Z ü l e y h a Şiiri - Yorumlar

Hikmet Elitaş
84

ŞİİR


3

TAKİPÇİ

ZÜLEYHA
Deli rüzgar gördün ise haber ver
Züleyhayı anlat bana bu akşam...
Yüreğimde onulmaz bir sızı var
Züleyhayı anlat bana bu akşam.

Senelerdir sokağına varmadım

Tamamını Oku
  • Hasan Büyükkara
    Hasan Büyükkara 02.05.2009 - 16:51

    En dikkate aldığım eleştirmenlerdendir Emrah Kurul..Bu tenkidinde ise çok büyük oranda haklı.

    Ancak bugün internette kalma vaktimi doldurmuş bulunuyorum..Acele ile yazmak yerine imlâ ve yazım konularını da açıklamak istiyorum ama bu sanırım yarın olabilir..Sorunun ve bu eksikliğin bir çok yönü var çünkü.

    Saygılarımla..

    Cevap Yaz
  • Hasan Büyükkara
    Hasan Büyükkara 02.05.2009 - 16:43

    Değerli Yavuz,
    Yazdıklarınız elbette kendi içinde oldukça tutarlı bir eleştiri hükmünde nazarımda.

    Bu yüzden düşüncelerinize adım adım yanıt vermek istiyorum.

    -arkadaş biz her kesime hitap ediyoruz, çobana da, çocuğa da, akademisyene de vs.ve böyle olması gerektiğini düşünüyoruz.

    Sözleriniz bir bakıma doğru ve ben söylediğiniz gibi yapmaya çalışıyorum.Niçin..

    Antolojinin büyük bir site olduğunu vurgulamışsınız

    Büyük bir site olduğuna şu anlamda katılıyorum..Nitelikli bir güldeste sitesi değil ama çoğulcu örneklere yer veren bir site burası

    İnternette bir ekol niteliğinde belli bir sanat anlayışı ile kendisini sınırlayan siteler var. Ben o siteleri de izlerim..Hayatımda henüz hiç bir yetkilisyle tanışmadığım bu siteyi de izliyorum. Türkçe şiirin en geniş konseptine yer veren bir site burası. Acemisinden ustasına kadar çok geniş bir yelpazesi var

    Dolayısıyla bu kuruluş felsefesine uygun olarak muhataplarını dikkate alan ve demokratik bir oranda temsilini sağlayan bir site olması gerektiğini düşünüyorum.

    Bu benim düşüncem ve bu siteyi oluşturanların kurgu felsefesi ile örtüştüğünü düşünüyorum.

    - Ben şahsım adına seçici kurulu eleştiririm veya göklere çıkarırım bu benim özgürlüğüm...

    -Elbette, bunu zaten ben de yazımda ifade ettim ve böyle bir eleştiriyi saygıyla karşılarım..Memnun olurum katılımcıların arzularını öğrenmekten.

    -Benim karşı çıktığım nokta basit bir şiiri şuraya koyup sonra o vasat şiiri şakşakçıların eline bırakmak.(sözüm meclisten dışarı) ne kadar acı.

    -Basit nitelemesi kötü şiir nitelemesi mühendislik bilimlerinde olduğu kadar kolay değil edebiyat ve sanat dünyasında.Kriterleri yoktur demiyorum ama kolay değildir diyorum.

    Üstelik türlerin arasındaki farklılık bir şiiri iyi şiir veya kötü şiir yapmaz.

    TRT örneğin klasik batı müziği konder saatlerine de sahiptir:Ancak 24 saatlik akışının ne kadarını kaplar bu saatler. Buna karşın yaklaşık 20 yıl Orhan Gencebay müziğine yer vermedi..O günlerde elit dünya için tu kaka bir tarzdı bu.

    Ama geniş kitlelerin ısrarlı talebi artık nostaljik ve klasik kabulüne yol açtı bu müziğin.

    Buradaki seçimde halk şiirine yer verilmemesi çok büyük tepkilere yol açıyor..Bu işin ustalarına olduğu kadar bu tarzı sürdürmek isteyenlerinde olduğu bir vakıa.

    -peki bu durumda şiirin namusu ne olacak..

    -Mahalle baskısı olmazsa iyi olacak şiirin namusu :))

    -bana kalırsa günün şiiri farklı olmalı
    özgün olmalı
    ufuk açmalı
    okudum mu insnaın ufku açılmalı..

    -Bu sözler karşı çıkmak mümkün mü? Ama bu kavramların birey bazında salt mutlak bir değeri yok, subjektif oluyor bireylere indirgediğinizde Sizin ufkunuzu açan bir şiir bir başkasının ufkunu kapayabiliyor

    Daha dün bir profesyonelin Can Yücelin şiirine yer verildi..Büyük ustaların şiirlerine yüzde yirmi civarında yer veriliyor..Böylece amatörlerin şiirleri üzerinde dolayısıyla şiirimizin gelecektiki ufku hakkında daha çok konuşulabilsin istiyoruz.

    -şimdi soruyorum size bu güne kadar seçtiğiniz günün şiirlerinden hangisi sizde iz bıraktı

    -Bu kadar insafsız olmayın efendim, 365 gün içinde siz de iz bırakan şiir bulamadı iseniz algı ayarlarınızı bir kontrol edin lütfen derim..Geçenlerde de söylemiştim.Ne aradığına dair bir tasavuru -somut olmasa dahi en azından çizgilerle bir tasavvuru olmayan -birisine bir şey bulmak zor. Aşık Veysel, Yahya Kemal, Ahmet Haşim, Nazım, NFK, attila ilhan ve sayamadığım nice sanatçıların şiirleri dahi güme gidiyor sizin bu sözerinizle.Kaldı ki amatör ve yeni şairlerimizden niceleri de övgüye layık düzeyli alkışlar aldı burada..

    - okuduktan sonra insanlar dillerde dolaşmalı..

    mesela bu konu..ezberlenebilir şiirler..bu aynı zamanda bir çok örnekleriyle popüler şiirlerdir..istisnaları hariç

    mesela dillerde en çok dolaşan mihriban, ah ulan rıza uludağdayım uludağda gibi şiirlerimi kastediyordunuz bu sözle
    yoksa tosun edebiyatının tuvalet kapısı arkalarını, asırlardır monitor haline çeviren ''aşk budur iç iç kudur'' edebiyatını mı kastediyorsunuz



    -konfiçyus' bir yerde küçük insanların büyük gölgeleri oluşuyorsa orada güneş batıyor demektir' der.

    -Bakınız büyük sözler herkese aynı şeyi söylemez..Hiç kimse de benim aklım diğerinden kötüdür demez

    Örneğin bu sitede mevlana ve yunus emre için de neler neler söylendi. Buna karşın,burada yasal anlamda tarif edilen suçlar hariç herkes dilediği fikri söyleyebilmeli diyorum.

    -antoloji şiir üzerine bana göre dünyanın en büyük sitesi.. onun için herkes bu ağırlığı taşıyabilecek ağırlıkta ve olgunlukta olmalı..

    -Antolojinin büyüklüğünden ne anladığımı yukarıda açıkladım.tekrar etmeyeceğim

    diğer sözünüze gelince,
    onun için herkes bu ağırlığı taşıyabilecek ağırlıkta ve olgunlukta olmalı..

    Bunun için günün şiirine yorum yapabilme ehliyetnamesi sınavı mı açılmalı..Eğer böyle düşünüyorsanız antoloji yetkililerine yazın derim..Elimden başka bir şey gelmez

    Değerli Yavuz ve tüm okuyuculara saygılarımla..

    Cevap Yaz
  • Selçuk Bekâr
    Selçuk Bekâr 02.05.2009 - 16:17

    Hmmm...
    Yani demek istedi ki:
    Kardeşim sen karides seversin anlata anlata bitiremezsin tadını, adam olur onu tatsa hemen tükürür.

    Veya kardeşim, adam da karayemiş diye bir şeye bayılır, sen duymamışsındır bile, bir denesen buruşuk tadı yüzünden zehirlendim sanırsın.

    Yani demek istedi ki -anlaşılan- senin çirkin bulduğun tadı herkes çirkin bulmuyorsa o tadı isteyenler bu sofradan her defasında aç mı kalksın?

    Benim kafam bu kadar bastı işte.
    Sinyali galiba böyle bir şey dedi...

    Cevap Yaz
  • Salim Genç
    Salim Genç 02.05.2009 - 16:16

    Yine kalktım sabah erken önümde büyük şehir ve beton ,ovarlokcu geçti yoldan,sırça nine seslendi,
    iki ekmek ver. bulutlar yontarak baharı sabır diledi
    Bir şiir daha kül oldu. acıkmış kurulun iştahsız yediği şişirilmiş kızartmadan pişirlmiş günün menüsü afiyet olsun. ama yinede
    seviyorum hepinizi şiir dostlarım

    Cevap Yaz
  • Feyzi Kanra
    Feyzi Kanra 02.05.2009 - 15:03

    Deli rüzgar gördün ise haber ver
    Bir değildir insanların nimeti
    Meraktayım nedir bunun hikmeti
    Deli rüzgar bildin ise haber ver.

    Ruhumu okşayan şiir okudum.
    Şair güzel ipek kumaş dukumuş
    Billemedim aba kumaş dokudum.
    Deli rüzgar gördün ise haber ver

    Cevap Yaz
  • Perihan Pehlivan
    Perihan Pehlivan 02.05.2009 - 14:51

    kutluyorum günün şiirini.

    Cevap Yaz
  • Hasan Buldu
    Hasan Buldu 02.05.2009 - 14:47

    Sayın Sinyali, bu geniş açıklamanız ve bilgilendirmenizden dolayı, size de teşekkür ederim.

    Cevap Yaz
  • Aydın Sevgi
    Aydın Sevgi 02.05.2009 - 14:17

    Evet Sinyali Hocam..size katılıyorum ve ilaveten diyorum ki;
    Doğada,beğenmediğimiz renkler olabilir,ama onlar ,biz beğenmedik diye yok olacak değildirler.!!!

    Saygılarımla.

    Cevap Yaz
  • Hasan Büyükkara
    Hasan Büyükkara 02.05.2009 - 14:16

    Günün Şiirinin seçimine ilişkin kimi zaman yapılan eleştiriler,sanatkarane göndermeler, imalar, saldırılar,tahkirler olmakta..

    Bu konuda elbette mevcut düşüncemi ve bakış açımı gözden geçirmem söz konusu olmakta zaman zaman.

    Tahkirler için ise hakarete yapan kişinin bu işi daha iyi yapıp yapamayacağı, sağduyulu insanların bu tür aşağılayıcı mesajlara verdiği cevaplardan anlaşılıyor zaten

    Antoloji sitesi daha önce de ifade ettiğim üzere Türkçe şiirle ilgilenen tüm kesimlerin uğrak verdiği bir yer.

    Ödev hazırlamak isteyen bir ilköğretim öğrencisi, ilköğretim sonrasında okumamış ama çobanlık yaparken geleneksel folklorik sanatın etkisiyle aşık tarzı yazanlar,kendisine bizzat şairliği ünvan edinmiş eser sahibi insanlar, akademik olarak Türkçe üzerine eğitim görenler ve eğitim verenler, dilimizin farklı şivelerinin konuşulduğu geniş coğrafyadan edebiyat aşıkları, ideolojilerinin sanatsal karşılığını görmek ve göstermek isteyen insanlar,örnekleri çoğaltılabilecek çok farklı katman lardan, ilgi ve beğeni düzeyinden insanlar

    Hak verilmesi gereken bir gerçek çıkıyor ortaya bu durumda.

    Yılın 365 gününde sinyali olarak ben salt kendi beğeni düzeyime denk düşen şiirler önerirsem doğru mu yapmış olurum..

    Burada seçici kurula dahil olduğum yaklaşık 10 aylık sürenin başlangıcında bu soruyu koydum önüme

    Mühendislik ölçümleme bilgim ve projeksiyondan hareketle doğru tahmin yapabilme sezgimi ortaya koyarak farklı türlere talebin yoğunluğunu anlamaya çalıştım.

    Bir de şunu düşündüm, yarım asırlık ömrü hayatımda şiir zevkimin hangi yollardan geçtiğini düşündüm..Bir liselinin baktığı herşeyde ayteni gören şair ümit yaşar yıllarının, çocukluğunda gittiği kuran kursunda işittiği ilahilerin veya katıldığı semahlarda çalınan türkülerin, kemeçeyle teptiği horonların sözlü kısımlarından beslendiği yıllar olacaktır elbet.Sonra eğer şiire folklör aşamasından ileri düzeyde sevdalanmışsa daha profesyonel anlamda eserleri edinme ve izleme cihetine gidecektir..

    Bu derinleşme yeni edebiyata dönük olabileceği kadar dilimizin asırlara dayalı geçmişteki şaheser örneklerine dönük de olabilecektir.

    Gün gelecek sürrealist hatta dadaist eserler bile ona bir anlam karşılığı verebilecektir.

    O halde burada yayınlanan her şiirin okuyucunun geldiği beğeni düzeyine denk düşmesi mümkün değildir.

    Peki bu durumu yazamaz mı buraya..eleştiremez mi

    Elbet eleştirebilir, beklentisine uygun şiirlerin daha fazla yer almasına ilişkin talepleri olabilir.Hatta şiirle olan ilişkisine dayalı kazandığı irfani bilgi ve birikimlerini buraya yazarak hem şiire olan duygularına hem de yorumları okuyanlara bilgilerini
    sunabilir.

    Bir savunmadan daha çok şiir önerirken, hangi düşünceler içinde bulunduğum konusunda bir dertleşme, bir halleşme olarak alacağını düşünüyorum bu yazımı okurların

    Bu günün şiirine gelince sanatsal eleştirisi bir tarafa olmak üzere duygusunun yoğunluğundan etkilendiğimi söyleyebilirim..

    Sayın Buldu nun sorusuna gelince...

    Özellikle aşık tarzı şiirlerde mahalli kelimeler oldukça çokca girer şiire..Bu karacaoğlanda, emrahta hasılı edebiyatımızın baştacı şairlerinde de görülür

    Sanırım -sıra- eki şairin mahalli ağzında - ça- ekine dek düşüyor

    e vermek- e yazmak gibi felan bir ek olsa gerek

    kovaladıkça..

    Ama buna ilave vurgusu da var bu ek'in, kovalama işlemi biteviye devam ettikçe anlamı da var.

    Emrah Kurul kardeşimiz akademik gözlükle eğer bakarsa kitaplarına toros yörüklerine ait bir ifade olduğunu da gösterebilir bize böylece literatürdeki yerini de öğreniriz bu ekin...

    :)

    Sözü uzattığım için hakkınız helal edin Dostlar..Saygı ve sevgilerimle..

    Cevap Yaz
  • Arap Kurt
    Arap Kurt 02.05.2009 - 14:10

    güzel bir hece şiiri örneği
    kutluyorum
    şiirin şairini
    saygılar

    Cevap Yaz

Bu şiir ile ilgili 70 tane yorum bulunmakta