Kültür Sanat Edebiyat Şiir

  • Kürtçe24.01.2011 - 10:23

    Bediüzzaman da ***8220; Kürtlerin, Arap kavm-i necibi ile ırken alakadar bulunduğu hakayık-ı tarihiyyedendir***8221; (İçtimaî Dersler, s. 579) ifadesiyle bu konudaki görüşünü ortaya koymuştur.

    - Bildiğimiz kadarıyla, Kürtler Müslüman olmadan önce, en çok etkilendikleri dinin Zerdüşt olduğu hususu kabul görmüş bir görüştür. Zerdüşt'ün peygamber olup olmadığı hususu ise, alimler arasında tartışmalı bir konudur.

    Ünlü Müfessir Alusi'ye göre, küretlerin bir kısmı Hz. Peygamber(a.s.) zamanında müslüman olmuşlardır. Hatta bunlardan 'Ebu Meymun Cabân el-Kurdî' ismindeki bir sahabi kürt kökenlidir(Alusî, 17/67; 26/1-2-1-3) .

    - Taberanî de el-Mucemu***8217; s-Sağir ve el-Mucamu***8217; l-Evsat adlı eserlerinde kaydettiği bir hadis rivayetinde ***8220; Meymun el-Kurdî***8221; nin adını zikretmiştir. Söz konusu hadisi, Meymun el-kurdî babasından(Ebu Meymun Câbân) o da Hz. Peygamber(a.s.m) den nakletmiştir. Taberanî, Ebu Meymun***8217; un Hz. Peygamber(a.s.m) ***8217; den yalnız bu hadisi rivayet ettiğini de bildirmiştir(el-mucemu***8217; s-sağir, 1/114; el-Evsat, 4/380-şamile) . Hafız el-Heysemî, bu rivayet zincirindeki bütün adamların sika/sağlam olduklarını söylemiştir (bk. Mecmauz***8217; Zevaid, 4/132) .

    - Hafız el-Heysemî***8217; nin -Taberanî***8217; den (el-Mucemu***8217; l-Evsat,13/471-şamile) aktararak- bildirdiğine göre, Ebu Hulde şöyle demiştir: ***8220; Bir gün Meymun el-Kürdî ile birlikte Malik b. Dinar***8217; ın yanında idik. Malik(Meymun el-Kürdî***8217; yı kast ederek) : ***8216; Şeyh neden babasından bir şey anlatmıyor. (sonra kendisine dönerek) : Biliyorsun, senin baban Hz. Peygamber(a.s.m) ***8217; i görmüş, ondan hadis duymuş bir kişmsedir.***8217; Meymun el-Kürdî cevap olarak şöyle dedi: ***8216; Babam, birşey fazla veya eksik söyleyecek korkusuyla bize Hz. Peygamber(a.s.m) ***8217; den pek fazla bir şey anlatmaz ve Resulullah***8217; dan ***8220; Kim bilerek yalan yere bana bir söz uydurursa, cehennemdeki yerine hazırlansın***8221; hadisini işittiğini (bunun için hadis rivayet etmekten çekindediğini, söylerdi***8221; (bk. Taberanî, el-Mucemu***8217; l-Evsat) . Heysemî, bu rivayetin sıhhatine hükmetmiştir(bk. Mecmau***8217; z-Zevaid, 1/148) .

    - Alusi'nin de belirttiği gibi, 'Ebu Meymun Cabân el-Kürdî' ismi, İbn Hacer'in el-İsabe fî-Temyizi's-Sahabe('Cabân'maddesi) adlı eserinde de yer almaktadır. Ancak elimizdeki nüshada 'el-Kürdî' yerine 'el-Surdî' olarak geçmektedir. Öyle anlaşılıyor ki, bu bir matbaa hatasıdır.

    Futuhu'l-Buldan'da (s.208) bildirildiğine göre, Kürtlerin bulunduğu bölgelerden Ruha/Urfa, Harran, Meyafarkin, Hasankeyf, Mardin, Amed/Diyarbakır, Nusaybin gibi bölgeler, savaştan sonra sulh yoluyla fethedilmişlerdir. Bu fetihler, Hz. Ebu Ubeyde'nin görevlendirdiği büyük komutan Iyad b. Ganem tarafından hicrî 19-20. yıllarında gerçekleşmiştir. Buna göre, Kürtlerin ***8211; memleketlerinin Hicaz bölgesine yakın olmasının da etkisiyle- Müslüman olduklarını söylemek yanlış olmasa gerektir.
    fu_zu_li sen şunu iyi oku ve kendinde araştır bak kürtler nerden gelmedir