Totem Ve Tabu 6 Şiiri - Bayram Kaya

Bayram Kaya
2924

ŞİİR


13

TAKİPÇİ

Totem Ve Tabu 6

Esasen tabu kılmak demek, bir hareketliliğin, bir geçmiş toplumsal ilişki kurumlaşmasının bir geçmiş zamane aktüalitesinin, sosyal ve toplumsalda genel ortalamayla yaşanmış tecrübelerin, saklanarak saygılaşıp, güvence dokunulmazlaşmasıdır. Siz bir erimle, bu tabuyu, bu saklayışı, açarak havayı fişek patlaması yaratarak düşün evrenini hareketlendirirsiniz.

Burada zaman düzlem sıkışmalarının, ilişki düzey sıkışmaları, açılımınızla düşünsel patlamalarının amili olacaktır. Güncel bakış bunu, ya komik ya çocuksu bulacak, Ya da bir evrimin yasallık basamak dizilerini an be an görecektir. Genelin eğiliminin, komikliği ve hurafeyi bulacağı da, açıktır.

Saklanan şey bir zamanların zamane olan olumlanmasının sonraya kendisinin unutulmuş ilişkilerini mesaj eden bir göndermeleridir. Bu göndermeler bugünle yanlışları veren, ama anlayana, araştırana bir oluşturma piksel şifreleri paradigmasıdır. Yani bir zamanların parametreleridir.

Bir biriktirişin zeminine ilişkilenen var tutuşlar olma yönü ile tabu akarken. İlişkilenmeyen, kesikli süre uzay ilişkisiz kalmışken (tabu kılınmışken) eylem başlatır Ya da eylem durdurur gibi bir yanılgı gericileşmesinin de tutumudur.

Tabu burada birinci durumda var sanı Ya da var sayım olmuş bir temeldir. İkinci hal hurafe olmuş, işlevsiz ama bir mesaj içerikli temel aşama oluşu yansıtır.

Tabu bir akıştaki değişmelerin, değişeni, değişecek olanı alışmaların bilinen teminat oluş güvencesinden dolayı saklanıp kutsanır kılınması ve saygılaşması gizemciliğidir. Artık her duruma, her sorunsalda bu tabu, cevap diye başvurulacaktır. Her başvuru bir hayal kırıklığı olandır. Ne var ki bu hayal kırıklığını kendisinin kusurlu oluşuna mal edip tabuyu temize çıkarma hastalığıdır.

Tabu bir çekey kılarlığın sıkı özelliğini taşır. Bu çekey özelliği meşruiyet almış davranış ve iletişme sinyalidir. Çekey davranış olmayan bir yaptırım sürekli vücut bulmaz. İttifaklarda bir çekey kılarlık var etme yoludur. Tabudan farkı yeni duruma göre düzenlenen yeni çekim alanı olmasıdır.

Örneğin bir çapulcu grupla, bir yerleşik grup, ittifak ettiklerinde; örneğin: çapulcu grup her gün yiyecek talanı için, çapul yapmanın ve çapulda ölmenin riskini içeren bir stres ve risk içinde idiler. Yerleşiklerle ittifaka girdiklerinde, koruyuculuk payı alacaklarından, bu stres ve risk aza inmiştir. Bu aza inişin cazibesi çapulcu toplum için bir çekim alanı teşkil etmektedir.

Aynı şekilde de yerleşiklerin çapulcularla ittifaka girmelerindeki çekey davranışlarda şunlar olabilir. Artık çapul tehlikesine karşı canlarını nispeten güvene almışlardır. Artık bir talanı onlar değil tetikçiler karşılayacaklardır. Bu çekim alanı için onlara pay vermektedirler.

Zamanla totem atıflı temellere; toplumsal gelişme düzenlenişiyle beraber, yeni çekiciler eklenir olacaktı. Artık totem alan, bir yetenekler havuzu birikimi ve bu yeteneklerin aktarımı, işlevli olacaktır.

İlişkileri değişmiş, kalkmış düzenlemeler; (örneğin bir zamanların nesep belirlemesi ya da miras hukuku kazanımı gibi bir yaptırıma hizmet etmiş olan süt emzirme, sütkardeşliği) totem anlayış izafiliğinde kutsal ve hikmetli bir söz olarak, tabu olarak ve yorumlanarak, mucizeler atfedilerek tabusal kılınacaktı.

Totem çok büyük bir aidileştirme ortak akıl ilkesi olarak, sosyal yapılanış ve sosyal akışın devasa dönüştürücüsü iken; her şey gibi zaman akışına direnemeyen eski ilişkiler, totemin kendisine izafe yüklemlerden dolayı tabusal olduğundan, kısmen kalıcı ve sürer olacaktır. Maya işlevi kalıcılıkta yükümdü.

Bu nedenle eski ilişkilere, totemin gücünden ötürü, bir dokunulmazlık sağlanacaktır. Böylece totemden dolayı tabu algısının yapılaşması o denli kaçınılmazdı. Bu o yapının kendi kendine çığlaşma üreten kendiliğinden dalgalanmasıdır. Çığlaşma, zamanla ortaya çıkar, dalgalanmaya yön verir, kaybolur. Bu sistemin gelecekteki kaoslarının üretilişidir.

Gayri totem zaman zemininin bağıntı göreceliğindeki tabuların, bir zamanların nesnel ve akli ve toplumsal ilişkileniş düzenini görmek, bir bilgi birikim işi olacaktı. Yeterli birikimi Ya da o alanda birikimi olmayan için, bir zamanların geçerli ve doğru olan akli, kurumsal ve kuralsal çekicileri artık boyunlarda taşınan bir muska, bir nazarlık mesabesinde kutsal değer ifade eder olacaktı! Çünkü boyunda taşımayla bu korunanların, totemlik anlayış olduğunu bilir olmak, yeterli idi.

Sürecek

Bayram Kaya
Kayıt Tarihi : 21.11.2009 22:40:00
Yıldız Yıldız Yıldız Yıldız Yıldız Şiiri Değerlendir
Yorumunuz 5 dakika içinde sitede görüntülenecektir.

Bu şiire henüz hiç kimse yorum yapmadı. İlk yorum yapan sen ol!

Bayram Kaya