Sinema tarihinde onemli bir yere sahip olan Japon filmi. Onemi ne dersiniz diye sorarsaniz, bugun agzimiz acik izledigimiz, ozellikle Tarantino'nun filmleri gibi, filmlerin etkilendigi filmlerin ve o filmlerinde etkilendigi filmlere ilham olmustur :) Mesela bir ornek vereyim:
Dai-bosatsu tôge filmi Lone Wolf and Cub filimine ilham olmus, Lone Wolf and Cub ise Kill Bill filmine. Ya da bu film Sam Peckinpah gibi asmis yonetmenlere ilham olmus, bu filmlerde diger filmlere gibi bir zincirleme reaksiyon olusmustur... Tabi filmin yapanlarda baskalarindan etkilenmiyor degil, ama o zamanlar icin sahnelenen goruntuler ve atraksiyonlar ilklerdendir...
Bes kisiden dortu deliyse, cogunluktan dolayi akilli deli damgasini yemeye mahkumdur. Iste zaten bir avuc aklini kullanan insan var su dunyada ama iste onlarin da etrafi delilerle cevrilmis.
bir de yarasi olmayanlara ameliyat yapmaya calisanlar yok mu, bu kisiler daha cok yara acip gocunma diyorlar. Mezarcilar hele; doymuyorlar kardes etine...
evet yarasi olan gocunur ama cogumuz zaten yara bere icindeyiz... Yarasi olani tedavi edecegimize yaralara daha da tuz ekmiyor muyuz; yazik! Bundan dolayi bence daha cok laf sokmak icin kullanilan bir deyim...
bir karar alinmis, boynumuz kildan ince, hayirlisi diyorum.
Uzun sureden beri sayfalarca oneriler yolladim yetkililere, cogu uygulanmadi ya da azi farkli uygulandi. Ama Allah'tan umit kesilmez diyerek denemeye devam ediyorum. Fakat artik oneri ve soru zamani degil tersine uygulama zamani bence. Bu acidan sosyal degisiklere deyinmiyecegim cunku kisiden kisiye degisir yine de teknik acidan yapilacak kolayliklari sabirsizlikla bekliyorum.
gonulden gecen sadece ansiklopedik olmasin ama sadece geyik de olmasin. aklimiza bir melodi takilmis gibi etrafta dolasmamak... bir renk bile olsa o rengin farkli tonlari oldugunu da gorebilmek... daha da zenginlestirmek, guzellestirmek, kolaylastirmak... sadece beter degil daha beteri oldugunu bilerek onlem almak, su guzel diye kesin karar vermemek, daha guzelinin de olabilecegini idrak etmek... kapilari yuze kapamamak bir yandan da acik kapi birakmak,
gonulden gecer ki etrafa dagilmis hakikati bir araya gelerek birlestirmek. Ne sadece gecenin, ne de sadece gunduzun gune hukmetmesi degil her ikisininde gun oldugunu bilip yararlarini ve zararlarini konusmak. Kadin ve erkegin farkli gezegenlerden gelmis gibi davranmamak her ikisininde insan oldugunu anlamak. Farkliliklarimizdan daha fazla ortak yonlerimizi ortaya cikartmak. Taraftarim diyerek dogruyla birlikte yanlisi savunmak degil, haktan ve adaletten yana olmak...
gonul umud eder ki celiskiler denizinde bogulacagimiza birbirimizi tamamlamak, birbirimizden ogrenmek, paylasmak... Guzel ve cirkin, evet goreceli ama hayirda rekabet etmek...
malesef hayat insanin ideallerine gore donmuyor ama cogu insan dunyanin kendi etrafinda donuyor gibi hareket ediyor. Buludugumuz donemde insanlarin kurallara ve yonetime alerjisi cok. Lakin 'Cemiyetle beraber hakikatler de gelişir. Tek tehlike bunu kavramamak' sozunde oldugu gibi yetkililer agizlariyla kus tutsa begendiremezler cunku her kafadan bir ses ciktigi bir ortamda duzeni saglamak zor.
Fakat gonul diyor ki artik bir karar alinmis ve bilinmeyene dogru seruvene cikilmis. Hayirlisi diyelim hayirlisi olsun.
21 Jump Street dizisinde New kids On The Block gibi veletlerin kahramani olmusken bu imaji yikmak icin elinden geleni yapmistir. Nerden nereye dedirtecek kadar degisen, belli bir imaji olmasini istemeyen, siradisi derken siradan filmlerde, anti-piyasa derken piyasa filmlerde oynayabilen, medyatik derken ortaliklardan kaybolan, sagi-solu belli olmayan (zaten olmasini da istemeyen) , kendisini bile sasirtmak isteyen suprizlerle dolu bir aktor.
Patlamalarda, dovus-kavga, arabalarin carpismalarindan takip etme ve daha bir cok sahnede sinirlari zorlayan, bilgisayar animasyonlarina son care olarak basvuran, cekimlerin gercekligine cok onem veren ve izleyene filmin realitisini yasattiran cok yetenekli bir yonetmen. Bu acidan filmlerinin yapilisini izlemek cogu zaman filimin kendisini izlemekten daha zevkli.
Dai-bosatsu tôge 1966
Sinema tarihinde onemli bir yere sahip olan Japon filmi. Onemi ne dersiniz diye sorarsaniz, bugun agzimiz acik izledigimiz, ozellikle Tarantino'nun filmleri gibi, filmlerin etkilendigi filmlerin ve o filmlerinde etkilendigi filmlere ilham olmustur :) Mesela bir ornek vereyim:
Dai-bosatsu tôge filmi Lone Wolf and Cub filimine ilham olmus, Lone Wolf and Cub ise Kill Bill filmine. Ya da bu film Sam Peckinpah gibi asmis yonetmenlere ilham olmus, bu filmlerde diger filmlere gibi bir zincirleme reaksiyon olusmustur... Tabi filmin yapanlarda baskalarindan etkilenmiyor degil, ama o zamanlar icin sahnelenen goruntuler ve atraksiyonlar ilklerdendir...
karsiyim her seye
her seye karsi olana karsiyim
karşıyım karşı olmamaya
karşıyım iste karşı olmaya
aynadakinin bana benzemesi kadar karşıyım :)
Bes kisiden dortu deliyse, cogunluktan dolayi akilli deli damgasini yemeye mahkumdur. Iste zaten bir avuc aklini kullanan insan var su dunyada ama iste onlarin da etrafi delilerle cevrilmis.
bir insana kirk defa deli denilirse deli olur derler. Iste gonul ari kovani gibidir, ne ballar akar ondan ama ona comak sokanlar yok mu, yazik!
bir de yarasi olmayanlara ameliyat yapmaya calisanlar yok mu, bu kisiler daha cok yara acip gocunma diyorlar. Mezarcilar hele; doymuyorlar kardes etine...
evet yarasi olan gocunur ama cogumuz zaten yara bere icindeyiz... Yarasi olani tedavi edecegimize yaralara daha da tuz ekmiyor muyuz; yazik! Bundan dolayi bence daha cok laf sokmak icin kullanilan bir deyim...
bir karar alinmis, boynumuz kildan ince, hayirlisi diyorum.
Uzun sureden beri sayfalarca oneriler yolladim yetkililere, cogu uygulanmadi ya da azi farkli uygulandi. Ama Allah'tan umit kesilmez diyerek denemeye devam ediyorum. Fakat artik oneri ve soru zamani degil tersine uygulama zamani bence. Bu acidan sosyal degisiklere deyinmiyecegim cunku kisiden kisiye degisir yine de teknik acidan yapilacak kolayliklari sabirsizlikla bekliyorum.
Kolay gelsin. Gazaniz mubarek olsun :)
gonulden gecen sadece ansiklopedik olmasin ama sadece geyik de olmasin. aklimiza bir melodi takilmis gibi etrafta dolasmamak... bir renk bile olsa o rengin farkli tonlari oldugunu da gorebilmek... daha da zenginlestirmek, guzellestirmek, kolaylastirmak... sadece beter degil daha beteri oldugunu bilerek onlem almak, su guzel diye kesin karar vermemek, daha guzelinin de olabilecegini idrak etmek... kapilari yuze kapamamak bir yandan da acik kapi birakmak,
gonulden gecer ki etrafa dagilmis hakikati bir araya gelerek birlestirmek. Ne sadece gecenin, ne de sadece gunduzun gune hukmetmesi degil her ikisininde gun oldugunu bilip yararlarini ve zararlarini konusmak. Kadin ve erkegin farkli gezegenlerden gelmis gibi davranmamak her ikisininde insan oldugunu anlamak. Farkliliklarimizdan daha fazla ortak yonlerimizi ortaya cikartmak. Taraftarim diyerek dogruyla birlikte yanlisi savunmak degil, haktan ve adaletten yana olmak...
gonul umud eder ki celiskiler denizinde bogulacagimiza birbirimizi tamamlamak, birbirimizden ogrenmek, paylasmak... Guzel ve cirkin, evet goreceli ama hayirda rekabet etmek...
malesef hayat insanin ideallerine gore donmuyor ama cogu insan dunyanin kendi etrafinda donuyor gibi hareket ediyor. Buludugumuz donemde insanlarin kurallara ve yonetime alerjisi cok. Lakin 'Cemiyetle beraber hakikatler de gelişir. Tek tehlike bunu kavramamak' sozunde oldugu gibi yetkililer agizlariyla kus tutsa begendiremezler cunku her kafadan bir ses ciktigi bir ortamda duzeni saglamak zor.
Fakat gonul diyor ki artik bir karar alinmis ve bilinmeyene dogru seruvene cikilmis. Hayirlisi diyelim hayirlisi olsun.
21 Jump Street dizisinde New kids On The Block gibi veletlerin kahramani olmusken bu imaji yikmak icin elinden geleni yapmistir. Nerden nereye dedirtecek kadar degisen, belli bir imaji olmasini istemeyen, siradisi derken siradan filmlerde, anti-piyasa derken piyasa filmlerde oynayabilen, medyatik derken ortaliklardan kaybolan, sagi-solu belli olmayan (zaten olmasini da istemeyen) , kendisini bile sasirtmak isteyen suprizlerle dolu bir aktor.
Patlamalarda, dovus-kavga, arabalarin carpismalarindan takip etme ve daha bir cok sahnede sinirlari zorlayan, bilgisayar animasyonlarina son care olarak basvuran, cekimlerin gercekligine cok onem veren ve izleyene filmin realitisini yasattiran cok yetenekli bir yonetmen. Bu acidan filmlerinin yapilisini izlemek cogu zaman filimin kendisini izlemekten daha zevkli.