Uzun Cümlelerle Insana Hasbihal 3

Seyfi Karaca
5083

ŞİİR


14

TAKİPÇİ

Uzun Cümlelerle Insana Hasbihal 3

Homo Sapien`le yari yariya bir esigi insanla hayvan arasindaki degisim dönüsüm geciskenlik evresiyle yabancisi oldugu dünyayi karsilastigi bütün zorluklariyla üstesinden gelerek anlayip kesfetmenin insanlik adina en temel greksinimi ve dayanagi olan düsünce tarihinin basladigi noktadir.

Cünkü insanla tüm diger yeryüzü canlilarinin ince ayirdim farki, kimi sadece otcul kimi sadece etcil kimi sadece mineral kimi sadece yosunlarla veya kimi yer yer karisik hayati ihtiyaci olan yasam ve besin kaynagina bagli ve bagimliyken, taaa insan diye adlandirilan en eskiye dayali bilindik tarihten bu yana yeryüzündeki canlilarin beslendigi yasam kaynaklarinin tümünden ve hatta cografyadan cografyaya kültürden kültüre degiskenlik göstererek neredeyse topyekün canli türlerini besin sofrasina serdigi sebebiyle kuvvetli farklilik gösterdigi gibi, DÜSÜNEREK dünya hayatina yol ve yön vermesi ayni derin ve ince ayirdimin insani kendisine özgün kilan kalin cizgisiydi.

Bu yüzden karsilastiklari zorlu deneyimlerden cikarimlayarak hayatin okuttugunu magaralara cizdigi resimli yazilara kaydetmenin gerekliligi, düsünerek bulduklarini ve bildiklerini yol aldigi cesitliligin yasam kaynaklarina erisme ve ulasma yolunda cakmak tasiyla baslayan sivriltme yontma cilalama caglarinca akil yorma teknigine canak cömlek kap kacak mizrak örtü giysi ve diger yasam araclarinin tuncu bronzu atesi tekerlegi kullanim envanterine geciren; ve her yil tasip yükselen irmak boylarina vadilere ve deltalara suyun sürükledigi topragi dogurganliga bereketlendiren ekip bicip ihtiyat ve tohum depolama bilincini kazanmanin yaninda, kerpici bulmakla tüm bunlarin dönüm dolasimini kaynagindan dagitimina örgütleyen uygarlasmaya adim ve temel atti insanlik.

Bu yüzden de ilkel düzeyde FELSEFE `nin, yani insani diger canli türlerinden farkli kilan ve ayiran kendine özgün DÜSÜNEREK hayata kendine olgulara ve olaylara yol ve yön verme becerisinin milat tarihi NEANDERTALER`lerle sadece düsündügünü ugulayan degil, düsünce sayesinde ve düsünceyi yeniden okuyan TOPLUMSAL HAFIZA KAYDI niteliginde bilip bulup kesfettigini kayalara yahut duvarlara envanterleyip BELLEK olusturmakla sinirliydi.

Elbette ki baslangicta icgüdüsel sezgi algi ilgi kaygi korku merak endise kusku yaklasimli hisler karmasasiyla ortaya konan bu hassas refleks, hem dünyayi ararken ve hem de kendini tamamlayip tanimlarken, yasamsal ihtiyaclarin giderilmesi zorunlulugunu ortaklasa karsilama dayanismasi hem dayanismayi hem de paylasim kültürünü gelistirip zenginlestirirken, hem de korkularin kaygilarin yenilmesi yönünde idiyet duygusunu, korunma güvencesini ve engelsiz arizasiz isleyip calisan toplumsal düzenegin olusup gelismesine kaynaklik etti. Totemlerle her korku kusku celiski uyandiran hayatin zayif yetersiz kalmalarina yabanci kalmanin bir arada olma ve bölüserek korkuyu azaltip yenmeye ortak inancin yayilip gelistigi TANRI, iLAH ve insanüstü güclere tapinmanin inanci dogdu. Ortak aidiyet duygusuysa ortak kültürü hayata kazandirdi. Gerek toplumsal düzeni gerekse sorunsuz isler calisir birlikte yasam sistemini derleyip toplayip ilkeli kaideli ve kanunlarin hükmüne baglama ihtiyaciysa herkes adina esit mesafeli DEVLET OTERiTESINiN hayati gerekliligini insanlik hayatinin vazgecilmezi kildi.

Tüm bunlari yapar ederken herzaman her yerde deneyim kazanim birikimleriyle gerek cografi kosullara gerek toplumsal kültürel degerlere hassas denge kurmanin özü temeli esasi olmaya DÜSÜNEN veya DÜSÜNEREK davranan ve düsünerek davrandigi akil fikir bilim ilim iletisim ulasimlara eristikce yenisine merak saran insanin sahip oldugu ve olacagi zenginliklerin hic bir kosulda degeri kiymeti degismez bilgi kaynagi, yine insanlik tarihinde egiterek ögreten tüm EKOL`cülügün OKUL tarihi,modern Felsefe`nin de kök verip sacak saldigi ve sadece bildigini kaydetmekle yetinmeyen, bildigi buldugunu sistemli bir sekilde akla fikre mantiga ölcüp yorup tartisarak SORGULADIGI; ve sorguladiklarindan en faydalisini eleyip süzerek bireyin ihtiyaci toplumun faydsina sundugu kaynaga uasti ve eristi insanlik.

Bireylerin tatlari zevkleri ilgileri secimleri begenileri hayalleri özgür iradesinin özgün kisiligine dogustan itibaren hak olmasina ragmen, ortak hayatin bitisip kesistigi bütün yasam alanlarini denetleyip paylastirip düzenleyen yol kavsak ulasim ve erisimine dönük hic kimsenin zevki keyfine göre olmayan ve ortak faydanin hic kimseye özel imtiyaz tanimadigi sistemin dönüm dolasim sevkiyati devlet otoritesinde odaklastigi, istikrarin güvencenin huzurun saglanmasina dair insani önceleyen; ve yüzyillarca hayat dersi konusuna tartisip düsünerek hem dünyayi anlamaya hem de insanlik iliskilerini anlayip gelistirip kavramaya akil fikir yoran FELSEFE`nin tartisip sorgulayici gücü dirayetiyle hassasiyetini ve haysiyetini kazandi.

Taa ki, korkulari yetersizlikleri yenilmislikleri yokluklari acizlikleri ihtiyac siniri belirsiz, kisilik kimlik ve aidiyetinden yoksun, ortak yasama kültürü kanunu kurali hukuku hakki ve degerleri tüm bilgi ilgi merak beceri ve deneyimleriyle berabe birikmis kazanilmislarini kisi veya gürüh keyfiyetine önceleyen, yikimdan yikima ve bilinmeyenden sonsuz belirsizliklere sürükleyerek, düsünen insanligi sanki atesi tekerlegi ve kerpici hic bilip bulmamis noktasindan bile kör yitik yabanci yalniz korkuya kabusa karanliga ve tüketim kölesi patron tanrilar totemlesmesine adanmis tapinmalarin kulu kölesine esir ve muhtac, sustukca sindikce etkin farkligi ve degeri olan DÜSÜNEREK DAVRANMA yetisini hepten ölümlerle esdeger cehalete kutsayan mal ve mülkiyet envanter esyasina dönüstü insan.

Müzikle tedaviyi bilmeyen yoktur. Iskenderi yetistiren ARISTO bilgeligi, Cengiz Han ve OGUZ Samanizmi, Sümer, Firig, Misir, Hitit, Urartu, Fenike, Yunan, Roma gibi köklü kökenli insanlik tarihinde sayisiz imparatorluklari nasil ki AIDIYET duygusu ve ortak yasam KÜLTÜRÜYLE besleyip doyurup tasiyarak aradigi dünyayi anlayip kavramanin insanlikla ilerleyip modernize olmasini temin ederlerken ve hatta kanun kurallar zincirini hayata gecirirlerken illa ve mutlaka tek tanrili dinlerde egillerdi. Tipk konusma dilinin yazilmis kayitlar kadar etkin ve etkili oldugu, Müzikle de sesin cagirdigi ve dokundugu insan derinliklli damarlarina duygu sezgi düsünce bütünlüklü gerek dayanilmaz acilara katlanmayi ögretip dindiren gerek korkuyu karanligi yenen gerekse yasama sevinci ve coskusunu uyandirip sagiltan ve diri tutan ÖZ GÜVENiN kaynak zenginligini bilmeyen yoktur.
Hak hukuk FELSEFE kültür dil duygu edebiyat duygu düsünce toplami nsanlik yerine `tarihin sonudur ve topyekün insanlik dahil aklin fikrin ilimin bilimin sözün yazinin bilginin felsefenin alinir satilir listesine göre fiyatlandigi, hic bitmeyecek olan medeniyetler catismasinin yeni dünya düzenidir burasi, ` diye aciyi kabusu kini nefreti ayrismayi yalnizligi korkuyu yüksek gösterip itirazsiz tepkisiz her KEYFiNE KIYAK ZORBALIGI tanrisal üstünlüge kutsayan, mal mülk saltanat gösteris görgüsüzlük artiran savaslarin kiyimlarin yikimlarin insanlik yerine öne cikarilip vitrinlendigi makina ve esyalasmasi sayesinde bütün kazanimlarini birer birer tüketim piyasasi afyon ve özenti bagimliliklarinin yönetip yönlendirdigi kulluk kölelik carkinda, artik iradesiz yetkisiz ve DÜSÜNEREK DABVRANMAYI kendine yük eziyet gereksiz luzumsuz yabanci bilip sayarak korkunun karanligin hükmüne kul kurban etti.
Böylece Homo Sapien insanlasmasindan , Yapay Zeka robotlasmasina ve makinalasmasina varan toplu yagma yikim ve intihar girisimciligi endüsrilesmesiyle..:

Uluslararasi düzeyde `insanlar cennetin olmadigini bilmeseler nasil kullanir idare ederdik dünyayi derken Rothschild-Rokefeller`ler, Türkiye`deyse her toplumsal degeri ve ortak yasam adidiyetini yalnizlastirip yabancilastirdigi yagma yikimlara servisleyerek sarayli gösterisli görgüsüzlügün ve doyumsuzlugun kokusmus cürümüs mafyomatik arac gerec imkan zorbaligi istismarlariyla sür saltanat sahipliliginin talanina vurgununa cökmüs cöreklenmis topyekün BOP gürühu ise, `Türkce Öldü Arapcayla düsünüp rüya görmeyi bile, bize düsünen insan degil CEHALET her seyden ve herkesten daha kusursuz memnuniyet ve istikrar icin cok lazim ` halende hazir sinmis susmus korku kabuslara itirazsiz tepkisiz kabullenmeyi ilan beyan ve devir devran edildi.

Eylül / 22

Seyfi Karaca
Kayıt Tarihi : 11.9.2022 15:25:00
Yıldız Yıldız Yıldız Yıldız Yıldız Şiiri Değerlendir
Yorumunuz 5 dakika içinde sitede görüntülenecektir.

Bu şiire henüz hiç kimse yorum yapmadı. İlk yorum yapan sen ol!