Dvorak'ın en ünlü vokal parçası Ay Şarkısı, onun yazdığı on opera arasında günümüzde tek tanınanı olan Rusalka'dan bir aryadır... 27 Kasım 1900'de tamamlanan opera, Jaroslav Kvapil'in, Friedrich de la Motte Fouqué'nin Undine'sinden (1811) hazırladığı libretto üzerine bestelenmiş, ilk kez Prag Ulusal Tiyatrosu'nda 31 Mart 1901'de sahnelenmiştir... O yıllarda Viyana Saray Operası şefi olan Gustav Mahler esere ilgi duymuş, 1910'da bir Çek kumpanyası tarafından sahnelenmesini sağlamış; opera Almanya'da ise ilk kez 10 Mart 1935'te Stuttgart'ta, İngiltere'de Sadler Wells kumpanyasınca 18 Şubat 1959'da oynanmıştır...
Bu librettoda ünlü masal yazarı Hans Andersen'in Küçük Denizkızı ve Fransız efsanesi Melusina'dan bölümler yer aldığı gibi, Gerhard Hauptmann'ın Batık Çan öyküsünden büyücü Jezibaba da kullanılır... Zarif bir prelüdden sonra başlayan bu üç perdelik operanın konusu masal dünyasında, ormanlarla çevrili çayırlar arasında bir gölün civarında geçer; arkada ise bir şato gözükmektedir...
1. Perdede ay ışığında söğüt ağacının altında oturan su perisi Rusalka (soprano) , su cini Vodnik (bas) ile konuşur, insanların ölümsüzlüğünü sorar: Yüzmeye gelen bir insanoğluna, bir prense (tenor) âşık olmuştur... Kısa ve zarif aryasını söyler: 'O hep buraya gelir...' Vodnik ona, büyücü Jezibaba'dan (mezzosoprano) yardım istemesini öğütler ve Rusalka'nın insana dönüşmeyi istemesinden ürkerek göle dalar... Rusalka, 'Mesiçku na nebi hlubokem' (Aya Şarkı) adlı lirik romansıyla, operanın en ünlü aryasıyla yalvarır; prensi beklediğini anlatır, insan şekline girip ona sevgisini sunmak ister: 'Ey gümüş ışıklı Ay! ' Jezibaba konuşmamak şartıyla Rusalka'yı insana dönüştürür, ama aşka erişemezse sonsuza kadar lanetlenecektir... Rusalka ona komik bir sihirbazlık sahnesinde yalvarır (Çury mury fuk...) Jezibaba Rusalka'yı insana dönüştürecek, prens ona âşık olacak ve şatoya götürecektir... Sondaki etkileyici aşk sahnesinde, düet yerine prens sürdinli eşlikte, lirik ezgisini iki kişi yerine söyler...
2. Perde şatoda geçer... Prens Rusalka ile evlenecektir ama onun konuşmamasından ürkmektedir... Şatoda eğlenceler ve danslar düzenlenmekte, zarif polonezler oynanmaktadır... Rusalka ise kötümserliğe kapılmaktadır; sonunda Vodnik'ten yardım ister; ümitsizliğini 'Ah, hiç yararı yok' aryasıyla belirtir... Prens ise bu kez bir yabancı prensese âşık olduğunu öne sürer... Müzik Polonya'ya özgü ritmik özelliği sergiler... Rusalka'yı prens bir kenara itmiş, buna da en çok Vodnik hiddetlenmiştir...
3. Perde yine göl kenarındaki çayırda geçer... Jezibaba Rusalka'ya, eğer prensi öldürürse eski şekline dönebileceğini söylerse de bunu reddeden Rusalka keder içinde göle sığınır... Prens üzüntüden hasta olunca yine Jezibaba'dan yardım istenir... Vodnik onları kovalar ve üç orman perisinin sevimli Divertissement'ı sahnelenir... Prens çılgın halde Rusalka'yı bulur; o da sadakatini anlatır; ama prens ondan kendisini huzura kavuşturacak öpücüğü ister... Rusalka öperse prens ölecektir... Rusalka ondan ruhunu affetmesini diler ve gölün derinliğinde kaybolur...
Özellikle çocuk müziği ile ilgilenen Muammer Sun, 1957 yılında Ankara Devlet Konservatuvarı'nda öğrenci iken piyano parçaları olarak yazdığı 'Çocuğun Günlüğü' adlı eserini daha sonra, 1966'da ikili orkestra için düzenlemiş ve Atlı Karınca adını vermiştir... Eser bu şekliyle ilk kez 1970 başında Hikmet Şimşek yönetiminde Ankara Radyosu Oda Orkestrası tarafından seslendirilerek banda kaydedilmiştir...
1. Çocuklar oynuyor 2. Düşünen kaplumbağa 3. Kötü hava 4. Hüzünlü serçe 5. Deve ile eşek 6. Küçük öykü 7. Yaramaz sincap 8. Sevinçli kuşlar 9. Yaban atları 10. Evli evine
https://pin.it/6SdGAvu
Ingrid Natasha Visser (born 20 February 1966 at Lower Hutt, Wellington, New Zealand)
Nalan Altınörs - Seni seven olabilir...
The Shangri-Las - 'Past, Present and Future'
'Cluny Brown' (1946)
Ernst Lubitsch
Dana Winner - Let the Children Have a World...
Linda Scott - I Left My Heart In the Balcony...
'Il suffit d'aimer' (1961)
Robert Darène
'The Song of Bernadette' (1943)
Henry King
Frederick Arthur Bridgman - 'Procession in Honor of Isis'
Esra İçöz - Bir Peri Masalı Kulaklarına...
Jean-Gabriel Domergue - 'Hazel'
Pierre-Narcisse Guerin - 'Morpheus and Iris'
Guillaume de Machaut - 'Dit de la fontaine amoureuse aka Livre de Morpheus' (1361)
'Mysterious Island' (1961)
Cy Endfield
Acemi balıktan, olta bile korkar! .. :))
The Art of the Netherlands (The Early Music Consort of London, David Munrow)
'Kurenai no buta' (1992)
Hayao Miyazaki
Lea Salonga - When The Winter's Gone...
Leo Brouwer - 'Un Dia de Noviembre' (1968)
'Hud' (1963)
Martin Ritt
Mady Mesplé - 'Fra Diavolo'
Véronique Gens - 'Le papillon et la fleur' (1861)
Xuefei Yang - 'Butterfly Lovers'
Sibel Egemen - Hayal Beldesinde...
...
Dvorak'ın en ünlü vokal parçası Ay Şarkısı, onun yazdığı on opera arasında günümüzde tek tanınanı olan Rusalka'dan bir aryadır... 27 Kasım 1900'de tamamlanan opera, Jaroslav Kvapil'in, Friedrich de la Motte Fouqué'nin Undine'sinden (1811) hazırladığı libretto üzerine bestelenmiş, ilk kez Prag Ulusal Tiyatrosu'nda 31 Mart 1901'de sahnelenmiştir... O yıllarda Viyana Saray Operası şefi olan Gustav Mahler esere ilgi duymuş, 1910'da bir Çek kumpanyası tarafından sahnelenmesini sağlamış; opera Almanya'da ise ilk kez 10 Mart 1935'te Stuttgart'ta, İngiltere'de Sadler Wells kumpanyasınca 18 Şubat 1959'da oynanmıştır...
Bu librettoda ünlü masal yazarı Hans Andersen'in Küçük Denizkızı ve Fransız efsanesi Melusina'dan bölümler yer aldığı gibi, Gerhard Hauptmann'ın Batık Çan öyküsünden büyücü Jezibaba da kullanılır... Zarif bir prelüdden sonra başlayan bu üç perdelik operanın konusu masal dünyasında, ormanlarla çevrili çayırlar arasında bir gölün civarında geçer; arkada ise bir şato gözükmektedir...
1. Perdede ay ışığında söğüt ağacının altında oturan su perisi Rusalka (soprano) , su cini Vodnik (bas) ile konuşur, insanların ölümsüzlüğünü sorar: Yüzmeye gelen bir insanoğluna, bir prense (tenor) âşık olmuştur... Kısa ve zarif aryasını söyler: 'O hep buraya gelir...' Vodnik ona, büyücü Jezibaba'dan (mezzosoprano) yardım istemesini öğütler ve Rusalka'nın insana dönüşmeyi istemesinden ürkerek göle dalar... Rusalka, 'Mesiçku na nebi hlubokem' (Aya Şarkı) adlı lirik romansıyla, operanın en ünlü aryasıyla yalvarır; prensi beklediğini anlatır, insan şekline girip ona sevgisini sunmak ister: 'Ey gümüş ışıklı Ay! ' Jezibaba konuşmamak şartıyla Rusalka'yı insana dönüştürür, ama aşka erişemezse sonsuza kadar lanetlenecektir... Rusalka ona komik bir sihirbazlık sahnesinde yalvarır (Çury mury fuk...) Jezibaba Rusalka'yı insana dönüştürecek, prens ona âşık olacak ve şatoya götürecektir... Sondaki etkileyici aşk sahnesinde, düet yerine prens sürdinli eşlikte, lirik ezgisini iki kişi yerine söyler...
2. Perde şatoda geçer... Prens Rusalka ile evlenecektir ama onun konuşmamasından ürkmektedir... Şatoda eğlenceler ve danslar düzenlenmekte, zarif polonezler oynanmaktadır... Rusalka ise kötümserliğe kapılmaktadır; sonunda Vodnik'ten yardım ister; ümitsizliğini 'Ah, hiç yararı yok' aryasıyla belirtir... Prens ise bu kez bir yabancı prensese âşık olduğunu öne sürer... Müzik Polonya'ya özgü ritmik özelliği sergiler... Rusalka'yı prens bir kenara itmiş, buna da en çok Vodnik hiddetlenmiştir...
3. Perde yine göl kenarındaki çayırda geçer... Jezibaba Rusalka'ya, eğer prensi öldürürse eski şekline dönebileceğini söylerse de bunu reddeden Rusalka keder içinde göle sığınır... Prens üzüntüden hasta olunca yine Jezibaba'dan yardım istenir... Vodnik onları kovalar ve üç orman perisinin sevimli Divertissement'ı sahnelenir... Prens çılgın halde Rusalka'yı bulur; o da sadakatini anlatır; ama prens ondan kendisini huzura kavuşturacak öpücüğü ister... Rusalka öperse prens ölecektir... Rusalka ondan ruhunu affetmesini diler ve gölün derinliğinde kaybolur...
...
Concetta Rosalie Ann Ingoglia (1938) 'Hit The Road To Dreamland'
Senfoni No.44 - 'Matem'
'Princes et princesses' (2000)
Michel Ocelot
...
Özellikle çocuk müziği ile ilgilenen Muammer Sun, 1957 yılında Ankara Devlet Konservatuvarı'nda öğrenci iken piyano parçaları olarak yazdığı 'Çocuğun Günlüğü' adlı eserini daha sonra, 1966'da ikili orkestra için düzenlemiş ve Atlı Karınca adını vermiştir... Eser bu şekliyle ilk kez 1970 başında Hikmet Şimşek yönetiminde Ankara Radyosu Oda Orkestrası tarafından seslendirilerek banda kaydedilmiştir...
1. Çocuklar oynuyor
2. Düşünen kaplumbağa
3. Kötü hava
4. Hüzünlü serçe
5. Deve ile eşek
6. Küçük öykü
7. Yaramaz sincap
8. Sevinçli kuşlar
9. Yaban atları
10. Evli evine
...