20. yüzyılın en önemli düşünce akımından biri. Freud'un görüşlerine dayanılarak, Andre Breton tarafından açılan sanat akımıdır.
-İçinden geldiği gibi yaz, -Akılcılığın karşısında ol, -İnanç ve değerleri düşünceden sil, -Bilinç ile bilinç dışını birleştirmeyi esas al. En belirgin özellikleridir.
Bakın Andre Breton, sürrrealizle ilgili neler söylüyor: 'Sürrealizm, bugne kadar ihmal edilmiş olan bazı çağrışım biçimlerinin yüksek gerçekliği, rüyanın büyük kudreti, düşüncenin karşılıksız oyunu inanışa dayanıyor.Sürrealizm, diğer bütün ruhsal mekanizmaları tamamen ortadan kaldırmayı ve hayatın başlıca sorunlarının çözümünde onların yerini amaç edinir.'
Sanatin hicbir kuralinin olmadigini, gercek sanatin tum dogalligiyla ortaya ciktigini ve uzerinde aklin hegemonyasinin hic bulunmadigini iddia edenlerin yoludur...
Guzel Turkcemizden tek bir kelimeyle yanit vermek gerekirse, ki bazi arkadaslar da vermis, gercekustuculuktur efendim..
Hah bir de şöyle bir cümle buldum sürrealizmle ilgili çok hoşuma gitti; süper. Buyrunuz. 'Gerçeküstücülük akımı gerçek dışı anlamında değil aksine gerçeğin insandaki iz düşümü şeklinde bir yaklaşımdır.' Off bee cümleye bak! '....gerçeğin insandaki izdüşümü...' ben sürrealistim artık kardeşim ((:
Salvador Dali'yi hatırlatıyor artık. İstanbul'da olanlar bilir hani şu kocaman reklam tabelaları var ya, onların hepsinde yazıyor; 'İstanbul'da bir sürrealist Salvador Dali' diye. Ayrıca google amca Dali'nin kübist ve dadaist olduğunu da söylüyor. Ben bilmem. Google amca öyle diyor ((:
Kurucusu, Fransız edebiyatı şairlerinden ve ruh doktoru Andre Broton’dur. İlkeleri 1924′ te ortaya konmuştur. Sürrealizmin amacı bilinçaltının sanata yansıtılmasıdır. Felsefi alanda, Fransız filozofu Henry Bergson “sezgicilik” adını verdiği düşünce akımı, sürrealizmi etkilemiştir. Ruhu savunan Bergson’un ruhun akıldan daha üstün olduğunuGerçekleri ruhsal sezgilerle açıklar. Doktor Sigmund Freud’un “psikanaliz” düşüncesi sürrealizm akımının diğer bir kaynağıdır. Freud, insanı bilinçaltıyla açıklar. Ona göre insanın gerçek eğilimini, isteklerini toplumsal yasalar, ahlak ve dinsel baskılar engeller. Bilinçaltı ancak sarhoşluk, rüyalar, sayıklamalar…gibi durumlarda aklın denetiminden kurtularak bilinçüstüne çıkar. Sürrealistler, düşüncenin gerçek etkinliğini ortaya çıkarmak için hîpno-tizma seansları düzenlemişler, elde ettikleri verileri sanatlarına yansıtmışlardır. Onlar, gerçek sanat yapıtlarının, sanatçılarca akıl ve irade denetimi dışındayken oluşturulabileceğini savunmuşlardır. Sürrealist sanaçtılar, dil ve üslupta anlaşılır olmayı istemediler. Herkesin birkaç sözcük ya da cümle ekleyerek oluşturduğu “otomatik yazı” yöntemini benimsediler. Noktalama işaretlerine karşı çıktılar. Türk edebiyatında Birinci Yeniciler (Garipçiler) ve ikinci yenicilerin bazı sanatçıları sürrealizmden etkilendi.
Sürrealizmin temsilcileri;
Andre Breton (önemli yapıtları: Bakire Gebelik, Ak Saçlı Tabanca, Manyetik Alanlar, Sürrealizmin Manifestosu) ,
Paul Eluard yapıtları: Ölmeden ölmek, Açık Kitap, ÇifteKaranlık, Politik Şiirler) ,
Luis Aragon yapıtları: Elsa’nın Gözleri, Rüyalardan Bir Dalga, Sevinç Ateşi)
Gerçeküstücülük.1924’te “Manifeste du Surrealisme”i (Gerçeküstülük bildirgesi) hazırlayan şair Andre Breton’a göre gerçeküstücülük, bilinç ile bilinç dışını birleştiren bir yoldur.
Sürrealizm (Gerçeküstücülük) . 20. yy.’ın başlarında Avrupa’da ortaya çıkan bir sanat akımıdır. Şair ve ressamlar I. Dünya Savaşı’nın yol açtığı yıkım karşısında, dehşete kapılmış, akılcı tutuma karşı tavır alarak, bilinç dışının düşsel dünyasına yönelmeye başlamışlardı. 1924’te yayımladıkları Gerçeküstücülük Bildirgesi’nde düşüncenin aklın denetimi olmadan ve ahlâk gibi engelleri hiçe sayarak, ortaya konmasını savundular. Yapıtlarında nesneleri alışılmamış biçimlerde betimleyen Gerçeküstücü sanatçılar, çoğunlukla düşlerin gizli dünyasını dile getirmeye çalıştılar. Bazen de nesneleri kendi doğal ortamlarından çıkartarak şaşırtıcı, düşsel bir ortama taşıdılar.
Gerçeküstücülük Akımı’nın kurucusu olan Fransız Şairi André Breton hastalarına psikanaliz yöntemini uygulayan Sigmund Freud’dan büyük ölçüde etkilenerek, şiirlerinde alışılagelmişin dışında mantığa uygun bir sıra izlemeyen sözcükler ve düşsel imgeler kullandı. Gerçeküstücülük Akımı’nın gelişmesinde 1910’larda ortaya çıkan soyut ve tüm kuralları reddeden Dadacılık Akımı’nın yanı sıra Hieronymus Bosch (1450-1516) ve Francisco Goya gibi daha eski dönemlerin ressamlarının da etkisi oldu. Gerçeküstücü ressamlar insanların ruhsal durumlarını ve davranışlarını akıl, mantık, töre, din ve toplumsal baskılardan özgür kılarak tuvale yansıttılar. Daha önce Almanya’da bir genel tuvalette açtığı Dada sergisiyle olay yaratan Max Ernst (1891-1876) , 1922’de Pari’e yerleşti. Kolaj denilen yapıştırma tekniğiyle resimler yapıyordu. Paris’te Paul Eluard, Louis Aragon gibi yazarların bulunduğu Gerçeküstücü gruba katıldı. Bu gruptaki arkadaşlarını “Dostların Buluşması” adlı tabloda Dostoyevsky ve Raffaello ile yan yana çizdi.
Gerçeküstücülük Akımı’nın Belçika’daki en önemli temsilcisi olan René Magritte (1898-1967) akıl ile akıl dışı arasındaki çizgiyi yok eden resimler yaptı. Bacakları kadın, üstü balık bir denizkızı; kartal tepeli bir buzul, eğik Pizza Kulesi’ni destekleyen bir kuş tüyü çarpıcı tablolarında yer alan ilgi çekici görüntülerdendir. 1920’den başlayarak, Gerçeküstücülerle ilişki kuran İspanyol ressamı Ruan Miro (1893-1983) beklenmedik biçimler ve renkler kullandı. Resimlerinde yer alan kadın, kuş, yıldız gibi kendine özgü biçimlerdeki motiflerle düşsel görüntüler yarattı. Bu büyülü motiflerle çocuksu bir dünya kurdu. Gerçeküstücülük Akımı’yla neredeyse özdeşleşen, Salvador Dali’nin (1904-1989) anılarından ve düşlerinden esinlenerek yaptığı resimlerinde eriyip akan saatler, gövdesinde çekmeceler taşıyan insanlar, boşlukta uçan eşyalar yer alır. Paul Klee, Yves Tanguy ve Giorgia De Chirico da Gerçeküstücülük Akımı’nın önde gelen ressamlarındandır. Bu akımın sinema alanındaki en önemli temsilcisi ise Luis Bunuel’dir.
Gerçeküstücülük hiçbir ortak kuram ya da birlik olmaksızın, sanatçıların bireysel tavırları doğrultusunda kendi kendine gelişen bir sanat akımı olmuştur.
bakın herkes sürrealizmii farklı algılıyorr adındada belırtıldıgı gıbıı gercek üstücülük anlamındadır.O zamanda yaşayan ressamlar ruyalarınıı ve gercektee varolmayann seyleri yapmışlardır DUYURULUR
gerçeküstücülük deniyo ama tamamen dadaizmden özenmişler, yeni bi fikir değil dadanın düşüncesini değil yanlızca tekniklerini almışlar, bu akıma üye sanatçılar, resimlerini yaparken kah boyaları duvara fışkırtırlar, kah alakasız objeleri birbirlerinin içine sokarlar, bunları tımaraneye kapatmak lazım aslında, bu akım için bir örnek vermem gerekirse benim çocukken duvara dışkımla yaptığım resim yüzünden annemim beni çok fena dövmesi sonucunda burnum dalinin çizdiği resimlere benziyo (yamuk) yani benim annemde bu akımdan etkilenmiştir. ben nerede sürrealist birini görsem hemen kaçarım sizde öyle yapın ne yapacakları belli olmaz üstünüze boya filan fışkırtırlar neme lazım..
gercek ustuculuk..
20. yüzyılın en önemli düşünce akımından biri. Freud'un görüşlerine
dayanılarak, Andre Breton tarafından açılan sanat akımıdır.
-İçinden geldiği gibi yaz,
-Akılcılığın karşısında ol,
-İnanç ve değerleri düşünceden sil,
-Bilinç ile bilinç dışını birleştirmeyi esas al. En belirgin özellikleridir.
Bakın Andre Breton, sürrrealizle ilgili neler söylüyor: 'Sürrealizm, bugne kadar
ihmal edilmiş olan bazı çağrışım biçimlerinin yüksek gerçekliği, rüyanın büyük kudreti, düşüncenin karşılıksız oyunu inanışa dayanıyor.Sürrealizm, diğer bütün ruhsal mekanizmaları tamamen ortadan kaldırmayı ve hayatın başlıca sorunlarının
çözümünde onların yerini amaç edinir.'
Ayrıca Orhan Veli'nin etkisinde kaldığı akımdır.
tanrı bildiğimin gazabındayım insanlığın çanağında şeytanın inadı ile..
En güzel örneklerini Gabriel Garci Marquez de bulabileceğimiz edebiyat akımı. İnsanı aklın köleliğinden kurtarmayı amaç edinir.
düşsel dünya ile gerçek yaşamın içiçe geçtiği akım
gerçek yaşamda alabildiğine gerçekçi ve akılcı........ sanatsal anlamda kural tanımayan gerçek üstü olark tanımlanabileceğini düşünüyorum
Sanatin hicbir kuralinin olmadigini, gercek sanatin tum dogalligiyla ortaya ciktigini ve uzerinde aklin hegemonyasinin hic bulunmadigini iddia edenlerin yoludur...
Guzel Turkcemizden tek bir kelimeyle yanit vermek gerekirse, ki bazi arkadaslar da vermis, gercekustuculuktur efendim..
gerceküstücülük
Hah bir de şöyle bir cümle buldum sürrealizmle ilgili çok hoşuma gitti; süper. Buyrunuz.
'Gerçeküstücülük akımı gerçek dışı anlamında değil aksine gerçeğin insandaki iz düşümü şeklinde bir yaklaşımdır.'
Off bee cümleye bak! '....gerçeğin insandaki izdüşümü...' ben sürrealistim artık kardeşim ((:
Salvador Dali'yi hatırlatıyor artık. İstanbul'da olanlar bilir hani şu kocaman reklam tabelaları var ya, onların hepsinde yazıyor; 'İstanbul'da bir sürrealist Salvador Dali' diye. Ayrıca google amca Dali'nin kübist ve dadaist olduğunu da söylüyor. Ben bilmem. Google amca öyle diyor ((:
Kurucusu, Fransız edebiyatı şairlerinden ve ruh doktoru Andre Broton’dur. İlkeleri 1924′ te ortaya konmuştur. Sürrealizmin amacı bilinçaltının sanata yansıtılmasıdır.
Felsefi alanda, Fransız filozofu Henry Bergson “sezgicilik” adını verdiği düşünce akımı, sürrealizmi etkilemiştir. Ruhu savunan Bergson’un ruhun akıldan daha üstün olduğunuGerçekleri ruhsal sezgilerle açıklar. Doktor Sigmund Freud’un “psikanaliz” düşüncesi sürrealizm akımının diğer bir kaynağıdır. Freud, insanı bilinçaltıyla açıklar. Ona göre insanın gerçek eğilimini, isteklerini toplumsal yasalar, ahlak ve dinsel baskılar engeller. Bilinçaltı ancak sarhoşluk, rüyalar, sayıklamalar…gibi durumlarda aklın denetiminden kurtularak bilinçüstüne çıkar. Sürrealistler, düşüncenin gerçek etkinliğini ortaya çıkarmak için hîpno-tizma seansları düzenlemişler, elde ettikleri verileri sanatlarına yansıtmışlardır. Onlar, gerçek sanat yapıtlarının, sanatçılarca akıl ve irade denetimi dışındayken oluşturulabileceğini savunmuşlardır. Sürrealist sanaçtılar, dil ve üslupta anlaşılır olmayı istemediler. Herkesin birkaç sözcük ya da cümle ekleyerek oluşturduğu “otomatik yazı” yöntemini benimsediler. Noktalama işaretlerine karşı çıktılar. Türk edebiyatında Birinci Yeniciler (Garipçiler) ve ikinci yenicilerin bazı sanatçıları sürrealizmden etkilendi.
Sürrealizmin temsilcileri;
Andre Breton (önemli yapıtları: Bakire Gebelik, Ak Saçlı Tabanca, Manyetik Alanlar, Sürrealizmin Manifestosu) ,
Paul Eluard yapıtları: Ölmeden ölmek, Açık Kitap, ÇifteKaranlık, Politik Şiirler) ,
Luis Aragon yapıtları: Elsa’nın Gözleri, Rüyalardan Bir Dalga, Sevinç Ateşi)
hayal gücünün doruğa ulaşması. realistlere göre çılgınlık. oda lazım tabii. gökten ne yağdıda yer kabul etmedi.insanoğlu zamanla herşeye alışıyor.
Gerçeküstücülük.1924’te “Manifeste du Surrealisme”i (Gerçeküstülük bildirgesi) hazırlayan şair Andre Breton’a göre gerçeküstücülük, bilinç ile bilinç dışını birleştiren bir yoldur.
gerçeğin üst katmanı diyoruz biz buna
saLvador daLi^_^
Bütün düşüncelerden, kurallardan, her şeyden soyutlanmış, bilinç altında ne varsa hepsini ifade etme sanatı. Sonuç: Mükkemmel :)
sür realist!
Sürrealizm (Gerçeküstücülük) . 20. yy.’ın başlarında Avrupa’da ortaya çıkan bir sanat akımıdır. Şair ve ressamlar I. Dünya Savaşı’nın yol açtığı yıkım karşısında, dehşete kapılmış, akılcı tutuma karşı tavır alarak, bilinç dışının düşsel dünyasına yönelmeye başlamışlardı. 1924’te yayımladıkları Gerçeküstücülük Bildirgesi’nde düşüncenin aklın denetimi olmadan ve ahlâk gibi engelleri hiçe sayarak, ortaya konmasını savundular. Yapıtlarında nesneleri alışılmamış biçimlerde betimleyen Gerçeküstücü sanatçılar, çoğunlukla düşlerin gizli dünyasını dile getirmeye çalıştılar. Bazen de nesneleri kendi doğal ortamlarından çıkartarak şaşırtıcı, düşsel bir ortama taşıdılar.
Gerçeküstücülük Akımı’nın kurucusu olan Fransız Şairi André Breton hastalarına psikanaliz yöntemini uygulayan Sigmund Freud’dan büyük ölçüde etkilenerek, şiirlerinde alışılagelmişin dışında mantığa uygun bir sıra izlemeyen sözcükler ve düşsel imgeler kullandı. Gerçeküstücülük Akımı’nın gelişmesinde 1910’larda ortaya çıkan soyut ve tüm kuralları reddeden Dadacılık Akımı’nın yanı sıra Hieronymus Bosch (1450-1516) ve Francisco Goya gibi daha eski dönemlerin ressamlarının da etkisi oldu. Gerçeküstücü ressamlar insanların ruhsal durumlarını ve davranışlarını akıl, mantık, töre, din ve toplumsal baskılardan özgür kılarak tuvale yansıttılar. Daha önce Almanya’da bir genel tuvalette açtığı Dada sergisiyle olay yaratan Max Ernst (1891-1876) , 1922’de Pari’e yerleşti. Kolaj denilen yapıştırma tekniğiyle resimler yapıyordu. Paris’te Paul Eluard, Louis Aragon gibi yazarların bulunduğu Gerçeküstücü gruba katıldı. Bu gruptaki arkadaşlarını “Dostların Buluşması” adlı tabloda Dostoyevsky ve Raffaello ile yan yana çizdi.
Gerçeküstücülük Akımı’nın Belçika’daki en önemli temsilcisi olan René Magritte (1898-1967) akıl ile akıl dışı arasındaki çizgiyi yok eden resimler yaptı. Bacakları kadın, üstü balık bir denizkızı; kartal tepeli bir buzul, eğik Pizza Kulesi’ni destekleyen bir kuş tüyü çarpıcı tablolarında yer alan ilgi çekici görüntülerdendir. 1920’den başlayarak, Gerçeküstücülerle ilişki kuran İspanyol ressamı Ruan Miro (1893-1983) beklenmedik biçimler ve renkler kullandı. Resimlerinde yer alan kadın, kuş, yıldız gibi kendine özgü biçimlerdeki motiflerle düşsel görüntüler yarattı. Bu büyülü motiflerle çocuksu bir dünya kurdu. Gerçeküstücülük Akımı’yla neredeyse özdeşleşen, Salvador Dali’nin (1904-1989) anılarından ve düşlerinden esinlenerek yaptığı resimlerinde eriyip akan saatler, gövdesinde çekmeceler taşıyan insanlar, boşlukta uçan eşyalar yer alır. Paul Klee, Yves Tanguy ve Giorgia De Chirico da Gerçeküstücülük Akımı’nın önde gelen ressamlarındandır. Bu akımın sinema alanındaki en önemli temsilcisi ise Luis Bunuel’dir.
Gerçeküstücülük hiçbir ortak kuram ya da birlik olmaksızın, sanatçıların bireysel tavırları doğrultusunda kendi kendine gelişen bir sanat akımı olmuştur.
Salvador Dali'yi bilmek yeterli.
süreealim gerçekte var olan nesyeye veya kavramlara farklı görevler,olağan dışı ve üstü görevler yükleme işidir
sürrealizm bence 'GERÇEKÜSTÜLÜK'
bakın herkes sürrealizmii farklı algılıyorr adındada belırtıldıgı gıbıı gercek üstücülük anlamındadır.O zamanda yaşayan ressamlar ruyalarınıı ve gercektee varolmayann seyleri yapmışlardır DUYURULUR
bence amerikayı etkileyen bir sanat
gerçeküstücülük deniyo ama tamamen dadaizmden özenmişler, yeni bi fikir değil dadanın düşüncesini değil yanlızca tekniklerini almışlar, bu akıma üye sanatçılar, resimlerini yaparken kah boyaları duvara fışkırtırlar, kah alakasız objeleri birbirlerinin içine sokarlar, bunları tımaraneye kapatmak lazım aslında, bu akım için bir örnek vermem gerekirse benim çocukken duvara dışkımla yaptığım resim yüzünden annemim beni çok fena dövmesi sonucunda burnum dalinin çizdiği resimlere benziyo (yamuk) yani benim annemde bu akımdan etkilenmiştir. ben nerede sürrealist birini görsem hemen kaçarım sizde öyle yapın ne yapacakları belli olmaz üstünüze boya filan fışkırtırlar neme lazım..
Fazla çıplak olma çok serin
Üşürsün bak bu sürreal..
Ünlü sürrealistler:
Salvador Dali..Andre Breton..Max Ernst...Guillaume Apollineaire.....
bir şemsiyenin ütü masasına saldırması
ingilizcesi: Surrealism
Tam Türkçesi: Gerçeküstücülük (akımı)