ben paradoks' un çelişki ikilem anlamları olduğunu sanırdım. dün öğrendiğime göre kökleşmiş inanışlara aykırı olarak ileri sürülen fikirlermiş. ilgiiiiinç.
Paradok kavramını severim. Bu kavramı yıllar önce bilim ve teknik dergisinde okumuştum. Yalancı paradoksu orada iyice belirtilmişti. Kimsenin niyetini bilemediğimiz için kimin hangi durumlarda doğru söylediğini bazen bilemeyiz. Eğer bir insan yalancıysa yada bizim bahsettiğimiz zamana kadar hep yalan söylüyor ise o adam teorik olarak bir yalancıdır. Ve kimse sürekli yalan söyleyemez. Çünkü dürüst olmak zorundadır çok konuda. yani yemek yerken insanlarla ko nuşurken yalnız kaldığında düşünürken ve diğer olaylarda muhakkak çok şeyi doğru söyleyecektir. Aynı şekil doğru söyleyen bir insan içinde geçerlidir. Yani yüzde yüz kimseye yalancı yada dürüst diyemeyiz. Ama dürüst olan daha yakındır yüzde yüzlük oran için. Çünkü dürüst olmaya çalışan bir insan nerdeyse her şeye dikkat eder. Yani yalan söylememek için.. Ama yalancı bir insan doğru söylemek için çabalamasa bile yine doğruyu söyler. Yani yine bir paradoks yaratmış oluyorum. Ama paradoksu bozan ihtimaller üzerine duruyorum. Ve bir insana yalancıdır demek çok zor bir kavarm halindedir. Çünkü bu cümleyi biz tüm zamanı için kullanmış oluruz ama o muhakkak doğruyu söyleyecek zamanlarıda bulmuştur. Ve tek kelime olarak ele aldğımızda yalancı olarak bilinen bir insanın yalan söyleyip söylemediği olasılığı dürüst olan bir insan içinde geçerlidir. O an için sadece niyetler bu paradoksu bozar.Ama yinede niyetlerini bilemediğimize göre iki seçenek belirir. ya yalan söylüyor ya da doğru söylüyor. Ve bana çağrıştırdığı şey Paradoksun hayat güzeldir demesii....
fal: fala inanma/ falsız kalma kumar: para kazanmak için kaybatmeyi göze almak aşk: mutlu olmak için yaşanan acı (aşk: adam sever kavuşamaz aşk olur) vs. vs. vs.
Yaşamda özgürlük ve onaylanma isteği arasındaki arasındaki çelişkinin kendisi ve bu ikisini dengelemenin imkansızlığı.Bknz.Mutluluk Paradoksu kitabı.(Kitap Yayınevi)
Bana hiç gelmemiş benden büyük birine ziyarete gittiğimde, tam ayrılırken 'yine gel, bekleriz' dendikten sonra nasihat bağlamında 'size gelmeyene sakın gitmeyin çocuklar, tamam mı' denmesi.
Paradokslar Batı felsefesinin başlangıcına dayanır. Tarihte paradoks olduğu iddia edilen ilk örnek, Yunanlı filozof Epimenides'in 'Giritli paradoksu'dur, ancak uzun yıllar paradoks olduğu düşünülen 'Bütün Giritliler yalancıdır' cümlesi aslında paradoks değildir. Buradaki olasılıkları düşünelim: Birinci olasılığa göre Epimenides doğru söylüyor olsun. Bu durumda bütün Giritliler yalancı olamaz çünkü Epimenides, doğru söylediğini kabul ettiğimize göre, yalancı değildir. İkinci olasılığa göre Epimenides yalan söylüyor olsun. Bu durumda anladığımız; bütün Giritliler yalancı değildir. Yani bazı Giritliler yalancıdır, bazılarıysa yalancı olmayabilir. Eğer Epimenides yalan söylüyorsa, kendisi yalan söyleyenler grubuna girer, geri kalanların bazıları da yalan söylemeyenler grubuna girer. Bu durumda bütün Giritliler yalancı değildir, ama bazıları, Epimenides gibi, yalancı olabilir.
Bu iki olasılık incelendiğinde ikinci olasılığın bu cümleyi paradoks olmaktan çıkardığını görüyoruz. Bu cümlenin paradoks olarak algılanmasının sebebiyse, ikinci olasılığa göre bütün Giritlilerin yalancı olmamasının tüm Giritlilerin doğru sözlü olması olarak algılanmış olmasıdır ki bu yaklaşım yanlıştır. Yıllar sonra bu yaklaşımın yanlış olduğu anlaşılmış ve bu önermenin bir paradoks olmadığı kesinleşmiştir.
Daha sonra bazı düşünürler Epimenides paradokslarına benzeyen gerçek paradokslar ortaya atmışlardır, 'yalancı paradoksu' bunların en bilinenidir. 'Şimdi yalan söylüyorum' önermesi doğru mudur, yanlış mıdır? Eğer bu önerme doğruysa, 'şimdi yalan söylüyorum' derken doğruyu söylüyor oluruz ama 'doğru' söylediğimiz şey, söylediğimizin yalan olduğudur; bu önerme yanlışsa da, 'şimdi yalan söylüyorum' derken yalan söylüyor oluruz, bu da söylediğimizin doğru olduğunu ifade ettiğimiz anlamına gelir!
'bu terime yorum yazmayın'
aynayı başka bir açıdan tutma....eee ara ara değiştirmek lazım di mi ama? ? ....Pp
ben hiçbişeyden korkmam. (korkudan korkmak paradoksu)
kendi içinde çelişkili gibi gözüken doğruluğu da yanlışlığı da kanıtlanabilen önermedir.
bir olmayan yerine olan objelerle anlatma
doğada olmayan nane
ben paradoks' un çelişki ikilem anlamları olduğunu sanırdım.
dün öğrendiğime göre kökleşmiş inanışlara aykırı olarak ileri sürülen fikirlermiş. ilgiiiiinç.
Paradok kavramını severim. Bu kavramı yıllar önce bilim ve teknik dergisinde okumuştum. Yalancı paradoksu orada iyice belirtilmişti. Kimsenin niyetini bilemediğimiz için kimin hangi durumlarda doğru söylediğini bazen bilemeyiz. Eğer bir insan yalancıysa yada bizim bahsettiğimiz zamana kadar hep yalan söylüyor ise o adam teorik olarak bir yalancıdır. Ve kimse sürekli yalan söyleyemez. Çünkü dürüst olmak zorundadır çok konuda. yani yemek yerken insanlarla ko nuşurken yalnız kaldığında düşünürken ve diğer olaylarda muhakkak çok şeyi doğru söyleyecektir. Aynı şekil doğru söyleyen bir insan içinde geçerlidir. Yani yüzde yüz kimseye yalancı yada dürüst diyemeyiz. Ama dürüst olan daha yakındır yüzde yüzlük oran için. Çünkü dürüst olmaya çalışan bir insan nerdeyse her şeye dikkat eder. Yani yalan söylememek için.. Ama yalancı bir insan doğru söylemek için çabalamasa bile yine doğruyu söyler. Yani yine bir paradoks yaratmış oluyorum. Ama paradoksu bozan ihtimaller üzerine duruyorum. Ve bir insana yalancıdır demek çok zor bir kavarm halindedir. Çünkü bu cümleyi biz tüm zamanı için kullanmış oluruz ama o muhakkak doğruyu söyleyecek zamanlarıda bulmuştur. Ve tek kelime olarak ele aldğımızda yalancı olarak bilinen bir insanın yalan söyleyip söylemediği olasılığı dürüst olan bir insan içinde geçerlidir. O an için sadece niyetler bu paradoksu bozar.Ama yinede niyetlerini bilemediğimize göre iki seçenek belirir. ya yalan söylüyor ya da doğru söylüyor. Ve bana çağrıştırdığı şey Paradoksun hayat güzeldir demesii....
bu yazıyı okumayın! Eğer okuduysanız bu bir paradokstur.
karmaşa ve çıkmazlık bu çıkmazda hayatı bulabilmek ve devam ettirmek
bence saçma bişiy gibi ammaaa hayat felsefesii
fal: fala inanma/ falsız kalma
kumar: para kazanmak için kaybatmeyi göze almak
aşk: mutlu olmak için yaşanan acı
(aşk: adam sever kavuşamaz aşk olur)
vs. vs. vs.
birinin size 'sırf sen istiyorsun diye gülüyorum' deyip; sonra bunu tamamen arkadaşça söylediğini belirtmesi..
herkez cennette gitmek ister ama hiç kimse ölmek istemez ! ! !
Yaşamda özgürlük ve onaylanma isteği arasındaki arasındaki çelişkinin kendisi ve bu ikisini dengelemenin imkansızlığı.Bknz.Mutluluk Paradoksu kitabı.(Kitap Yayınevi)
yoksa hiç yoktur..
Bana hiç gelmemiş benden büyük birine ziyarete gittiğimde, tam ayrılırken 'yine gel, bekleriz' dendikten sonra nasihat bağlamında 'size gelmeyene sakın gitmeyin çocuklar, tamam mı' denmesi.
karşı...içrelindeki karşı düşünce..
aslında bütün terkedenlerdir terkedilenler.
kanıksanmış olanı yerle bir eden. bir kelebeğin kanat çırpmasıyla başlayan etki-tepki zinciri...
yumurta ve tavuk ilişkisi.bilirsiniz hani...
çözümsüz akıllıca hazırlanmış sorular...
çelişki
insan beyninin sonu doğanın keskinliğini e_jay
Herkesçe bilinen başka bir paradoks da, Sokrates'in 'Bildiğim tek şey, hiçbir şey bilmediğimdir' sözüdür.
Paradokslar Batı felsefesinin başlangıcına dayanır. Tarihte paradoks olduğu iddia edilen ilk örnek, Yunanlı filozof Epimenides'in 'Giritli paradoksu'dur, ancak uzun yıllar paradoks olduğu düşünülen 'Bütün Giritliler yalancıdır' cümlesi aslında paradoks değildir. Buradaki olasılıkları düşünelim:
Birinci olasılığa göre Epimenides doğru söylüyor olsun. Bu durumda bütün Giritliler yalancı olamaz çünkü Epimenides, doğru söylediğini kabul ettiğimize göre, yalancı değildir. İkinci olasılığa göre Epimenides yalan söylüyor olsun. Bu durumda anladığımız; bütün Giritliler yalancı değildir. Yani bazı Giritliler yalancıdır, bazılarıysa yalancı olmayabilir. Eğer Epimenides yalan söylüyorsa, kendisi yalan söyleyenler grubuna girer, geri kalanların bazıları da yalan söylemeyenler grubuna girer. Bu durumda bütün Giritliler yalancı değildir, ama bazıları, Epimenides gibi, yalancı olabilir.
Bu iki olasılık incelendiğinde ikinci olasılığın bu cümleyi paradoks olmaktan çıkardığını görüyoruz. Bu cümlenin paradoks olarak algılanmasının sebebiyse, ikinci olasılığa göre bütün Giritlilerin yalancı olmamasının tüm Giritlilerin doğru sözlü olması olarak algılanmış olmasıdır ki bu yaklaşım yanlıştır. Yıllar sonra bu yaklaşımın yanlış olduğu anlaşılmış ve bu önermenin bir paradoks olmadığı kesinleşmiştir.
Daha sonra bazı düşünürler Epimenides paradokslarına benzeyen gerçek paradokslar ortaya atmışlardır, 'yalancı paradoksu' bunların en bilinenidir. 'Şimdi yalan söylüyorum' önermesi doğru mudur, yanlış mıdır? Eğer bu önerme doğruysa, 'şimdi yalan söylüyorum' derken doğruyu söylüyor oluruz ama 'doğru' söylediğimiz şey, söylediğimizin yalan olduğudur; bu önerme yanlışsa da, 'şimdi yalan söylüyorum' derken yalan söylüyor oluruz, bu da söylediğimizin doğru olduğunu ifade ettiğimiz anlamına gelir!
http://www.radyo.boun.edu.tr/online_magazin/paradokslar.htm
ben bir yalancıyım en basit örneğidir herhalde.