Yani ilişkilenme ve girişim zorunlu bir organize olup işlevleşmedir ve tesadüfleşme kaçınılmazdır. Burada tesadüfün bir başka tanımına dikkat çekildiği gözden kaçırılmamalıdır. Bütünün parçadan fala olan kısmı, bütünü akışa olaya süreçleşen bir özelliğidir. Şu da unutulmamalıdır. Tesadüfte bir zorunluluktur. İki zorunluluk karşılaşıp giriştiği zaman, birisi diğerine göre tesadüf addolunur.
Uygulamaları sulandırılma derecelerine kadar, yaygınlık gösterecek denli sosyolojik grup ve bireyler tutum alanlarına değin nüfuz etmiş bir elastikiyetlik içerir. Bu tür anlama ve yorum gelişmeleri, anlatım konum dışındadır. Ancak totem ve tabu tutumlaştırma oluşturuşlarını bir aidiyetleştirme formasyon ve normları olması bağlamında değerlenir.
Bu açıdan geri düzlem bağlam ilişkisini ve düşünsel anlam ilişkilerini belirtme üzerindeki değerlendirmeler de yerinde olacaktı.
Aidileştirmenin kapalı devre sistem özelliği kazanabilmesi için sistemin entegre ağ ilişki birimlerden (ünitelerden) oluşması, zamanla durumun alacağı hal olarak kaçınılmazdı. Totem ve tabu, sistemin bağ birim yapılarıdır. Araçsal somut kullanımların edimsel anlayış tezahürleridir. Bir bağlaç bir kuplaj bir kazanımı bir diğer kurum ve düzleme aktarma araçsal somutlaştırma seremonisidir.
Bugünkü anlamda, yasa olacak oluşlara kayan anlayışların ilk biçimidir. Tek farkla ki; o günlerin soyutlama gücünün, algı ufkunda; genel ortalamanın değer algısına çıkarılmış bir gelişme değişme ve bunlara uygun biçimlenme olgusu henüz tutum ilke olarak ortaya konmamıştı.
Bu tür yasalar bir saltıklık anlamı içermek zorunda idi. Bugünkü parlamentolar gibi reaktifçe ortaya konmuş güncelleme işlevi gören, mekanizmaları yoktu. Sadece süreçle sosyolojik tabular üretiliyor Ya da öncellerinden devir alınıp, donuklaşan kalıplara bürünüyordu.
Tabunun totemle olan anlam ilgisi ilişkisel bağıda, mana gücünün gide gide yaygınlaşan; sihir, büyü gücü ile ilettirilmesi ve ilişkilenmesi ile başlayacaktı. Zamanla ve zorunlu olarak bu yapı içinde, bu sihri ve büyüsel yaptırım edimlerini gösteren somutlanmalara gidilmeliydi. Bu somut zorunluluk; bu işlerin kâhin, şaman, büyücü gibi uygulamacılarını nesnel bilgiyi de kullanarak kitleleri etkileme ve yaptırım denetimini artırma amacına yöneltti. Bu yönelişler disiplinler anlayışla ve fantastik yansıma sanı kanılarla karışan bir yapı ortaya koyacaktı.
İşte ilerideki bilimsel uygulamalar başlangıcın bu tür uygulamaları içinde bir diyalektik seçilim olarak, yavaş yavaş, dirhem dirhem, süzülüp; bugünkü biçime gelecekti. Bkz aidileştirme son kısım.
Kâhin, yeni sosyolojik değişmelerin, yeni sosyolojik ilişkilenmelerin kendisini duyuran etkin değişim gücü zorlaması karşısında, geçmişten ve gelecekten haber verme misyonu ile karşı karşıya idi. Bu ileti atalar ruhu aracılığı ile olacaktı. Bu totemden alınan mesajın, kendi birikim yetilerinin ata tecrübe ve öğüdü gibi sunulma kâhin dönüştürücüsü (converter) aracılığı ile insanlara iletilmesi idi. Bunun şiddeti, çeşitli kurban, büyü, sihir gibi misyon ağırlığı, bir mal oluş bedelleşmesi rit eylem ve eğlence dans (ritüel) seremonilerine yavaş yavaş, birike birike dönüşecekti.
Somut yaşam ilkeleri; tabu olarak, kutsallık olarak yap ya da yapma; kirli (mundar) , temiz (kutsal) biçimde eylem alanlarıydı. Bugüne uzanan anlamda kutsal olma yasal olmaydı. kutsal olmamakta yasal olmayana gidişti. Böylece yasal olmama idi. Kutsallık, yasa, kanun, norm ve normatif düzenlemeler olarak konuyordu. Bunların, buyuran; sayılanması gereken ve meşruiyet yaptırım kaynağı da ata totem gücü oluyordu.
Ata totem, geçmiş ata yaşamlarını kendinde hıfz eden bir bilen, buyuran düzenleyen ilkedir. Ata totem bir tecrübeler biriktiriş aktarımıdır. Bu kişileştirilen ata soy oluş aktarımı, kendisi gören ama ardıllarına görülemeyen bir ruhtur. Bu ruh kendi ardıl soyunu gölge gibi, adım adım izleyip, gözünün kavimi üzerinde olduğu, kavimi ile ahitler düzenleyen bir sosyal yapılanış ilkesidir. Ata ruh ile ardılı arasındaki haberleşmeyi kâhin ya da büyücüler yapar. Kavimleri de koruyuculuk vasfı verilmiş bir kutsiyet saygılaşma sembol ve simge somutluğudur. Buradaki okuyuşu kâhin dillendirir.
Her aidi ilişkide, mutlaka bir totem ve tabu vardır. Bunun gelişkin sistemleri dinsel anlayış kültleri olacaktır. Başlangıcın tabu ve totemi bu anlayışlarda hayli ilerlemiş işlevleşmiştir. Buradaki totem tabu gücü artık bir aidiyet klan grup koruyuculuğundan çıkıp, çok çok çeşitli aşamalardan sonra, evrensel muktedirliğe uzandı. Bir yaratma, yönetme üslenmiştir. Yine bir kadercilik olgusunu elinde tutan, dilediğine dilediği gibi; hesapsız kitapsız mal mülk verme ve dilediğini dilediği gibi yoksul ve zelil kılan içermelerle, tamamen yer zaman zemin bağıntı konjonktürselliğinde, bir sistem oluşturmaya yapılanmıştır.
Zamanla ittifakı yapılarda çatışmacı belirmesi ile ilk çatlak yani dokunulmazlara karşı dokunuşlar, daha henüz söz konusu edilmeyecek denli, sürecin içinde başlamıştı.
Totem ve tabu bir ikili var oluştur. Totemi ortadan kaldırırsanız tabu yoktur. Tabusuzda totemin anlamı kalmaz. Yanı saygılanma ve yaptırım gücü korurculuğu ortadan kalkar. Cisim ve gölgesi gibi yansımadırlar. Tabu totemin saygılaşan yap veya yapmama denilen edimlerinin dokunulmazlaşmasıdır. Tabu istismarında, dokunulduğunda sonu ölüme değin varabilecek, felaketlerle karşılaşma silsilesi anlayışı yaptırımıdır da.
sürecek
a href='http://www.ozgurlukicin.com' target='_blank'img border='0' alt='Pardus... Özgürlük İçin...' title='Pardus... Özgürlük İçin...' src='http://www.pardus.org.tr/banner/bts01.png'/a
Bayram KayaKayıt Tarihi : 11.7.2009 18:48:00
![Yıldız](/Content/img/y_0.png)
![Yıldız](/Content/img/y_0.png)
![Yıldız](/Content/img/y_0.png)
![Yıldız](/Content/img/y_0.png)
![Yıldız](/Content/img/y_0.png)
© Bu şiirin her türlü telif hakkı şairin kendisine ve / veya temsilcilerine aittir.
![Bayram Kaya](https://www.antoloji.com/i/siir/2009/07/11/totem-ve-tabu-2.jpg)
NET İAFDELERİN KULLANILDIĞI YAZI DİZİSİ BÜYÜK BİE ÖZVERİ İLE DEVAM EDİYOR. TAM PUANLA TEBRİKLER HOCAM.
TÜM YORUMLAR (1)