--------------------------------- Hakk ' ...

Şükrü Topallar
397

ŞİİR


3

TAKİPÇİ

--------------------------------- Hakk ' tan Alır, Halka Saçarız

Ya! Hazreti Mevlana yolunda mevleviyiz,
Her dem Allah'ı görüp, dönen semazenleriz.

Tennure üzerine destegül hırka giyer,
Gayb aşk pervanesiyiz, başımızda sikkeler.

Sikkemiz mezartaşı, hırkamız mezarımız,
Soyunuruz dünyadan, tennure kefenimiz.

Sırtında hırkasıyla, başında destarıyla,
Şeyhimiz gelir gelmez, tören başlar namazla.

Mevlana Mesnevi'den açıp, okunur dersler,
Şeyh postuna oturur, el açıp, dua eder.

Mutribin bir dervişi kalkıp ayağa durur,
Divan-ı Kebir'den bir Naat açıp da okur.

Neyzen başının neyle taksimi hep dinlenir,
Belirlenen makamda çalıp peşrev edilir.

Şeyh ile semazenler, kalkıp Salat okurlar,
Sema yerinde üç tur birlikte dolaşırlar.

Divan-ı Kebir'den bir Ayin-i Şerif çalar,
Huşu ve edebiyle okurlar ayinhanlar.

Sultan Veled adıyla; Devr-i Veledi başlar,
Adab ve erkån ile kalkar tüm semazenler.

Şeyhimiz huzuruna birer birer geliriz,
Görüşüp, baş keserek, cemal niyaz ederiz.

Tasavvufda üç devir: İlmel, Aynel, Hakk'el dir,
İlimle bilmek, görmek, olmak Hakk'la birliktir.

Biter Devr-i Veledi ve sema zamanıdır,
Kalkarlar semazenler, hırkalar çıkarılır.

Dünya gailesinden, mezardan sıyrılınır,
İşte semanın gerçek sırrı bunda saklıdır.

Postundan kalkarak Şeyh; önüne doğru yürür,
Baş keser, herkes uyar, semazenler dizilir.

Semazenbaşı kalkar, öper Şeyh'in elini,
Bu sema'a desturdur, Şeyh de verir iznini.

Semazenler Şeyhiyle görüşür, konak açar,
Yokoluş gerçekleşir, sema böylece başlar.

Kol açan semazenin sağ eli yukarıya,
Sol eli de açıktır, doğrudur aşağıya.

Hakk'tan aldığımızı, halkımıza saçarız,
Bir şeyi kendimize mal etmeyiz, almayız.

Semazenler hem kendi etrafında dönerler,
Hem de aynı zamanda meydanı devrederler.

Güneş cazibesiyle; dünyanın dönmesidir,
Kendisiyle, güneşi dönüp, devretmesidir.

Allah tüm alemlerin yaratan Haliki'dir,
Allah'ın huzurunda sema devr-i alemdir.

Sema devre devredir, alemler seyretmedir,
Hakk'ın büyüklüğünü, yüceliği idrakdir.

Sonrası selam olur; Hakk'ı tecelli eder,
Ol birinci selamda biter bütün şüpheler.

İkinci selam Vahdet Allah'ın birliğidir,
Birlik vücut haline bilcümle getirilir.

Üçüncü de aşıklar, görüşleri bilişe,
Ulaştırırlar en son oluş mertebesine.

Vahdet'in durağında; son dördüncü devrede,
Kendileri merkezdir, devrederler çevrede.

Üçüncü selamında Şeyh'de sema'a girer,
Ayak ve başı ile vermekte işaretler.

Şeyh şüphesiz burada; Mevlana'yı temsildir,
Postuna varmasıyla, sema sona ermiştir.

Sema biter oturup, hırkalar da giyilir,
Aşr-ı Şerif okunur, birlik dua edilir.

Ayağa kalkılınca, Şeyhimiz Gülbank söyler,
Dervişler bir ağızdan yüksek sesle 'Hu' çeker.

Şeyh de kendilerine seslenir, selam verir,
Aşçı dede selamı alır, karşılık verir.

Şeyh postda niyaz eder, dervişlerde katılır,
Ve O semahaneden çıkar, tören sonlanır.

Salat, selam Hazret-i Muhammed Peygamber'e,
Saygı, sevgi Mevlana Celaleddin Rumi'e.

Şükrü Topallar

24. Nisan. 2008 İzmit

Şükrü Topallar
Kayıt Tarihi : 24.4.2008 19:49:00
Yıldız Yıldız Yıldız Yıldız Yıldız Şiiri Değerlendir
Hikayesi:


Mevlevilikte bir tarikat uygulaması olarak ilk kez Mevlana tarafından benimsenen Sema, oğlu Sultan Veled tarafından düzen ve kurallara bağlanarak son şeklini aldı.Mevlevi kelimesi, Mevlana ' ya nisbeti ifade etmekle beraber, Kur ' an-ı kerim 'deki ' Nereye dönersen Allah ' ın likasını(yüzünü) görürsün' anlamında olan (tevellü) kelimesiyle ilgili olduğu söylenir.Sema töreni için hazırlanan dervişler,tennurenin üzerine geniş bir hırka (destegül) giyer,başlarına sikke denilen konik,silindir biçiminde başlık koyar,semahane de divan durarak şeyhi beklerler.Sikke mezar taşına,sırtındaki hırka mezarına,tennuresi de kefenine işarettir.Semazenler dünyadan soyunmuş,gayb aleminin aşk pervaneleridir. Şiyhin sırtında hırka,başında destar denilen yeşil yada siyah sarık sarılı sikke vardır.Şeyh geldikten sonra namaz kılınır ve Mesnevi ' den bir ders okunur.Makam postuna oturan şeyh dua eder.Mutrib (saz) heyeti yerindeki dervişlerden biri ayağa kalkarak Divan-ı Kebir 'den bir naat okur.Neyzen başının ney taksiminden ve o gün için belirlenen makamda bir peşrev çalındıktan sonra şeyh ve semazenler ayağa kalkar Salat okuyarak,sema yerinde ağır adımlarla üç tur dolaşırlar.ardından mutribler yine Divan-ı Kebir 'den bestelenmiş Ayin-i Şerif'i çalar,ayinhanlar da okurlar.Bundan sonra Sultan Veled Devri denilen (Devr-i Veled-i) başlar. Musikinin temposuyla adab ve erkån üzere birer birer şeyhin huzuruna gelerek karşılıklı görüşmek,yani baş kesmekle veya cemal cemale niyaz etmekle; mutlak varlığın kemal zuhurunu takdis etmektedir.Semahanenin sağı görünen,bilinen alemdir,solu da görünmeyen,bilinmeyen mana alemi.Semazenler mana aleminin mana erleridir.Devr-i Veled-i; ölümden sonra dirilmeye,şeyhin rehberliği ve irşadiyle ebedi hayata yönelmeye işarettir.Tasavvuf'ta (ilmel yakin) yani Hakk'ı ilimle bilmeyi,ikinci devir (aynel yakin) yani görmeyi,üçüncüsü de (Hakk'el yakin) yani Hakk' la bir olmayı gösterir.Şeyh birinci devre tamamlanırken kıdemce en geri ve engeç nev - niyaz denilen semazenle arşı karşıyadır.Birbirine baş keser ve böylece tevazuu en açık şekilde ifade ederler.Bu karşılıklı görüşme ayrıca birbirinin gönül kıblesine secdeye varıştır.Üçüncü devir sonunda şeyh postuna geçer,semazenler yerlerini alırlar.Devr-i Veled-i'den sonra ayin başlar.Semazenler usulünce hırkalarını çıkarır,yani dünyevi gailelerden soyunur,mezarlarından sıyrılırlar.Bu sırada şeyh postun önüne doğru yürür,baş keser ve herkes ona uyar.Semazenbaşı ilerleyerek şeyhin sağ elini öper,şeyh de onun sikkesini.Bu sema'a destur yani izin almaktır.Bundan sonra birer birer semazenler şeyhle görüşür ve sema'a konak açarlar.Sema ederken kol açan semazenin sağ eli dua eder gibi yukarıya,sol eli aşağıya açıktır.Bu (Hakk'tan alır, halka saçarız,hiç bir şeyi kendimize mal etmeyiz.Görünüşte var olan,vasıtalık eden bir suretten başka bir şey değiliz) anlamına gelmektedir. Bir başka ifadeyle de; (Göğe ağarız,yere yağarız,varlığımız Hakk'ın rahmetinde yok olmuştur) demektir.Semazenler hem kendi etrafında döner,hemde meydanı devrederler.Meleklerin,gezegenlerin,yıldızların ve dünyanın; güneşin cazibesiyle hem kendi,hem de güneşin etrafında devrettikleri gibi.Sema bütün alemlerin güneşi Allah ' ın huzurunda bir devr-i alemdir.Esasen sema gerçek varlığa ulaştıran,insanı kendinden geçiren bir cezbe vasıtası,kendinden geçen kişinin can sarhoşluğudur.Mevlana ' mızın ifadesiyle (Aşka kavuşmak,buluşmak sultanlığı için perdeleri kaldırıp,içeriye girmek devleti için can elbisesidir) Sema 'nın birinci devresi alemleri seyretmedir,Hakk 'ın büyüklüğünü ve yüceliğini idraktir.Bundan sonrası selam olarak tecelli eder.Birinci selamda aşıklar şüphelerden kurtulur,Allah ' ın birliğine iman eder.İkinci selam Vahdet ' i Allah birliğini görüş haline getirmedir.Üçüncüsünde aşıklar görüşlerini biliş ve oluş mertebesine ulaştırırlar.Bu devrede aşıklar, kendilerini mutlak varlığın kemal durağında yitirmiş,yok olmuşlardır. Son dördüncü devrede Vahdet durağında ayak direyerek kendi merkezleri çevresinde devrederler. Semazenbaşı Sema ' ı idare eder,semazenler onun ayak ve baş işaretlerine göre durumlarına ayarlarlar.Sema ' ın üçüncü selamında şeyh de sema'a girer.Hatt-ı istivanın ortasında sema eden şeyh şüphesiz burada Mevlana 'yı temsil etmektedir. Şeyh semadan sonra yavaş yavaş ilerler posta varmasıyla sema da sona erer.Sema bitiminde oturularak hırka giyilir.Bir Aşr-ı Şerif okunur,ardından duacı dede dua eder.Daha sonra ayağa kalkılır ve şeyh Gülbank okur.Dervişler bir ağızdan yüksek sesle ' Hu ' çekerler.Şeyh ise sesli olarak(cehri) kendilerine selam verir; bu selama aşçı dede karşılık verir.Şeyh postunda niyaz eder, dervişler de bu niyaza katılırlar.Tören şeyhin semahaneden ayrılmasıyla son bulur.

Yorumunuz 5 dakika içinde sitede görüntülenecektir.
  • Alaaddin Uygun
    Alaaddin Uygun

    duyarlı yüreğe ve dizelere candan alkışşşşş

    Cevap Yaz
  • Ersin Kayışlı
    Ersin Kayışlı

    ANLAM DOLU MÜKEMMEL BİR ÇALIŞMA. GÖNÜL DOLUSU TEBRİKLERİM YÜREĞİNİZE HOCAM. SELAM VE SAYGILARIMLA...

    Cevap Yaz
  • Çiğdem Kılıç
    Çiğdem Kılıç

    Mükemmel dizeler..... konusu ve hakkini veren isleyis üslubu ile tam puanimla listemde
    selam ve saygilarimla

    Cevap Yaz
  • Bahri Çelik
    Bahri Çelik

    üstadım bir konyalı olmam sebebiyle gurur duydum çok güzel bir eser okudum adeta bir nefes gibi beni
    rahatlattığı gibi de duygulandırdı seni kutlarım saygı ve sevgilerimle tam puan

    Cevap Yaz
  • Adem Uysal
    Adem Uysal

    sema gösterilerinde yapılan hareketlerin ne anlama geldiğini detaylı olarak anlatmışsınız. şiirsel anlatım daha cezbedici olmuş, tebrikler üstadım........./ 10 /

    Cevap Yaz

TÜM YORUMLAR (78)

Şükrü Topallar