Hıdrellez gününün baş kahramanı. Hıdrellez; kelime olarak 'Hızır-İlyas' demektir. Hızır Aleyhisselam ile Hz. İlyas Peygamber'in yılda bir kere olan buluşmalarını anlatır.
Hızır Aleyhisselam, Allah'ın görevlendirdiği bir cisimsiz yaratıktır(diye biliyorum ben. yanlış da olabilir, bakmayın) . İnsanoğlu darda kaldığı zaman eğer yardım görmesi ona hayırlı olacaksa Hızır A.S. yetişir. 'Kul sıkışmayınca Hızır yetişmezmiş' sözü buradan doğmuştur..
Nokta.
Düzeltelim: bakınız konuyla ilgili bir link buldum:
Türk Müziği'nin en önemli makamlarından. Gerçi önemli/önemsiz makam denen bişey yoktur.. O zaman en çok tercih edilen diyelim, en çok sevilen diyelim..
Teknik olarak yerindeki Hüseynî beşlisine Hüseynî Perdesi'ndeki Uşşâk dörtlüsünün eklenmesiyle oluşur bu makâmın dizisi. Ama en önemlisi makam inici-çıkıcı seyre sâhiptir. Dinlemek lâzımdır bilmek için. Her makâmı bilmek için olduğu gibi.
Hüseynî Makâmı'na örnek vermek istersek, en çok türkülerden örnekler veririz.. Çünkü Hüseynî Makâmı'nın en çok türkülerde işlendiğini görürüz. Havada bulut yok bu ne dumandır (Yemen Türküsü) akla gelebilecek ilk örnektir.
Müzikte makamları bilmek/hatırlamak/anlamak için mutlakâ ve mutlaka dinliyor olmak gerekir.. Aslında yazıyla müzik öğretilmez..
Halvetîlik tarîkinin Cerrâhiyye koludur. Muhterem Nûreddin Cerrâhî, rütbesini bilemiyorum ama en ileri gelmiş ermişlerinden biridir. Şu andaki şeyhi ise Ömer Tuğrul İnançer'dir.
Gurûbetti güneş, dünya karardı Gül-i bağ-ı emel soldu sarardı Felek de böyle mâtemler arardı Gül-i bağ-ı emel soldu sarardı..
Hacı Ârif Bey'in 'gurub' ile ilgili çok güzel bir şarkısıdır.. Kürdîli Hicazkâr Makamı'ndadır. İlginci şudur ki bu şarkı, Hacı Ârif Bey'in bestelediği son eserdir ve bu eseri ölmeden üç-dört gün evvel bestelemiştir..
1942 doğumludur. Klasik Kemençe icracılığı konusunda dünyanın (sadece Türkiye'nin değil, dikkat) bir numaralı adamıdır. Meşhur kemençevî Derya Türkan onun öğrencisidir. Ayrıca, Eski Yeni Türkü mensubu, uzun zamandır İncesaz elemanı olan Cengiz Onural da.
Sadece Klasik Kemençe çalmakla kalmamıştır, Tanbur, Viyolonsel, Rebab, Bendir, Keman, Lavta da çalar.
İstanbul Teknik Üniversitesi Türk Musikisi Devlet Konservatuarı'nda Klasik Kemençe hocasıdır, çok eski yıllarda Tanbur hocalığı yaptığı da bilinmektedir.
Elinden çıkmış Kemençe üstadları; Derya Türkan, Hasan esen, Cengiz Onural, Mahinur Özüstün, Aslıhan Eruzun Özel, (ve sanırım adını hatırlayamadığım birkaç kişi daha) .
Hocaların hocasıdır, hocalıkta kalitedir. Bir tanedir. Üstüne tanımam.
Kendimizle hesaplaşmak gerektiğini ve bunun hiçbir şekilde kaçışının olmadığını, hatta, kaçmamanın en akıllıcası olduğunu en güzel şekilde anlatabilmiş filmlerden..
Hıdrellez gününün baş kahramanı. Hıdrellez; kelime olarak 'Hızır-İlyas' demektir. Hızır Aleyhisselam ile Hz. İlyas Peygamber'in yılda bir kere olan buluşmalarını anlatır.
Hızır Aleyhisselam, Allah'ın görevlendirdiği bir cisimsiz yaratıktır(diye biliyorum ben. yanlış da olabilir, bakmayın) . İnsanoğlu darda kaldığı zaman eğer yardım görmesi ona hayırlı olacaksa Hızır A.S. yetişir. 'Kul sıkışmayınca Hızır yetişmezmiş' sözü buradan doğmuştur..
Nokta.
Düzeltelim: bakınız konuyla ilgili bir link buldum:
http://www.gulsehri.com/dini/hizir_aleyhisselam.asp
Selamlar... :)
Nokta.
Türk Müziği'nin en önemli makamlarından. Gerçi önemli/önemsiz makam denen bişey yoktur.. O zaman en çok tercih edilen diyelim, en çok sevilen diyelim..
Teknik olarak yerindeki Hüseynî beşlisine Hüseynî Perdesi'ndeki Uşşâk dörtlüsünün eklenmesiyle oluşur bu makâmın dizisi. Ama en önemlisi makam inici-çıkıcı seyre sâhiptir. Dinlemek lâzımdır bilmek için. Her makâmı bilmek için olduğu gibi.
Hüseynî Makâmı'na örnek vermek istersek, en çok türkülerden örnekler veririz.. Çünkü Hüseynî Makâmı'nın en çok türkülerde işlendiğini görürüz. Havada bulut yok bu ne dumandır (Yemen Türküsü) akla gelebilecek ilk örnektir.
Müzikte makamları bilmek/hatırlamak/anlamak için mutlakâ ve mutlaka dinliyor olmak gerekir.. Aslında yazıyla müzik öğretilmez..
Nokta.
Halvetîlik tarîkinin Cerrâhiyye koludur. Muhterem Nûreddin Cerrâhî, rütbesini bilemiyorum ama en ileri gelmiş ermişlerinden biridir. Şu andaki şeyhi ise Ömer Tuğrul İnançer'dir.
Nokta.
Bugün Regaib Kandili.. Herkese hayırlı uğurlu olsun..
Nokta.
Tanburam rebab oldu (Urfa Türküsü)
Şâhâne gözler şâhâne (Rumeli Türküsü) (hele bu türkünün içinde şöyle geçer :) 'çalan sazlar rebab olsa/gönül eğlenmez asla)
Nokta..
Gurûbetti güneş, dünya karardı
Gül-i bağ-ı emel soldu sarardı
Felek de böyle mâtemler arardı
Gül-i bağ-ı emel soldu sarardı..
Hacı Ârif Bey'in 'gurub' ile ilgili çok güzel bir şarkısıdır.. Kürdîli Hicazkâr Makamı'ndadır. İlginci şudur ki bu şarkı, Hacı Ârif Bey'in bestelediği son eserdir ve bu eseri ölmeden üç-dört gün evvel bestelemiştir..
Nokta..
Nişangâhım ben, nişangâh..Gelen vurur, geçen vurur,
Nâdân vurur, dânâ vurur, yâr vurur, ağyâr vurur..
Neme lâzım, vuran vursun.. Ah o okçu..
Deler kanmaz, deşer kanmaz..
Ah o okçu âh..
Nişangâhım ben, nişangâh.. Hancı vurur, yolcu vurur,
Yahşî vurur, yaman vurur, bahtlı vurur, bahtsız vurur..
Kul cefâsı cefâ değil, Çalab germiş kemânını..
Çeker, vurur, vurur, kanmaz..
Ah o okçu.. âh
Nokta.
1942 doğumludur. Klasik Kemençe icracılığı konusunda dünyanın (sadece Türkiye'nin değil, dikkat) bir numaralı adamıdır. Meşhur kemençevî Derya Türkan onun öğrencisidir. Ayrıca, Eski Yeni Türkü mensubu, uzun zamandır İncesaz elemanı olan Cengiz Onural da.
Sadece Klasik Kemençe çalmakla kalmamıştır, Tanbur, Viyolonsel, Rebab, Bendir, Keman, Lavta da çalar.
İstanbul Teknik Üniversitesi Türk Musikisi Devlet Konservatuarı'nda Klasik Kemençe hocasıdır, çok eski yıllarda Tanbur hocalığı yaptığı da bilinmektedir.
Elinden çıkmış Kemençe üstadları; Derya Türkan, Hasan esen, Cengiz Onural, Mahinur Özüstün, Aslıhan Eruzun Özel, (ve sanırım adını hatırlayamadığım birkaç kişi daha) .
Hocaların hocasıdır, hocalıkta kalitedir. Bir tanedir. Üstüne tanımam.
Noktaaa..
Kendimizle hesaplaşmak gerektiğini ve bunun hiçbir şekilde kaçışının olmadığını, hatta, kaçmamanın en akıllıcası olduğunu en güzel şekilde anlatabilmiş filmlerden..
Nejat İşler'in oyunculuğuna hayran kaldım..
Nokta...
Bunu diyebilen, adam olma yolunda hızlıdır.
Bence yani..
Nokta bakalım.