Totem Ve Tabu 5 Şiiri - Bayram Kaya

Bayram Kaya
2924

ŞİİR


13

TAKİPÇİ

Totem Ve Tabu 5

Bu yalpalamalar zekânın ruhsallaşan soyutlamaları ile sanı kanı oldurmalarından tutun da; toplumumsu ilişkilenmelerin sık sık ve sürekli, yenden ve yeniden düzenlenmesi nedeni ile oluyordu. Bu üretim ilişkilerinin değişmesinin dayattığı bir zorunlu girişim düzenlemesi idi.

Nesnel, akli düzenlenme ve soyut çıkarımların, eylemlerini ve nesneyi etkileme girişimleri (bilimselliği) öyle birden ortaya çıkmış değildir. Ama akli olanın, çekey alanına konulduğu; sosyal kabulü sağlayan çekiciler ve sosyal yetkinlikler var edildi. Sosyal düzenleniş ve sosyal düşünce geliştirme çekicileri, bir akli düzenleme ve bir akıl koyuş olarak; her daim, çekim alanında kutupsal polarma, birim alanlarını var ediyordular.

Bu polarma birim alanlara gidiş, hep düz gidişin yapılaşması değildir. Esasen düz gidişler olanaklıda değildir. Bu kurumlaşma ve kurallaşmalar, yalpaların salvo ve falso atışlarından,
Kavileşiyordu. Yani deneyim; hem aklın, hem sosyal aklın bir çeşit sınama yanılma metodu oluyordu. İşte bu metotlar, başlangıcın büyü, sihir, tılsımı idiler. Bu tılsım, aynı zamanda sıradan insan yaşantılarının kanıksamaları da oluyordu.

Bu sınama yanılma, sanı kanı gibi soyutlamalar; girişen düşünmelerin, nesnelin sanı kanı yansımalarından yaşanan çıkarımlarla, sonunda bilim oluşturulup; bu çekey alanının, her bir polarma birimleriyle, laiklik diye tanımlayacağımız tutumlayış olarak yer değişeceklerdi.

Sonuçta çekim ve aidileştirme alanında, insanların toplumumsu olmaya başlaması ile akıl ve akıl değerleri girdaplaşmalar devinimi vermiştir birey insana. Bu; insanın içini ve beynini duygu ve ihtiyaç belirimi olarak dışa çıkarıp, dışta eylem ve iş ürettirerek tekrar kişinin içine karşılanmış bir davranış sonucu olarak dönmesidir. Burada bir kişi yerine sosyal yapının içi ve ortak aklın ihtiyacını giderme eğilimini dışarı sermesidir. Dışta bir konverter (dönüştürücü, çevirici, uyumlaşıcı) üzerinde iş ve eylem şekli ürettirerek, sağlanan yarar olarak yine kişi ve sosyal bünyeye huzur ve tedirginliğin; erincinin, kararlılığın karşılanması olarak dönmesidir. Edimsel kırpmaların değerlenmesidir.

Yani başlangıcın ihtiyaç motif koşulları ile sonuç yararın kıyaslanıp, doyurulan yarar, fark yarar ve kırpılan yarar zarar, muhasebesidir. Bu bir üreteçte (pilde) akımın çıkıp bir iletken boyunca akarken, örneğin; bir ampulden geçerek, ampulü yakan bir iş (yarar, üretim) sağlayıp tekrarda üretece (pile-kişiye-sosyal bünyeye) dönmesi gibi düşünmelidir.

Bir elektrik devresinde konverter (dönüştürücü-uygunlaştırıcı-ampul) varsa, sosyal çekim alanındaki konverter (uygunlaştıran -yaptırım gücünü kendiliğinden sağlayan- insan edim ve düşüncesini dönüştüren) nedir? İşte bu toplumumsu başlangıcın ivme ve uygarlaşmaya attığı büyük yalpalamalar yaşatan bir adım buluştur. Bu alana geçmişten sürüp gelen ortak insan aklını taşıyan, hep ama hep, ortalama akıl çokluğunu yansıtan ilişkisel düzenlemeler olacak çekicilerin genel adı TOTEMDİR.

Ampul elektrik enerjisini ısı ve ışığa çevirerek iş üreten bir converterdir. Öyle ise sosyal yapıda, halksal yaşantılı yapıda, bir enerji biçimini başka bir enerji biçimine çeviren konvanter yapıda totemdir. Totemsi yapı böylesine bir ulvi amaç gerçeklemiştir. Yap, yapma: suç, ceza; günah, sevap müeyyidesi ile tüm aidileştirmelere meşruiyet, kabul edilebilir cevaz ve dayanışmaların temel yaptırımıdır. Totem aidiyet bir sinyalizasyon işaretleşmesidir.

Artık sosyal bünyenin üyesi olan kişiler, bu yarar zarar ilkesinin yalpalarını, kimi zaman da salvolarını, çok zaman falsolarının kar zarar kırpmalarını yaşayacaktır. İlişkileri değişmiş bu totemi anlayış ortak aklın pek çoğunun destekleri, şartları, ortadan göremediği halde bile, kendisine emanet edilen bu karşı gelinmez doğruluğun, şaşmaz kutsallığın savunucusu ve muti bir inanırı olacaktır.

Zamanla bu totem temellere toplumsal gelişme düzenlenişiyle yeni temeller eklenir olacaktır.

İlişkileri değişmiş geçmiş düzenlemeler totem izafiliğinde kutsal ve hikmetli bir söz olarak, tabu olarak ve yorumlanarak, mucizeler atfedilerek tabulaştırılacaktı. Totem çok büyük bir aidileştirme ortak akıl ilkesi olarak sosyal yapılanış ve akışın devasa dönüştürücüsü iken; zaman akışına direnemeyen eski ilişkiler, totemin kendisine izafe yüklemlerden dolayı tabusal olduğundan kısmen kalıcı ve sürer olacaktır. Bu nedenle eski ilişkilere, totemin gücünden ötürü, bir dokunulmazlık sağlanacaktır. Böylece totemden dolayı tabu algısının kılınması da o denli kaçınılmazdı. Bu o yapının kendi kendine çığlaşma üreten kendiliğinden dalgalanmasıdır. Zamanla ortaya çıkar, dalgalanmaya yön verir, kaybolur. Bu sistemin gelecekteki kaoslarının üretilişidir.

Gayri totem zaman zemininin bağıntı göreceliğindeki tabuların, bir zamanların nesnel ve akli ve toplumsal ilişkileniş düzenini görmek, bir bilgi birikim işi olacaktı. Yeterli birikimi Ya da o alanda birikimi olmayan için bir zamanların geçerli ve doğru olan akli, kurumsal ve kuralsal çekicileri artık boyunlarda taşınan bir muska bir nazarlık mesabesinde kutsal değer ifade eder olacaktı. Çünkü bu korunanların, totemlik anlayış olduğunu bilir olmak, yeterli idi.

a href='http://www.ozgurlukicin.com' target='_blank'img border='0' alt='Pardus... Özgürlük İçin...' title='Pardus... Özgürlük İçin...' src='http://www.pardus.org.tr/banner/bts01.png'/a

Bayram Kaya
Kayıt Tarihi : 14.7.2009 13:19:00
Yıldız Yıldız Yıldız Yıldız Yıldız Şiiri Değerlendir
Yorumunuz 5 dakika içinde sitede görüntülenecektir.
  • Osman Öcal
    Osman Öcal

    ÖZVERİLİ ÇALIŞMANIZI TAM PUANLA TEBRİK EDİYORUM HOCAM.

    Cevap Yaz

TÜM YORUMLAR (1)

Bayram Kaya