Çamlıbel'den Tokad'a doğru
Tozlu yolların aktığı ırmak!
Ben seni çoktan unuttum;
Sen de unuttun mu, dön geri bak.
Atların kuyruğu düğümlü,
Bir yandan yağmur yağar, ıslak;
..........
..........
Kayıt Tarihi : 30.6.2000 18:22:00
![Yıldız](/Content/img/y_0.png)
![Yıldız](/Content/img/y_0.png)
![Yıldız](/Content/img/y_0.png)
![Yıldız](/Content/img/y_0.png)
![Yıldız](/Content/img/y_0.png)
© Bu şiirin her türlü telif hakkı şairin kendisine ve / veya temsilcilerine aittir.
![Cahit Külebi](https://www.antoloji.com/i/siir/2000/06/30/tokad-a-dogru.jpg)
Hala
Bir sızı duyuyor
Bir çöl sıcağı eşliğinde rüzgarın esiyorsa kalbimin derinliklerinde
Döküp de göz yaşı ağlayabiliyorsam hala ardından
Arada bir olsa da
Yine de düşüyorsan delicesine aklıma
Ve hala
Adını her anışta kuruyorsa dudaklarım
Bu sevdandan değil sevdiceğim anla
Sadece alışkanlığımdan
Sadece sana olan alışkanlığımdan
ANLA!
......................................................Dalıp dalıp gidiyorsa gözlerim
......................................................Her akşam üstü akşam kızıllığında ufkun
......................................................Toplayıp da gökkuşağını gökyüzünden
......................................................Çizmek istiyorsam resmini hala
......................................................o kapkara bulutlara
......................................................Ve hala
......................................................Adınla sesleniyorsam doğan güneşe ve aya
......................................................Bu aşkımdan değil sevdiceğim anla
......................................................Sadece alışkanlığımdan
......................................................Sadece sana olan alışkanlığımdan
......................................................ANLA!
Yine de boyamak istiyorsam
O simsiyah gökyüzünü
Her gece yarısı boydan boya beyaza
O gün hala tualimde sen varsan
Ve senin adınla boyuyorsam
O kapkara bulutları gözlerinin rengine
Seni sevdiğimden değil sevdiceğim anla
Sadece alışkanlığımdan
Sadece sana olan alışkanlığımdan
ANLA!
......................................................Hala
......................................................Seni özlüyor
......................................................Ve hala seni arıyorsam
......................................................Ve hala
......................................................O ıssız sokak kaldırımlarında
......................................................tek başına dolaşıyorsam
......................................................Dostu olmuşsam
......................................................Sabahlara dek karanlıkların
......................................................Ve paylaşıyorsam yıldızlarla yalnızlığını
......................................................Bu hasretimden değil sevdiceğim anla
......................................................Sadece alışkanlığımdan
......................................................Sadece sana olan alışkanlığımdan
......................................................ANLA!
Hala
Yankılanıyorsa kulaklarımda o buğulu sesin
Ve hala sayıklıyorsam adını bin bir özlemle düşlerimde
Kadehlerimde hep sen varsan
Seni içip de seninle sarhoş oluyorsam hüzzam bir şarkı eşliğinde
Dökülüyorsa adın o sarhoş dudaklarımdan
Kuruyan bir yaprak misali
Kopup da savruluyorsam
Yalnızlıkların o en kuytu köşelerine
Her gün her gece
iki damla gözyaşımda saklı kalıyorsan
Bu vazgeçilmezliğinden değil sevdiceğim
Ne olur anla
Tutkum
Tutkum sadece
Sadece sana olan o alışkanlığımdan
Alışkanlığımdan
ANLA..
Şiir : Ayhan UÇAR
Yorum : Aysun ASAR
Kayıt : Şeyhmus Sait AYDIN
Ayhan Uçar
bazen görüyorum Günün Şiiri'nde şiirlerini reklam edenleri gülüyorum...oldu olacak ben de Ayhan hocamın hazla yorumladığım şiirlerinden birini sunayım ilk kez Günün Şiiri'nde...:)
arkadaşlar burası Cahit KÜLEBİ'ye ait bir sayfa!
herkesi saygıya davet ediyor, değmez bu ucuz söylemler ölümlü dünyada diyor Cahit KÜLEBİ'yi
ÖLÜMLÜ İNSANLAR İÇİN adlı ibret veren şiiriyle yad etmek istiyorum.....
ÖLÜMLÜ İNSANLAR
Hepiniz öleceksiniz!
Tanrı katına çıkacaksınız utanmadan!
Ruhlarınız koyup kaçacak sizi!
Topraklara gömüleceksiniz.
Kurtlar, böcekler, solucanlar
Sevinçle saldıracak üstünüze.
Elleriniz bomboş kalacak,
Kimse bakmayacak resminize.
Sevilmiş kadınların hayali
Dumanlar gibi dağılacak;
Faydaydı, şöhretti, merhametti
Semtinize uğramayacak.
Gözleriniz yok artık!
Dünyamızı göremeyeceksiniz!
Okşamak, gülmek, konuşmak
Yok olmuş bir selde yüzeceksiniz,
Yavaş yavaş çürüyeceksiniz.
ruhu şad,mekanı cennet olsun!
saygılarımla...
( O zaman sen eleştirmen olarak Cahit KÜLEBİDEN üstünsün şair ali rıza bey ( ? )___________________
'Biz burada bir şiiri eleştiriyorsak –ki öyledir- o şair ve şiirle kendimizi ve şiirimizi bir kıyaslamalıyız ve ona göre konuşmalıyız.'
-------Eleştirmen kendisiyle kıyslama yaprak şiir eleştirmez öyle yaparsa sübjektif olur,
Şiiri bilerek, şiirin asgari unsurlarını tanıyarak eleştiri yapar_____ ( O zaman sen eleştiyi kendini yada eleştiri yapanlrı kıyas alarak yapıyorsun _________
'Bu güne kadar ben şahsen sayın Ayhan Uçar hocanın hiçbir şiirini okumamıştım, bugün sayfasını ziyaret ederek birkaç şirini inceledim.
----Sen incelememiş olabilirsin ama sayfmı inceleyen 560.000 kişi vr ve bunlr bu sayıda dowloand ederk incelemişeler. Benim 560.001. kişiye ihiyacım yoktur____________
'Her şeyden önce bendeniz de öncelikle bir okuyucu ve eğitimci olarak otuz yılı aşkın bir süredir şiirle yakından ilgilenen birisi olarak –belki bu da benim önyargım, istisnalar kaideyi bozmaz- çok sayıda şiiri olan şairin şiirinin kalitesi konusunda kuşkularım olmuştur, çoğu kez de bu kuşkularımın beni doğruladığını görmüşümdür.
_________Şair adayı yazdığı veya yazmadığı şiir sayısı ile değerlendirilemez, mevcut şiirlerin toplum mal olmasıyla değerlendirilir________________
'Sayın Ayhan Uçar hocanın sayfasında da aynı durumla karşılaştığımı söylemeliyim.Bir defa bin kusür şiir, incelediklerimin hepsi sıradan herkesin sokaktaki insanın söyleyebileceği bir dizi söz kalıplarından öteye geçmiyor.
_______Sayfamda baktığından çok daha fazla şiir var bunların yüzde yetmişi bu ülkede kabul görmüş gerçek şairlere aittir. Şair İsimlerini bilmediğiniz için şaşırmış olabilirsiniz doğaldır. Önyargı ile hareket edince göz istendiği gibi görür akılda düşünüldüğü gibi düşünür_______
'Yazım ve gramer hataları hataları ise şaşırtacak düzeyde.Örneğin “Meyhanece” isimli şiirde yirmiye yakan yazım ve telaffuz hatası mevcut.Bir başka şiirde birkaç yerde –mi soru eki ile birlikte soru ekinin ekleri hataları yazılmış,
________ Bilgisayarda yazılan her şiirde böyle yazım hataları olur, ki günün şiiri bölümünde yayımlan o bildik şairlerin şiirlerinde de ve hata olarak gördüğünüz bir kaç şiirdeki o ekler başka şiirde neden görmediniz ?__________________
'artık gereksiz noktalama işaretleri bir tarafa.Söyleyiş ve şiiriyetten eser yok, sıradan söz kalıpylarından ibaret şiir adıyla yayımlanmış metin, Örneğin; Aç bir şişe daha, meyhaneci, bu gece seninleyim, sevgilimden ayrıldım, anla beni be meyhaneci, Bu söz kalıplarının hangisi şiirdir, soruyorum sizlere, bunları yazmak ve yayımlamak için şair olmak gerkmez ki
______________ Şiire ve şaire hangi pencereden bakarsan öyle görürsün ve hangi gruplarla dirsek temasında bulunursan şiirde öle düşünürsün.
Sana tavsiyem ali rıza bey kardeşim sen şiir yaz ve
en azındn kendi eserlerinle, ortaya koyduklarınla kıyas yap...
Günün Şiiri Tokad’a Doğru hakkında sayın Ayhan Uçar tarafından yapılan ilk ve müteakip yorumları dozu kaçırılmış yorumlar olarak gördüğümü ifade etmeliyim. Belki biraz da bu olumsuz görüşü eleştirmek için birkaç kez klavyenin başına geçmişsem de sonradan kırıcı bir ortama neden olmamak için vazgeçtim. Sayın Ayhan Uçar hocayı hiç okumadım, ama zaman zaman günün şiiri bölümünde yaptığı genellikle olumsuz eleştirilerini hatırlıyorum ve bir önyargısı var sanki “isme göre yorum yapılıyor” anlamında.Ve ben bu görüşü anlamakta zorlanıyorum, insan neden isme göre yorum yapsın yada ünlü kişilerin şiirini ve sanatını alkışlasın, böyle sığ bir anlayış olabilir mi? Hiç sanmam, hiçbir şiir gönüllüsü de bile bile aksine böyle bir tavır içine gireceğini düşünmüyorum.Zaten o tür sanat erbabı rüştünü ve farklılığın eserleriyle geniş kitlelere kabul ettirdiği için ünlü olmuşlardır.yani ünlü olmak onların kişiliklerinden değil sanat gücünden kaynaklanmaktadır.
Ha, yanlış anlaşılmasın ben şahsen bir Cahit Külebi hayranı falan değilim.Ama bir eğitimci olarak özellikle gerek öğrencilik yıllarında gerekse öğretmenlik hayatımda birçok şiirinin ders kitaplarında yer aldığını, öğrenciler tarafından beğenildiğine tanık olmuşumdur.Ben şahsen tüm şiirlerini okumadım, muhakkak onun da kötü denilebilecek düzeyde şiirleri vardır belki. Fakat Tokad’a Doğru o kadar eleştirilmeyi hak edecek düzeyde kötü bir şiir değildir kesinlikle, hatta şairin en çok okunan ve beğenilen şiirlerindin birisidir.Bir önceki açıklamamda kendimce bir tahlilini yapmaya çalıştığım şairin “İstanbul” başlıklı şiirini ilk kez tesadüfen bir grup sayfasında okudum imza yerinde de isim yoktu.Şiir çok harikaydı, şiiri paylaşan arkadaşa b.u şiirin kime ait olduğunu sordum ve Cahit Külebi’nin şiiri olduğunu sonradan öğrendim. Yani o şirin şairinin kim olduğunu bilmeden de o şiire hayranlığımı belirttim, dolayısıyla isme göre şiirin beğenilmesi veya olumlu yönde yorum yapılması gibi sanata gönül vermiş insanların düzeyine yakışmayacak bir görüşü anlamakta zorlandığımı belirtmeliyim.Dolayısıyla şiirle şairlikle alakası olmayan sırf sanal muhabbet olsun diye bu tür “yüreğine sağlık” türünden sıradan yorum yapan birtakım zevatı istisna tutarsak, gerçek şairin ve şiirsever hiçbir arkadaşın sırf ismi ünlü diye biri çalışmaya övgüler yağdırmasın yada hocanın deyimiyle şakşakçılık yapması şeklindeki görüş çok ağır bir ithamdır.
Bir başka husus; eleştirdiğimiz konu, alan ne olursa olsun, eleştiren kişinin o konu yada alanda eleştirilenden üstün niteliklere sahip olması gerekir her şeyden önce diye düşünüyorum.Biz burada bir şiiri eleştiriyorsak –ki öyledir- o şair ve şiirle kendimizi ve şiirimizi bir kıyaslamalıyız ve ona göre konuşmalıyız.Bu güne kadar ben şahsen sayın Ayhan Uçar hocanın hiçbir şiirini okumamıştım, bugün sayfasını ziyaret ederek birkaç şirini inceledim. Her şeyden önce bendeniz de öncelikle bir okuyucu ve eğitimci olarak otuz yılı aşkın bir süredir şiirle yakından ilgilenen birisi olarak –belki bu da benim önyargım, istisnalar kaideyi bozmaz- çok sayıda şiiri olan şairin şiirinin kalitesi konusunda kuşkularım olmuştur, çoğu kez de bu kuşkularımın beni doğruladığını görmüşümdür. Sayın Ayhan Uçar hocanın sayfasında da aynı durumla karşılaştığımı söylemeliyim.Bir defa bin kusür şiir, incelediklerimin hepsi sıradan herkesin sokaktaki insanın söyleyebileceği bir dizi söz kalıplarından öteye geçmiyor.Yazım ve gramer hataları hataları ise şaşırtacak düzeyde.Örneğin “Meyhanece” isimli şiirde yirmiye yakan yazım ve telaffuz hatası mevcut.Bir başka şiirde birkaç yerde –mi soru eki ile birlikte soru ekinin ekleri hataları yazılmış, artık gereksiz noktalama işaretleri bir tarafa.Söyleyiş ve şiiriyetten eser yok, sıradan söz kalıpylarından ibaret şiir adıyla yayımlanmış metin, Örneğin;
Aç bir şişe daha,
meyhaneci,
bu gece seninleyim,
sevgilimden ayrıldım,
anla beni be meyhaneci,
Bu söz kalıplarının hangisi şiirdir, soruyorum sizlere, bunları yazmak ve yayımlamak için şair olmak gerkmez ki..Bununla birlite tabi bu olumsuz görüşlerim asla akademik kariyer sahibi de olan Sayın Ayhan Uçar hocanın şahsı olamaz elbette, kendisini hiç tanımam bir alıp veremediğim de olamaz kendisiyle.Tamamen görüşüm şiir ve şiirin kalitesinin yükseltilmesi yönünde görüşlere destek veren bir şiirseverin görüşleri olarak bu sözlerimin algılanmasını özellikle istirham ederim.Saygılarımla…04/07/2007 – ali rıza atasoy
o bir üstat saygıda kusur yok gibilerinden...
acaba bu yorumu yazan kişi benim kadar sevebilir mi Cahit KÜLEBİ'yi O'nu da Allah bilir..ya da .iki gündür Cahit KÜLEBİ'nin sayfasının öksüz kalmışlığının üzüntüsünü acaba ben gibi yaşayabildi mi ?...şiiri beğenmedik diye saygıda kusur yok diye ahkam kesenler,Günün Şiirini hazmedeyen diyenler nedir bu Allah aşkına?
birilerinin gönlü olsun diye yağcılık mı yapalım yani beğenmediğimiz bir için...kimsenin kimseye etkilemeye ne hakkı ne de haddi yoktur....
bir şiiri herkes beğenecek diye bir kaide de yoktur...dileyen beğenir,dileyen beğenmez bu kadar...
elbette Cahit KÜLEBİ'ye saygımız sonsuz ama bu demek değildir ki üstadımızın her şiirini şakşaklayacağız....
hatasız bir Allah!
bir Günün Şiiri'ne bakıyorum bir de Cahit KÜLEBİ'nin aşağıdaki yorumumda vermiş olduğum örnek şiirlere bakıyorum...arada dağlar kadar fark görüyorum...
hayranı olduğum üstadımızın bu şiirini hiç ama hiç beğenmedim yaşamış olsaydı, kendileriyle görüşme şansım olsaydı yüzüne de söylerdim eminin kırılmazdı eminim ve saygısız olarak nitelemezdi beni...çünkü insan değer verdiği kişiyi eleştirir ....ve takdir ettiği kişide hep güzellikleri görmek ister...
şiiri beğenmeyen kişileri saygısız sınıfına koyup yargılamak da kimin haddine...
daha fazla nefesimi tüketmek istemiyor üstadımızı çok sevdiğim güzel bir şiiriyle yeniden yad etmek istiyorum...
UYUSUN DA BÜYÜSÜN
Tüketme nefesini maviş kızım
Bildiğin Türkçe kıt gelir masallarıma
Sözden sazdan anlamazsın
Kuştan yapraktan haberin yok
Biz yaşlılar neler de bilmeyiz
Hele sen belle dilimizi
Biliriz de güzel laf etmesini
Çekiniriz konuşmaktan
Yazmasını bilir yazamayız
Üzme beni yum gözlerini
Uyutacak ninnilerim yok
Türküler mi istersin benden
Yanık memleket türküleri
Ne arasın bende o ses
Islıkla söyleni marşlar mı istersin
Bunlar size gelmez
Uykusunu kaçırır çocukların
Sana hazır ninniler söylesem
Bahçeye kurdum desem salıncak
İnanır mısın
Ne bahçe var ne beşik
Bir arabacık da istemezdi şu asfalt
Yorganın yatağın iğreti
Doğdun doğalı ne oyun gördün
Ne oyuncak
Uyu benim maviş kızım
Dem geçecek devran geçecek
Keloğlan muradına erecek
Sökülecek hasbahçenin çitleri
Ağlayan nar gülecek.
Bir arabacık da istemezdi şu asfalt
Yorganın yatağın iğreti
Doğdun doğalı ne oyun gördün
Ne oyuncak
Uyu benim maviş kızım
Dem geçecek devran geçecek
Keloğlan muradına erecek
Sökülecek hasbahçenin çitleri
Ağlayan nar gülecek.
Cahit KÜLEBİ
ruhun şad,mekanın cennet olsun büyük üstat!
saygılarımla...
edebiyatta,
şiirde kurtulacak, şairde,
ulaşılmaz sanılan o kaf dağlarına ulaşılıp,
nice devlerin cüce,
cücelerin de dev olduğu anlaşılacak,
Bu işler sübjektifliği ifade eden sanırımlarla olmuyor ne yazık ki,
her mesleğin ve sanatın bir kuralı olduğu gibi şiirinde kuralları vardır, ne yanlız başına öz ne de şekil yazılanları şiir yapar,
şiiri şiir yapan halktır ve onun üzerinde bıraktığı derin izdir,
sanırımlar ne şairi şair
ne de şiiiri şiir yapar,
ne de her şairin şiirini şiir....
TÜM YORUMLAR (21)