Totem ve ilahtı anlayışın düzey, düzlem şartları çok çok farklı olmakla birlikte; doğada sağlama yapılanı ve giderek toplum içinde üretmesi yapılanı paylaştırmaya dayanışla; ortaklaşa olana göre süreç açılımını esas almayı nicelenen inşaydılar. Totem ve ilah; mal mülk edinmeyi pek bilmezdi.
Oysa köleci mülkiyetle, yaratan tanrı daha sözüne başlamadan, yeni kurulan düzene seslenişte özetle; “yukarıları (gökleri) , aşağıları (yerleri) yaratan ve mülkün sahibi olan benim” diye söze başlıyordu.
İlah, mülkün sahibi olunca da mülkü dilediği gibi dilediğine dağıtacaktı. Bu eşitsiz paylaştırma; ilahların ön ittifaklı, ittifak düzenlerini takdir ve takdis etme anlayışlı düzenlemesinden esindi. Yeni tip takdir ve takdis onayı; kendisinden önceki düzeni dönüştürmeyse de; eşitçi totem ve ilah anlayışına aykırı oluştu.
Aykırı oluşun içinde, totem ve ön ittifakı ilah anlayışlı düzen göre mal mülk sahibi olanlarla, mal mülk sahibi olmayanlar vardı. Ve bu nedenle hemen meşrulaşamayan özel mülkiyetçi takdir ve takdis ediş; baş eğdirici uzun uğraşlarla malı mülkü takdirle dağıttıracaktı. Malı mülkü olmayanlar da, “yeryüzüne dağılacak (mülkü olanlara gidecek) ilahın fazlından rızklarını arayacaklardı”.
Denizler ortasında bak yelkensiz bıraktın,
Öylesine yıktın ki bütün inançlarımı;
Beni bensiz bıraktın; beni sensiz bıraktın.
Bu şiir ile ilgili 0 tane yorum bulunmakta