Kültür Sanat Edebiyat Şiir

melaye ciziri sizce ne demek, melaye ciziri size neyi çağrıştırıyor?

melaye ciziri terimi Tamara tarafından tarihinde eklendi

  • Ahmet Turan
    Ahmet Turan

    Kürt tasavvuf edebiyatının önemli isimlerinden biridir.Miladî 1566 yılında Cizre'de doğdu.Cizre,Diyarbakır,Bingöl ve Hasankeyf gibi bir çok yerde egitim aldı.En önemli eseri 2000 beyitlik divanıdır.Kendisi orta boylu ve çok yakışıklıydı.Hiç evlenmemiştir.1640 yılında Cizre'de vefat etti.

    Tealallah çi zat i tu
    Çi wê şirin sifat i tu
    Ne wek qend u nebat i tu
    Yekîn ruh u heyat i tu

  • Emin Gümüş
    Emin Gümüş

    Kürt tasavvuf edebiyatının en büyük temsilcisi... Feqaye teyran'nın arkadaşı

    melayê cizîrî ve divan’ı hem kürt edebiyatı hem de dünya edebiyatı için çok önemli bir eserdir. yüzyıllardır dilden dile dolaşan ve hiç eskimeyen şiirler onun üstün şiir kalitesini de gösterir.

  • Mustafa Melikoğlu
    Mustafa Melikoğlu

    Klasik Kürt Edebiyatının en büyük temsilcilerindendir. Medrese geleneğinden gelmektedir. Onu anllatmaya kelimeler yetmez. Şuna dikkat çekmek istiyorum, Melayê Cizîrî'yi anlamak için okumak gerek.
    Bu değerli insanın anısı karşısında saygıyla eğilerek...

    Silav û Rêz...

  • Soran Amed
    Soran Amed

    mela ne demek; büyük bir ozan ve bana göre xani'den de önemli.
    Miri u padişahi muyek lı nık melayi
    Nadım bı mılké alem yek zerreyek inayet.
    ME JI SER ÇEŞMEé HEYWAN QEDEHEK SAFİ VEXWAR
    NAGEHé LEZZET U ŞEWQA ME BI SED CİLDé KİTAB.
    Diwan a cıziri

  • Zagros Amed
    Zagros Amed

    Îro ji husna dilberê

    Îro ji husna dilberê
    Dîsa helak û serxweş în
    Remzên di wê şîrînsurê
    Sohtim bi pêta ateşîn

    Sohtim bi berqa lami' e
    Ew necm û bedra tali' e
    şemsa semayê rabi' e
    Lew pir ji şewqê şewwişîn

    Pir şewwişandin wê dil e
    Zulfên siyah ser dan mil e
    Tora muxalif silsile
    Selwa 'eqarib lê meşîn
    Selwa 'eqarib lê weten
    Ew nazika nûrînbeden
    Qendê dirêjin guft û ken
    Biskan di lê kir baweşîn

    Biska siyah re'na ye mest
    Yek dî bi heyran pê ve dest
    Hemyan bi mestî helqe best
    Derbendê ew zulfa reş în

    Êsîr kirim zulfa çelek
    Ew horiya şubhet melek
    Tîr dan ji reştûzên helek
    Mecrûhê qewsê pirweşîn
    Tîr dan ji qewsê malzirav
    Ew gewhera pir şewq û tav
    Sotin li min cerg û hinav
    Lew têk ji cergê herişîn

    Cerg û cesed têk sohtine
    Lew xef xedengan nuhtine
    Ji qewsê hilalê jih tine
    Heyranê dêma mehweş în
    Hem bedr û hem Zuhra ye dêm
    Ji wê 'alema kubra ye dêm
    Xweş destxet û tuxra ye dêm
    Herfan ji miskê lê nişîn

    Lewhê ji nû sîqal bidin
    Herdem ji nû ve xal bidin
    Da dil bi yek dî pal bidin
    Nuqtan ji zêrabê weşîn

    Zulfa siyah 'enber bike
    Xemlê ji zêrê zer bike
    Zerbaf û dîba ber bike
    Misk û gulavê lê reşîn
    Mawer ke terh û bişkoyan
    Cîranê berg û lû'lûyan
    Ew 'er'er û selwa ciwan
    şetrî bi mestî lê xwişîn

    Şetrî we tayên sor û zer
    Bayê nesîm lê da seher
    Li wê cebhetê hijiyan dû per
    Lewra sekara bêhiş în
    Meşha seher yarê şefîq
    Da min bi enguştên 'eqîq
    Ji wê badeya nûrîn rehîq
    Mexmûrê xemra bêxiş în

    Mexmûrê bê camê ez im
    Yexmakirê ramê ez im
    Çavnêrê peyxamê ez im
    Perwaneyê şem'a geş în

    Perwaneyên sotî kebed
    Dilber ji ber Birca esed
    Tîr dan ji reştûzên semed
    Lew têk ji xwînê neqqişîn
    Kuştim bi qewsê 'enber e
    şoxê ji dil mil dan ber e
    Êxiste dil sed pencere
    Evrenge em mihnetkeş în

    Mihnetkeşên roz û şebê
    Der firqeta şêrînlebê
    Zulma ji ber destê te bê
    Ew 'edl e em pir pê xweş în
    Zulma tu kî pir pê xweş im
    Sohtîdilê hicrankeş im
    Mislê perengê ateş im
    Rûhek mucerred bêleş în

    Min dî sehergaha elest
    Camek ji kewser dost di dest
    Jê da Melê lew maye mest
    Hetta heyatê serxweş în


    Kürt'lerin Ünlü şairlerindien biri.

    Celadet Alî Bedirxan'ın 'Klasiklerimiz- eski Şair ve edebiyatçılarımız' makalesinden kısa bir alıntı:

    'Cıziriyi Kürtlerin yanında onun öğrencilerinin/çıraklarının yanında övmek gereksizdir. 1919 yılında istanbulda ilk kez divanı matbaya girmiştir. Ondan önce petrespurgta da basılmıştı. Bu eski baskılarından bir tanesini Şam'da kürtlerin yaşadığı yerlerde gördüm. Petrespurg baskısı litografik bir baskıdır. Aslen cizre'li olup aslı ismi Şeyh Ahmet'tir. Dönemim Mir'inin kızına aşık olan Mella, şiir yazmaya başlar.'

  • Ercan Tunc
    Ercan Tunc

    mele cizire şuhpesi kurtlerin gelmiş gecmiş en buyuk duşunur ve yazarlarındandıronun eserlerini okumak insana ayrı bir keyif veriyor mele cizireyi saygıyla anıyorum

  • Tamara
    Tamara

    MELAYÊ CIZÎRÎ


    Melayê Cıziri’nin gerçek adı Ahmed’dir. Melayê Cıziri’nin doğum tarihi hakkında birçok rivayet vardır. Kendisinin şiirinde belirttiğine göre Hicri takvime göre 974’te Cizre’de dünyaya gelmiştir. Miladi takvime göre 1566’a denk gelir.

    Ji herfan mah û salê me

    Nehat der şiklê falê me

    Bu da ebced hesabına göre 974’ü gösterir.

    Melayê Cıziri Botan aşiretindendir. Babasının adı Muhammed’dir. O da zamanında bütün Kürt halkı arasında bilinen, dindar bir ailede büyümüştür. İlk hocası babasıdır. Sonra Kürdistan’ın birçok yerinde tahsilini devam ettirmiştir. Diyarbakır, Bingöl, Hasankeyf gibi farklı yerlerde ilim öğrenir. İmamlık icazetini Diyarbakır’dan Mele Taha’dan almıştır. Uzun süre Diyarbakır’ın Sırba Köyünde İmamlık yapmıştır. Sırba ve Hasankeyf’ten sonra Cizre’ye gelir ve hayatının sonu kadar memleketi olan Cizre’de kalır. Botan Beyi Mir Şeref Han’ın danışmanlığını yapıyordu. İmameddin Bey (Şeref Han) Melayê Cıziri’ye çok değer verirdi.

    Mela Ehmedê Cıziri’nin eserlerinden en meşhur olanı O’nun “Divan”ıdır. Doğrusu diwanından başka hiç bir eserinden bahsedilmiyor. “Divan”ının dışında ağızdan ağza bize kadar ulaşan sadece birkaç şiiri vardır.

    Mela Ehmedê Cıziri “Aşkın Piri” olarak tanınır. Aşk şiirleri kısa bir süre öncesine kadar evlerde eşler arasında karşılıklı okunurdu. Bunların dışında divanının her bir bölümü kendi başına bir bilinç ve sanat kaynağıdır. Tarihten, felsefeye, Timurleng ve Cengiz’in barbarlığından, Sokrat’ın teorisine, astronomiden, dünyanın hareketlerine kadar birçok konuda şiir yazmıştır.

    Mela Ehmedê Cıziri’nin divanı Kürt edebiyatı açısından büyük bir zenginliktir. Mela şiirlerinde Farsça, Arapça ve birkaç ta Türkçe kelime kullanmıştır. Buna rağmen şiirlerini zengin bir dille yazmıştır. Şiirlerin birçok Kürtçe atasözü ve deyime yer vermiştir. 1500e yakın kelime ile yazmış ve kelimelerinin çoğu Kürtçe’dir. Bugünkü sözlüklerde Mela Ehmedê Cıziri’nin kelimelerinin yer almaması araştırmalarımızdaki eksikliği gösteriyor.

    Onun şiirlerinden bazıları halkın ağzından bu günlere kadar gelmiştir. Şiirleri belli süre halk tarafından okunmuştur.

    Şiirlerindeki duygu yoğunluğu okuyanları çok etkilemektedir. Melayê Cıziri şiirlerinde Türklerin ve Farsların Kürtlere yönelik haksızlıklarından da bahsetmiştir.

    Melayê Cıziri ilmi alanda kendini geliştirmiş ve büyük bir alimdir. Şüphesiz Melayê Cıziri Mutasavvuf idi, bir alimdi ve şiirlerinde saklı olan daha bir çok düşünce var.

    Süleyman Şoreş şöyle der: “Bazıları onun ‘Vahdetul Vucud’ meşrebine bağlı olduğunu söylerler. Yani Allah ve alem birdir, farklı değiller. Fakat benim Mela Ehmedê Cıziri’den anladığım onun ‘Vahdetul Mutlaq’ meşrebine dahil olduğudur.” Şiirinde şöyle der:

    Wehdetê Mutleq mela nûr e di qelban cela

    Zorê di vê meselê ehlê dila şibheme

    Bir başka beyitte:

    Wehdetê sirf e me meşrep te çi iksîrê wucûd

    Em lebaleb çi lebaleb bixwe hemame lebaleb

    Mele Xalıd Sadini Melayê Cıziri hakkında şunları söylüyor; “Melayê Cıziri’nin divanında O’nun, bütün hikaye, eski rivayet, örf, adet, İslami ve ondan önceki ilmi kavramlara hakim olduğunu görüyoruz. Aynı zamanda O çevre halkların tarih ve ananelerinden de haberdardır.”

    Mela Ehmedê Cıziri’nin divanında toplam 140 şiir vardır.

    Mela Ehmedê Cıziri, her zaman divanı kendisine meslek edinmiştir. Okunmalarında da çok titizdir. Yanlış okunduğunda kızardı.

    Mela Ehmedê Cıziri ve Feqiyê Teyran’ın atışmalarından anlıyoruz ki O 1631’de Cizre’deydi. Divanını da o yıl (1631) bitirmiştir. Feqiye Teyran “Îro girya me tê” isimli şiirinde Mela’nın ölümünü işler. Buna göre hicri 1050 yılında (M:1640) vefat etmiştir.

    Mela Ehmedê Cıziri’nin ölümü hakkında birçok rivayet vardır.

    Hicri 1050’de vefat etmiştir. Mezarı şimdi Cizre’de, “Medresa Sor”dadır.




    burdan Sebah el-Xeyiri Xanim i dinleyebilirsiniz...manyak bişi... :)) bir imamın kalkıpta eşine böyle güzel şeyler söylemesi cok romantik....mutlaka tıklayın...

  • Tamara
    Tamara

    MELAYÊ CIZÎRÎ


    Melayê Cıziri’nin gerçek adı Ahmed’dir. Melayê Cıziri’nin doğum tarihi hakkında birçok rivayet vardır. Kendisinin şiirinde belirttiğine göre Hicri takvime göre 974’te Cizre’de dünyaya gelmiştir. Miladi takvime göre 1566’a denk gelir.

    Ji herfan mah û salê me

    Nehat der şiklê falê me

    Bu da ebced hesabına göre 974’ü gösterir.

    Melayê Cıziri Botan aşiretindendir. Babasının adı Muhammed’dir. O da zamanında bütün Kürt halkı arasında bilinen, dindar bir ailede büyümüştür. İlk hocası babasıdır. Sonra Kürdistan’ın birçok yerinde tahsilini devam ettirmiştir. Diyarbakır, Bingöl, Hasankeyf gibi farklı yerlerde ilim öğrenir. İmamlık icazetini Diyarbakır’dan Mele Taha’dan almıştır. Uzun süre Diyarbakır’ın Sırba Köyünde İmamlık yapmıştır. Sırba ve Hasankeyf’ten sonra Cizre’ye gelir ve hayatının sonu kadar memleketi olan Cizre’de kalır. Botan Beyi Mir Şeref Han’ın danışmanlığını yapıyordu. İmameddin Bey (Şeref Han) Melayê Cıziri’ye çok değer verirdi.

    Mela Ehmedê Cıziri’nin eserlerinden en meşhur olanı O’nun “Divan”ıdır. Doğrusu diwanından başka hiç bir eserinden bahsedilmiyor. “Divan”ının dışında ağızdan ağza bize kadar ulaşan sadece birkaç şiiri vardır.

    Mela Ehmedê Cıziri “Aşkın Piri” olarak tanınır. Aşk şiirleri kısa bir süre öncesine kadar evlerde eşler arasında karşılıklı okunurdu. Bunların dışında divanının her bir bölümü kendi başına bir bilinç ve sanat kaynağıdır. Tarihten, felsefeye, Timurleng ve Cengiz’in barbarlığından, Sokrat’ın teorisine, astronomiden, dünyanın hareketlerine kadar birçok konuda şiir yazmıştır.

    Mela Ehmedê Cıziri’nin divanı Kürt edebiyatı açısından büyük bir zenginliktir. Mela şiirlerinde Farsça, Arapça ve birkaç ta Türkçe kelime kullanmıştır. Buna rağmen şiirlerini zengin bir dille yazmıştır. Şiirlerin birçok Kürtçe atasözü ve deyime yer vermiştir. 1500e yakın kelime ile yazmış ve kelimelerinin çoğu Kürtçe’dir. Bugünkü sözlüklerde Mela Ehmedê Cıziri’nin kelimelerinin yer almaması araştırmalarımızdaki eksikliği gösteriyor.

    Onun şiirlerinden bazıları halkın ağzından bu günlere kadar gelmiştir. Şiirleri belli süre halk tarafından okunmuştur.

    Şiirlerindeki duygu yoğunluğu okuyanları çok etkilemektedir. Melayê Cıziri şiirlerinde Türklerin ve Farsların Kürtlere yönelik haksızlıklarından da bahsetmiştir.

    Melayê Cıziri ilmi alanda kendini geliştirmiş ve büyük bir alimdir. Şüphesiz Melayê Cıziri Mutasavvuf idi, bir alimdi ve şiirlerinde saklı olan daha bir çok düşünce var.

    Süleyman Şoreş şöyle der: “Bazıları onun ‘Vahdetul Vucud’ meşrebine bağlı olduğunu söylerler. Yani Allah ve alem birdir, farklı değiller. Fakat benim Mela Ehmedê Cıziri’den anladığım onun ‘Vahdetul Mutlaq’ meşrebine dahil olduğudur.” Şiirinde şöyle der:

    Wehdetê Mutleq mela nûr e di qelban cela

    Zorê di vê meselê ehlê dila şibheme

    Bir başka beyitte:

    Wehdetê sirf e me meşrep te çi iksîrê wucûd

    Em lebaleb çi lebaleb bixwe hemame lebaleb

    Mele Xalıd Sadini Melayê Cıziri hakkında şunları söylüyor; “Melayê Cıziri’nin divanında O’nun, bütün hikaye, eski rivayet, örf, adet, İslami ve ondan önceki ilmi kavramlara hakim olduğunu görüyoruz. Aynı zamanda O çevre halkların tarih ve ananelerinden de haberdardır.”

    Mela Ehmedê Cıziri’nin divanında toplam 140 şiir vardır.

    Mela Ehmedê Cıziri, her zaman divanı kendisine meslek edinmiştir. Okunmalarında da çok titizdir. Yanlış okunduğunda kızardı.

    Mela Ehmedê Cıziri ve Feqiyê Teyran’ın atışmalarından anlıyoruz ki O 1631’de Cizre’deydi. Divanını da o yıl (1631) bitirmiştir. Feqiye Teyran “Îro girya me tê” isimli şiirinde Mela’nın ölümünü işler. Buna göre hicri 1050 yılında (M:1640) vefat etmiştir.

    Mela Ehmedê Cıziri’nin ölümü hakkında birçok rivayet vardır.

    Hicri 1050’de vefat etmiştir. Mezarı şimdi Cizre’de, “Medresa Sor”dadır.




    burdan Sebah el-Xeyiri Xanim i dinleyebilirsiniz...manyak bişi... :)) bir imamın kalkıpta eşine böyle güzel şeyler söylemesi cok romantik....mutlaka tıklayın...