Kültür Sanat Edebiyat Şiir

KÜTAHYA TAVŞANLI ÇOBANKÖY KÖYÜ sizce ne demek, KÜTAHYA TAVŞANLI ÇOBANKÖY KÖYÜ size neyi çağrıştırıyor?

KÜTAHYA TAVŞANLI ÇOBANKÖY KÖYÜ terimi tarafından tarihinde eklendi

  • Cengiz Hava
    Cengiz Hava

    -Araştırmacı

    Kuruluşu:Kuruluş motifine göre; Germiyanoğulları zamanında gelen üç yörük kardeşten biri Çukurköy’e,biri Beyköy’e biri de Çobanköy’e yerleşmiştir.İlk yerleşme “Köy içi” mevkiine olmuştur.Burada bina yapılarının taşları durur.Yine burada “Kocaçam”adında tarihi bir çam ağacı vardır.Şimdiki köyün olduğu yerde vaktiyle var olan çam ağaçları kesilerek köyün şimdiki yerine ahşaptan evler inşa edilmiştir.Sınırları:Maden köprüsü(Örenköy ile sınır) ,İncirlik(Dedik ile sınır) ,Sıtma pınarı(İsaköy ile sınır) ,Dana tepesi,Yeni pınar(Gölcük ile sınır) ,Deve kayası,Çınarlar(Kayı köy ile sınır) ,Beşiktepe ve Hece deresi (Şahmelek ile sınır) .

    Köklü sülaleler:Hacılar,Molla Haliller,Hacı Haliller.Diğer sülaleler ise; Oruçoğulları,Hocalar,Koca Hüseyinler,Don Yağcılar,Kara Dayılar.

    Muhacirler ve Kürtler köye sonradan gelip yerleşmişlerdir.Kürtler Dersim isyanı sonrasında Siirt Pervari’den gelmişlerdir.Bu ilk gelenlerin babaları Musa Haydar Bey idi.1950’lerde Bulgaristan’dan Recep Köse gelmiştir.Tuğlacılık mesleğini çok iyi bilen Recep Köse ve ailesi sonradan Seyitömer’e gitmişlerdir.Dede Yatırları:Aşır Dede(Güneybatıda,Deve kayası tarafında) Türkmen Dede(Kuzeydoğuda) Kabaklı Dede(Doğuda olup Hacıların Çamı Dedesi de denir) Tepe üstü Dedesi(Köy içindedir)

    Kertil Dedesi(Kuzeyde)

    Yaren Dede

    Arap Dede(Yaylacık’ta Kalınağıl mevkiinde) Göç Dede(Kalınağıl’da Ayı Deresi sırtında) Rivayete göre Dervişler-Ulular,Kabaklı Dede’den Aşır Dede’ye kudümler çalarak ziyarete giderlermiş.Köyden Hacı İsmail Sarı’nın annesi Fatma Hanım(Rumi 1324/miladi 1908 doğumlu olup 1984’te vefat etmiştir) bu olaya şahit olmuştur.Tepeler:Yel değirmeni tepesi (mezarlığın olduğu tepe) Kertil tepesi (kuzeyde)

    Türkmen tepesi (Kocakır’da) Kocakır tepesi

    Çobanköy’den Yaylacık’a bakıldığında en zirve tepeye Kızıltepe denir. Antik yerleşim yerleri:Köyün sınırlarında dört farklı yerde antik yerleşim yeri bulunur.1-Ören mevkii:Buraya Sarıyar da denir.Maden ocaklarının olduğu sahadır.Ancak Ören yeri tahrip edilmiştir.2-Köy içi:Halkın “Gavur mezarı” olarak bildiği mezarlar vardır.3-Köyün kurulduğu şimdiki alan.4-Ulupınar:Gölcük yolu üzerinde köyün çıkışındadır.Dereler:Gölcük deresi,Kirazlı dere(Karanlık dere de denir) ,Kaplan deresi.Çeşmeler:Kirazlı suyu (pınar) köyün en eski çeşmesidir.Su,Yaren tepesinden gelmektedir.Vaktiyle çeşmenin yanında tarihi bir kavak ağacı varmış.Tarihi eserler:Köylülerin “Hammey”dedikleri yerde Roma-Bizans dönemi hamam kalıntıları vardı.Zamanla burası tahrip edildi.Hamamdan çıkan kalıntıların bir kısmı köye getirilmiştir.Mezarlığın içinde ve Tepeüstü Dede yatırının başında Roma dönemine ait sütunlar bulunur.Mezarlıktaki sütun,Gavurlar mezarlığı denilen yerden gelmiştir.Sarıyer’de Ören denilen yerde tapınak,hamam,mezarlık ve bina kalıntıları varmış.Burası tamamen tahrip edilmiştir.Hamam,Dana tepesinin altında,Ören yakınında Sıtma Pınarı tarafındadır.Köyün içinde bir evin bahçesinde de kayaya oyulmuş vaziyette,hamam haznesi olduğunu tahmin ettiğimiz bir kalıntı bulunur. Tarihi yollar:Uluyol:Bu tarihi




    yolun güzergâhı şöyledir; Tavşanlı-Çobanköy-Gümüşgölcük-Şenlik-Eğriöz-Gazelyakup-Kıranşeyh-Suluköy-Cihangazi-Dodurga-BozüyükKütahya’ya giden yol:Tavşanlı-Çobanköy-Çevik-Dedik-Köprüören-Yoncalı-KütahyaKilcan yolu:Dana tepesine çıkan yoldur.Ören’den Dana tepesine çıkılır.Dedik tarafına gider.Domaniç yolu:Çobanköy-Yaylacık-Sakızlık-Kırık-DomaniçYağmur duası:Dede pınarında Hacılar Çamı Dedesinde yapılır.Dede yatırları:Derviş Abdurrahman:Mezarı Yaylacıktadır.Buraya Dervişin mezarlığı da denir.Çobanköyün sınırlarındadır.Bu mezar,Tınazın yanında,Ayı Dere-Başova yol ayrımındadır.Sarıkız yatırı ise; Kocaküllüce’nin başındadır.Mezarlıktaki kitabeler:Köyün mezarlığında bulunan Sarıklı mezarlar Hacılar sülalesindendir.Bunlar köyün en zenginlerindendir.Mezar 1:

    Okunuşu:”Hüve’l-Hallâkul Baki.Merhum ve mağfur-leh.El-hac Muhammed ibni el-hac İbrahim ruhi-çün el-fatiha 1215”.Açıklaması:Hacı İbrahim’in oğlu Hacı Mehmed’in (Muhammed) mezarıdır.Hacı Muhammed miladi 1800 yılında vefat etmiştir.Mezar 2:

    Okunuşu:”Hüve’l-Hallâkul Baki.Merhum ve mağfur leh.El-Hac İbrahim ibni Mehmed (Muhammed) 1213,ruhi-çün el-fatiha”Açıklaması: Mehmed’in (Muhammed) oğlu Hacı İbrahim’in mezarıdır.Hacı İbrahim miladi 1798 yılında vefat etmiştir.Mezar 3:Bu mezarın yazıları çok silindiğinden okunamadı.Kitabenin tarihi ise 1260’dır.Burada yatan şahıs miladi 1844 yılında vefat etmiştir.Mezar 4:

    Okunuşu:”Es-Seyyid Hafız Mehmed.Merhum cennetmekân firdevsi aşiyân,1262”Açıklaması:Seyyid olan Hafız Mehmed’in mezarıdır.Hafız Mehmed miladi 1846 yılında vefat etmiştir.Cami:Köyün eski camisi(ilk cami) 1965’te yıkıldığında kitabeden 480 yıllık olduğu okunmuştur.Yaklaşık olarak bu eski cami 1485’li yıllara tekabül ettiği söylenmiştir.Köyün şimdiki camisi ise bilinen üçüncü camidir.En eski caminin minaresi de ahşap imiş.Milli mücadele:Bir yunan birliği köye silah aramaya gelmişlerdir.Köyden Velilerin İbrahim Bayram’da da silah varmış.Yunan askerleri köylüleri sorguya çekmiş,imam Abdullah’ı da tahta minarenin yanında baş aşağı sallandırmışlardır.

    Eski binalar:Tarım kredi kooperatif binasının olduğu yer ilkokul idi.Bu okul 1924’te açılmıştır.Civar köyler içinde Cumhuriyet döneminde açılan ilk okullardan birisidir.Diğeri de Güzelyurt’ta açılmıştır.1940’lı yıllarda Türkan öğretmen,1941’lerde ise Zehra öğretmen köyde görev yapmıştır.Zehra öğretmen”Acımak ”adlı romanda da geçmektedir.