Jakob: Yakub aleyhisselamin adi. Bilindigi gibi, yakub aleyhisselamin lakabi israildir. Israil de abdullah anlamina, yani allahin kulu anlamina gelir. Israilogullari, yakubun ogullari demektir.
Fransiz ihtilalinde önemli rol oynayan jakobenler, yakub (AS) 'in neslinden gelenlerdir.
Islami mezhepler tarihinde ebu zerril gifari hazretleri, gercekci olmayan bir hayat görüsünü savunan, islami nasslari kendi zahidane yapisina göre yorumlayan, ayni zamanda birer müctehid olan ashabin bazi büyüklerinin de, hatta halife hazreti osmanin da bu kanaatlere uymasini bekleyen, terki külli erbabi bir zattir.
Samimiyeti, zühdü ile, ashaptan olmasi ile, Peygamberimizin hususi sevgisine, ilgisine mazhar olmus ashabin en muhteremlerindendir.
Zerr, zerre kelimeleri ayni köktendir. Zerre, bir odaya isik vurunca görülen, havadaki binlerce toz zerrecigine denir. Zerr ise kücüklügünden dolayi karinca icin kullanilmistir.
Cocuklari cok ufak tefek olduklarindan dolayi, karincalarin babasi anlaminda: Ebu Zerr, hanimina da, karincalarin anasi anlaminda: Ümmü Zerr denmistir.
fahreddin Razi, tefsiri kebir'in yazari. Islam tarihinin en önemli tefsir kitablarindan biri olan bu tefsirinde, daha cok kelimelerin gramatik, semantik yanlarina agirlik vermis, anlamlandirma, tefsir etme noktasinda, seleflerinin görüslerini nakl etmeye calismis, kendisinden bir görüs katmak icin pek fazla caba göstermemistir. Ayetleri oldukca mantikli sayilabilecek yorumlamalarla takdim etmeye özen göstermistir.
Gam, alemi haraba verirdi Cem olmasa Dergah-i Cem de beste kalirdi gam olmasa
(Cem sarabi ihtira'-icad- etmeseydi, insanlar gam ve kederden harab olup giderdi. Buna karsilik, insanlarin da gamlari ve kederleri olmasaydi, Cem'in meyhanaleri kapali kalirdi)
Lezzeti inkar olunmaz bezl ü israf etmenin Ah zimninda eger endise-i vam olmasa
(Vam: Borc Sonunda borclara girip iflas etme korkusu olmasa, bol bol para harcamanin zevkine doyum olmaz)
Tahsil-i ilmin üstüne tercih eder mi nas Tahsil-i mal vasita-i rif'at olmasa.
(Servet insani yükseklere cikarmak icin bir itibar vesilesi olmasaydi, insanlar para kazanmayi ilim ve irfan elde etmek icin calismaya tercih eder miydi?)
Kendi vücuduna bile kiymazdi mali halk Kasd-i nümayisi seref ü sevket olmasa
(Etrafina seref ve saltanat icinde gösteris yapmak gibi bir maksad olmasa, insanlar ellerindeki serveti kendi tatli canlari icin bile sarf etmeye kiyamazlardi)
Bakmazdi kimse âyine-i sâfa Nâbiyâ Hodbinlik alakasina alet olmasa
(hodbinlik: kibirlilik ey Nabi, Insanlar kibirlerinden aynanin bile yüzüne bakmazlardi, kibirliklerini artirmaya bir alet olmasaydi)
Yok bî garaz muamele-i ehli zamanede Kimse ibadet etmez idi cennet olmasa
(Bu zamanda cikarsiz is yapan yok, cennet olmasaydi kimse ibadet etmezdi)
Etmez zuhur bu arsada bir kimseden kerem Zimninda kasd-i dâiye-i söhret olmasa
(Daiye: Insani bir is yapmaya sevk eden motivasyon unsuru.. Isin altinda herkes tarafindan taninip takdir edilmek giibi bir maksad olmasa, bu dünyada kimsenin alicenaplik gösterecegi yoktur)
Olmaz idi miyan-i leîmanda imtizac Mabeynde alaka-i cinsiyyet olmasa
(Leîman: Leîmler, alcaklar)
NOt nabi ile ilgili buraya kadar yazdiklarimi: Türk Siirinide Tasavvuf, HIkmet ve Felsefeyle Dolu UNUTULMAZ MISRALAR
Cemşid görse bezm-i erazilde badeyi Bi şek teessüf eyler idi ihtiraina
(bi sek: süphesiz ihtira: örnegi görülmemis bir sey ortaya cikarmak
Iranin Pişdâdyân sülalesinin en büyük hükümdari olan Cemsid, sarabi ihtira ettigi gibi sarab meclis ve sohbetlerini tesis etmis ve Nevruz gününü de senebasi ve bayram ittihaz ettirmistir. Yukaridaki beyitte bu Cemsid kast edilerek:
Cemsid kendini bilmez bir takim rezillerin meclisinde sarabin ne berbad hale getirildigini görseydi, onu ihtira eyledigine esef eder ve bin kerre pisman olurdu denilmektedir)
Jakob: Yakub aleyhisselamin adi.
Bilindigi gibi, yakub aleyhisselamin lakabi israildir. Israil de abdullah anlamina, yani allahin kulu anlamina gelir.
Israilogullari, yakubun ogullari demektir.
Fransiz ihtilalinde önemli rol oynayan jakobenler, yakub (AS) 'in neslinden gelenlerdir.
Kastamonunun bir ilcesi
Islami mezhepler tarihinde ebu zerril gifari hazretleri, gercekci olmayan bir hayat görüsünü savunan, islami nasslari kendi zahidane yapisina göre yorumlayan, ayni zamanda birer müctehid olan ashabin bazi büyüklerinin de, hatta halife hazreti osmanin da bu kanaatlere uymasini bekleyen, terki külli erbabi bir zattir.
Samimiyeti, zühdü ile, ashaptan olmasi ile, Peygamberimizin hususi sevgisine, ilgisine mazhar olmus ashabin en muhteremlerindendir.
Hazreti Allah sefaatlerine nail eylesin.
Zerr, zerre kelimeleri ayni köktendir. Zerre, bir odaya isik vurunca görülen, havadaki binlerce toz zerrecigine denir.
Zerr ise kücüklügünden dolayi karinca icin kullanilmistir.
Cocuklari cok ufak tefek olduklarindan dolayi, karincalarin babasi anlaminda: Ebu Zerr, hanimina da, karincalarin anasi anlaminda: Ümmü Zerr denmistir.
fahreddin Razi, tefsiri kebir'in yazari. Islam tarihinin en önemli tefsir kitablarindan biri olan bu tefsirinde, daha cok kelimelerin gramatik, semantik yanlarina agirlik vermis, anlamlandirma, tefsir etme noktasinda, seleflerinin görüslerini nakl etmeye calismis, kendisinden bir görüs katmak icin pek fazla caba göstermemistir.
Ayetleri oldukca mantikli sayilabilecek yorumlamalarla takdim etmeye özen göstermistir.
Gam, alemi haraba verirdi Cem olmasa
Dergah-i Cem de beste kalirdi gam olmasa
(Cem sarabi ihtira'-icad- etmeseydi, insanlar gam ve kederden harab olup giderdi. Buna karsilik, insanlarin da gamlari ve kederleri olmasaydi, Cem'in meyhanaleri kapali kalirdi)
Lezzeti inkar olunmaz bezl ü israf etmenin
Ah zimninda eger endise-i vam olmasa
(Vam: Borc
Sonunda borclara girip iflas etme korkusu olmasa, bol bol para harcamanin zevkine doyum olmaz)
Tahsil-i ilmin üstüne tercih eder mi nas
Tahsil-i mal vasita-i rif'at olmasa.
(Servet insani yükseklere cikarmak icin bir itibar vesilesi olmasaydi, insanlar para kazanmayi ilim ve irfan elde etmek icin calismaya tercih eder miydi?)
Kendi vücuduna bile kiymazdi mali halk
Kasd-i nümayisi seref ü sevket olmasa
(Etrafina seref ve saltanat icinde gösteris yapmak gibi bir maksad olmasa, insanlar ellerindeki serveti kendi tatli canlari icin bile sarf etmeye kiyamazlardi)
Bakmazdi kimse âyine-i sâfa Nâbiyâ
Hodbinlik alakasina alet olmasa
(hodbinlik: kibirlilik
ey Nabi, Insanlar kibirlerinden aynanin bile yüzüne bakmazlardi, kibirliklerini artirmaya bir alet olmasaydi)
Yok bî garaz muamele-i ehli zamanede
Kimse ibadet etmez idi cennet olmasa
(Bu zamanda cikarsiz is yapan yok, cennet olmasaydi kimse ibadet etmezdi)
Etmez zuhur bu arsada bir kimseden kerem
Zimninda kasd-i dâiye-i söhret olmasa
(Daiye: Insani bir is yapmaya sevk eden motivasyon unsuru..
Isin altinda herkes tarafindan taninip takdir edilmek giibi bir maksad olmasa, bu dünyada kimsenin alicenaplik gösterecegi yoktur)
Olmaz idi miyan-i leîmanda imtizac
Mabeynde alaka-i cinsiyyet olmasa
(Leîman: Leîmler, alcaklar)
NOt nabi ile ilgili buraya kadar yazdiklarimi:
Türk Siirinide Tasavvuf, HIkmet ve Felsefeyle Dolu
UNUTULMAZ MISRALAR
derleyen:
I. Hilmi Soykut
Sönmez Nesriyat
1968
Sayfa:450-459'dan yazdim...
Ol arzunun etme heves cüstü cûsuna
Kim hasidin müeddi ola güft ü gûsuna
(Hasedci insanlarin gözüne batacak islere girisme. Böylelerinin dedikodu mevzuu olmaktansa, arzundna vaz gecmek hayirlidir)
Ol matlabin husulüne lanet ki talibi
Lazim gele müracaat etmek adûsuna
(Gidip de düsmanina yalvaracak olduktan sonra, o arzuya lanet olsun; böyle bir emelden vazgecmek daha evladir)
Ol mey ki nes'esinde ola buy-i imtinan
Seng-i kaza dokunmasi yegdir sebusuna
(Minnetle icilecek sarabin testisi kirilsin daha iyi)
Cemşid görse bezm-i erazilde badeyi
Bi şek teessüf eyler idi ihtiraina
(bi sek: süphesiz
ihtira: örnegi görülmemis bir sey ortaya cikarmak
Iranin Pişdâdyân sülalesinin en büyük hükümdari olan Cemsid, sarabi ihtira ettigi gibi sarab meclis ve sohbetlerini tesis etmis ve Nevruz gününü de senebasi ve bayram ittihaz ettirmistir.
Yukaridaki beyitte bu Cemsid kast edilerek:
Cemsid kendini bilmez bir takim rezillerin meclisinde sarabin ne berbad hale getirildigini görseydi, onu ihtira eyledigine esef eder ve bin kerre pisman olurdu denilmektedir)