Bismillahirrahmanirrahim.
Elhamdulillahi rabbil âlemin vel akıbetülilmuttakin vesselatu vesselamu ala resulina Muhammedin ve ala alihi ve eshabihi ecmein.
Amin Ya Mu-in.
Çok muhterem ve sevgili Kardeşlerim.
Bu yazımda anlatmaya çalışacağım, hayata yaşanmaya değer ve anlam kazandıran iman esaslarının ilki olan,
Allah’a iman olup özellikle Allah’ın sıfatları konusunu kısaca açıklama yapmaya çalışacağım.
Şu bilinmeliki Allah vardır.
Valığımız varlığının en net delili olmakla beraber,
yaratmış olduğu bütün mahlûkat ve mevcudatta akıl, ilim ve irade sahibine O’nun varlığını göstermekte, tanıtmakta ve tanımaya, yaratılış gayesi olan emirlerine itaat etmeye davet etmektedir.
Bir iğne ustasız,
bir kitap, katipsiz manasız ve maksatsız,
bir köy kontrolsuz, idaresiz, yöneticisiz yani muhtarsız olamayacak ise!
Her atomunda bir galaksi kadar sanat,
mana ve maksat, mükemmel bir nizam ve intizam;
Her hücresinde,
mütekamil bir organizma kadar sanat,
organizmaya hayat kaynağı olacak anlam ve maksat,
bir amaca hizmet ettiklerini gösteren mükemmel bir düzen ve nizam olduğu;
Bu kâinatın,
her şeyi gören, herşeyi bilen, herşeye gücü yeten, herşeyi anlamlı ve amaçlı yaratan;
zaman ve mekândan muazzez, muallâ ve müberra bir ustası,
bir hakimi ve bunları yapmasını gerekli kılan bir maksat ve amacı vardır ve olmalıdır.
Bizim sınırlı görme, duyma, his etme duygularımız, zatını görüp duymaya müsait değil isede, aklımız varlığını idrak etmeye müsait yaratılmıştır.
Allah bir mevcu-u mevhum olmayıp,
Ancak sınırlı his, duygu ve idrak ile anlaşılamayacak MEVCUD-U MEÇHULDÜR.
Bu girişten sonra,
Yüce Rabbimizin bilmemiz gereken sıfatları ikiye ayrılır.
Biri sıfatı zatiye (selbiye) diye adlandırılan,
VÜCUD - VAHDANİYET - KIDEM – BEKA – MUHALEFETÜNLİLHAVDİS – KIYAMI’I BİNEFSİHİ olmak üzere altı sıfattır yani özelliktir.
Diğeri Subuti sıfatları olan
HAYAT, İLİM, İRADE, KUDRET, SEMİ, BASAR, KELÂM, TEKVÎN olmak üzere sekiz adettir.
ZATİ SIFATLAR:
VÜCUD:
Allah vardır.
Yaratıklar varsa!
Yaratıcının varlığı şüphe kabul etmeyecek derecede zaruridir.
Allah bir MEVCUD-İ MEVHUM değildir. (olmadığı halde varsayılan vehim değildir.)
Allah tek ve bir olan MEVCUD’İ MEÇHULDUR. (her vesile ile varlığı his edilen fakat görülüp anlaşılmayan, tutulup bilinemeyendir.)
Vacib-ul vucuttur. Varlığın var olabilmesi için varlığı zaruri olandır.
VAHDANİYET:
Allah vardır ve BİRDİR.
Yaratılmış olan her şey bir yaratıcıya muhtaç olduğu gibi,
Yine herhangi bir yaratığın var olabilmesi için her şeyin var olması esasından hareketle varlığına inandığımız Allah’ın varlığı kadar BİRLİĞİ de zaruridir.
(bir atom veya bir hücrenin varlığı, her şeyden önce içinde bulunacağı bir zemine muhtaçlığından dolayı dünyaya dünya da parçası olduğu kainatın varlığına kainatta varlığını TEK VE BİR OLAN yaratıcıya ve onun varlığına borçludur.)
Yine yüce yaratıcı Enbiya sure-icelilesinin 22. Ayeti kerimesinde “LEVKANE FİHİMA ALİHETÜN İLLELLAHULE FESEDETA.21/22” Allah’tan başka ilahlar olsaydı kainat fesada uğrardı derken;
dikkatimizi beşeri hayat döndürüp,
fani dünyada üç günlük ömürde dünyaya nispetle bir karış toprak için kıyamet koparan haris devlet reislerine bakınız diyor.
Nasılda savaşıyor ve insanları savştırıyorlar!
Eğer Allah’tan başka ilahlar olsaydı,
şimdi beşerin kurgularındaki YILDIZ SAVAŞLARI KAİNAT KURULDUĞU GÜNDEN BERİ DEVAM EDERDİ.
KIDEM:
Kıdem: Ezeliyet.
Yani yaratıcının yaratıcısı ve yaratılışının başlangıcının olmaması.
Yaratılmış ve yaratılışının başlangıcı olan yaratıcı olamaz.
Zamanı yaratan zamana, geçmiş ve gelecek adına tabi olmaz ve olmamalı.
BEKA:
Beka: Ebediyet.
Başlangıcı olmayanın bir sona mahkum olmaması.
Baki, yani ebedi olması. Zaten başlangıcı olamayanın sonu da olmaz.
MUHALEFETÜNLİL HAVADİS:
Yarattıklarına benzememesi.
Zatıyla sıfatıyla yarattıklarına benzemez.
KIYAM-I BİNEFSİHİ:
Varlığı kendinden olup herhangi bir sebebe bağlı olmayan.
Yaratıcı olmak yaratılmış olmamayı gerektirir.
Müsebbibul esbap sebebe tabi olmaz.
Sebepler onun talep ve müdahalesine tabidir.
(Sebepleri yaratan sebebe muhtaç ve tabi olmaz.)
SUBUTİ SIFATLAR:
HAYAT:
Allah hayat sahibidir.
Tüm hayatlılar varlıklarını ve varlıklarının devamını hayat sahibi ve hayatın kaynağı olan Allaha borçludur.
Hayatlı olmayan hayat kaynağı olamaz.
Hayat veremez.
Tüm hayatlılar ve hayat emareleri,
Onun Hay isminin bir tecellisinden başka bir şey değildir.
İLİM:
Allah ilim sahibidir.
Her işinde ilminin sonsuzluğu akıl ve dikkat sahibi herkes tarafından rahatlıkla görülüp his edilebilir.
İnsana ilim yeteneğinin verilişi,
Allah’ın ilim verdiği akıl sahipleri tarafından bilinmek istemesindendir.
Allah’ın ilmi ve hikmeti her şeyi kuşatmıştır.
Sanatsız ve maksatsız hiçbir şey yoktur ve olamaz.
Yaratmış olduğu her şey
sonsuz bir ilim eseri olduğu gibi,
sonraki halleri de O’nun
ilminin, iradesinin, kudretinin dışında değildir.
Hiçbir şey ondan gizlenemez.
İRADE:
Allah irade sahibidir.
Yarattığı her şeyi irade eder.
Yani diler. (ister)
İşlerinde tesadüfe yer yoktur.
İradesinin dışında hiçbir şey hiçbir şeye müdahale edemez.
İlim ve iradesinin dışında hiçbir şey vücuda gelemez.
KUDRET:
Allah kudret sahibidir.
Kudreti her şeye yetendir.
Onun için zor, kolay – büyük, küçük, ağır – hafif, gizlil aşikar diye bir şey yoktur.
“KUDRET SONSUZ OLUNCA,
SKLETLER MÜSAVİ OLUR.” (ağırlıklar ve hacimler)
SEM-İ:
Allah işitendir.
Sesleri ve sesi duyan ses alma organlarını yaratanın elbette işitici olması,
hatta her frekanstaki tüm sesleri işitmesi, sesi yaratmış olmanın gereğidir.
Çünkü tüm sesleri yarat zaten odur.
Sesi ve ses alma organlarını yaratanın ses almadan mahrum olduğunu düşünmek en büyük bir sağırlık olsa gerektir.
BASAR:
Allah görücüdür.
Gözü ve görülen tüm varlıkları yaratanın görememesini düşünmek
olsa olsa zihin ve düşünce körlüğünden başka bir şey değildir.
Allahın görücülüğü karşısında ne büyüklerin kapsam dışı kalması ne de küçüklerin görülememe şansı yoktur.
GÖRMEDİĞİNİ YARATAMAYACAĞINA GÖRE,
İstayerek, bilerek, görerek yaratmadığını düşünmek, düşünce yeteneğinin veriliş amacını bilmemekten ileri gelen bir hezeyandan başka bir şey değildir.
Yaratıcı olma özelliğinden dolayı O her şeyi görür ve görmelidir.
Hiçbir şey O’nun görüşünün dışında kalamaz.
Fizik ile sınırlı hiçbir görüş ve görücü onun varlığını kapsayıp zatını göremez.
KELAM:
Allah konuşur.
Dili yaratanın, dilde kelamı yaratanın lal olmasını düşünmek en büyük lallıktır.
Konuşmayı yaratan elbette konuşacaktır.
Hikmet kelamıyla liyakat sahibi olan kullarıyla.
Kudret lisanı ile her akıl sahibinin aklına konuşur.
Kelam sıfatı ile melekleri ve Peygamberleriyle konuştuğu gibi.
Göndermiş olduğu kitaplar vasıta ve vesilesi ile de kullarıyla konuşuyor.
Emir ve yasaklarını,
vaid, müjde ve tehditlerini bildirir tebliğ eder.
TEKVİN:
Allahın yaratma ve yok etme sıfatı
Yoktan var etme ve vardan yok etme sıfatı.
Allah yoktan var, vardan yok etme imkan ve kudretine sahip tek ve bir olan yaratıcıdır.
Sevgili Dostlar.
Allah’ın sıfatları ile ilgili dersimizi ancak bu kadar özetleyebildim.
Uzatıp sabır ve dikkatinizi dağıtmamaya özen gösterdim.
Bu konu üzerinde soru sormak isteyen Kardeşlerimle fikir alışverişinde bulunmaya hazırım.
Yeter ki samimi olalım.
Seviyeli olalım.
Okuma zahmetinde bulunan kardeşlerime saygı ve sevgilerimi sunuyorum.
Hepimiz, Rahmet, Merhamet, Nimet ve Mağfireti sonuz olan alemlerin Rabbine emanet olalım.
Necdet EremKayıt Tarihi : 12.9.2008 15:16:00
![Yıldız](/Content/img/y_0.png)
![Yıldız](/Content/img/y_0.png)
![Yıldız](/Content/img/y_0.png)
![Yıldız](/Content/img/y_0.png)
![Yıldız](/Content/img/y_0.png)
© Bu şiirin her türlü telif hakkı şairin kendisine ve / veya temsilcilerine aittir.
![Necdet Erem](https://www.antoloji.com/i/siir/2008/09/12/yazi-003-allah-in-sifatlari-2.jpg)
Bu şiire henüz hiç kimse yorum yapmadı. İlk yorum yapan sen ol!