Ayna Şiiri - Yorumlar

Selahattin Yolgiden
7

ŞİİR


1

TAKİPÇİ

gece ile gündüzün kavuşma vakti
bütün yelkovanları koptu saatlerin.
kalbim için biçtiğim bu elbisenin
kumaşı kimindi?
kim en çok yandı o ateşte
gövde çekilmez bir yük olmuşken ruha
kim bu adımı tekrarlayan durmadan

Tamamını Oku
  • Onur Bilge
    Onur Bilge 20.08.2010 - 07:28

    n’olur sus ve durmadan yalvar SUS ve YALVAR... TEZAT... Mantık hatası...

    BİR HATA DAHA:

    bütün yelkovanları koptu saatlerin.: Topu topu bir tane zaten. Kaç tane ki?

    yelkovanları koptu bütün saatlerin: DOĞRU olan bu!

    Cevap Yaz
  • Lara Açanba
    Lara Açanba 19.08.2010 - 22:06

    kim söyleyebilir bana...şiirinizin ses yükünü alıp götürsem ve hafiflese olabildiğince...şiirlerinizdeki bütün kafiyeleri yaksam...doğum günü
    m hıdırellez de...ve şiirinizin yalannn bütün aşklarını şiire batırıp çıkarsam..zulüm müdür bu...cezam ne olaki merak ettim...

    Cevap Yaz
  • Lara Açanba
    Lara Açanba 19.08.2010 - 21:32

    muhalif olma..şairin elindeyken yere bıraktığı bir aşk gibidir...biz şiiri önemli bildik...ruh için...ve yeryüzündeki canlı için...bir şiir canlıların adaletli evrenine nasıl ışık tutar bir bilseniz...bilirsiniz de...biraz uzak durup...görmek istersiniz olup_biteni;...insanın sökülen uzuvlarına nasıl masum gözlerle sessiz kaldığını...burası bizimdir...sizin kadar ve burası şiirlerindir bildiğiniz üzre...amma velakin şiir bir adım öne geçmez...yol yordam bilir/insandır hakkı zevklenerek yiyen...yedirtmeyiz..hem valla hem billah size...sürülmekten ve hele ölümden nice korkalım...bir can vardır...o da fazlaysa alırsınız o kadar...amma velakin(dikkat iki kere oldu)...biz şiire varmak için yola çıktık...önümüzde niye engel olursunuz ki!...durun bakayım şöyle...şiir geliyor...duydunuz mu

    Cevap Yaz
  • Nazır Çiftçi
    Nazır Çiftçi 19.08.2010 - 17:35

    Bu elbisenin kumaşı okunmasını istenmeyen şiirdi.Dostça kalınız.19.08.2010 // Ankara

    Cevap Yaz
  • Mustafa Ceylan
    Mustafa Ceylan 19.08.2010 - 17:30

    Saygıdeğer Dostlarımızın çoğu, şiirin RUH KÖKÜ' ne-mesajına,söylemine inip görüşlerini bildirdiğinden, onların çoğuna aynen katılmakla beraber, noksan kalmasın diyerek,

    Şiirin ses yüküne göz atalım bizde, olmaz mı?
    *******************************************************

    gece İ-le gündüzün kavuşma vakTİ
    BÜ-tün yelKOvanları kopTU saatlerİN.
    kalBİm İÇİn BİÇ-Ti-ğim BU el-Bİ-senin
    KUmaşı Kİ-MİnDİ?
    Kİ-m en ÇOk yanDI o ateşte
    gövde çe-Kİ-lmez BİR-r yük ol-MU-ş-KE-n RU-ha
    Kİ-m bu a-DI-MI tekrarlayan DU-rmadan
    Kİ harfle-Rİ kaybo-LU-p gi-Dİ-yor zamanda
    Kİ-m BU karan-LI-k sokaklarda, elle-Rİ cebinde
    ha-Kİ pal-TO, akşam DÜ-DÜ-ĞÜ, karavana…
    n’olur sus ve DU-rmadan yalvar Kİ
    Bİ-r zaman sonra SU-re-Tİ-Mİ gö-RÜ-r-SÜ-n bel-Kİ
    YÜ-ZÜ-mden utanan SI-rsız aynalarda.



    ***
    Vak-Tİ
    Kop-TU
    Biç-Tİ
    Pal-TO
    Sure-Tİ


    ***
    Yel-KO
    KU-maşı
    Kİ-min
    Kİ-m
    Kİ-harfle
    Kİ-m
    Ha-Kİ
    Yalvar Kİ
    Bel-Kİ

    DU-Dİ-BU-Bİ
    ***************
    BÜ-tün
    kal-Bİ-m
    Bİ-çti
    BU elbise
    el-Bİ
    yan-DI
    Bİ-r yük olmuş
    a-DI-mı
    DU-rmadan
    Gi-Dİ-yor
    BU karanlık
    DÜ-DÜ-ğü
    DU-rmadan
    Bİ-r zaman

    Ses yükü bakımından bu tekrarlar sebebiyle bana göre, şiir vasat bir şiirdir.
    Zira,
    Şiir, seslerin ahenkli raksıdır. Aynı yer ve aynı sesler etrafında baştan sona dönüp duran, kulakta rahatsızlık yaratıp, iç ahengi kendi çırpınışlarıyla bozan şiirler bana göre 'zayıf' şiirlerdir. Hem sonra, bu şairimizin sadece 2 şiiri varken, 'ödül aldı' diye, bu sitede, senelerini, ruhunu, yüreğini sayfalara nakışlamış şairlere karşı bence (sadece 2 şiiri bulunması sebebiyle) yapılan bu seçki, zamansız ve hatadır. Ayrıca, 2005 lerde kalmış bir çalışma.

    *

    Ödül…
    Evet…
    Rahmetli Aziz Nesin’den duymuştum. Türk Dil Kurumu O’ nun bir eserine ödül vermiş, ödül töreni, düzenlenecekti. “Bu ödül alan eseri, bundan birkaç sene önce aynı kuruma yarışmaya gönderdim, sıraya bile alınmamıştı. Ne zaman ki, bu çalışmamız yurt dışında bir kaç dile çevrildi, tek harfi bile değişmeden şimdi ödüle lâyık görülmekte. Bu ülkede, ÖDÜL SIRASI GELENE VERİLİR. Demek ki, bizim de sıramız yeni gelmiş” deyip verilen ödülü kabul etmemişti.
    Umarım, şairimizin bu YOLGEÇEN başlıklı şiiri değildir ödül alan.

    *
    Söylem-ifade ediş-kurgulamaya bakalım:
    ***********************************************
    -HAZIRLIK-NESİR
    **********************

    “Gövde çekilmez bir yük OLMUŞKEN ruha” mısraına kadar
    ---birinci mısra(hazırlık)
    ---ikinci mısra (sonuç) şeklinde gelmekte;
    Yani;
    DÜZ BİR NESİR parçasını MAKASLAMAK gibi bir işlem. Deneyelim bakalım, öyle mi?

    (((gece ile gündüzün kavuşma vakti bütün yelkovanları koptu saatlerin.
    kalbim için biçtiğim bu elbisenin kumaşı kimindi?))

    İŞTE BU KADAR BASİT ve ORTADA bir söylem.


    -DERİNLİK ve SORGU
    ****************************

    'kim en çok yandı o ateşte gövde çekilmez bir yük olmuşken ruha
    kim bu adımı tekrarlayan durmadan ki harfleri kaybolup gidiyor zamanda
    kim bu karanlık sokaklarda, elleri cebinde haki palto, akşam düdüğü, karavana…'

    Burada SORGUlamalarla şiir DİLİ oluşturulmaya çalışılmıştır. Fakat tekrarlar şiirin mısra işçiliğinin çizgisini bozmuştur.
    Oysa,
    Derinlik ve sorguda, şiirin sesle süslemesi gerçekleştirilebilirdi.

    -FİNAL
    ************
    “n’olur sus ve durmadan yalvar ki bir zaman sonra suretimi görürsün belki yüzümden utanan sırsız aynalarda.”

    Final ile önceki bölümler bağlacı yok. Kopuk.

    *
    Şairin başarılı olan, öteki şiirlerini bu sitede(antoloji.com)da okuyamayacak isem, kendisine, şiir yolunda başarılar dilerim.

    Cevap Yaz
  • Perihan Pehlivan
    Perihan Pehlivan 19.08.2010 - 16:43

    ÇOK DA ANLAMLI ŞİİR BENCE. NEDENSE SEKSEN ÖNCESİ YILLARIN HÜZÜNÜ DÜŞTÜ GÖNLÜME. KİMİ NİÇİN, NİYE UĞRAŞIRKEN, NEYE NEDEN HEBA OLDU DEMEK GELİR HEP İÇİMDEN. ÇARESİZLİĞİN ACI YUTKUNMALAR ASILI KALIR ZAMANA.

    Cevap Yaz
  • Cihat Şahin
    Cihat Şahin 19.08.2010 - 16:36

    Kumaş elbette kalbin asıl sahibinidir! O,kalp ayine-i Sameddir ve sanem misal mahbupları sadefinde barındırmaz! Bu gaflete düşer se;'EL CEZA MİN CİNSİL AMEL ' (CEZALAR YAPILAN AMELLERİN CİNSİ NEVİNDENDİR!)Kaide-i kudsiyesince, Dünyadaki peşin cezasını mutsuzluk ve umutsuzluk girdaplarında boğularak çeker!
    Yelkovanlar kopunca, senin kıyamet-i kübran(şahsi büyük kıyametin)kopmuş demektir! Adını sayıklayanlar, belki alem-i misal olan ve sırsız aynalar olarak tasavvur edilen, rüyalar aleminde dünyevi hayat cihetinde tarih olan yüzünü görme imkanına nail kılınabilirler.
    Ruha çekilmez bir yük haline gelen yaşlı ve hasta gövdelerin, zamanı gelince yeni ve ebedi gövdelerle takas edilmesi iktiza etmektedir.Bu geçici ve zahiri ayrılıklar bazı dostların ciğerlerini yaksa da bu kanun-u ilahiyeden kaçmak mümkün değildir.
    O, hasret ve ayrılık ateşinde en çok yananlar; önce anne, babalar, sonra da sırasıyla, yarler ve yarenlerdir.
    Kısa hacmine rağmen bu kadar derin manaları bu çerçeveye sığdırabilen kardeşimize can-u gönülden Maşaallah, Barekallah! der,
    Daha uzun ve daha akıcı şiirleriyle tanışmak umuduyla, hayırlı çalışmalar dilerim.

    Cevap Yaz
  • Perihan Pehlivan
    Perihan Pehlivan 19.08.2010 - 16:25

    açıklamana katılıyorum Onur BİLGE. Aslında yazdığım bilcümle şiir değilde yorumlardan kaynaklandı gerçi harf hatası olmuş, ama amaç aynı. Sn banyatuga'nın yorumu gözüme takılıp okuyunca böyle geldi içimden. Onun fikrine katılıyorum aynen, şiir köşesi değilde sanki hesaplaşma,belletme ,birilerini yeşertmeme,kurtarılmış bölge fikri verir oldu bana burası.Zaten ulviziya da ona isyan etmekte gördüğüm kadarı ile. Şiir için yoruma sıra gelmedi.Ne şiir ne şair alınmasın.

    Cevap Yaz
  • Ulvi Ziya
    Ulvi Ziya 19.08.2010 - 16:07

    Adâletten...Demokrasiden...İnsan haklarından bahset...Bunları iyi uygulamayan yöneticilere karşı olduğunu ve şâirlerin de muhalefet etmelerinin gerektiğini söyle...Sonra da KENDİ TERCİHİNİ ön plânda tut...BİRKAÇ kişinin puanına bak ...Kimi kandırıyor bu site...? Nerde şiir, nerde gerçek kalite...?

    Cevap Yaz
  • Ulvi Ziya
    Ulvi Ziya 19.08.2010 - 15:34

    Bir şiirin GERÇEĞE YAKIN değerini ölçebilmek için en az BİN şâir geçinenin puan vermesi gerekir... Bâri en az YÜZ kişi puan verse ...Siz insanların , hele hepsi şâir olan duygulu , düşünceli insanların fikrine , vereceği oya ve puana güvenmiyor musunuz...Ey aklıevveller...Adâletten bahsediyorsunuz ha...?

    Cevap Yaz

Bu şiir ile ilgili 24 tane yorum bulunmakta