Ahlâksal aritmetiktir
Mutluluk hesabı
En yüksek iyi´dir hazcılık
Bu tinsel haz yaşamı
Mutluluğun gerçek evi ruh dinginliğine
Ulaşmak olan öğretinin temelini
Acıdan arınmış
Hazzın eşlik ettiği erdemli
Dingin bir yaşamın seçilmesiyle
Canlandırıyor helenistik felsefede
Tabii bir kaç yüzyıl etkinliğe...
XVIII. yüzyılın sonlarında
Normatif (düzgükoyucu) bir ahlâk kuramı
Ve bir güdülenim kuramı olarak yeniden canlı
Yaratıcı felsefecilerin ortaya koydukları ise
“Hazcı yararcılık” çeşitli biçimleriyle
modern felsefeye uyarlandırılı
iki bölümle ön plana
ruh bilim, hazzı en yüksek düzeye
etik bilim, yegâne us´a uygun şey olduğu
Doğanın, Bentham´a göre
İnsanı
İki egemen efendinin
Haz ve acının yöntemi altına yerleştirdiği savı
Mevcut ya da olası haz umuduna dayandığını
İkisini bir kaba koymaya çabasında savunur
Herkes için
Ürettikleri hazzın
miktarına göre değerlendirilirken
Benci görüşün haz anlayışında
Kişiye sağladığı hazza göre de
Klasik yararcılık öğretisi giriyor araya….
Her iki sav da abartılı bulunur sonralarınca
Nicelik ve nitelik açısından farklılıkları diyerek…
Bitmez
Bu kez de
Mutluluğun hazla ilişkisinden kaynaklı
Aristotelesçi gelenekte
Mutluluğun „iyi olma durumu“
ve tüm insan eylemlerinin„doğal amacı “
kabul edildiği göz önüne alındığında
belirli bir türden duyguya işaret ettiği ölçüde
hazdan daha kapsamlıdır
bu bağlamda
mutluluğun öznitelikleri
hazzın özniteliklerinden
daha düzgükoyucu görünmekte...
23.02.2006
Saat:…….. Deniyorum:
_________Bu komşulukla yaşadıklarıma
_________İyi ve ahlâklı bir yaşamın
_________Aynı zamanda haz verici olduğu
_________Duyumsanan sonraki mutluluğudur…
_________Haz ötesi mutluluk diliyorum bu sevgi kararınıza
Kayıt Tarihi : 24.2.2006 11:37:00
© Bu şiirin her türlü telif hakkı şairin kendisine ve / veya temsilcilerine aittir.
Sevgilerimle.
TÜM YORUMLAR (5)