10. Bir zamanda sabit olan seyin hilafina delil olmadikca bekasiyla hükm olunur. (Mesela eskiden birinin mülkü oldugu bilinen yeri baskasina satmasiyla veya hibe etmesiyle elinden cikardigina dair bir delil olmadikca o adama aitttir.)
9. Sifati arizada asl olan ademdir (Bir isin sonradan ortaya cikan durumu ile ilgili asl olan eski halidir. yeni bir durum ortaya ciktigini söyleyen ispat etmek zorundadir, eski halin mevcuduyetini savunanin sözü asildir, ispatla yükümlü degildir.)
bu gün bazi modern ülkelerde bile hala uygulandigi sekliyle, kadilara büyük inisiyatif birakan, her kadinin elinde bulunan kara kapli kitaptan anladigi sekilde hüküm verdigi eski sistemden, avrupada anayasal süreclerin baslamasiyla birlikte, vaz gecmek zorunda kaldi osmanli... Avrupadan esinlenerek, kapsamli bir kanun yapma ihtiyaci duyuldu. Basinda Ahmet Cevdet Pasanin bulundugu bir heyet tarafindan, bu maksadla hazirlanan anayasaya verilen isimdir Mecelle-i Ahkami Adliye.. Klasik Ehli Sünnet islamina göre cagin icaplari gözetilerek hazirlanan mecelle, devrin en önemli hukuki birikimine sahip bir devletin ürettigi o zamanin sartlarina göre en iyi sayilabilecek kanun kitabi idi...
3. Ukudda itibar makasid ve maaniyedir, elfaz ve mebaniye degildir. (Sözlesmelerde, niyetler ve kasd edilenler itibara alinir, kuru lafiz ile laf oyunlarina yol verilmez..)
12.
Kelamda asl olan manayi hakikidir.
(BIr hukuki davada, söylenmis bulunan sözlerin mecazi degil de hakiki manasi dikkate alinir)
11.
Bir emri hadisin akrab evkatina izafeti asildir.
(Zamani bilinmeyen bir olayin zamanini belirlerken en yakin zaman dikkate alinir)
10.
Bir zamanda sabit olan seyin hilafina delil olmadikca bekasiyla hükm olunur.
(Mesela eskiden birinin mülkü oldugu bilinen yeri baskasina satmasiyla veya hibe etmesiyle elinden cikardigina dair bir delil olmadikca o adama aitttir.)
9.
Sifati arizada asl olan ademdir
(Bir isin sonradan ortaya cikan durumu ile ilgili asl olan eski halidir. yeni bir durum ortaya ciktigini söyleyen ispat etmek zorundadir, eski halin mevcuduyetini savunanin sözü asildir, ispatla yükümlü degildir.)
8.
Beraeti zimmet asildir.
(Kisinin sucsuzlugu asildir)
7.
Zarar kadim olmaz
(Zararli oldugu halde eski uygulamadir diye devam edilmez, kaldirilir)
6.
Kadim kademi üzere terk olunur.
(devam edegelen uygulamalar, -gerekli görülmedikce- oldugu hal üzere birakilir)
bu gün bazi modern ülkelerde bile hala uygulandigi sekliyle, kadilara büyük inisiyatif birakan, her kadinin elinde bulunan kara kapli kitaptan anladigi sekilde hüküm verdigi eski sistemden, avrupada anayasal süreclerin baslamasiyla birlikte, vaz gecmek zorunda kaldi osmanli... Avrupadan esinlenerek, kapsamli bir kanun yapma ihtiyaci duyuldu.
Basinda Ahmet Cevdet Pasanin bulundugu bir heyet tarafindan, bu maksadla hazirlanan anayasaya verilen isimdir Mecelle-i Ahkami Adliye..
Klasik Ehli Sünnet islamina göre cagin icaplari gözetilerek hazirlanan mecelle, devrin en önemli hukuki birikimine sahip bir devletin ürettigi o zamanin sartlarina göre en iyi sayilabilecek kanun kitabi idi...
aynı kitap...okunuyo..a!
5.
Bir seyin bulundugu hal üzere kalmasi asildir.
4.
Sek ile yakin zail olmaz.
(Kanaatler kuru süphe ile ortadan kalkmaz)
3.
Ukudda itibar makasid ve maaniyedir, elfaz ve mebaniye degildir.
(Sözlesmelerde, niyetler ve kasd edilenler itibara alinir, kuru lafiz ile laf oyunlarina yol verilmez..)
2.
Bir isden maksad ne ise hüküm ona göredir.
mecelle'nin 1. maddesi:
Ilmi Fikih, mesaili ser'iyyeyi bilmektir.