EVLİLİK TÖRESİ
Görücüler gelir görürler kızı
Kızı beğenirse uzatır sözü
Çünkü kız evinin çok olur nazı
Yozgat’ta evlilik töresi böyle
Allah’ın emriyle dünür olunur
Söz kesimi için kavil alınır
Makul ölçülerde başlık konulur
Yozgat’ta evlilik töresi böyle
Kızın başı yemeniyle örtülür
Yüksük almak için parmak ölçülür
Yüksük takılınca şerbet içilir
Yozgat’ta evlilik töresi böyle
Siniler pullanır dürü dönderir
Oğlan kıza kız oğlana gönderir
Sini getirene bahşiş ödenir
Yozgat’ta evlilik töresi böyle
İmam gelir dini nikah kıyılır
Yüksüğün peşinden nişan yapılır
Geline damada takı takılır
Yozgat’ta evlilik töresi böyle
Eğricede mesireler kurulur
Bayram gelir bayramcalık alınır
Kurbanda geline kurban salınır
Yozgat’ta evlilik töresi böyle
Çehiz tamamlanır liste yazılr
Düğün başlar davul çalınır
Kız evine gidilip gelin alınır
Yozgat’ta evlilik töresi böyle
Gülbahçe’ de bunu yaşadı gördü
Kırkbin lira başlık parası verdi
Mevlaya çok şükür murada erdi
Yozgat’ta evlilik töresi böyle
Kayıt Tarihi : 18.3.2013 18:58:00
© Bu şiirin her türlü telif hakkı şairin kendisine ve / veya temsilcilerine aittir.
Anadolu Da (Yozgat) Evlilik Gelenekleri Yozgat’ta Görücü Usulü Evlilik ve gelenekleri: 4.Bölüm Birde görücü usulü evliliklerde kızı ve oğlanı araştırma boyutu da oldukça ilginç yöntemler kullanılırdı. Örneğin eskiden (o yıllarda) evler genellikle tek katlı ve müstakil bahçeli evler şeklindeydi, ayrıca da evlerde banyo yoktu ve evin bir (ağaçtan yapılarak adına makat denilen şimdiki adı şark köşesi olan) tipte bir yer ve köşesinde bir metre kare kadar büyüklükte bir çukur olurdu, üstü tahta kapakla kapatılır ve üzerine kilim ve minder serilerek oturmalık olarak kullanılırdı, banyo ihtiyacı olunca döşeme ve kapak kaldırılır kenara konur ve içine girip banyo yapılırdı. Bu tek kişilik banyo çukuruna gusilhane diye adlandırılırdı. Bu bölüm çok nadiren müsait oldukça ve gusil abdesti almak için kullanılırdı, bu sebepten dolayıda insanlar kir banyosu için haftalık çarşı hamamlarına giderlerdi. Hamamlarında sınırlı sayıda oluşu insanların kadınlar ile erkekler hamamı ayrı ayrı günlerde Haftanın iki günü kadınlara beş günü erkekler olarak düzenlenirdi ve sırasıyla hizmet verirdi. İşte bu ortamda görücü Aile büyüklerinin işine gelirdi, Görücüler kadınlar uzaktan beğenip tespit ettikleri (Gelin adayı olacak kızları) takip ederek aynı hamam giderler komşu gibi tanışırlar, konuşurlar ve kızı hamamda yakından inceleme fırsatı bulurlardı. Genelde kızın konuşma özürlü olup olmadığına, bazı sesler çıkartarak kulaklarında sorun olup olmadığına, vücudunun ve cildinin düzgünlüğüne ve oradaki hareketlerine bakarak düzenli olup olmadığına bakarlardı. Gelin adayının incelemesi bittikten ve görücülerin bu kız fena değil bize yarayabilir onayı alındıktan sonra sıra evinde görüp incelemeye gelir. Yine aynı şekilde bir bahane ile gündüz kadınlar arasında komşuluk ilişkileri içerisinde çay kahve içme bahanesiyle kızı evinde inceleme başlar. Bu incelemeler kızın ev işleri, el işleri ve evdeki temizlik ve düzen ortamı kontrolleri marifetleri test edilir şeklinde yapılırdı. Örneğin; pencere önlerinin tozuna ve camlarının lekesine, parmak sürülerek gizlice bakılırdı, Mahad ve halı kilim altı toz toprak varmı diye yoklanırdı, mutfak eşyaları, gaz lambasının (o yıllarda elektrik yoktu aydınlanmak için yakılan gaz lambası vardı) isli olup olmadığı çok önemli test faktörleriydi. Bu olaya bir özdeyişle açıklık getirelim. Bir dünürcü kıza bakmaya gider ve dönüşte kız nasıl beğendinmi diye sorarlar. Dünürcü şöyle der.” Dünür gittim büyük evin kızına, Yazı yazdım lambasının tozuna” diyerek uygun olmadığını belirtir. Uygun görürse hayırlı uğurlu olsun. Der ve işi bitirir. Erkek tarafı isteyecekleri kızı inceleyip olumlu sonuçlara göre evlerine gelin olarak getirmeye karar verirler ve kız isteme talebinde bulunmak için harekete geçerler. Kimileri bu kararı verirken oğullarının kabul edip etmemesi fikrini alılar, bazıları ise o daha cahil “ağzını gözünü bilmez” diyerek oğlanın fikrini bile almazlar ve sadece kendi kararları doğrultusunda hareket ederler. Kız istemeye giderkende kızın ailesine yakın olan bir akrabasını, yoksa bir yakın komşusunu yanlarına alarak götürürlerki işimiz kolaylaşsın ve başlık parası, süt hakkı gibi pazarlık geleneğinde miyancı (arabulucu) olsun diye ve onuda haberci olarak gönderirler dünürcü geleceklerini bildirirler. YAZI DİZİSİ- DEVAM EDECEK Araştırmacı Şair Yazar Salim GÜLBAHÇE Yozgat Şairler Yazarlar Birliği Derneği Başkanı
Bu şiire henüz hiç kimse yorum yapmadı. İlk yorum yapan sen ol!