Adı 'Parceel Xaran',
Bir kedi vardı,
Hala iki ayaklı,
Zamanlar büken -
Ama maddeyi ele geçiremeyen:
(İki isim korunumlu fakat hala,
İlkini kaybediyordu ya
Neredeyse, parsellerken
Bir kaç zamanı, görevi gereği -
‘10 bin’ öncesinde
- Kazara ele geçirmişti
Daha fazlasını.
Bu, zincirleme bir felaket adına
Büyük bir kazaydı.)
Orda,
O dev satranç tahtasında,
Çölün üzerinde;
(Bir kaç yönüyle.)
Kerelerce aslına, beşiğin.
Köpek yoktu orada,
Ne de vardı insan;
Kimse kalmamıştı
O kediden başka.
Bir karınca gibi güzelleşmiş o!
Mükemmel bir zekanın merkezinde.
Geleceğin sonrası,
En öte geçmişin az ilerisi.
Uzantı-kalıntıları’nda iş bölümünün,
‘Bir karınca yuvası’ onun dört duvarı.
Oturuyor ve klavyenin tuşlarına basıyor.
Ama bu klavye biraz farklı:
Onun giden, ana bilgisayara bağlantıları;
Kontrol ediyor Parceel, zamanları!
Elleri kıpraşırken hasat klavyesinde,
O pek mutsuz sanki,
Durgun ve bitmiş gibi.
Son derece izotropik
Ve homojen bir denge içerisinde,
Kareleri milimetrik, bu satranç tahtasının:
Belli!
Ufka doğru uzanıyor bu alan,
Ama ufuk: O, yok!
Bir adım ilerisinde bu tahtanın,
Başka bir boyut başlıyor,
(Tacı gaipte-vahası, Xaran'ın, burası.)
Ama mekan değil,
Sadece boyut.
Satranç tahtası ve üzerindeki kedi ise
Kusursuz endamlı!
Bu boyutta enkazlar var,
Tamamen çürümüş yapılardan
Arta kalan ya da arta kalacak olan.
İş bölümü mükemmeliyetinin
Kalıntıları bunlar.
(Ah, Jonathan, duymazlar mı seni şimdi: *
Sen yaratırken ‘Gülliver’in seyahatleri’
Adlı makalede, Liliput’ların ülkesinde; *
O şen olamayan kusursuz atları -
Hnhnmhoo’ları
- Ama zeka fışkıran..
Sadece araçtı onlar fakat sana,
Tiksinmen için senin insandan
Ve biliyordun da,
Aslında ‘Yahoo’ özlemindeydin.) *
Sonra’nın ötesi’nde bir yer burası,
Boyutların yanı başında;
Ama tüm zamanların idaresini
Elinde bulunduran.
Ve bu mutsuz, kalıntının kalıntısı
Kedi, bunu yapan:
Onun zekası bu dev bilgisayarı yapmıştı,
Hala burada!
Pek nadide bir tavırla;
yine, döner sandalyesine oturuyor.
*
Aşağıdan insanlar zorlamıştı
Bu ‘zamanın kapısı’nı,
Sözde …
Araştırmamışlardı ama pek:
İç burkan bir yürek;
Korkmuşlardı,
Gizil vaktler’e
Açılan eşikten içeri geçmeye.
Ve kedi:
… Korkuyordu bu kedi
De aşağıdan zamanda gedikler
Açan insanların vızıltısı
Henüz kırkbin’lerdeydi,
Ama kedi'nin, bu
İnsansı ataları'nın yarattığı
Zaman dalgaları;
Yaptıkları hatalar zamanda -
Dalgalanmalar, değişiklikler
- An meselesiydi,
70 bin’inci yüzyıla ulaşması eylemin.
Bu olduğunda,
Enkaz içindeki mutsuz kediyle
Tüm zamanları ayakta tutan-
Boyutlar yanı başı kapısı
Darmadağın olacak! ! !
'Ne yapmalı? ' diye düşündü kedi:
Bilgisayar sanal ortamında,
Özel bir zaman makinası yaptı.
Boyut kapısına yöneldi.
(Arka bahçesi gibiydi burası onun.)
Buradan aldığı maddeden
Zaman makinesı üzerine serpiştirdi:
Bunlar, yıldız tozları gibi şeylerdi.
Ve sonra salyasından
Akıttı bu tozların üzerine,
50 bin’e gitti ve büyük
Bir değişiklik hançerledi zamanda.
(Onun yaptığı bu sapma
Etkin olmadı.
Çünkü iyiye kötüyü katmıştı -
Yüzeyine, zaman makinesının.)
Gerginliği bulaşmıştı onun salyasına,
(Fakat, bilmediğinden midir nedir
Bir şeyleri;
O an, kötülük iyiliğe
Yapıcı sıvanmıştı.)
Ve bu ortaya çıkanı etüt etti.
Sonra -ama- düşündü,
Harmanladı ortaya çıkanı:
Gizli zamanlar’a açılan
kapıları fark etmiş olan,
Alttan insanlar da akıllanmıştı;
Daha önce ihmal ettikleri,
Çekindikleri,
Çatlaktan içeri sızmaya:
(Bu kedi, onun…)
Ne çıkarı olabilirdi ki! !
! ?
-
Isaac Asimov’ adlı bilim-kurgu yazarının ‘The End Of Eternity (Evrenin Çanları) adlı romanına bir gönderme
Açıklama:
Xaran: Benim ürettiğim ('Saran' anlamına da geliyor.Yani bir oltayla sarma misali)
Jonathan Swift: İngiiz şair / romancı. ‘Güliver’in Seyahaetleri’ kitabının son kısımları özellikle ilginçtir, ‘Yahoo’ denen insana benzer canlılar ile ‘Hnhnmhoo’ diye çağırılan kusursuz zekaya sahip ama duygusuz olan atlar arasında.
Bu atları romanında canlandırıp, onlara tapar hale gelmiş ve eşi ile çocuklarından tiksinmeye kadar götürmüştür bu onu.İnsanlardan nefret eder bir biçimde hayata gözlerini yummuştur.
Benim yorumumca, büyük bir çaba var Swift’in tarzında, ‘Yahoo’larla ‘Hnhnmhoo’ları bütünlemek adına
Akın AkçaKayıt Tarihi : 26.5.2004 09:21:00
![Yıldız](/Content/img/y_0.png)
![Yıldız](/Content/img/y_0.png)
![Yıldız](/Content/img/y_0.png)
![Yıldız](/Content/img/y_0.png)
![Yıldız](/Content/img/y_0.png)
© Bu şiirin her türlü telif hakkı şairin kendisine ve / veya temsilcilerine aittir.
![Akın Akça](https://www.antoloji.com/i/siir/2004/05/26/x-r-n1-otelenen-bir-gecmisin-yukari-sonrasi-nda.jpg)
TÜM YORUMLAR (1)