ikona kiliselerin (sanırım) apsis kısmını süsleyen,din büyüklerinin (hristiyanlıkta) tasvir edildiği ahşap ve bal mumu karışımı ile şekillendirilen ve daha sonra boyanıp apsis duvarlarının yüksek kısımlarında yer alan iç mekan nişlerinde kapaklı olarak sergilenen tasvirlere verilen addır klasma ise latince de yok etme anlamına gelmektedir...yani ikonaklasma ikonaların yok edilmesi anlamına geliyor... böyle bişeye başvurulmasının sebebi insanların ikonaları amacından saptırıp putlaştırmalarından kaynaklanmaktadır.asıl yapılış amacı cahil halkın incildeki bazı olayları daha iyi anlamaları ve din büyüklerini daha iyi tanımalarını sağlamakken yine halkın cehaleti yüzünden amacından saptırılmış ve farklı bi konuya hizmet etmiştir...tabii mazarayı çakan din adamları da olaya el koymuş ve yasaklamışlardır... ama fazla uzun sürmemiş ve kiliselerin bomboş kalmışlığından rahatsız olan din ve devlet adamları tarafından tekrar yasak kaldırılmıştır...yine de kısa sürmesine rağmen islam devletlerini etkilemeyi başarmıştır...o dönemlerde emir'ül müminun olan 2. yezit tarafından islam dünyasında da resim ve heykel yasaklanmıştır...
Bizans Sanatının ilk devresi siyasi ve askeri gerilemelerle beraber 726'da ortaya çıkan ve kiliselerin dini resimlerle süslenmesini yasak eden bir cereyan ile sarsıntı geçirmiş ve bu durum, kısa bir ara ile 842 tarihine kadar sürmüştür. Bu döneme ikonaklasma denir.
İkonaklasmanın 842'de ortadan kalkması ile gerçek anlamı ile başlayan Orta Bizans devri sanatı, ı204'de Bizans'a karşı yapılan Haçlı seferlerinin sonunda İstanbul'u 'u ele geçiren Latinlerin burada bir Latin İmparatorluğu kurmalarına değin sürmüştür.
Bu devirde Bizans Sanatı, kilisenin İkonaklasmaya karşı kazandığı zaferle yeni bir yön almış ve sanat, önceki devrindeki özgünlüğünü yitirerek, kilisenin günden güne kuvvetlenerek hakimiyeti altında belki de sert ölçülere bağlanmak zorunda kalmıştır.
ikona kiliselerin (sanırım) apsis kısmını süsleyen,din büyüklerinin (hristiyanlıkta) tasvir edildiği ahşap ve bal mumu karışımı ile şekillendirilen ve daha sonra boyanıp apsis duvarlarının yüksek kısımlarında yer alan iç mekan nişlerinde kapaklı olarak sergilenen tasvirlere verilen addır
klasma ise latince de yok etme anlamına gelmektedir...yani ikonaklasma ikonaların yok edilmesi anlamına geliyor...
böyle bişeye başvurulmasının sebebi insanların ikonaları amacından saptırıp putlaştırmalarından kaynaklanmaktadır.asıl yapılış amacı cahil halkın incildeki bazı olayları daha iyi anlamaları ve din büyüklerini daha iyi tanımalarını sağlamakken yine halkın cehaleti yüzünden amacından saptırılmış ve farklı bi konuya hizmet etmiştir...tabii mazarayı çakan din adamları da olaya el koymuş ve yasaklamışlardır... ama fazla uzun sürmemiş ve kiliselerin bomboş kalmışlığından rahatsız olan din ve devlet adamları tarafından tekrar yasak kaldırılmıştır...yine de kısa sürmesine rağmen islam devletlerini etkilemeyi başarmıştır...o dönemlerde emir'ül müminun olan 2. yezit tarafından islam dünyasında da resim ve heykel yasaklanmıştır...
Eğer konumuzu tarihi bir somutlukla anlatacaksak;
Bizans Sanatının ilk devresi siyasi ve askeri gerilemelerle beraber 726'da ortaya çıkan ve kiliselerin dini resimlerle süslenmesini yasak eden bir cereyan ile sarsıntı geçirmiş ve bu durum, kısa bir ara ile 842 tarihine kadar sürmüştür. Bu döneme ikonaklasma denir.
İkonaklasmanın 842'de ortadan kalkması ile gerçek anlamı ile başlayan Orta Bizans devri sanatı, ı204'de Bizans'a karşı yapılan Haçlı seferlerinin sonunda İstanbul'u 'u ele geçiren Latinlerin burada bir Latin İmparatorluğu kurmalarına değin sürmüştür.
Bu devirde Bizans Sanatı, kilisenin İkonaklasmaya karşı kazandığı zaferle yeni bir yön almış ve sanat, önceki devrindeki özgünlüğünü yitirerek, kilisenin günden güne kuvvetlenerek hakimiyeti altında belki de sert ölçülere bağlanmak zorunda kalmıştır.
yok dostum terim doğru aslında senin dediğinde doğru çünkü bu terimin iki isimlede adlandırabiliriz:İKONALASMA or İKONAKLASMA...
eflantunkara...
sanırım bir k fazlalığı var ;)