Nerde bir topluluk görürsen, tellal,
hiç durma, bağır:
kaçan bir kul gördünüz mü ey insanlar, de,
tertemiz kokan bir kul gördünüz mü,
ay parçası bir yüzü var,
baştanbaşa fitne.
Sen benim sarhoşluğumsun
ne ayıldım
ne ayılabilirim
ne ayılmak isterim
başım ağır
dizlerim parçalanmış
Devamını Oku
ne ayıldım
ne ayılabilirim
ne ayılmak isterim
başım ağır
dizlerim parçalanmış
Mevlana'nın eserlerini yorumlayacak makama eremedik henüz :)
Reh-i Mevlevide Galib bu sıfatla kaldı hayran
Kimi terk-i nam u şane kimi i'tibare düştü
Güneş olup dünyana doğabiliyorsan,
Her yeni güne, aydınlık umutlar katabiliyorsan,
Sevgini tohum gibi saçabiliyorsan,
Hayatı görerek ve hissederek yaşayabiliyorsan,
Değme gitsin böyle bir halete
Umutsuzluk dediğin nedir ki!
Güneşe gölge olmuş, aydan öte
Ne korkarsın,karanlığından
Kurtul şu; karamsarlığından
Bırak da ay korksun
Senin aydınlığından...
Günün şiirine tebriklerimle.
Gönül güzelliğinin aşk aynasında bütünleşmesi..
Aşkın 'biz' hali
çaldığı hep güzel, hep sıcak havalar, de.
MEVLANA’NIN GÜNEŞİ, AYI, YILDIZI…
Malumunuz olduğu üzere Mevlana’nın güneşi Şems (güneş)’tir.
* “Şemsiye” kelime anlamı olarak, yağmurdan koruyan değil, güneşten koruyanadır. Güneşlik, güneşle ilgili…
Günlerini, gecelerini birlikte geçirdiği bir Şems vardır, Mevlana’nın hayatında. Biri mah, diğeri şems olurlar, döner dururlar hal ile birbirlerinin etraflarında. Sanki tavafın bir şeklidir bu dönüşleri. Sanki Şems’in (güneşin) etrafında dönen dünyadır Mevlana… Hatta var olan her şey, hayat onun etrafında, belli bir ahenk ve çekim gücüyle dönerek varlığını sürdürmektedir.
Dünyanın var oluş sebebidir, bu çekmeler, bu dönmeler. Biri olmadan diğerinin düzeni, akışı, varlığının anlamı bozulur. Sanki dengeler altüst olur.
Ruhlar perperişan, gönüller sahipsiz, sevdasız, öksüz kalır…
Şems’tir böylesi sevilen.
Şemstir, gitmelerine hasret duyulan.
Şems’tir, kavuşmak istenilen.
Aradığı Şems’tir Mevlana’nın.
Sorduğu, sordurduğu Şems’tir.
Şems bir gidişinde, günlerce odasından dışarıya çıkmamıştır Mevlana. Yememiş, içmemiştir. Kimselerle konuşmamış, adeta hayata küsmüştür. Bu yüzdendir kızmaları, sitemleri…
Bu yüzdendir, ruhundaki çekişmeleri, savaşmaları…
Bu yüzdendir, kendini imtihana çekmeleri, sorgulamaları…
Ruhuyla savaştadır, gönlüyle belalarda, cefalardadır…
Şems’in tekrar dönüşünde, “Bir daha asla beni terk etme, hele ki habersiz çekip gitme!..” der ve onun gidişiyle ruhunun da gittiğini, kalbinin de boşaldığını söyler.
Aslında Şems, İlahi sevgi için bir vesiledir.
Öyle ki; Şems bedeninde, şems ruhunda kendini bulan Mevlana, onun yelinde rüzgâr olur, onun dilinde sevda olur, onun yolunda yol bulur.
Yani Şems, Mevlana’nın İlahi aşk vasıtasıdır. Yol verenidir. Allah’a götürenidir…
Onunla coşar ve aşılmazları aşar.
Böylesi bir bütünleşmeye, böylesi bir halvete ve Allah’a ulaşma için coşup taşmaya vesile olan Şems’i, döne döne aramasın da Mevlana ne yapsın?
Sema gösterilerindeki dönmenin temelinde de bu anlayış vardır. Birbirine ram olma, bir düzen içinde ahenkle dönme, birbirine uydu olup varlığı devam ettirme.
Haktan halka uzanma…
Yerden yücelere (göklere) erme…
*
Şiirde bir sıkıntı olduğunu göremedim.
Sadece ilk bentin son dizesi kafaları karıştırıyor olabilir.
…
“baştanbaşa fitne.”
*
Önemli olan bir kelimeye sadece bir anlamıyla bakmamaktır. “FİTNE” kelimesinin bütün anlamlarını dikkate alırsak ve hatta Kuran’daki anlamlarını da düşünürsek, sıkıntı olmadığı gün gibi açıktır.
(FİTNE:
Kur’ân’da; imtihan, deneme, şaşırtma, şaşırtıcı, günaha sebep olan, kargaşa veren, anarşi ve terör, karışıklık, bozgunculuk, harbe sebep olan, eziyet, kötülük, azap, eza, cefa, belâ ve musibet gibi değişik manalarda kullanılmıştır.)
Buyurun, şimdi bir de bu gözle değerlendirin şiiri.
Mevlana hoşgörü ve anlayışı yüreklerinizin açan gülü, ruhlarınızın esenliği olsun.
2013 bütün insanlık âlemine;
“Ne olursan ol, GEL!” sedasıyla kardeşlik ve barış getirsin.
Dostça ve sağlıcakla…
01 Ocak 2013
Hikmet ÇİFTÇİ
“GERÇEK DOSTLAR BİRLİĞİ”
Osman Tuğlu Bey'e teşekkür ederim. Esen kalınız.
sorgunun hırkasını felsefenin keskin tenine giydirmek
ve beklemek üşürken yanan cümlelerin doğmasını!...
saygıyla...
Şiirdeki çelişki dikkat çekici. '' Ay parçası bir yüzü var
baştan başa fitne '' bu söz şiiri tama mi ile yok etmiş.Çünkü ay parçası yüzü olan sevgi ve ümit mutluluk verir.
Yine sorgulamalar bağından meyve devşirenler ise daima memnun kalmalıydı.Hakka olan bağlılığımız daha anlamlı olurdu kanaatindeyim.Saygılarımla.
Bu şiir ile ilgili 15 tane yorum bulunmakta