Kültür Sanat Edebiyat Şiir

panteist sizce ne demek, panteist size neyi çağrıştırıyor?

panteist terimi Can tarafından tarihinde eklendi

  • Didem Zorlu
    Didem Zorlu

    Panteizm adı altında toplanabilecek hiçbir görüş, vücudi vahdet karşılığı olamaz. Çünkü Panteizm, spekülatif bir düşünce veya felsefi bir meslek, vücudi vahdet ise ameli bir düşünce veya dini bir mezheptir.

  • Nusret Orhan
    Nusret Orhan

    Vahdet-i Vücudu savunan mutasavvıflara göre:
    Allah vardı onunla beraber hiç bir şey yoktu.Şu andada öyledir.Var olan Yalnızca O alem O nun değişik suretlerdeki görüntüsüdür.
    Alemle ne aynıdır nede gayrıdır.

  • Nusret Orhan
    Nusret Orhan

    Cubar arkadaşın görüşlerine katılıyorum.
    Panteizim ile Vahdet-i Vücut aynı gibi görünmesine ragmen, anlamları itibariyle taban tabana zıttırlar.
    Panteizmde herşey tanrıdır görüşü vardır, tanrı doğadır bir yerde.
    Vahdet-i vücütta ise, Evrende var olan herşeyin Allah'a ait olduğu, aslında O'nun dışında başkaca bir şeyin vücut bulmadığı, evrenin aslının hayal olduğu görüşü vardır.

  • Muhammed
    Muhammed

    bir de mevlana'yı türk edebiyatına dahil etmek de ne oluyor:S
    mevlana ne zaman türkçe şiir söylemiş?

  • Muhammed
    Muhammed

    büyük bir yanlışı düzeltmek istiyorum.
    panteizim ile mevlana ismini beraber zikretmek büyük hatadır.
    panteizm tanrının doğa olması durumudur. spinozanın savunduğu görüştür.
    vahdet-i vücud ile panteizmi karıştırmayalım.

  • Savt-ı Dicle
    Savt-ı Dicle

    Merkezinde Allah'a ulaşmanın olduğu felsefi görüştür.Türk Tasavvuf Edebiyatında bu görüşü Mevlânâ savunmuştur.'Ne olursan ol yine gel' sözünde panteist öğeleri görmek zor olmasa gerek.

  • Enver Akgül
    Enver Akgül

    'Panteist' görüşe göre, “her şey” vardır ve bunların tümüne “TANRI” denilir.

    'Vahdeti Vücûd'a göre ise, ayrı ayrı sayısız şeyler mevcut değildir; bu gözün görme yetersizliğinin getirdiği bilinç yanılgısıdır; gerçekte TEK bir vücud vardır ki; sûrî yani maddi bir vücut değil, mânevîdir bu vücud! ..

    VECH denilen bu vücûd ancak bilinç gözüyle veya kalp gözüyle görünen bir vücûd’tur.

    Kısacası, mevcûdât yoktur, TEK vücûd vardır!