NUH SURESİ
İsmini muhtevasından alıyor. Mekki bir suredir. Hicret öncesine denk gelir. Hz. Nuh’un iman dolu mücadelesini anlatır. Tevhit ve adalet çağrısı. Bu konu bize şunu verir; tuğyan olan yerde tufan olur. Her tufanın bir Nuh’u her Nuh’un bir gemisi vardır. O halde ey müminler; karada gemi yapmaya devam edin. Tufan, tuğyan edenler için bir bela, iman edenler için ise bir fırsattır.
1. Bu kıssa Kur’an’ı Kerim’de 30yerde anlatılır. Ama her birinde vurgu değişiktir.
2. 3. 4. Mağfiret, affın en yücesi, üstünü tamamen kapatsın. Ecel, her yaratılmışa verilen kullanım ömrüdür.
5. 6. 7. Hakikate karşı kibirlendiler, yani şeytan gibi yaptılar..
8. 9. 10. 11. 12. 13. Vakar: ağır başlılık, hafifliğin zıddı. İman insana vakar verir, küfür insanı hafifletir.
14. ETFAR: Her halkası diğerlerinden değişik olan haller, çok aşamalı süreçler.
15. TIBAK: Cansız varlıkların statik kaderini ifade ediyor. Üstteki ETFAR canlı varlıkların dinamik kaderini ifade ediyor.
16. Ay için Nur, Güneş için Sirac.
17. 18. 19. 20. Bu ayetler bize Hz. Nuh’un kavminin inkârının yine Allah’ın onlara vermiş olduğu irade ile yapmış olmasını ve “Ey Muhatap, sende Allah’ın yukarıda saydığı yasaları anlayabilirsen vahye yar olmayı seçebilirsin. Veya cehenneme kütük olacaksın. Dersen “Allah kâfirlere niçin fırsat veriyor?” Allah’ın yasası bu. Karanlık olmasaydı, aydınlığın. Küfür olmasaydı, imanın. Kötü olmasaydı, iyinin değeri bilinmezdi.
21. Onlar dünyevileştiler. Onlar çok olana itibar ettiler, Hak olana değil.
22. MEKR: Hile, desise, tuzak manasına gelir. Düzen, düzenek manasına da gelir. Buradaki tuzak, fikri tuzak olabilir. İnsan Peygambere karşı geldiler, çünkü insandan ümidini kesmişlerdi. Kendilerinden ümit kesmiştiler çünkü. 2, tuzak, fakir ve gariplerin Hz. Nuh’a inanmalarını gerekçe göstererek davete icabet etmediler. 3. Mucize talep ettiler. Mucize gelse inanacaklar mıydı? İnanmadılar. Tufan geldi, inandılar mı? Gönlün görmediğini göz göremez. 4. Düzeni sarsmakla itham ettiler. Hz. Nuh’a istikrarı bozuyorsun dediler. Tarihteki tün inkârcıların sığınağı bu oldu.
23. Bu sayılan 5 put, nüzul dönemi insanlarının bildikleri putlar. Hatta civar kabilelerde tapınılan putlar. YEVS erkek, SUVA dişi. Biri at, biri akbaba suretinde imiş. Hz. Abbas bize naklettiğine göre bu 5 put Hz. İdris’in kavminde 5 veli zat imiş. Öldüklerinde onlara çok sevgi beslediklerinden, onlara büyük kabir yapmışlar. Onlardan sonra gelenler resimlerini yapmışlar. Onların çocukları da heykellerini yapmış. Torunları da onlara tapmışlar.
24. 25. 26. 27. Duanın büyüklüğü emeğin büyüklüğünü gösteriyor. Bu bir duadır. Beddua değil. Küfrü ile azgınlaşmış kâfirin, artık yeryüzünden sökülüp alınmasını istemek, kendinin de hayrını istemektir. Çünkü yaşadıkça küfrünü sürdürecek, azacak, ateşini çoğaltacak.
28. Rabbimiz bu duayı Hz. Nuh’un diliyle vahyin içine koyup, tüm çağlara yaşasın diye bize aktardığına göre: biz de yürekten âmin demeliyiz.
Osman Erdoğmuş
Kayıt Tarihi : 10.2.2019 21:32:00
© Bu şiirin her türlü telif hakkı şairin kendisine ve / veya temsilcilerine aittir.
Bu şiire henüz hiç kimse yorum yapmadı. İlk yorum yapan sen ol!