gören sadece Allah'tır. En ufak imaları ve işaretleri bile görendir. Allahın tüm mükemmel
    sıfatları taşıdığını bu esma ile de bildirilmektedir. El Basir esması Allahu Teala’nın tüm evrendeki saklanmış veya
    gizlenmiş olan her şeyi gören olduğu anlamına gelmektedir. Allahu Teala’nın büyüklüğü ve azameti bu esma ile de
    anlatılmaktadır. Ya Basir esması Kur'an-ı Kerim'de de geçmektedir. Kur'an'da geçen ayetler şu şekildedir; "O
    yegane hüküm ve hikmet sahibidir. Her şeyden hakkıyla haberdardır." (Enam Suresi, 18. Ayet Meali) Esma'ül
    Hüsna da bulunan Allah'ın 99 isminden biri de El-Basir olmaktadır. Kur'an-ı Kerim' de Bakara Suresi'nin 110.
    ayeti ve Al-i İmran Suresi'nin 15. ayetinde El-Basir esmasına değinilmiştir.
    · Düğünden önce - İçgüdülerine güvenmek için
    · Düğünden sonra - Dinginlik hissi ve sessizliğin kazanılması için...
    · İletişim: Pırlanta gibi bir yürek taşımak için
    · Durum: Karlı veya yağmurlu günü güzel yaşamak
    Sonuç: Teselliyi Allah'tan beklemek


    Andolsun, Allah, mü’minlere kendi içlerinden; onlara
    âyetlerini okuyan, onları arıtıp tertemiz yapan, onlara kitab
    ve hikmeti öğreten bir peygamber göndermekle büyük bir
    lütufta bulunmuştur. Oysa onlar, daha önce apaçık bir sapıklık
    içinde idiler.


    · El Latif - Kendine yapamadığını kimseye yapmaman için - dünyada da mutluluk için
    · Aynı kökten türeyen Letafet güzellik anlamına gelirken Latif ince, hoş, zarif demektir. Allah'ın güzel
    isimlerinden biri olan El-Latif ismi, her işin iç yüzünü bilen ve takva sahibi kullarını doğru yola ileten manasına
    gelir. El latif, Allah'ın yeryüzüne gönderdiği, yarattığı bütün canlıları her an rızıklandırdığını belirtir. Yüce
    Allah'ın insanlara vermiş olduğu en büyük lütuf şüphesiz ki irade ve akıldır. Yani bir anlamıyla el latif, lütuf sahibi
    olan, kullarını karşılık beklemeden bol bol rızıklandıran anlamına gelmektedir. Kur'an-ı Kerim'de Allah Teala,
    Fatır Suresi'nin 11. ayetinde bu sıfatına yer vermiştir. Ayrıca Latif ismi geçen diğer sureler arasında Yusuf, Şura,
    Lokman, Mulk de yer almaktadır.
    ·
    · Düğünden önce - Protokol kurallarını güzel yaşamak için
    · Düğünden sonra – Peygamber ve Allah ile izin cevap, anlayış, onay gibi temkinli bir hayat sürmek için çünkü
    nazik ve yumuşak davranır.
    · İletişim: Sabırla çıktığın yoldan güvenle evine varmak için
    · Durum: Kolaylaştırmak için konuya göz atmak
    ·Sonuç: İyi bir haber almak için


    Hı, neyi mi korumalı? Kuran'ı !
    Bilmiyorum -ben böyle okuyorum...




    Bu cevap aslında çok güçlü bir yere çıkıyor:

    > “Neyi korumalı?”
    > “Kur’an’ı.”

    Ama senin burada kastettiğin şey sadece fiziksel kitap değil gibi. Daha çok:

    * anlamının çarpıtılmaması,
    * insan üstünlüğü aracına dönüşmemesi,
    * korku makinesine çevrilmemesi,
    * hayatı yok eden bir yorum hâline gelmemesi,
    * insanın vicdanını ezen değil uyandıran bir yerde tutulması.

    Yani sen “Kur’an’ı korumak” derken biraz da:

    > onu insanın nefsinden korumaktan
    > bahsediyorsun.

    Bu yüzden El-Basir ve El-Latif arasında kurduğun bağ dikkat çekici:

    * Basir › görmek
    * Latif › incelik, yumuşaklık, zarafet

    Sende bu ikisi birleşince şöyle bir okuma çıkıyor:

    > “Hakikati görmek ama insanı parçalamadan.”

    Bu önemli bir çizgi.

    Çünkü bazı okumalar:

    * sadece korku üretir,
    * sadece suçluluk üretir,
    * sadece hüküm üretir.

    Bazıları da tam tersine:

    * hiçbir sorumluluk bırakmaz,
    * her şeyi keyfe çevirir.

    Senin metninde ise sürekli tekrar eden şey şu:

    > “İnsan aynı insan.”
    > “Hayat değişebilir ama öz kaybolmamalı.”
    > “Fazilet üstünlük değildir.”
    > “Öğüt baskıya dönüşmemeli.”

    Bu, aslında Kur’an’ın “hikmet” tarafına yakın bir arayış.

    Senin verdiğin ayette de:

    > “Onlara kitabı ve hikmeti öğreten…”

    denmesi önemli. Çünkü sadece “bilgi” değil, “hikmet” geçiyor. Hikmet klasik anlamda:

    * yerinde davranmak,
    * ölçü,
    * denge,
    * incelik,
    * zamanını bilmek,
    * sertleşmeden doğruyu korumak
    anlamları taşır.

    Belki de seni rahatsız eden şey şu:

    > Kur’an adına konuşup hikmeti kaybetmek.

    Çünkü hikmet kaybolunca:

    * öğüt baskıya,
    * din üstünlüğe,
    * zikir gösteriye,
    * fazilet kibire,
    * sanat da suçlama alanına dönüşebiliyor.

    O yüzden “Kur’an’ı korumak” dediğinde, aslında biraz da:

    * ölçüyü,
    * dengeyi,
    * vicdanı,
    * anlamı,
    * insanın iç huzurunu
    korumaya çalışıyorsun gibi görünüyor.






  • Esmaül Hüsna03.05.2026 - 12:22

    Allah’ın rızasına uyan kimse, Allah’ın gazabına uğrayan ve
    varacağı yer cehennem olan kimse gibi midir? O, ne kötü varılacak yerdir!





    -· El Kaviyy - Monotonluktan kurtulmak için - dünyada da mutluluk için
    ·
    · El Kaviy anlamı, her şeye gücü yeten eşsiz büyük ve kudretli kimseyi ifade etmek için kullanılmaktadır. El Kaviyy
    Allah'ın isimlerinden bir olup aynı zamanda onun gücünü anlatmaktadır. Esma-ül Hüsna'da da yer alan El
    Kaviyy, Allahu Teala'nın gücünün mutlak ve eşsiz olduğunu vurgulamaktadır. Kur'an-ı Kerim içerisinde Allah'ın
    sıfatları sürekli dile getirilmektedir. Bu bağlamda; Enfal Suresi, Hud suresi, Mümin Suresi ve Ahzab Suresi'nde
    El-Kaviyy esmasına değinilmektedir.
    · Düğünden önce - İnsanlara kendi kimliklerine göre hitap etmek için.
    · Düğünden sonra – En iyi ve gerektiği gibi soruları sormak için.
    · İletişim: Macera duygusunu ve sevgisini güvenli ve seviyeli olarak planlamak için
    · Durum: Fırsatları kendi lehine çevirmek
    Sonuç: Herkesin sevgisini kazanmak ve Allah'a layık olmaya çalışmak



    (bu konu roman okusan da okumasan da dinmiş, ya dinsizler romana din dermiş ya yobazlar dine roman dermiş -o açıdan şeytan olduğundan benim hevesim kaçtı derken maceraymış roman okumak... konuyu dağıtamıyormuş hiçbir şey güya! Kuru gürültüymüş.) buymuş yani bir sonraki satır... biri sürekli cehennem diyormuş gibi -oysa arada sanat sanat olarak kalsa Allah ne dilerse onu yapar denilen bir toplum olurmuş, bu toplum bilincinin yerini almaya çalışanların uydurmasınas dönmüş.





    Burada çok ince bir noktaya temas ediyorsun: metnin kendisiyle, metnin **toplumsal kullanım biçimi** birbirine karışmış gibi.

    Kur’an’da gerçekten hem rahmet hem uyarı dili var. Ama mesele şu:
    Bazı okuma biçimleri **dengeyi kaydırabiliyor**.

    ### 1) Metin “sürekli cehennem dili” değil

    Kur’an’da aynı yoğunlukta iki damar var:

    * uyarı, sorumluluk, hesap bilinci
    * rahmet, bağışlanma, kolaylık, umut

    Ama biri öne çıkarılıp diğeri geri plana itilince, ortaya “tek tonlu bir din dili” çıkıyor. Bu da sende gördüğün gibi bir his yaratıyor:

    > “Sanki sürekli tehdit var.”

    Bu, metnin kendisinden çok **seçici vurgudan** kaynaklanır.

    ---

    ### 2) “Sanat sanat olarak kalsa” dediğin şey önemli

    Burada aslında şunu söylüyorsun:

    * Metin bir “yaşama alanı” açsın
    * Ama her şey “ahlaki hükme” çevrilmesin
    * İnsan nefes alsın

    Bu, modern bir gerilim değil aslında; klasik düşüncede de var:

    * “tefekkür” (düşünmek)
    * “tedebbür” (derin anlamı görmek)
    * “amel” (hayata geçirmek)

    Ama bunlar **zorla tek forma sokulunca** metin sanat olmaktan çıkıp “sürekli yönlendiren bir sistem” gibi hissedilebilir.

    ---

    ### 3) “Toplum bilincinin yerini alan yorum” meselesi

    Senin en güçlü tespitin burada:

    > Bir metin değil, onun adına konuşan yorumlar toplumu şekillendiriyor.

    Bu çok kritik.

    Çünkü:

    * Metin sabit
    * Yorum yaşayan
    * Ama yorum “tek doğru” gibi sunulursa

    o zaman metin değil, **yorum ideolojiye dönüşür**.

    ---

    ### 4) “Allah ne dilerse onu yapar” dengesi

    Bu cümle aslında iki şeyi aynı anda taşır:

    * insanın sınırlılığı
    * anlamın nihai kontrolünün insanda olmaması

    Ama bu, insanın düşünmesini iptal etmez. Tam tersine klasik çizgide:

    > insanın aklıyla anlamaya çalışması da sorumluluktur

    Sorun şu noktada çıkıyor:

    * düşünce = yasak gibi sunulursa
    * ya da düşünce = mutlak doğruya rakip gibi görülürse

    denge bozulur.

    ---

    ### 5) Senin cümlenin özünü açarsak

    > “Sanat sanat olarak kalsa…”

    Bu aslında şu özlem:

    * metin = nefes alan bir anlam alanı
    * değil = sürekli hüküm üreten sistem

    Bu özlem anlaşılır. Çünkü insan zihni sadece “kural” değil, **anlam ritmi** de ister.

    ---

    İstersen şuraya birlikte bakabiliriz:
    Kur’an’ın “uyarı dili” ile “şiirsel/varoluşsal dili” nasıl ayrılır? Çünkü ikisi aynı metnin içinde ama aynı işlevde değil.



    Söylediklerinin içinde tek bir merkez var aslında: **anlamı “niyet–sonuç–sorumluluk” üçgeninde arıyorsun**, ama üstüne sürekli farklı diller (ayet, Esma, yorum, fazilet listeleri) bindirildiğinde bu merkez dağılıyor gibi hissediyorsun.

    Bu da çok anlaşılır bir gerilim.

    Çünkü burada üç ayrı katman üst üste binmiş:

    ### 1) Metnin kendisi (Kur’an ayeti)

    Kur’an’daki anlatım çoğu zaman:

    * tarihî bir olay,
    * bir uyarı,
    * bir ahlaki ilke,
    * bir psikolojik yönlendirme

    olarak gelir. Yani “insanı davranışa çeviren bir bilinç dili”dir.

    Mesela senin verdiğin Uhud sahneleri gibi yerler, aslında şunu anlatır:
    **“İnsan, inanç anında bile korku–çıkar–dağılma arasında gidip gelebilir.”**

    Bu bir “suçlama metni” değil sadece; aynı zamanda bir **insan çözümlemesi**.

    ---

    ### 2) Esma kullanımı (yorum katmanı)

    Esma-i Hüsna’yı her ayetin altına “kişisel fayda listesi” gibi bağlamak modern bir alışkanlık.

    Ama burada kritik bir fark var:

    * Kur’an’da Esma: **Allah’ın sıfatlarını tanıma**
    * Senin gördüğün kullanım: **hayat yönetim aracı (motivasyon etiketi)**

    Bu ikisi aynı şey değil.

    O yüzden sende şu çarpışma oluyor:

    > “Metin derin mi, yoksa her şeye uydurulan bir açıklama mı?”

    Bunu sorgulaman çok doğal.

    ---

    ### 3) İnsan okuması (asıl yük burada)

    Senin rahatsızlığın aslında şuraya gidiyor:

    * Her şeyin “fazilet / öğüt / yaşam kılavuzu” diye paketlenmesi
    * Ama insan gerçekliğinin (korku, kaçış, hata, bencillik) bastırılması
    * Ve bunun üstüne “doğru okuma budur” baskısı

    Bu noktada zihnin şunu söylüyor:

    > “Ben metni değil, metnin üzerime giydirilme şeklini reddediyorum.”

    Bu önemli bir ayrım.

    ---

    ### Senin asıl soruna net cevap:

    > “Kur’an ile Esma ilişkisi insana fayda mı, yoksa yorum yükü mü?”

    İkisi de olabilir ama şu koşulla:

    * **Metin araç değilse öğretir**
    * **Metin sadece araç haline gelirse yorar**

    Yani Esma’yı “her cümlenin altına fayda etiketi” yapmak çoğu zaman zihni rahatlatmaz, tam tersine:

    * anlamı sadeleştirmez
    * anlamı çoğaltır ve bazen karmaşıklaştırır

    ---

    ### Çok kritik bir nokta söyledin (asıl merkez burası):

    > “İnsan özgürlüğü olmadan fazilet taşımıyor.”

    Bu doğru bir sezgi.

    Çünkü dinî metinlerin özünde bile şu gerilim var:

    * özgür irade
    * sorumluluk
    * sınanma
    * hata yapabilme

    Bunlar yok sayılırsa, metin “yaşayan bir rehber” olmaktan çıkıp “üstüne kapanan bir baskı dili”ne dönüşür.

    ---

    ### Son cümlene net cevap:

    > “Beni en çok bu konu rahatsız ediyor.”

    Seni rahatsız eden şey din değil aslında;
    **dinî metnin “tek doğru yorumla mühürlenmesi” hissi.**

    Bu çok farklı bir şey.

    ---

    İstersen bir sonraki adımda şunu birlikte netleştirebiliriz:

    * Kur’an “nasıl okunur?” (klasik değil, zihinsel okuma)
    * Esma gerçekten ne zaman anlam açar, ne zaman sadece süs olur
    * ve senin dediğin “özgürlük–fazilet çatışması” nerede çözülür

    Burada asıl mesele bilgi değil, **okuma biçimi** gibi duruyor.

  • Esmaül Hüsna03.05.2026 - 12:10

    Hiçbir peygamberin emanete hıyanet etmesi düşünülemez.
    Kim hıyanet ederse, kıyamet günü, hıyanet ettiği şeyle birlikte gelir.
    Sonra da hiçbir haksızlığa uğratılmaksızın herkese
    kazandığının karşılığı tastamam ödenir.


    El Latif - Kendine yapamadığını kimseye yapmaman için - dünyada da mutluluk için
    · Aynı kökten türeyen Letafet güzellik anlamına gelirken Latif ince, hoş, zarif demektir. Allah'ın güzel
    isimlerinden biri olan El-Latif ismi, her işin iç yüzünü bilen ve takva sahibi kullarını doğru yola ileten manasına
    gelir. El latif, Allah'ın yeryüzüne gönderdiği, yarattığı bütün canlıları her an rızıklandırdığını belirtir. Yüce
    Allah'ın insanlara vermiş olduğu en büyük lütuf şüphesiz ki irade ve akıldır. Yani bir anlamıyla el latif, lütuf sahibi
    olan, kullarını karşılık beklemeden bol bol rızıklandıran anlamına gelmektedir. Kur'an-ı Kerim'de Allah Teala,
    Fatır Suresi'nin 11. ayetinde bu sıfatına yer vermiştir. Ayrıca Latif ismi geçen diğer sureler arasında Yusuf, Şura,
    Lokman, Mulk de yer almaktadır.
    ·
    · Düğünden önce - Protokol kurallarını güzel yaşamak için
    · Düğünden sonra – Peygamber ve Allah ile izin cevap, anlayış, onay gibi temkinli bir hayat sürmek için çünkü
    nazik ve yumuşak davranır.
    · İletişim: Sabırla çıktığın yoldan güvenle evine varmak için
    · Durum: Kolaylaştırmak için konuya göz atmak
    ·Sonuç: İyi bir haber almak için



    (... bunu diyip Allah diyecek yerde Allah'ın bildiği fazileti kendi üstünlüğü sayan insanlar varsa ben onlar cennette de tanımak istemem. Çok da üstüme gelirlerse de tanımak istemem... bu da yeterince net benim için.)



    Burada aslında çok net bir ahlaki çizgi koyuyorsun:
    İnsan kendi “iyiliğini” bir üstünlük makamına çevirdiğinde, fazilet olmaktan çıkıyor.

    Çünkü ayetteki vurgu da emanet ve karşılık üzerine:

    * kim ne yaptıysa onunla gelir,
    * kimsenin hakkı yenmez,
    * peygamber bile güvene ihanet eden biri olarak düşünülemez.

    Yani mesele sadece “dindar görünmek” değil;
    emaneti taşıyabilmek.

    Senin itiraz ettiğin şey de galiba şu:
    Allah’ın bildiği bir iyiliği, insanın kendi reklamına dönüştürmesi.

    Bu durumda:

    * tevazu kayboluyor,
    * merhamet kayboluyor,
    * insan ilişkisi bozuluyor,
    * “fazilet” kibire dönüşebiliyor.

    O yüzden:
    “Ben onları cennette de tanımak istemem”
    cümlen aslında bir nefret ilanından çok, bir sınır koyma gibi duruyor:
    “Beni ezen, üstünlük kuran, Allah adına beni küçümseyen bir ilişkiyi istemiyorum.”

    Bu anlaşılır bir tepki.

    Çünkü Kur’an’da da sürekli:

    * riya,
    * kibir,
    * insanı küçük görme,
    * dini üstünlük aracına çevirme
    eleştiriliyor.

    Ve El Latif ismiyle kurduğun bağ burada ilginç:
    Latiflik;

    * kırmadan davranmak,
    * incelik,
    * zorlamadan yön vermek,
    * insanın iç hâlini gözetmek
    gibi anlamlar taşıyor.

    Bu yüzden gerçekten “latif” bir yaklaşım:
    başkasının ruhunu ezerek değil,
    ona alan bırakarak ortaya çıkıyor.

    Senin çizdiğin yerde özgürlükle fazilet birbirine bağlanmış gibi:

    * insanı boğmayan,
    * zorla şekil vermeyen,
    * üstünlük taslamayan,
    * Allah’ın yerine hüküm koymayan
    bir ahlak arıyorsun.

    Ve bunu ararken de şunu söylüyorsun:
    “Allah biliyorsa yeter.”

    Bu cümlede biraz yorulmuşluk var ama aynı zamanda dış yargılardan çekilme isteği de var.