15.
Ale hilafil kiyas sabit olan sey saire makisun aleyh olmaz.
(Ayet ve hadisle sabit bir hükme kiyaslandiginda caiz olmamasi gereken bir sey kiyasa muhalif oldugu halde baska bir ayet ve hadis ile caiz kilinmis ise, buna kiyas ederek baska kiyasa muhalif seyler de caiz kilinmaya kalkilmaz.)
13.
Tasrih mukabelesinde delalete itibar yoktur.
(Acikca ifade edilen bir sartin yer aldigi durumda, o sarti bazi ön maddelerin delaleti ile yok saymak yoktur.)
Peygamberimizin soyu Hz. Hasan ve Hz. Hüseyin ile devam eder, Hz. Hasan'in torunlarina serif, Hz. Hüseyin'in torunlarina da Seyid denir..
Hz, Hasan ve Hz. Hüseyin Hz. Ali'nin ccocuklaridir..
Hz. Ali peygamberimizn kizi Hz. Fatma'nin vefatindan sonra yeniden evlenmistir ve onlardan da cocuklari vardir..
4. halife,
Hz. Muhammed'in amcasinin oglu,
Mekke'de yasanan kitlik yillarinda, amcasi Ebu Talib'in kücükken kendisinin bakimini yerine getirmis olmasindan dolayi, akrabalik hukukunu da gözetmek düsüncesiyle Peygamberimizin, amcasi Ebu Talib'incocuklarindan biri olarak kücük yasta alip bakimini üstlendigi, bir nevi babalik yaptigi insan: Ali bin Ebu Talib... O zaman Abbas (r.a) da Ebu Talib'in diger oglu olan ve Tebuk savasinda sehit olan Cafer bin Ebu Talib'in bakimini üzerine aldi.
Hikmet,
hüküm, hükümet, ihkam manalariyla alakadar olarak masdar ve isim olur. Binaenaleyh istiraki manevi veya lafzi ile müteaddid manalarda müstamel oldugundan makamina göre tefsiri icab eder.
Masdar olmak itibariyle esasinda men'i fesad ve celbi salah manasi vardir ki hüküm, hükümet, muhkemlik hep bu esastan me'huzdur. Her nerde def'i mefsedet ve celbi menfaat ve maslahat varsa orada bir manayi hikmet vardir. Bunun icin bir seyin üzerine terettüb eden ondan maksud olan menfaatu maslahate o seyin hükmü ve hikmeti denir ki hikmetin maanayii ismiyesinden birisidir. Bunda tamamen bir illeti gaiyye manasiolmasa bile az cok maksud olmak sarttir. Buna binaen hikmet, faideden faideden ehass ve illeti gaiyyeden eamdir. Zira hikmet illeti gaiyyeden mukaddem de olabilir. Binaenaleyh hikmet denildigi zaman her halde ya bir illiyet ve maluliyet veya daha eamm olarak bir sebebiyetü müsebbibiyet ve bir manayi terettüb mevzui bahstir......................... Elmali tefsiri sf.915
Az sayida yayinlanan bir dergi cikartirken, Kültür üzerine hazirladiigm bir sayida kendisinden yazi almak icin gittigim avcioglu matbaasinda tanismistik. Ama daha önceden bir kac defa istanbul'daki kenar dernek ve vakiflarda verdigi konferanslarini dinlemistim.
Asagida folterin dediig gibi rahat, ikinip SIKINMADAN yazan rahat bir üslubu vardi.
Kitaplari herkesin kütüphanesinde bulunmasi gereken kitablar. Ders kitabi gibi.
Vefatini ben de Ahmet Turan Alkan'dan yapilan asagidaki alintidan ögrendim.
Kimsenin haberi olmadan cekip gidecek kadar degersiz bir adam degildi.
Peygamberimiz görevlendirilmeden önce, Ukaz panayirinda sair Kus bin Saide'nin vefatina yakin yptigi meshur konusmasini Peygameberimiz de bir genc olarak dinlemis ve hayran kalmisti..
Ibrahim A.S. dini üzere yasamaya calisan ve putperestlige soguk Haniflerden birisi olan Kus bin Saide'nin hitabesi:
' Ey insanlar,
Geliniz, dinleyiniz, belleyiniz, ibret aliniz.. Yasayan ölür, ölen ceker gider, olacak olur.. Yagmur yagar, otlar biter, cocuklar dogar, analarin babalarin yerini tutar.. Sonra hepsi mahv olup gider... Vukuatin ardi kesilmez, hemen hepsi birbirini takip eder.. Kulaklarinizi aciniz. Dikkat ediniz. Gökte haber var, yerde ibret alacak seyler var. Yeryüzü genis bir döseme, gökyüzü ise bir yüksek tavandir. Yildizlar yürür denizler durur, gelen kalmalz, gidern gelmez. Acaba gitikleri yerlerden memnun kaldiklari icin mi gelmiyorlar, yoksa orada birakildiklari icin uykuya mi daliyorlar? Yemin ederim, Allah'in indinde bir din vardir ki simdi buldugunuz dinden daha dogrudur ve daha sevimlidir. Allah'in gelecek bir peygamberi vardir. Ki gelmesi pek yakin oldu. Gölgesi basimizin üstündedir. Ona iman eden kimseye ne mutludur. Ona isyan ve muhalefet eden kimseye de yaziklar olsun. Yaziklar olsun... Ömürleri gaflet icinde gecen kimselere.
Ey cemaati Iyad, hani ecdadimiz ve babalarimiz? Hani tastan saraylar yapan Ad ve Semud kavimleri? Hani dünya malina güvenerek kavmine ben sizin rabinizim diyen Firavun ve Nemrud? Onlar size nisbetle daha zengin ve kuvvet bakimindan da sizden daha kuvvetli degiller mi idi? Bu yer onlari degirmeninde ögüttü toz etti, dagitti.. Kemikleri bile cürüyüp dagildi. Evleri yikilip issiz kaldi. Yerlerini yurtlarini simdi köpekler senlendiriyor. Sanki onlar gibi gaflet etmeyin onlarin yolunda gitmeyin, her sey fanidir. Baki ancak Allahdir, ki birdir, seriiki ve naziri yoktur. Ibadet edilecek ancak odur. Dogmamis ve dogurulmamistir. Evvel gelip gecenlerde ibret alinacak cok seyler vardir. Ölüm irmagiinin girecek yerleri vardir ama cikacak yerleri yoktur. Büyük kücük hep göcüp gidiyor, giden geri gelmiyor. Anladim ki herkese olan sey bana da olacaktir.'
10.
Bir zamanda sabit olan seyin hilafina delil olmadikca bekasiyla hükm olunur.
(Mesela eskiden birinin mülkü oldugu bilinen yeri baskasina satmasiyla veya hibe etmesiyle elinden cikardigina dair bir delil olmadikca o adama aitttir.)
9.
Sifati arizada asl olan ademdir
(Bir isin sonradan ortaya cikan durumu ile ilgili asl olan eski halidir. yeni bir durum ortaya ciktigini söyleyen ispat etmek zorundadir, eski halin mevcuduyetini savunanin sözü asildir, ispatla yükümlü degildir.)
3.
Ukudda itibar makasid ve maaniyedir, elfaz ve mebaniye degildir.
(Sözlesmelerde, niyetler ve kasd edilenler itibara alinir, kuru lafiz ile laf oyunlarina yol verilmez..)
mecelle-i ahkam-ı adliye
27.09.2003 - 02:5115.
Ale hilafil kiyas sabit olan sey saire makisun aleyh olmaz.
(Ayet ve hadisle sabit bir hükme kiyaslandiginda caiz olmamasi gereken bir sey kiyasa muhalif oldugu halde baska bir ayet ve hadis ile caiz kilinmis ise, buna kiyas ederek baska kiyasa muhalif seyler de caiz kilinmaya kalkilmaz.)
mecelle-i ahkam-ı adliye
27.09.2003 - 02:4614.
Mevridi nasda ictihada mesagh yoktur.
(ayet ve hadisin bulundugu yerde ictihadin yeri yoktur)
mecelle-i ahkam-ı adliye
27.09.2003 - 02:4413.
Tasrih mukabelesinde delalete itibar yoktur.
(Acikca ifade edilen bir sartin yer aldigi durumda, o sarti bazi ön maddelerin delaleti ile yok saymak yoktur.)
mecelle-i ahkam-ı adliye
27.09.2003 - 02:4112.
Kelamda asl olan manayi hakikidir.
(BIr hukuki davada, söylenmis bulunan sözlerin mecazi degil de hakiki manasi dikkate alinir)
mecelle-i ahkam-ı adliye
27.09.2003 - 02:4011.
Bir emri hadisin akrab evkatina izafeti asildir.
(Zamani bilinmeyen bir olayin zamanini belirlerken en yakin zaman dikkate alinir)
ali
27.09.2003 - 02:35Peygamberimizin soyu Hz. Hasan ve Hz. Hüseyin ile devam eder, Hz. Hasan'in torunlarina serif, Hz. Hüseyin'in torunlarina da Seyid denir..
Hz, Hasan ve Hz. Hüseyin Hz. Ali'nin ccocuklaridir..
Hz. Ali peygamberimizn kizi Hz. Fatma'nin vefatindan sonra yeniden evlenmistir ve onlardan da cocuklari vardir..
ali
27.09.2003 - 02:33'Ben ilmin sehriyim Ali kapisidir' Hadisi Serif.
ali
27.09.2003 - 02:324. halife,
Hz. Muhammed'in amcasinin oglu,
Mekke'de yasanan kitlik yillarinda, amcasi Ebu Talib'in kücükken kendisinin bakimini yerine getirmis olmasindan dolayi, akrabalik hukukunu da gözetmek düsüncesiyle Peygamberimizin, amcasi Ebu Talib'incocuklarindan biri olarak kücük yasta alip bakimini üstlendigi, bir nevi babalik yaptigi insan: Ali bin Ebu Talib... O zaman Abbas (r.a) da Ebu Talib'in diger oglu olan ve Tebuk savasinda sehit olan Cafer bin Ebu Talib'in bakimini üzerine aldi.
illet
27.09.2003 - 02:27aslinda bizim bugün sebeb olarak kullandigimiz manadadir..
Hastalik manasina da kullanilir..
hikmet
27.09.2003 - 02:27elmali tefsirinde 23 farkli tarifi verilmis, ama oradaki tarifleri anlamak icin dini ilimlerde medrese düzeyinde ders almis olmak lazim...
hikmet
27.09.2003 - 02:25maaniyi esyayi (Esyanin manalarini-illetlerini-varlik sebeblerini) ma'rifetü fehimdir. (bilmek anlamaktir) .
(Ibrahim Nehai)
hikmet
27.09.2003 - 02:22Hikmet ilmü ameldir
hikmet
27.09.2003 - 02:21Kavilde ve fiilde isabet (mücahid)
hikmet
27.09.2003 - 02:20Hikmet,
hüküm, hükümet, ihkam manalariyla alakadar olarak masdar ve isim olur. Binaenaleyh istiraki manevi veya lafzi ile müteaddid manalarda müstamel oldugundan makamina göre tefsiri icab eder.
Masdar olmak itibariyle esasinda men'i fesad ve celbi salah manasi vardir ki hüküm, hükümet, muhkemlik hep bu esastan me'huzdur. Her nerde def'i mefsedet ve celbi menfaat ve maslahat varsa orada bir manayi hikmet vardir. Bunun icin bir seyin üzerine terettüb eden ondan maksud olan menfaatu maslahate o seyin hükmü ve hikmeti denir ki hikmetin maanayii ismiyesinden birisidir. Bunda tamamen bir illeti gaiyye manasiolmasa bile az cok maksud olmak sarttir. Buna binaen hikmet, faideden faideden ehass ve illeti gaiyyeden eamdir. Zira hikmet illeti gaiyyeden mukaddem de olabilir. Binaenaleyh hikmet denildigi zaman her halde ya bir illiyet ve maluliyet veya daha eamm olarak bir sebebiyetü müsebbibiyet ve bir manayi terettüb mevzui bahstir......................... Elmali tefsiri sf.915
nejat muallimoğlu
23.09.2003 - 10:54Az sayida yayinlanan bir dergi cikartirken, Kültür üzerine hazirladiigm bir sayida kendisinden yazi almak icin gittigim avcioglu matbaasinda tanismistik. Ama daha önceden bir kac defa istanbul'daki kenar dernek ve vakiflarda verdigi konferanslarini dinlemistim.
Asagida folterin dediig gibi rahat, ikinip SIKINMADAN yazan rahat bir üslubu vardi.
Kitaplari herkesin kütüphanesinde bulunmasi gereken kitablar. Ders kitabi gibi.
Vefatini ben de Ahmet Turan Alkan'dan yapilan asagidaki alintidan ögrendim.
Kimsenin haberi olmadan cekip gidecek kadar degersiz bir adam degildi.
hz.muhammed
22.09.2003 - 09:06Peygamberimiz görevlendirilmeden önce, Ukaz panayirinda sair Kus bin Saide'nin vefatina yakin yptigi meshur konusmasini Peygameberimiz de bir genc olarak dinlemis ve hayran kalmisti..
Ibrahim A.S. dini üzere yasamaya calisan ve putperestlige soguk Haniflerden birisi olan Kus bin Saide'nin hitabesi:
' Ey insanlar,
Geliniz, dinleyiniz, belleyiniz, ibret aliniz.. Yasayan ölür, ölen ceker gider, olacak olur.. Yagmur yagar, otlar biter, cocuklar dogar, analarin babalarin yerini tutar.. Sonra hepsi mahv olup gider... Vukuatin ardi kesilmez, hemen hepsi birbirini takip eder.. Kulaklarinizi aciniz. Dikkat ediniz. Gökte haber var, yerde ibret alacak seyler var. Yeryüzü genis bir döseme, gökyüzü ise bir yüksek tavandir. Yildizlar yürür denizler durur, gelen kalmalz, gidern gelmez. Acaba gitikleri yerlerden memnun kaldiklari icin mi gelmiyorlar, yoksa orada birakildiklari icin uykuya mi daliyorlar? Yemin ederim, Allah'in indinde bir din vardir ki simdi buldugunuz dinden daha dogrudur ve daha sevimlidir. Allah'in gelecek bir peygamberi vardir. Ki gelmesi pek yakin oldu. Gölgesi basimizin üstündedir. Ona iman eden kimseye ne mutludur. Ona isyan ve muhalefet eden kimseye de yaziklar olsun. Yaziklar olsun... Ömürleri gaflet icinde gecen kimselere.
Ey cemaati Iyad, hani ecdadimiz ve babalarimiz? Hani tastan saraylar yapan Ad ve Semud kavimleri? Hani dünya malina güvenerek kavmine ben sizin rabinizim diyen Firavun ve Nemrud? Onlar size nisbetle daha zengin ve kuvvet bakimindan da sizden daha kuvvetli degiller mi idi? Bu yer onlari degirmeninde ögüttü toz etti, dagitti.. Kemikleri bile cürüyüp dagildi. Evleri yikilip issiz kaldi. Yerlerini yurtlarini simdi köpekler senlendiriyor. Sanki onlar gibi gaflet etmeyin onlarin yolunda gitmeyin, her sey fanidir. Baki ancak Allahdir, ki birdir, seriiki ve naziri yoktur. Ibadet edilecek ancak odur. Dogmamis ve dogurulmamistir. Evvel gelip gecenlerde ibret alinacak cok seyler vardir. Ölüm irmagiinin girecek yerleri vardir ama cikacak yerleri yoktur. Büyük kücük hep göcüp gidiyor, giden geri gelmiyor. Anladim ki herkese olan sey bana da olacaktir.'
mecelle-i ahkam-ı adliye
22.09.2003 - 08:2610.
Bir zamanda sabit olan seyin hilafina delil olmadikca bekasiyla hükm olunur.
(Mesela eskiden birinin mülkü oldugu bilinen yeri baskasina satmasiyla veya hibe etmesiyle elinden cikardigina dair bir delil olmadikca o adama aitttir.)
mecelle-i ahkam-ı adliye
22.09.2003 - 08:069.
Sifati arizada asl olan ademdir
(Bir isin sonradan ortaya cikan durumu ile ilgili asl olan eski halidir. yeni bir durum ortaya ciktigini söyleyen ispat etmek zorundadir, eski halin mevcuduyetini savunanin sözü asildir, ispatla yükümlü degildir.)
mecelle-i ahkam-ı adliye
22.09.2003 - 08:038.
Beraeti zimmet asildir.
(Kisinin sucsuzlugu asildir)
mecelle-i ahkam-ı adliye
22.09.2003 - 08:027.
Zarar kadim olmaz
(Zararli oldugu halde eski uygulamadir diye devam edilmez, kaldirilir)
mecelle-i ahkam-ı adliye
22.09.2003 - 08:006.
Kadim kademi üzere terk olunur.
(devam edegelen uygulamalar, -gerekli görülmedikce- oldugu hal üzere birakilir)
mecelle-i ahkam-ı adliye
20.09.2003 - 16:165.
Bir seyin bulundugu hal üzere kalmasi asildir.
mecelle-i ahkam-ı adliye
20.09.2003 - 16:154.
Sek ile yakin zail olmaz.
(Kanaatler kuru süphe ile ortadan kalkmaz)
mecelle-i ahkam-ı adliye
20.09.2003 - 16:143.
Ukudda itibar makasid ve maaniyedir, elfaz ve mebaniye degildir.
(Sözlesmelerde, niyetler ve kasd edilenler itibara alinir, kuru lafiz ile laf oyunlarina yol verilmez..)
Toplam 143 mesaj bulundu