Şeriat ehlinin namazı belli vakitlerde bu dünyanın kesafetinden kurtularak gafletten uyanması, kulun Rabbinin divanına edeb,huşu,
huzu ile yönelerek günde 5 (beş) vakit halini Alemlerin Rabbine arz etmesi,nefsini murakabeye yani hesaba çekmesidir.,Beş vakit namaz nefisle yapılan büyük cihada devam ettiğimizin işaretidir.Bu namaz hakkında Resulullah (s.a.v.) bildirdiği bir kutsi hadiste yüce Allah şöyle buyurmuştur:
”Namazı kulumla kendi aramda ikiye böldüm.Kuluma istediği verilecektir.
”Namaz,bütün melaike-i kiramın hal ve hareketlerini cem eden bir zikir,bir tefekkür deryasıdır.Kul,mevlaya tam bir acz ve teslimiyetle yönelirse namaz bir sığınma,içten bir yöneliş ve tam bir ubudiyetle teslimiyettir.Onun tevhit kalesine sığınan kurtulur.Fakat,namazın ruhsuz bir robot misali ifası sadece bir şekil ibadeti olarak kılınması: ancak vücudu zinde tutmak için yapılan bir sportif bir faaliyetten öte geçemez..Yani namazın bir ruhu olmalıdır.Aksi taktirde kalbin hazır olmadığı bir namaz Maun suresindeki tehditle bizi karşı karşıya bırakır.Namazda; kul huşu ve huzu içinde edeble kimin huzurunda olduğunun farkında olmaya çalışmalı,niyetini halis tutmalı,yaratanla zaman-mekan mefhumu düşünmeksizin tam bir tevhit şuuruyla kılmalı,ayet ve sureler
ağır ağır,manasını düşünerek okumalı,riya ve süma dan kaçınarak kendini adeta mahşer yerinde hesaba çekiliyor hissiyle içinden,korkarak ve yalvararak iltica etmeli,mümkünse gözyaşlarıyla secdeye kapanmalı tam bir fena haliyle ona sığınmalı,Allah’ın huzurunda yalnız onunla olmaya çalışmalıdır.Zira hadiste şöyle gelmiştir; “Namazda ancak kalbin hazır olduğu kadarı kabul olunur.”Hz.Ali bu namazı kılarken tirtir titremeye başlar ve niçin korkuyorsun diye soranlara”Yerin ve göğün yüklenmekten imtina ettiği emaneti vermek için onun katına çıkıyorum nasıl korkmam”derdi.Gerçektende hakkıyla kılınırsa bu namaz bedenin miracıdır.Allahın,ihsan ve in’amının devamını sağlar.Havz-ı kevserden o bitmek tükenmez nimetten içmek isteyen bu namaza ihlasla devam eden,cennet-i naime girmeyi dileyen beş vakit namaza devam eder.Aşağıda me’alen verilen ayet şeriaten istisnasız her müslümana farz olan bir ibadettir.“Namazı dosdoğru kılın.Çünkü namaz,mü’minler üzerinde vakitleri belirlenmiş bir farzdır.”(4/103)
Maide suresi 6 ncı ayet abdestin nasıl alınacağını ve guslü tarif eder.Araf suresi 55 ve 56 ncı ayetler ise duanın adabını öğretir.Namazın beş vakit olması bizzat Allahın emridir.
“Gündüzün iki tarafında ve gecenin (gündüze) yakın saatlerinde namazı kıl.Şüphesiz iyilikler,kötülükleri giderir.(11/114)
çatı katındaki odanın
kuytu bir köşesinde
kumaşındaki eski yağmurların
hüzünlü kokusuyla