Gruplarınızı Görmek İçin Üye Girişi Yapın
Fakirlerin zenginlerden önce cennete gireceğine dair hadis
'Muhâcirin fakirleri, onların zenginlerinden cennet’e 500 sene önce girerler”(1) Başka bir rivâyette de 40 yıl önce girecekleri ifade edilmektedir(2) İki hadiste geçen farklı rakamla...r üzerine değişik yorumlar yapılmıştır Örneğin, bu iki hadis arasındaki rakam farkı, bunların tahdit değil, çokluk ifade etmek maksadıyla kullanılmış olduğu yorumu yapılmış ve bu şekilde araları te’lif edilmiştir(3) Yani buradaki rakamlar kesretten kinâye olarak düşünülmelidir Muhteva yorumlarında da farklı görüşler söz konusudur
Hadislerde temel nitelik olarak, sabreden fakirlerle, varlıklı olmanın gereğini yerine getiren dürüst ve şükreden zenginlerin öne geçirildiğini görürüz Buna göre her fakirin her zenginden daha önce cennete gireceği gibi bir genel hükme varılması söz konusu olamaz Cennete en son girecek nice fakir bulunduğu gibi, cennete ilk girecek olan nice zengin de vardır Çünkü Peygamberimizin doğru ve güvenilir tüccarın peygamberler, sıddîkler ve şehitlerle birlikte haşrolunacağına dâir hadisini(4) ve benzer rivâyetleri de hatırdan çıkarmamak gerekir Dolayısıyla fakirliğin övüldüğü şeklinde bir mana anlaşılmamalıdır(5)
İbn Hazm (ö456/1064) muhâcir fakirlerinin cennete zenginlerden önce girmelerinin sebebini fakir olmalarına değil de, amellerinin daha fazla oluşuna bağlamaktadır (6) Mal ve servete sahip olmayan fakirlerin, hesap verecekleri dünyalıkları olmadığı için cennete zenginlerden önce girecekleri konusunda yorum yapanlar da vardır İbn Teymiyye (ö728/1328) fakirlerin önce cennete girmelerini şöyle izâh eder: Fakirler, cennete zenginlerden önce girecekler, çünkü onların hesap verecekleri malları, servetleri yokturZenginler ise mallarının ve servetlerinin hesabını verecekler, nereden kazanıp nerede harcadıkları sorulacağından dolayı gecikirlerAncak cennete girdikten sonra haseneleri daha fazla ise fakirlerden dereceleri daha üstün olur Nitekim zengin nebîler, sıddîklar ve diğerleri haseneleri fazla olduğu için fakirleri geçeceklerdir(7) Dolayısıyla İbn Teymiyye, fakirlerin cennete önce girmelerinin sırf fakirliklerinden dolayı olmayıp hesaplarının az oluşundan, zenginlerin gecikmelerinin sebebini de zenginlikten dolayı olmayıp mal ve servetlerinin hesabını vermelerinden dolayı olduğunu ifade eder(8)
İbn Kayyım el-Cevziyye (ö751/1350) de benzer bir yorum yapmaktadır: Hadis, her ne kadar fakirlerin zenginlerden önce cennete gireceklerine delâlet ediyorsa da, fakirlerin derece ve makamda zenginlerden üstün olduğuna delâlet etmez Şükreden zengin ile adaletli hükümdar hesap vermek için cennete girmekte geç kalsa da cennete girince derecesi ve makamı daha yüksek olur(9) Fakat cennete girdikten sonra bunların makamları önce cennete girmiş olan fakirlerin makamlarından daha yüksek de olabilirAbdurrahman b Avf’ın (ö32/652) malının çokluğundan dolayı hesap vermesi için geciktirilmesi, sonra da Rasûlullah ve arkadaşlarına katılması, onun mertebesinin noksanlığını gerektirmediği gibi, İslâm dinini kabulde önde gelenlerden olmasına ve cennet ile müjdelenmişlerden olmasına mani değildir (10)
Kaynaklar:
1- Tirmizî, Zühd, B 37 Ayrıca bk, Ebû Dâvûd, İlim, B13; İbn Mâce, Zühd, B 6; Ahmed b Hanbel, Müsned, II, 296,343
2- Müslim, Zühd, HNo: 37; Tirmizî, Zühd, B 37; Dârimî, Rikâk, B 118
3- Canan İbrahim, Kütüb-i Sitte Muhtasarı Tercüme ve Şerhi,VII, 445, Akçağ Yay, Ank, 1988 Âyete göre 500 senelik zaman dünya hesabına göre olup, bu süre âhirete göre yarım gündür “Muhakkak ki Rabbinin nezdinde bir gün sizin saymakta olduklarınızdan bin yıl gibidir” ki, bu da dünya hesabıyla 500 sene, âhiret hesabıyla yarım gün olacağı ifade edilmektedir Bk Tirmizî, Zühd, B 37 Âyet için bk, Hac, 22/47
4- Tirmizî, Buyû, B 4 Ayrıca bk, İbn Mâce, Ticârât, B 1
5- Nevevî, Riyâzü’s-Sâlihîn, III, sh, 237, terc ve şerh, M Yaşar Kandemir-İ Lütfi Çakan-R Küçük, Erkam Yay, İst, 1997
6- Bk İbn Teymiyye, Mecmû’u Fetâvâyı İbn Teymiyye, XI, 21, 69, 127-128, tertib: Abdurrahman Muhammed b Kâsım, Mektebetü’l-Maârif, Ribâd, Mağrib, trs
7- İbn Teymiyye, age, XI, 121
8- İbn Kayyım el-Cevziyye, Sabredenler ve Şükredenler (Uddetü’s-Sâbirîn ve Zehîratü’ş-Şâkirîn) , sh, 182, 189, terc, Zeynelâbidîn Tatlıoğlu, İnsan Yay, İst, 1989
9- İbn Kayyım el-Cevziyye, age, sh, 189
(Yrd Doç Dr Saffet SANCAKLI)