Tarihselliğini Arayan Düşünce 03 Şiiri - ...

Bayram Kaya
2924

ŞİİR


13

TAKİPÇİ

3-]Yönetim gücü çıkmazlar karşısında toteme danışırdı. Toteme danışma ökültünü sıyırırsanız totemin söylediği bu bilge kişilerin söylediğidir. Genel sosyal özne, bilgelerin söylediklerini; totem söylemeli meşrulaşma, üzerinden anlayıp boyun eğiyorlardı. Otoritenin yöneten gücü, yerdeki yapılanışın aynı ve benzeri yansımasıyla imparatorluklar dönemine doğru göğe yükseldi. Giderekten de bu anlamalar daha soyut anlatımlarla insanlığın, insanca ve öznel olgunlaşmasına, dönüştü.

İnanna, Dumuzi kültü ana erkil, baba erkil oluşlarla; bir Patesi ya da Ensi otorite simgesidirler. Yani ittifakları ve ittifakın işlerini düzenleyen insan yöneticidirler. Yönetme gücü totemi sosyal özne güçten gelen bir tarihselliktir. Bu da otoritenin bize; soyut anlamalı ve neden kutsal oluştu olduğunu, anlatır.

Sosyo özne kültürün dokunulmaz (kutsal-mukaddes) olması, ittifakı dönem insanına, totemi dönemdi yaşantı aşmanın, uzak ve bilinemez olmasıyla kutsal ve ezoterik olmuştur. Şimdiki ittifakın güncesi içinde avcı toplayıcı bölüşme ilişkileri ve düzenlemelerinin olmamasıyla, o dönemler; ittifak gelişmesi içindeki bir iki kuşaklık melez yeni nesille, eski yaşantı aşmalar bir sisler ardı perde gerisi gibi gelişle:

Bu grotesk yapı, inisiye okullarında inisiyasyon yolu ile öğretilirdi. Daha sonraki özellikle sosyal yaşam içinde olay ve olguları, tanrılaşan anlayışla kavrayan dönemin, ezoterik kaynağı; bu sisler arkasında kalan arkaik yapıdır. Okültist anlayışları yorumculukta, inisiyasyon yolu; arkaik dönemin az çok biliri ve anlatımı olacaktır. Okültist alan, ritüel yöneticilerinin mesleki uzmanlık alanıydı.

Tamamını Oku

Bu şiir ile ilgili 0 tane yorum bulunmakta