Bir tohum düşer toprağa! Ne toprak haberdar akîbetinden, ne de bahçe sahibi! Bilinmez ne olur! Bakarsın yeşermekte bir süre sonra… Büyür, bitki olur, çiçek açar, meyve verir… Bakar yeşeren bu güzelliğe, seyredersin bahçende… “Su verdik büyüdü, çiçek açtı, meyve verdi,” der kimi… Kimi duymuştur, “Allah'ın hikmeti, kendiliğinden büyüdü,” der! ..
tasaddur eyledi tebbet ma fevt-i ihlase biri medh-i ilahidir biri zamm-i lehebdir ........................................................................................... ancak ilim iledir ve dahi hikmet ile neyin öne alınıp neyin arkada bırakılacağı ........................................................................................... efela ta'kılun? ? ?
Hikmet; (HKM) den türemiş bir kavramdır. Ha ke me fiilinin mastarıdır; . Hükm, bir gücü; karar vermeyi ifade etmektedir. Hükm kelime anlamı olarak yönetme ve idare etme demektir. Ayrıca Araplar atı gemlemeğe de 'hükm' derler. Demek ki hükmde zabt-u rabt altına alma anlamı da var. Fiil tef”ıl babına nakledildiğinde hakem tayin etmek demek olur. Hakîm insanlar arasındaki anlaşmazlıkları çözümlemek için seçilen kışıdır.Hatta 'hükümet'in hikmetide budur; anlaşmazlıklarda doğru olana hükmetmek.. Daha genel bir kavram tabi bu.. Bu çerçevede hikmet doğru ve isabetli bir karar olarak öne çıkmaktadır. İsabetli olmak doğru/uygun düşünmek ve doğru davranmak olarak da anlaşılmalıdır. Hikmet, bu anlamda karışan ve yerlerinden oynatılan kavramları yerli yerine oturtmaktır. Bu noktada adaleti de içermektedir. Ki hikmetin bir anlamı da adalettir. Hakîm ise isabet eden adaletli davranan kimsedir. Adâlet, her şeyin yerli yerince olması; zıddı olan zulüm ise bir şeyin aslî yerinde değerlendirilmemesi, yerli yerince kabul edilmemesidir.
CUMASURESİ 2. AYETİ KERİMEDE İnsanlara Hikmeti Resulların öğretebilecegi yazıyor Hikmet fizik ötesinin bilinmesidir buna sahip olmanın 2 ön koşulu vardır Kalp kulagı ve Kalp gözü denilen iki duyunun açılmasi ile mümkündür.
Hikmet, hüküm, hükümet, ihkam manalariyla alakadar olarak masdar ve isim olur. Binaenaleyh istiraki manevi veya lafzi ile müteaddid manalarda müstamel oldugundan makamina göre tefsiri icab eder. Masdar olmak itibariyle esasinda men'i fesad ve celbi salah manasi vardir ki hüküm, hükümet, muhkemlik hep bu esastan me'huzdur. Her nerde def'i mefsedet ve celbi menfaat ve maslahat varsa orada bir manayi hikmet vardir. Bunun icin bir seyin üzerine terettüb eden ondan maksud olan menfaatu maslahate o seyin hükmü ve hikmeti denir ki hikmetin maanayii ismiyesinden birisidir. Bunda tamamen bir illeti gaiyye manasiolmasa bile az cok maksud olmak sarttir. Buna binaen hikmet, faideden faideden ehass ve illeti gaiyyeden eamdir. Zira hikmet illeti gaiyyeden mukaddem de olabilir. Binaenaleyh hikmet denildigi zaman her halde ya bir illiyet ve maluliyet veya daha eamm olarak bir sebebiyetü müsebbibiyet ve bir manayi terettüb mevzui bahstir......................... Elmali tefsiri sf.915
Şiirin bir kısmı şüphesiz hikmettir. - Hz. Muhammed. - Yunus Emre, Şeyh Galib, Dağlarca, Rilke, Blake, vb.
Ördek şeklindeki kitap ayracımın adı.
izzet-i der ne hikmet iş
izzet-i der ne hikmet iş
uyur iken gördüm bir düş
zülüflerin kemend etmiş
yar boynuma taktı geçti........
AŞIK VEYSEL
-gülün kokusu vardı'dan,erkan oğur-
Hikmet Aslan şiirleri edebiyat tarihine geçecek şiirler. bunlardan bir örnek Adı gurbet...
ADI GURBET
Gülden birkaç yaprak düştü,
Ta kalbimin ortasına,
O en uygun yemi seçti,
Ben takıldım oltasına.
Al al oldu her yanağım,
Kurudu ağzım dudağım,
Kırıldı dalım budağım,
Odun oldum baltasına.
Gülümsedi bitti nefret,
İlk anında esti hasret,
Kendi sıla, adı Gurbet,
Zehir koydu bal tasına.
Gelip de karşımda durdu
Yüreğime derin vurdu,
Gözleriyle tuzak kurdu,
Keklik oldum çantasına.
03.09.2008
Hikmet Aslan
www.antoloji.com/hikmet_aslan
http://www.antoloji.com/siir/sair/sair.asp? sair=16130&page=1&order=tarih&goster=siirler&ara=&t=20.09.200811:26:33
[email protected]
'kötü ahlak insanın hayatını karartır ve ruhuna azap verir...'hz.Ali
Bir tohum düşer toprağa! Ne toprak haberdar akîbetinden, ne de bahçe sahibi! Bilinmez ne olur! Bakarsın yeşermekte bir süre sonra… Büyür, bitki olur, çiçek açar, meyve verir… Bakar yeşeren bu güzelliğe, seyredersin bahçende…
“Su verdik büyüdü, çiçek açtı, meyve verdi,” der kimi…
Kimi duymuştur, “Allah'ın hikmeti, kendiliğinden büyüdü,” der! ..
Bunun bir Türkçe açıklaması yok mudur. Diğer arkadaşların yazılarını okudum ama hiçbirşey anlamadım..
tasaddur eyledi tebbet ma fevt-i ihlase
biri medh-i ilahidir biri zamm-i lehebdir
...........................................................................................
ancak ilim iledir ve dahi hikmet ile neyin öne alınıp neyin arkada bırakılacağı
...........................................................................................
efela ta'kılun? ? ?
himmetle sadır olan. bir vâveyla anında.
Hikmet; (HKM) den türemiş bir kavramdır.
Ha ke me fiilinin mastarıdır; . Hükm, bir gücü; karar vermeyi ifade etmektedir.
Hükm kelime anlamı olarak yönetme ve idare etme demektir. Ayrıca Araplar atı gemlemeğe de 'hükm' derler.
Demek ki hükmde zabt-u rabt altına alma anlamı da var.
Fiil tef”ıl babına nakledildiğinde hakem tayin etmek demek olur.
Hakîm insanlar arasındaki anlaşmazlıkları çözümlemek için seçilen kışıdır.Hatta 'hükümet'in hikmetide budur; anlaşmazlıklarda doğru olana hükmetmek.. Daha genel bir kavram tabi bu..
Bu çerçevede hikmet doğru ve isabetli bir karar olarak öne çıkmaktadır. İsabetli olmak doğru/uygun düşünmek ve doğru davranmak olarak da anlaşılmalıdır.
Hikmet, bu anlamda karışan ve yerlerinden oynatılan kavramları yerli yerine oturtmaktır. Bu noktada adaleti de içermektedir.
Ki hikmetin bir anlamı da adalettir.
Hakîm ise isabet eden adaletli davranan kimsedir.
Adâlet, her şeyin yerli yerince olması; zıddı olan zulüm ise bir şeyin aslî yerinde değerlendirilmemesi, yerli yerince kabul edilmemesidir.
Geldimse bu dünyaya ne bulmuş dünya
Gitsem de eğer kıymeti eksilmez ya!
Bir kimse çıkıp da anlatıp söylemedi
Gelmekte ve gitmekteki hikmet ne ola?
âh..Hayyam dizeleri...
yanlış yöne çekiştirenlere...izan nasîb ola...
H Hikmet ESEN
Antolojiye o güzelim şiirleri yollayan adam...
Denize makamlarla aşık(en çok da nihavend) ,ayışığını gitarına tel diye takan şair.....
Ilmi-Hal...
CUMASURESİ 2. AYETİ KERİMEDE İnsanlara Hikmeti Resulların öğretebilecegi yazıyor
Hikmet fizik ötesinin bilinmesidir buna sahip olmanın 2 ön koşulu vardır Kalp kulagı ve Kalp gözü denilen iki duyunun açılmasi ile mümkündür.
elmali tefsirinde 23 farkli tarifi verilmis, ama oradaki tarifleri anlamak icin dini ilimlerde medrese düzeyinde ders almis olmak lazim...
maaniyi esyayi (Esyanin manalarini-illetlerini-varlik sebeblerini) ma'rifetü fehimdir. (bilmek anlamaktir) .
(Ibrahim Nehai)
Hikmet ilmü ameldir
Kavilde ve fiilde isabet (mücahid)
Hikmet,
hüküm, hükümet, ihkam manalariyla alakadar olarak masdar ve isim olur. Binaenaleyh istiraki manevi veya lafzi ile müteaddid manalarda müstamel oldugundan makamina göre tefsiri icab eder.
Masdar olmak itibariyle esasinda men'i fesad ve celbi salah manasi vardir ki hüküm, hükümet, muhkemlik hep bu esastan me'huzdur. Her nerde def'i mefsedet ve celbi menfaat ve maslahat varsa orada bir manayi hikmet vardir. Bunun icin bir seyin üzerine terettüb eden ondan maksud olan menfaatu maslahate o seyin hükmü ve hikmeti denir ki hikmetin maanayii ismiyesinden birisidir. Bunda tamamen bir illeti gaiyye manasiolmasa bile az cok maksud olmak sarttir. Buna binaen hikmet, faideden faideden ehass ve illeti gaiyyeden eamdir. Zira hikmet illeti gaiyyeden mukaddem de olabilir. Binaenaleyh hikmet denildigi zaman her halde ya bir illiyet ve maluliyet veya daha eamm olarak bir sebebiyetü müsebbibiyet ve bir manayi terettüb mevzui bahstir......................... Elmali tefsiri sf.915