Aydınlık bir günde ya da yıldızlı bir gecede ya da o gecenin sabahında güneşin ilk defa doğduğu saatlerde belki de MERHABA dediniz hayata bilemem.
ve o sevdiklerinizin resmedilmeyen sevgi ile ve sıcacık sesleriyle onların da size ilk MERHABA deyişi.......
Şimdi o kadar sıcak olmasa da ben de size en güzel,en içten dileklerimle.sevgi ve aydınlık ,bir ömür boyu mutluluk dolu günler diliyorum ve MERHABA diyorum
Değerli dost, Sevgili ustadım, Sayfamı ziyaret edip, Anlamlı ve samimi yorumunuz için, Teşekkür ediyorum. Yorumunuz yolumuza ışık tutacaktır. Sevgi ve saygılar sunuyorum.....
Sayın Bülent Aydınel'in grup paylaşım yazısından.., kendisine içten teşekkürlerimle...
Konu: CEVAT ÇEŞTEPE'yle SIFATLARA
Şairler düpedüz bir dil emekçisidir, çünkü onlar olmasa ne kanun maddeleri, ne politikacıların şaşaalı demeçleri, ne de ekonomistlerin dolar suratlı sözcükleri taşıyamaz insanca olanı yarına. Şair bir dil emekçisidir. Bu yazı bunun çok basite indirgenmiş elbette çok eksikleri de bulunan bir kanıtıdır.
CEVAT ÇEŞTEPE’yle SIFATLARA
‘’YEŞİLİ SEVENLER BİR ADIM ÖNE ÇIKSIN’’
Şair, ‘’Yeşil rengi sevenler’’ dememiş, ‘’Yeşili’’ demiş; Adlaşmış sıfata başvrumuş yani. Neden mi? Eğer ‘’Yeşil rengi’’ deseydi, ‘’Yeşil’’ yalnızca bir görsel sıfat olarak kalacaktı; Ama bu kullanımıyla ‘’bahar, canlılık, doğa, yaşam…’’ kavramlarını da karşılamıştır.
‘’GÖK GÜRÜLTÜSÜ SESLİ BİR ADAM’’
‘’Gök gürültüsü’’ belirtisiz isim tamlamasıdır, yani isim unsurudur; Ancak, ‘’Gök gürültüsü ses’’ derseniz onu sıfat yaparsınız. Dilde isimler isimdir, sıfatlar da sıfat. Ama şair gelir isim tamlamasını sıfata çeviriverir. Bununla da yetinmez ‘’Ses’’ sözcüğünün sonuna ‘’- li’’ getirerek tüm söz grubunu ‘’Adamlar’’ın sıfatı biçimine çevirir.
Bu işin dil işçiliği yönü elbette, ama bu kadarla da bitmez olay. Şair ‘’Bağıran adamlar’’ vs. dememiştir. ‘’Gök gürültüsü sesli adamlar’’ demiştir; Yani artık ses sadece ‘’Yüksek’’ kavramıyla tanımlanacak bir unsur değildir. Gök gürültüsünün olduğu yerde hava kararmıştır, şimşek çakmaktadır, yağmur yağmaktadır… Şair tüm bu olguları üç sıfatla anlatıverir.
‘’KENDİ HALİNDE GÜZEL HUYLU BİR FIRTINA’’
‘’Güzel huy’’ sıfat tamlamasıdır. Elbet, onunla yetinmez ki şair çünkü onun işi dile farklı değerler, ses, söyleyiş ve anlam özellikleri katmaktır. Getirir tamlamanın sonuna ‘’ –li’’ takısını ‘’Fırtına’’ adını niteleyecek bir bileşik sıfat oluşturuverir. Ama dil, sadece yapıdan oluşan bir konum değildir, şair bunu çok iyi bilir. Çünkü ‘’Fırtına’’ sözcüğü ‘’Güzel huylu’’ sözcüğü ile sıfatlandırılarak teşhis (kişileştirme) sanatı yapılıvermiştir ve şair bunları iki sözcükte becermiştir.
‘’İNCİ TANELİ YAĞMURLAR’’
‘’İnci tanesi’’ belirtisiz ad tamlamasıdır. Şair bu cümleyi ‘’İnci tanesine benzeyen yağmurlar’’ diye kurmaz ama o damlaları inciye biraz daha yaklaştırmak için, sanki gökten avuç avuç inci döküldüğü çağrışımını vermek için ‘’İnci taneli’’ der ve yağmuru boynuna yaktığı inci gerdanlığı kırılıp incileri yerlere dökülen bir kadına benzetir. Bu da işin anlam yönü.
‘’UYKU KOKULU ÇOCUKLAR’’
Bu, ‘’Uyku kokusu’’ belirtisiz isim tamlamasından elde edilmiş bir sıfat tamlamasıdır. Aynı anlamı veren ekler art arda gelmediğinden ‘’- si’’ düşmüş terini ‘’-li’’ almıştır. Dikkat edilmesi gereken, şair ‘’Uyku kokan çocuklar’’ demez, çünkü böyle derse ‘’Uyku kokmak’’ çocuğun geçici ve değişen bir özelliği olarak karşımıza çıkar; Ama ‘’Uyku kokulu çocuklar’’ dediğimizde koku özelliği çocuğun bizzat kendisine aittir ve şair bu ayrıntıyı özenle getirip dile yerleştirir. (Sayın Cevap Çeştepe’den önce ‘’Uyku kokulu’’ tamlaması Türkçede kullanıldı mı? .. benim kültürüm yetmiyor.)
‘’ANTREYE BIRAKILMIŞ ÇÖL RENKLİ POSTALLA BAŞLADI’’
‘’Çöl renkli postal’’ –çok ayrıntıya inmeyeceğim bu örnekte. -ama soruyorum, neden sarı değil; tozlu değil vs. değil de çöl renkli? .. şair onları yeterli bulsaydı öyle söylerdi çünkü.
‘’ÇAĞLA YEŞİLİ GÖZLERİNİZ VE BAŞAK SARISI SAÇLARINIZ’’
Dil, şairin elinde gerçekten farklı değerler kazanıyor. ‘’Çağla yeşili’’ ve ‘’Başak sarısı’’ ikisi de belirtisiz isim tamlamasıdır. Ama burada sıfat olarak kullanılmıştır ve oluşumları bile Türkçeye aşık olmaya yeter bu grupların; Çünkü tamlamaların aslı ‘’Yeşil çağla’’ ve ‘’Sarı başak’’tır. Şair ‘’Yeşil çağlaya benzeyen’’, ‘’Sarı başağa benzeyen’’ gibi sözler kullanmamış, adla sıfatın yerini değiştirmiş ve ada bir iyelik eki ekleyerek sıfat grubu oluşturmuştur. Tüm bunları yaparken de benzerlik kavramını tıpkılık düzeyine çıkarmıştır. Bu tip örnekleri binlerce çoğaltabiliriz. Hem örnek olarak hem de çeşitlendirme olarak. Belirtmeye çalıştığım nokta başta da söylediğim gibi, şair sorumluluğu çok ağır olan bir işe emek harcayan insandır. Sadece birkaç cümlede, sadece sıfat bağlamında ve sadece bu kadar dar bir açıdan baktığımızda bile görünen budur.
Bu yazının hazırlanmasında Cevat Çeştepe’nin sadece yedi dizesinden yararlanılmıştır. Olgunun bu şekilde ortaya konması bile şair dil ilişkisini açıklamaya yeter sanırım.
Dili ustaca kullanan ve gelecek kuşaklara pırıl pırıl aktarımını sağlayan tüm şairlerimize saygıyladır.
Değerli dost, Sevgili şairim, Hoş geldiniz. Sizi aramızda görmekten onur duydum. Nice güzel paylaşımlar, Kaleminiz marışla olsun. Sevgi ve saygılar sunuyorum......
Sevgili dost, Değerli şairim. Şair sayfamı ziyaret edip, Yapmış olduğunuz yorum için teşekkür ediyorum Onur duydum. Yorumlarınız yolunmuzu ışık tutuyor. Sevgiler ve saygılar şairime.....
Arkadaşım dilerim ailenizle ve sevdiklerinizle beraber sizinde hayırlı güzel kandilleriniz olsun Amin diyelim Rabbim dua için açılan tüm elleri geri çevirmez o zaman dua edelim dualarda buluşalım Allah dualarımızı kabul eylesin mübarek kandilinizde kutlu olsun nice kandillere hayırlısı ile sevgilerle.
Şiir dostum.Sayfamı ziyaret ederek,DEDİ KODU adlı şiirimi yorumlarınızla onurlandırmışsınız.Sonsuz teşekkürlerimle esenlikler dilerim.Sevgi ve saygılarımla.
Sen aklıma her geldiğinde benim gözlerim doluyor Anlayacağın bende sensiz nefes bile alamıyorum Unuttum seni dediğimde acı hatıralarım canlanıyor Uykularımda bölünüyor hep ağlayarak uyanıyorum
Düşlerimde seni sensiz daima sessizce anıyorum Senden uzakta olsamda ben ateşlerde yanıyorum Uçurumun kenarında sensiz tek başıma yaşıyorum Uykudan ağlayarak uyandığımda çok korkuyorum
Sensizlik sonsuz bir uçurumda yaşamak mı oluyor Uykudan uyanıp uçuruma yuvarlanmak gibi geliyor Uykusuz gecelerde hep sensizliği sineyede çekiyor Yüreğim sana hasret avutulmaksa onuda korkutuyor.
yılınız degil ömrünüz gününüz degil yaşamınız hep seven sevdiklerinizle gülücükler yüzünüzden umutlar yüreklerinizden bitmezsin bu yıl gelecek degil her gününüz yaşamınız mutlu sıhatli neşeli geçsin sevgi saygılar şaiir ve degerli üstadıma
Yeni yılınızı içtenlikle kutlayarak, her şeyin gönlünüzce olmasını temenni eder, sağlık huzur ve mutluluk içinde daha nice yıllara erişmenizi dilerim. Selam ve esenlikler..
01.06.2012 - 11:45
Doğum gününüzü içten kutlar, tüm sevdiklerinizle bir arada nice mutlu, esen, başarılı uaun yıllar dilerim.
01.06.2012 - 10:03
doğum gününüz kutlu olsun hocam..nice mutlu yaşlara :)
01.06.2012 - 09:34
Değerli üstat, doğum gününüzü kutlar, nice sağlıklı, mutlu yıllar dilerim. Saygılarımla
01.06.2012 - 09:13
Aydınlık bir günde ya da yıldızlı bir gecede ya da o gecenin sabahında güneşin ilk defa doğduğu saatlerde belki de MERHABA dediniz hayata bilemem.
ve o sevdiklerinizin resmedilmeyen sevgi ile ve sıcacık sesleriyle onların da size ilk MERHABA deyişi.......
Şimdi o kadar sıcak olmasa da ben de size en güzel,en içten dileklerimle.sevgi ve aydınlık ,bir ömür boyu mutluluk dolu günler diliyorum ve MERHABA diyorum
DOĞUM GÜNÜNÜZ KUTLU OLSUN CAN DOST
05.05.2012 - 20:56
Kağıt bir gemidir devrim
bütün gemiler
hurdaya çıksa da sonunda
taşıdığı özgürlük şiiriyle
batmadan yüzer nicedir
dünya sularında
Kim bilir kaç yunus görmüş
kaç deniz gezmiş...
Sunay AKIN
19.04.2012 - 09:59
Değerli yorumlarınıza teşekkürler Sn. Çeştepe,saygımla..
13.04.2012 - 18:49
Değerli dost,
Sevgili ustadım,
Sayfamı ziyaret edip,
Anlamlı ve samimi yorumunuz için,
Teşekkür ediyorum.
Yorumunuz yolumuza ışık tutacaktır.
Sevgi ve saygılar sunuyorum.....
09.04.2012 - 13:09
şiirlerime yaptığınız ziyaret ve o çok değerli yorumlarınız için sonsuz teşekkürler.....saygılarımla çınar ağacı.
09.04.2012 - 12:43
Sayın Bülent Aydınel'in grup paylaşım yazısından.., kendisine içten teşekkürlerimle...
Konu: CEVAT ÇEŞTEPE'yle SIFATLARA
Şairler düpedüz bir dil emekçisidir, çünkü onlar olmasa ne kanun maddeleri, ne politikacıların şaşaalı demeçleri, ne de ekonomistlerin dolar suratlı sözcükleri taşıyamaz insanca olanı yarına. Şair bir dil emekçisidir. Bu yazı bunun çok basite indirgenmiş elbette çok eksikleri de bulunan bir kanıtıdır.
CEVAT ÇEŞTEPE’yle SIFATLARA
‘’YEŞİLİ SEVENLER BİR ADIM ÖNE ÇIKSIN’’
Şair, ‘’Yeşil rengi sevenler’’ dememiş, ‘’Yeşili’’ demiş; Adlaşmış sıfata başvrumuş yani. Neden mi? Eğer ‘’Yeşil rengi’’ deseydi, ‘’Yeşil’’ yalnızca bir görsel sıfat olarak kalacaktı; Ama bu kullanımıyla ‘’bahar, canlılık, doğa, yaşam…’’ kavramlarını da karşılamıştır.
‘’GÖK GÜRÜLTÜSÜ SESLİ BİR ADAM’’
‘’Gök gürültüsü’’ belirtisiz isim tamlamasıdır, yani isim unsurudur; Ancak, ‘’Gök gürültüsü ses’’ derseniz onu sıfat yaparsınız. Dilde isimler isimdir, sıfatlar da sıfat. Ama şair gelir isim tamlamasını sıfata çeviriverir. Bununla da yetinmez ‘’Ses’’ sözcüğünün sonuna ‘’- li’’ getirerek tüm söz grubunu ‘’Adamlar’’ın sıfatı biçimine çevirir.
Bu işin dil işçiliği yönü elbette, ama bu kadarla da bitmez olay. Şair ‘’Bağıran adamlar’’ vs. dememiştir. ‘’Gök gürültüsü sesli adamlar’’ demiştir; Yani artık ses sadece ‘’Yüksek’’ kavramıyla tanımlanacak bir unsur değildir. Gök gürültüsünün olduğu yerde hava kararmıştır, şimşek çakmaktadır, yağmur yağmaktadır… Şair tüm bu olguları üç sıfatla anlatıverir.
‘’KENDİ HALİNDE GÜZEL HUYLU BİR FIRTINA’’
‘’Güzel huy’’ sıfat tamlamasıdır. Elbet, onunla yetinmez ki şair çünkü onun işi dile farklı değerler, ses, söyleyiş ve anlam özellikleri katmaktır. Getirir tamlamanın sonuna ‘’ –li’’ takısını ‘’Fırtına’’ adını niteleyecek bir bileşik sıfat oluşturuverir. Ama dil, sadece yapıdan oluşan bir konum değildir, şair bunu çok iyi bilir. Çünkü ‘’Fırtına’’ sözcüğü ‘’Güzel huylu’’ sözcüğü ile sıfatlandırılarak teşhis (kişileştirme) sanatı yapılıvermiştir ve şair bunları iki sözcükte becermiştir.
‘’İNCİ TANELİ YAĞMURLAR’’
‘’İnci tanesi’’ belirtisiz ad tamlamasıdır. Şair bu cümleyi ‘’İnci tanesine benzeyen yağmurlar’’ diye kurmaz ama o damlaları inciye biraz daha yaklaştırmak için, sanki gökten avuç avuç inci döküldüğü çağrışımını vermek için ‘’İnci taneli’’ der ve yağmuru boynuna yaktığı inci gerdanlığı kırılıp incileri yerlere dökülen bir kadına benzetir. Bu da işin anlam yönü.
‘’UYKU KOKULU ÇOCUKLAR’’
Bu, ‘’Uyku kokusu’’ belirtisiz isim tamlamasından elde edilmiş bir sıfat tamlamasıdır. Aynı anlamı veren ekler art arda gelmediğinden ‘’- si’’ düşmüş terini ‘’-li’’ almıştır. Dikkat edilmesi gereken, şair ‘’Uyku kokan çocuklar’’ demez, çünkü böyle derse ‘’Uyku kokmak’’ çocuğun geçici ve değişen bir özelliği olarak karşımıza çıkar; Ama ‘’Uyku kokulu çocuklar’’ dediğimizde koku özelliği çocuğun bizzat kendisine aittir ve şair bu ayrıntıyı özenle getirip dile yerleştirir. (Sayın Cevap Çeştepe’den önce ‘’Uyku kokulu’’ tamlaması Türkçede kullanıldı mı? .. benim kültürüm yetmiyor.)
‘’ANTREYE BIRAKILMIŞ ÇÖL RENKLİ POSTALLA BAŞLADI’’
‘’Çöl renkli postal’’ –çok ayrıntıya inmeyeceğim bu örnekte. -ama soruyorum, neden sarı değil; tozlu değil vs. değil de çöl renkli? .. şair onları yeterli bulsaydı öyle söylerdi çünkü.
‘’ÇAĞLA YEŞİLİ GÖZLERİNİZ VE BAŞAK SARISI SAÇLARINIZ’’
Dil, şairin elinde gerçekten farklı değerler kazanıyor. ‘’Çağla yeşili’’ ve ‘’Başak sarısı’’ ikisi de belirtisiz isim tamlamasıdır. Ama burada sıfat olarak kullanılmıştır ve oluşumları bile Türkçeye aşık olmaya yeter bu grupların; Çünkü tamlamaların aslı ‘’Yeşil çağla’’ ve ‘’Sarı başak’’tır. Şair ‘’Yeşil çağlaya benzeyen’’, ‘’Sarı başağa benzeyen’’ gibi sözler kullanmamış, adla sıfatın yerini değiştirmiş ve ada bir iyelik eki ekleyerek sıfat grubu oluşturmuştur. Tüm bunları yaparken de benzerlik kavramını tıpkılık düzeyine çıkarmıştır.
Bu tip örnekleri binlerce çoğaltabiliriz. Hem örnek olarak hem de çeşitlendirme olarak. Belirtmeye çalıştığım nokta başta da söylediğim gibi, şair sorumluluğu çok ağır olan bir işe emek harcayan insandır. Sadece birkaç cümlede, sadece sıfat bağlamında ve sadece bu kadar dar bir açıdan baktığımızda bile görünen budur.
Bu yazının hazırlanmasında Cevat Çeştepe’nin sadece yedi dizesinden yararlanılmıştır. Olgunun bu şekilde ortaya konması bile şair dil ilişkisini açıklamaya yeter sanırım.
Dili ustaca kullanan ve gelecek kuşaklara pırıl pırıl aktarımını sağlayan tüm şairlerimize saygıyladır.
09 Nisan 2012
BÜLENT AYDINEL
07.04.2012 - 22:02
Değerli dost,
Sevgili şairim,
Hoş geldiniz.
Sizi aramızda görmekten onur duydum.
Nice güzel paylaşımlar,
Kaleminiz marışla olsun.
Sevgi ve saygılar sunuyorum......
18.03.2012 - 15:20
ziyaretinizden onurlandım...teşekkürlerim sevgi,ve sevgiyle...
13.03.2012 - 21:54
Sevgili dost,
Değerli şairim.
Şair sayfamı ziyaret edip,
Yapmış olduğunuz yorum için
teşekkür ediyorum
Onur duydum.
Yorumlarınız yolunmuzu ışık tutuyor.
Sevgiler ve saygılar şairime.....
08.03.2012 - 03:51
yüreginiz kaleminiz döktürmüş ustadım degerli hocam saygılarla selam olsun böyle dizeler daim olsun tam puan antolojimde
dünya kadınlar günü için yazdıgınız dizelere sonsuz teşekürler saygılarımla tüm bayanlar adına da teşekürler ederim
03.03.2012 - 08:49
'Turquie, tu dois Atatürk a Dieu et le reste a Atatürk.'
(Türkiye, Atatürk'ü Tanrı'ya, geriye kalan herşeyi Atatürk'e borçlusun.)
Belçikalı yazar Daniel Dumoulin.
27.02.2012 - 14:23
***KIRIK HAYATLAR*** adlı şiirimle buluşmanızdan onur duydum..Sözcükleriniz bende derin anlamlar buldu..teşekkürlerimle...sevgi,saygı ve dostlukla...
04.02.2012 - 01:04
Arkadaşım dilerim ailenizle ve sevdiklerinizle beraber sizinde hayırlı güzel kandilleriniz olsun Amin diyelim Rabbim dua için açılan tüm elleri geri çevirmez o zaman dua edelim dualarda buluşalım Allah dualarımızı kabul eylesin mübarek kandilinizde kutlu olsun nice kandillere hayırlısı ile sevgilerle.
03.02.2012 - 14:53
Efendim, Mevlit Kandilinizi kutlar, isteğiniz doğrultusunda, sağlıklı bir ömür sürmenizi dilerim.
Saygımla.
19.01.2012 - 22:18
Şiir dostum.Sayfamı ziyaret ederek,DEDİ KODU adlı şiirimi yorumlarınızla onurlandırmışsınız.Sonsuz teşekkürlerimle esenlikler dilerim.Sevgi ve saygılarımla.
10.01.2012 - 00:30
SEN AKLIMA HER GELDİĞiNDE Yeni
Sen aklıma her geldiğinde benim gözlerim doluyor
Anlayacağın bende sensiz nefes bile alamıyorum
Unuttum seni dediğimde acı hatıralarım canlanıyor
Uykularımda bölünüyor hep ağlayarak uyanıyorum
Düşlerimde seni sensiz daima sessizce anıyorum
Senden uzakta olsamda ben ateşlerde yanıyorum
Uçurumun kenarında sensiz tek başıma yaşıyorum
Uykudan ağlayarak uyandığımda çok korkuyorum
Sensizlik sonsuz bir uçurumda yaşamak mı oluyor
Uykudan uyanıp uçuruma yuvarlanmak gibi geliyor
Uykusuz gecelerde hep sensizliği sineyede çekiyor
Yüreğim sana hasret avutulmaksa onuda korkutuyor.
Reyhan Altaş
02.01.2012 - 10:56
Değerli Şair Arkadaşım; 2012 Yılı Daha Fazla Umut, Paylaşacak Sevinç ve Sonsuz Mutluluk Getirsin...
31.12.2011 - 18:25
yılınız degil ömrünüz
gününüz degil yaşamınız
hep seven sevdiklerinizle
gülücükler yüzünüzden
umutlar yüreklerinizden
bitmezsin bu yıl gelecek degil
her gününüz yaşamınız mutlu
sıhatli neşeli geçsin sevgi saygılar
şaiir ve degerli üstadıma
31.12.2011 - 16:36
Yeni yılınızı içtenlikle kutlayarak, her şeyin gönlünüzce
olmasını temenni eder, sağlık huzur ve mutluluk içinde
daha nice yıllara erişmenizi dilerim. Selam ve esenlikler..
31.12.2011 - 16:32
Efendim, 2012 meleklerle kapınıza gelip, size sağlık, huzur, mutluluk, bereket getirsin.
Mutlu yıllar.Saygılar.
31.12.2011 - 01:19
yeni yılınızı sağlık, mutluluk, barış getirmesi ve tüm özlemlerinizi sunması dileği kutluyorum. saygılarımla
Toplam 615 mesaj bulundu