F TİPİ DÜNYA
Parça parça hayatlar, asık nice suratlar.
Karanlıklar içinde paylaşılan yalnızlıklar.
Nefes almaya çalışır boy veren bu çiçekler.
Delinin tekinin attığı kuyuya bu taşları
Çıkarmaya çalışır dört bir yanımdakiler.
Didişip kapışarak.
‘Yok sizdendi bizdendi;
yok benim dedemindi elindeki bu hırka’.
Anlamsız hayaller bu, anlamsız ilişkiler.
‘F Tipi’ bir dünya, hep içine debelendiğim.
Son nefesime kadar elim kolum bağlı benim.
Gözler tümden kapalı.
Kapılar kapalı bana; pencereler hep kapalı; tüm sürgüler kapalı.
Hayat A, B, C ne de E Tipi;
herkes olmuş aynı tip;
işte ‘F Tipi’.
Haydi sen de gel de ol Barikat gibi;
kendin gibi;
düşünen gibi.
Yalanlar savrulur burada, maskeler takılır.
İnsanlar birbirlerini daha çok çok kandırır.
Kazılır kuyular; gerçekler topraklara gömülür!
Sürülür bir bir kendi yolunu bu çizenler.
Sürüden kopup kendi olmak ‘ölüm’ demek.
Ölüm yalnızlık demek; yalnızlık ‘F Tipi’ demek.
Oysa, karanlığa hep ışık tutan, aydınlatan,
gökyüzünün yedi rengi dolaşır.
Uzaklaşır hayaller hep; uzaklaşır yarınlar.
Geride kalan sadece benim gençlik yılarım.
Hayat A, B, C ne de E Tipi;
herkes olmuş aynı tip;
işte ‘F Tipi’.
Haydi sen de gel de ol Barikat gibi;
kendin gibi;
düşünen gibi.
Ben uslanmaz aşkların, kavgaların adamıyım.
Barut kokusunda hep umudu ben aradım.
Sevdam için nice kirli topraklara yatıp kalktım.
Ve ben ki tek yarınım; umudun kendisiyim!
Düşmanımın mermisinde adım kazılıdır benim!
Varsın üstüme gelsin bu zurnalarla kör gece.
Ateş bende, ateş binim direnen bu elimde.
‘F Tipi’ bu dünyada ben ezilen, ben yalnız;
ben düştükçe hep kalkan. İşte yine buradayım.
Umudu işledim size.
Ve de geleceği yine:
Harf harf, kemime kelime; aynen kilim gibi; aynen kilim gibi; aynen kilim gibi....
Hayat A, B, C ne de E Tipi;
herkes olmuş aynı tip;
işte ‘F Tipi’.
Haydi sen de gel de ol Barikat gibi;
kendin gibi;
düşünen gibi.
Hayat acımasız olsa da; atsa da bir tokat;
derdini bir kenara at; yaşamana bak.
Bak da gör gelecek neler getirecek.
Benim için gerçek olan senin içinde gerçek.
Karanlık gecelere yazdım sözlerimi ışık olsun diye.
Çıktım yükseklere, tepelere menfeze.
Atladım en derine, diplere.
‘F Tipi’ bir dünyada insanların yüzüne düşen ifade
gözlerimin içindeki endişe
nereye kadar devam edecek bu böyle.
Bu ne ilk ne de son.
İşte geldi Barikat her şeye son.
Hayat A, B, C ne de E Tipi;
herkes olmuş aynı tip;
işte ‘F Tipi’.
Haydi sen de gel de ol Barikat gibi;
kendin gibi;
düşünen gibi.
Türkçe rapin en önemli en muhalif grubu tabiki Barikat. sözleri duruşu söyledikleri yaptıkları çalışmalarla diğerlerinden ayırıyorlar. Aslında Türkçe rap'e barikat ve diğerleri demek çok net olarak durumu açıklar.
Yayınladıkları iki albüm oldu
*GÜNEŞİN ÇOCUKLARI
*HAVA SU TOPRAK VE ATEŞ
her iki albümde de hedef olarak seçtikleri tüm yozlaşmış şeyleri cesurca vurdular.
F Tipi dünya
Gücün Varsa Sevgi Var
Güneşin Çocukları
Barikat
Hava Su Toprak Ve Ateş
Geceler Günlerimi Gömer
Yan Ankara Yan
unutulmaz şarkılar olarak türkçe rap tarihindeki yerini aldı
1970 li yılların sonunda amerikada ortaya çıkan sonra tüm dünyayı saran bir müzik türü.
aşağıdaki yazıyı sizin için barikat.com dan aldım. faydası olacaktır
HiPHOP NEREDE, NASIL, HANGİ KOŞULLARDA DOĞDU: (Part1-1979 Yılına Kadarki Dönemi içermektedir)
Tarihin en derin acilarin yasandigi, kentlerin yerle bir edildigi, on milyonlarca insanin hayatini kaybettigi 2. dünya savasi sonrası, Faşist Mussolini italyasi ve Nazi Almanyasina karşi zafer elde eden iki ülke olan Kapitalist Amerika Birleşik Devletleri ve Sovyet Sosyalist Cumhuriyetler Birliği dünyanin egemenliğine oynayan iki dev güç olarak ortaya çıkmişti.
Yaşanabilir yeni bir dünya hayalli, geride kalan tüm insanları etkisi altına almisti. Savas sonrası dogan çocuklar, 1960lara gelindiginde ergenlik yasini geride
birakmis, temelde aile kurumunun baskici kutsalligina karsi isyanla ortaya çikan özgürlük savunucusu birer genç olmuslardi.
Oldukça ferah geçen ve sivil tarihinin en renkli dönemi 1960larin estirdigi rüzgar, dünyanin her yerini etkisi altina almişti. ‘Beat Kuşagi’ böyle bir dönemde ortaya çikmiş ve tarihin akişina damgasını vurmuştu. ‘Savaşma- Seviş’ yaşam felsefesiyle ayaga kalkan gençler, daha fazla özgürlük, daha fazla adalet istiyordu. 1960larin bu Beat Kuşagi, 60 sonrası gençlik hareketinde oldugu gibi hiphop kültürünün ortaya çikmasinı tetikledi
Öte yandan Amerikan ‘Kuzey-Güney’ iç savaşı sonrası kölelikten kurtulan siyahiler, daha özgürlüklerinin tadini bile çikarmadan sanayi devriminin işgücünü oluşturmak için kuzey kentlerine göç etmişler; hayatta kalma mücadelesi sonrasi, temel insan haklarindan ancak 1960lardan itibaren söz etmeye başlamişlardi.
Her türlü siyah sivil hareketlerin polis tarafindan bastirildigi 60li yillarda; 1964te Harlemde bir siyah ayaklanma olmuş ve tüm ülkeye yayilmişti. 1965te ise Los Angeles te çikan ayaklanma ise kanli sonuçlanmiş, 34 kişi ölmüş, 900 yakin kişi yaralanmişti. 1966 yilina gelindiğinde ise California - Oakland da siyah bir çocugun otomobil altında kalarak can vermesiyle yükselen protestoyu da polis yine copla dagitmiş; pek çok kişi yaralanmişti. işte The Black Panter Party (Kara Panter Partisi) hareketi burada, polisle çatişip kanlı bir maglubiyete ugrayarak dogdu. The Black Panter Party, dönemin militan lideri Malkom-X in düşünceleriyle, Marx, Lenin ve Mao nun teorilerini sentezleyip Halkla iktidar sloganıyla özetliyordu. Siyah Özgürlük Hareketinin liderlerinden Martin Luther King ve Malcolm X-in öncülügünde ‘siyah bilinç’ gelişmiş ‘Black Power’ adiyla büyük bir halk hareketine dönüşmüştü.
FBI tarafından ‘Public Enemy Number One’ (Bir Numaralı Halk Düşmani) ilan edilmişti. Bu radikal yasadişi örgüt, ileride hiphop tarihinin gelmiş geçmiş en sert grubu olarak kabul edilen Public Enemy’i ortaya çikmasina temel kaynak oluşturacakti.
Hiphop’i doguran en önemli hareketlerden biri de, siyahilerin bu özgürlük hareketiyle birlikte yayilan ‘Siyah Güzeldir’ anlayisiydi. Rap müziğinin büyük babası olarak kabul edilen Funk müziğinin öncü isimlerinden olan James Brown, ‘‘Söyle ona yüksek sesle. ‘Ben Siyahim; gururluyum’’ şarkisiyla meydan okuyordu beyaz şövenizmine. ‘Siyah güzeldir’ söylemi Muhammet Ali’nin başarisiyla geniş taban buldu kendine. Bu taban hiphop kültürünü yaratacak gençlere büyük bir pozitiv enerji verecekti. 1970li yıllara gelindiginde ‘Siyah Özgürlük Hareketi’nin çok önemli kazanimlari bulunmaktaydi.
Kölelikten kurtulmuş, bazı temel kazanimlar elde etmiş olan siyahiler, eglenmeyi, dans etmeyi, kafayı bulmayi, özgürce seks yapmayi, istedigi gibi giyinip süslenmeyi yaşamin merkezine koyan bir ruh haliyle yaşiyordu. işte, ‘disko’ müzigi bu iyimserlik içinde patladi. ‘Disko’ müziginin öncülerinden Chic’in ‘Goog Times’ (Güzel Zamanlar) bu dönemin ruhunu oldukça başarili bir şekilde dillendirdigi için büyük bir başarı elde etmişti.
Yine, 2. dünya savaşı sonrası Jamaika’da üstlenen Amerikan askerlerin oraya götürdügü plaklar sayesinde Jamaika sokaklarında r&b, soul ve caz yayilmaya başlamişti. 30 40 hoporlörden oluşan ve ‘ses sistemi’ adi verilen açikhava diskolarından, dj’ler davul ve bas-in balyoz gibi vurduğu beat’lerin üzerine yayilan reggae melodileriyle derin bir saund yakalamişlardi.
Düzenlenen bu Jam’lerde icra edilen Dub, zamanla deneysel olarak bu müziginin üstüne, siyahilerin yaşaminin neredeyse her alaninda kullandigi uyakli söz söyleme sanati olan ‘rhyme’nin etkisiyle, mikrofonu alan dj’ler, hayattan, aşktan, kendinden bahsetmeye, belirli bir uslup dahilinde masallar, efsaneler anlatmaya şiir okumaya başladilar. Dub’in akişina yön veren bu sözel müdahale ile yeni bir mecra yaratacak; bu mecra Dj Kool Herc gibi dj’ler aracıligiyla New York’a akarak rap’i dogumuna önemli katkilarda bulunacaki.
Yine 1960’larda The Last Poests ve The Watts gibi şiir gruplari rap şiiri ortaya koymuş; Shirley Ellis gibi vokalistler, konuşur gibi caz, soul, rhythim&blues yapmişlardi. Radyolarda bile parça başlarinda rhyme yapan dj’ler bu tavrini günlük hayata taşımişti. Ama bu parçanın içine serpiştirilmiş bir şekildeydi.
türkçe rap
31.07.2005 - 12:34F TİPİ DÜNYA
Parça parça hayatlar, asık nice suratlar.
Karanlıklar içinde paylaşılan yalnızlıklar.
Nefes almaya çalışır boy veren bu çiçekler.
Delinin tekinin attığı kuyuya bu taşları
Çıkarmaya çalışır dört bir yanımdakiler.
Didişip kapışarak.
‘Yok sizdendi bizdendi;
yok benim dedemindi elindeki bu hırka’.
Anlamsız hayaller bu, anlamsız ilişkiler.
‘F Tipi’ bir dünya, hep içine debelendiğim.
Son nefesime kadar elim kolum bağlı benim.
Gözler tümden kapalı.
Kapılar kapalı bana; pencereler hep kapalı; tüm sürgüler kapalı.
Hayat A, B, C ne de E Tipi;
herkes olmuş aynı tip;
işte ‘F Tipi’.
Haydi sen de gel de ol Barikat gibi;
kendin gibi;
düşünen gibi.
Yalanlar savrulur burada, maskeler takılır.
İnsanlar birbirlerini daha çok çok kandırır.
Kazılır kuyular; gerçekler topraklara gömülür!
Sürülür bir bir kendi yolunu bu çizenler.
Sürüden kopup kendi olmak ‘ölüm’ demek.
Ölüm yalnızlık demek; yalnızlık ‘F Tipi’ demek.
Oysa, karanlığa hep ışık tutan, aydınlatan,
gökyüzünün yedi rengi dolaşır.
Uzaklaşır hayaller hep; uzaklaşır yarınlar.
Geride kalan sadece benim gençlik yılarım.
Hayat A, B, C ne de E Tipi;
herkes olmuş aynı tip;
işte ‘F Tipi’.
Haydi sen de gel de ol Barikat gibi;
kendin gibi;
düşünen gibi.
Ben uslanmaz aşkların, kavgaların adamıyım.
Barut kokusunda hep umudu ben aradım.
Sevdam için nice kirli topraklara yatıp kalktım.
Ve ben ki tek yarınım; umudun kendisiyim!
Düşmanımın mermisinde adım kazılıdır benim!
Varsın üstüme gelsin bu zurnalarla kör gece.
Ateş bende, ateş binim direnen bu elimde.
‘F Tipi’ bu dünyada ben ezilen, ben yalnız;
ben düştükçe hep kalkan. İşte yine buradayım.
Umudu işledim size.
Ve de geleceği yine:
Harf harf, kemime kelime; aynen kilim gibi; aynen kilim gibi; aynen kilim gibi....
Hayat A, B, C ne de E Tipi;
herkes olmuş aynı tip;
işte ‘F Tipi’.
Haydi sen de gel de ol Barikat gibi;
kendin gibi;
düşünen gibi.
Hayat acımasız olsa da; atsa da bir tokat;
derdini bir kenara at; yaşamana bak.
Bak da gör gelecek neler getirecek.
Benim için gerçek olan senin içinde gerçek.
Karanlık gecelere yazdım sözlerimi ışık olsun diye.
Çıktım yükseklere, tepelere menfeze.
Atladım en derine, diplere.
‘F Tipi’ bir dünyada insanların yüzüne düşen ifade
gözlerimin içindeki endişe
nereye kadar devam edecek bu böyle.
Bu ne ilk ne de son.
İşte geldi Barikat her şeye son.
Hayat A, B, C ne de E Tipi;
herkes olmuş aynı tip;
işte ‘F Tipi’.
Haydi sen de gel de ol Barikat gibi;
kendin gibi;
düşünen gibi.
türkçe rap
31.07.2005 - 12:32Türkçe rapin en önemli en muhalif grubu tabiki Barikat. sözleri duruşu söyledikleri yaptıkları çalışmalarla diğerlerinden ayırıyorlar. Aslında Türkçe rap'e barikat ve diğerleri demek çok net olarak durumu açıklar.
Yayınladıkları iki albüm oldu
*GÜNEŞİN ÇOCUKLARI
*HAVA SU TOPRAK VE ATEŞ
her iki albümde de hedef olarak seçtikleri tüm yozlaşmış şeyleri cesurca vurdular.
F Tipi dünya
Gücün Varsa Sevgi Var
Güneşin Çocukları
Barikat
Hava Su Toprak Ve Ateş
Geceler Günlerimi Gömer
Yan Ankara Yan
unutulmaz şarkılar olarak türkçe rap tarihindeki yerini aldı
rap müzik
20.07.2005 - 17:071970 li yılların sonunda amerikada ortaya çıkan sonra tüm dünyayı saran bir müzik türü.
aşağıdaki yazıyı sizin için barikat.com dan aldım. faydası olacaktır
HiPHOP NEREDE, NASIL, HANGİ KOŞULLARDA DOĞDU: (Part1-1979 Yılına Kadarki Dönemi içermektedir)
Tarihin en derin acilarin yasandigi, kentlerin yerle bir edildigi, on milyonlarca insanin hayatini kaybettigi 2. dünya savasi sonrası, Faşist Mussolini italyasi ve Nazi Almanyasina karşi zafer elde eden iki ülke olan Kapitalist Amerika Birleşik Devletleri ve Sovyet Sosyalist Cumhuriyetler Birliği dünyanin egemenliğine oynayan iki dev güç olarak ortaya çıkmişti.
Yaşanabilir yeni bir dünya hayalli, geride kalan tüm insanları etkisi altına almisti. Savas sonrası dogan çocuklar, 1960lara gelindiginde ergenlik yasini geride
birakmis, temelde aile kurumunun baskici kutsalligina karsi isyanla ortaya çikan özgürlük savunucusu birer genç olmuslardi.
Oldukça ferah geçen ve sivil tarihinin en renkli dönemi 1960larin estirdigi rüzgar, dünyanin her yerini etkisi altina almişti. ‘Beat Kuşagi’ böyle bir dönemde ortaya çikmiş ve tarihin akişina damgasını vurmuştu. ‘Savaşma- Seviş’ yaşam felsefesiyle ayaga kalkan gençler, daha fazla özgürlük, daha fazla adalet istiyordu. 1960larin bu Beat Kuşagi, 60 sonrası gençlik hareketinde oldugu gibi hiphop kültürünün ortaya çikmasinı tetikledi
Öte yandan Amerikan ‘Kuzey-Güney’ iç savaşı sonrası kölelikten kurtulan siyahiler, daha özgürlüklerinin tadini bile çikarmadan sanayi devriminin işgücünü oluşturmak için kuzey kentlerine göç etmişler; hayatta kalma mücadelesi sonrasi, temel insan haklarindan ancak 1960lardan itibaren söz etmeye başlamişlardi.
Her türlü siyah sivil hareketlerin polis tarafindan bastirildigi 60li yillarda; 1964te Harlemde bir siyah ayaklanma olmuş ve tüm ülkeye yayilmişti. 1965te ise Los Angeles te çikan ayaklanma ise kanli sonuçlanmiş, 34 kişi ölmüş, 900 yakin kişi yaralanmişti. 1966 yilina gelindiğinde ise California - Oakland da siyah bir çocugun otomobil altında kalarak can vermesiyle yükselen protestoyu da polis yine copla dagitmiş; pek çok kişi yaralanmişti. işte The Black Panter Party (Kara Panter Partisi) hareketi burada, polisle çatişip kanlı bir maglubiyete ugrayarak dogdu. The Black Panter Party, dönemin militan lideri Malkom-X in düşünceleriyle, Marx, Lenin ve Mao nun teorilerini sentezleyip Halkla iktidar sloganıyla özetliyordu. Siyah Özgürlük Hareketinin liderlerinden Martin Luther King ve Malcolm X-in öncülügünde ‘siyah bilinç’ gelişmiş ‘Black Power’ adiyla büyük bir halk hareketine dönüşmüştü.
FBI tarafından ‘Public Enemy Number One’ (Bir Numaralı Halk Düşmani) ilan edilmişti. Bu radikal yasadişi örgüt, ileride hiphop tarihinin gelmiş geçmiş en sert grubu olarak kabul edilen Public Enemy’i ortaya çikmasina temel kaynak oluşturacakti.
Hiphop’i doguran en önemli hareketlerden biri de, siyahilerin bu özgürlük hareketiyle birlikte yayilan ‘Siyah Güzeldir’ anlayisiydi. Rap müziğinin büyük babası olarak kabul edilen Funk müziğinin öncü isimlerinden olan James Brown, ‘‘Söyle ona yüksek sesle. ‘Ben Siyahim; gururluyum’’ şarkisiyla meydan okuyordu beyaz şövenizmine. ‘Siyah güzeldir’ söylemi Muhammet Ali’nin başarisiyla geniş taban buldu kendine. Bu taban hiphop kültürünü yaratacak gençlere büyük bir pozitiv enerji verecekti. 1970li yıllara gelindiginde ‘Siyah Özgürlük Hareketi’nin çok önemli kazanimlari bulunmaktaydi.
Kölelikten kurtulmuş, bazı temel kazanimlar elde etmiş olan siyahiler, eglenmeyi, dans etmeyi, kafayı bulmayi, özgürce seks yapmayi, istedigi gibi giyinip süslenmeyi yaşamin merkezine koyan bir ruh haliyle yaşiyordu. işte, ‘disko’ müzigi bu iyimserlik içinde patladi. ‘Disko’ müziginin öncülerinden Chic’in ‘Goog Times’ (Güzel Zamanlar) bu dönemin ruhunu oldukça başarili bir şekilde dillendirdigi için büyük bir başarı elde etmişti.
Yine, 2. dünya savaşı sonrası Jamaika’da üstlenen Amerikan askerlerin oraya götürdügü plaklar sayesinde Jamaika sokaklarında r&b, soul ve caz yayilmaya başlamişti. 30 40 hoporlörden oluşan ve ‘ses sistemi’ adi verilen açikhava diskolarından, dj’ler davul ve bas-in balyoz gibi vurduğu beat’lerin üzerine yayilan reggae melodileriyle derin bir saund yakalamişlardi.
Düzenlenen bu Jam’lerde icra edilen Dub, zamanla deneysel olarak bu müziginin üstüne, siyahilerin yaşaminin neredeyse her alaninda kullandigi uyakli söz söyleme sanati olan ‘rhyme’nin etkisiyle, mikrofonu alan dj’ler, hayattan, aşktan, kendinden bahsetmeye, belirli bir uslup dahilinde masallar, efsaneler anlatmaya şiir okumaya başladilar. Dub’in akişina yön veren bu sözel müdahale ile yeni bir mecra yaratacak; bu mecra Dj Kool Herc gibi dj’ler aracıligiyla New York’a akarak rap’i dogumuna önemli katkilarda bulunacaki.
Yine 1960’larda The Last Poests ve The Watts gibi şiir gruplari rap şiiri ortaya koymuş; Shirley Ellis gibi vokalistler, konuşur gibi caz, soul, rhythim&blues yapmişlardi. Radyolarda bile parça başlarinda rhyme yapan dj’ler bu tavrini günlük hayata taşımişti. Ama bu parçanın içine serpiştirilmiş bir şekildeydi.
Toplam 11 mesaj bulundu