Dereyi geçerken at değiştirme
Demişler atalar siz ne dersiniz
Seyir etmek için it boğuşturma
Demişler atalar siz ne dersiniz
***
Dünyanın malına güvenme sakın
Ölüm sandığından daha da yakın
Kimler ölmedi ki şöyle bir bakın
Demişler atalar siz ne dersiniz
***
Kara gözlükleri çıkar gözünden
İyi dersen kimse bıkmaz sözünden
Ak vucut kaşınır arpa tozundan!
Demişler atalar siz ne dersiniz
***
Vefasızı sevip bağrını yakma!
Duyduğun herşeyi kafaya takma
Maşa varken elin ateşe sokma
Demişler atalar siz ne dersiniz
***
Dürüst imanından aldıysa özü!
Hayatta harama kaydırmaz gözü
Ver dost için saklar yürekte közü
Demişler atalar siz ne dersiniz
***
İnsan mutlu olur hayır yaparsa
Vay haline cahil kula taparsa!
İnceldiği yerden kopsun koparsa
Demişler atalar siz ne dersiniz
***
Garipler hayatı zorunan yaşar
Zengin arabası dağlardan aşar
İnsan beşer kuldur yanılır şaşar
Demişler atalar siz ne dersiniz
***
İtden korkan paşa orduyla gezer
Allah bilir amma kullar da sezer
Yokluk çeken garip canından bezer
Demişler atalar siz ne dersiniz
***
Aşık sevdiğinin gezer peşinde
Ayrılınca alev yanar döşünde
Hayali cismini görür düşünde
Demişler atalar siz ne dersiniz
***
Şahin im destanlar yazıyor güya
Allah vere hece kurala uya
Aşk ilgiye muhtaç değirmen suya
Demişler atalar siz ne dersiniz
Almanya
Ali Şahin (Elbistanlı)
Ali Şahin 7Kayıt Tarihi : 23.2.2017 20:53:00
© Bu şiirin her türlü telif hakkı şairin kendisine ve / veya temsilcilerine aittir.
İrâd-ı mesel de denen bu sanatı Cem Dilçin,şu şekilde tanımlamıştır: “Söylenen bir düşünceyi inandırmak ve pekiştirmek amacıyla söze bir atasözü ya da atasözü değerinde bir örnek katmak.”
Yavuz Bayram ise irsal-i mesel sanatını benzetmeye dayalı sanatlar kategorisinden değerlendirmiş ve şu tanımı yapmıştır: “Benzetmeye dayalı sanatlardan birisi olan irsal-i mesel, en basit tabiriyle, duygu ve düşüncelere güç katmak amacıyla, şiirde atasözlerinden yararlanmaktır.”
Şiirde kullanılan atasözü ya da ünlü söz mutlaka metin bağlamıyla alakalı olmalıdır ve anlatılmak ya da vurgulanmak istenen görüşün, duygunun yerini tutmalı ya da o duyguyu/ görüşü / düşünceyi etkili hale getirmelidir.
Darb-ı mesel de denen bu sanat için Nabi’nin güzel bir beyiti vardır:
Sözde darbü’l mesel irâdına söz yok ammâ
Söz odur âleme senden kala bir darb-ı mesel ( NABİ )
Açıklama: Söylediğin şiirde yani sözde bir darb-ı mesel kullanmakta elbette bir sakınca yoktur ama asıl güzel söz, senden insanlığa bir darb-ı meselin kalacağı sözdür.
Alıntıdır
Atalar demişse, vardır bildikleri, yerinden demişlerdir..
Mükemmel taşlama.. Kutlarım Ali, Kardeşim..
TÜM YORUMLAR (6)