Gruplarınızı Görmek İçin Üye Girişi Yapın
Ey iman edenler!
Zannın bir çoğundan kaçının.
Çünkü zannın bir kısmı günahtır.
Birbirinizin kusurunu araştırmayın.
Biriniz diğerini arkasından çekiştirmesin.
Biriniz, ölmüş kardeşinin etini yemekten hoşlanır mı?
İşte bundan tiksindiniz.
O halde Allah'tan korkun.
Şüphesiz Allah, tevbeyi çok kabul edendir,
Çok merhamet edendir. 49/12 (Hucurat)
Gıybet odur ki:
Gıybet edilen adam hazır olsa idi ve işitse idi, kerahet edip darılacaktı.
Eğer doğru dese, zâten gıybettir.
Eğer yalan dese; hem gıybet, hem iftiradır.
İki katlı çirkin bir günahtır.
Gıybet, mahsus birkaç maddede caiz olabilir:
Birisi:
Şekva suretinde bir vazifedar adama der, tâ yardım edip o münkeri, o kabahati ondan izale etsin ve hakkını ondan alsın.
Birisi de:
Bir adam onunla teşrik-i mesaî etmek ister.
Senin ile meşveret eder.
Sen de sırf maslahat için garazsız olarak, meşveretin hakkını eda etmek için Desen;
'Onun ile teşrik-i mesaî etme.
Çünki zarar göreceksin.'
Birisi de:
Maksadı, tahkir ve teşhir değil;
belki maksadı, tarif ve tanıttırmak için;
Dese: 'O topal ve serseri adam filan yere gitti.'
Birisi de:
O gıybet edilen adam fâsık-ı mütecahirdir.
Yani fenalıktan sıkılmıyor,
İşlediği seyyiatla iftihar ediyor; zulmü ile telezzüz ediyor, sıkılmayarak aşikâre bir surette işliyor.
İşte bu mahsus maddelerde garazsız ve sırf hak ve maslahat için gıybet caiz olabilir.
Yoksa gıybet, nasıl ateş odunu yer bitirir; gıybet dahi a'mal-i sâlihayı yer bitirir. (Hs.)
Eğer gıybet etti veyahut isteyerek dinledi;
O vakit
“Allahım, bizi ve gıybetini ettiğimiz zâtı mağfiret et.”demeli,
Sonra gıybet edilen adama ne vakit rast gelse,
'Beni helâl et' demeli.
Elbaki huvel baki
Said NURSİ