Tarihselliğini Arayan Düşünce 18

Bayram Kaya
2924

ŞİİR


13

TAKİPÇİ

Tarihselliğini Arayan Düşünce 18

18-İlinekti anlam ilişkileri de, belli şartlarda sistemi çevrimler. Ne var ki…

Olumlu ya da olumsuz gerçekleşen bir tabumsak edimlerinize, denk düşmeyen günler de olacaktır. Olumlu tabu davranışınıza denk gelen olumsuz hava koşulları olacağı gibi olumsuz davranışlarınıza denk gelen iyi hava koşulları da olacaktır.

Sizin anlayışınıza göre, ceza gerektiren bir tutuma, iyi hava gününün denk gelmesi olasıdır. Veyahut ta mükâfat gerektiren edim sonrasına da kötü hava günleri denk gelebilir.

Bunun da size göre amaçlı bir açıklaması bulunur! Siz, kendinizin ya da sosyal grubunuzun; sizin farkında olmadığınız bir kusurdan dolayı mükafatlık bir olaya ceza aldığınızı söyleyeceksiniz!

Ya da sizin bilmediğiniz ufak bir olumlu tutumdan ötürü, cezalık bir eyleme karşın, ceza yerine mükafat alışla farkında olmadığınız bir iyilikten ötürü cezaya mükafat aldığınızı söyleyip, bunun böyle olduğunun amaçlı ussallığı size söyletilecektir! Bu denk düşmezdilerin açıklanmasını da siz, böylece sindireceksinizdir.

Siz (öznellikler) , yağmuru; ceza ve mükâfat oluşla anlarsanız ne olur? İle şunu demek istiyorum. Böyle bir var sanınızla, sizler; sisteme müdahale edemediğiniz sürece denk düşmeler ve denk düşmemeler, bu anlayışınız doğrultusunda kanalize edilişle doğruymuş gibi gerçekleşecek inanmalar olacaktır.

Yani anlayış şeklinize göre sistem dönecektir. Sistemin anlayışınıza göre dönüyor gibi olması sizde bunun doğru olması fikrini pekiştirecektir. Ama siz asala bu sistemi geliştiremeyeceğinizden bilgi ve bilmeler gerçekleşmeyeceğinden, işleyen ama durağan bir sosyal devinme sistemine sahip olursunuz.

Çünkü sisteminizi döndüren bir tabumsak edimle, bir doğal olayın gerçekleşmesinin hiçbir nedense bağı yoktur. Sisteminiz nedense olmayan insan öznelliğine göre eşleşen, ilişkiler anlamalarına göre dönecektir.

Burada doğal olan tufan, yıldırım, gök gürültüsü iyi hava, kendi şartları içinde sizin düşünmelerinizden maada oluşlarla zaten kendilik ve otomatikman yürürde olacaktır. Sizin eşleştirdiğiniz izafi ilinekler de bu kendilik oluşmaya, ne olumlu; ne olumsuz hiçbir katkı vermeyecektir. Böylece dış sisten kendilik çevrimleşecektir.

Ancak iyi ve kötü havayı siz ceza mükafat olurla eşleyen bir anlayış yaparsanız. Sosyal birlik yapının zorunlu yapması gerekenleri nedensel izah edemeyip; böyle bir tabusak anlayışla izah edersiniz.

Bu tabusak izah size töreci bir ödev olur. Sosyal sistemin merkezinde sizi yapmanız gerekene ya da yapmamanız gerekene çağırıp, sistemi çevrimliyorsa, sistem çevrimleştiği sürece bu öznel tabu doğru bir öznel gerçekliktir.

24-]Öznel anlamalı tabu; sosyal sistemin, sosyal öznelliği içine nesnel nedensel bir izah gibi konacaktır. Ve bundan da olumlu insan davranışları biriktiren sosyal çekim merkezi ortaya çıkacaktır. Siz de deneysel olanın birikmesi yerine, sadece bir ussal (amaçlı ve öznel) düşünmelerin, sizin düşünmelerinize denk düşen eşleştirmeyle görüngül bilmeler edineceksiniz.

İşte bu öznel görüngülerin hatırlanması, sosyal ortam içine konuşla sosyal ortamı süreçlemesi, sizi; olgu ve olayların mahiyetini anlamaktan da alı koyacak, başka bir tabu olacaktır.

Artık tufanın nedeni, “mana gücünün bileceği bir iş” olacaktır. Tufan kendi şartlarıyla oluşmayacaktı. Sizin ceza hak eden eylemleriniz sonunda, size ceza olacakla tufanı mana gücü oluşturup, üzerinize salacaktır! Tufan, gerçek özünün bilinmesi bağlamında, sizi ilgilendirmeyen; hatta sizi ilgilendirmesi durumunda da, araştırmanız mananın işine karışan bir davranış olacağından; tufanın neden öyle olduğunu araştırmak, yasaktan bir kendilik tabu olacaktır.

Görülüyor ki insanın kendi kendisini ya da sosyal yapısını tabu ile; kontrol edişti öznel bir doğru anlaması; tabu olarak içini doldurduğu sosyo öznel bilinç izahlar, sisteme çok fark edilir bir olumsuz manada etki etmediği sürece, sanal oluşla sistemi işletmektedir.

Ama bu sistem üstteki parağrafta belirtildiği gibi durağan bir sistem olmaktan öte gidemeyen, bir hal ve tavır olacaktır.

Bu sistemin değiştiricileri sistemin hiç tanımadığı ve tabu kılmadığı yeni bir tutum ve davranış içinde kalması ile kimi bu durağan sistemler devingen yapı içine sıçrayabilecektirler.

Ya da yıldırımla ceza gibi birbiri ile nedense bağ bulunmayan devinme sistemlerinin ilişkisini, tabuya yaranmak amacı ile ceza ve mükâfatın öyle olduğunu pekiştiren çalışmalar içine girerken, onun öyle olmadığının tesadüfen öğrenilmesiyle, sıçrayan gelişmeler de çok çok olasıdır. Bu, yanlış bir noktadan kalkıp, doğru bir noktaya varmanın güzel bir örneğidir.

Görülüyor ki yanlış bir postüla ile yola çıksanız dahi, eninde sonunda akan, sosyal süreçli zamanın kendi süreçti akıl etmeleri, yine kendisini aşmaktadır. Aşılan süreç te, mutlaka yine kendi tabusunu ortaya koyardır. Çünkü tabumsak gelişme öznel anlamaların bir dinamiğidir. Ortaya illa ki akılsal düşünmeyle şeyler arası doğru ya da yanlış olabilen bir öznel anlamalı illiyet bağı tabusu korsunuz.

Burada önemli olan illiyet (öznel nedenli) bağını kurabilme düşünmesini yapmış olmanızdır. Gerisi zamanın ve sürecin yol alışıyla şekillenecek tahmin dahi edemeyeceğiniz durağanlık ya da deneysel dinamikliklerdir.

Bir de öznel insan anlamalarının, ussal oluşturulan o devinme sistemine etki etmesi (müdahalesi) vardır. Örneğin, patolojik engelli bir insanı, kötü mana güçlerinin kontrol ettiğini sanmalarıyla hastaya müdahale edebilmeleri gibi. Bunlar sistemi dramatik olaylara götüreceği de aşikârdır.

Nesnel olgu olay ve zorunluluklar, insan anlama ve bilinciyle olan, insan eylem selliğinden öncedirler. Yani nesnellik, insanın öznelliğinden öncedir. İnsanın öznelliğini nesnel olay ve girişmeler deki kendi çıkarımları belirler. İnsanın öznelliği çok sonra nesneleri etkileyen eylem selliğe dönüşmüştür. Bundan sonradır ki insan daha sonra soyuttan, soyut bilgiye ve deneysel bilgiye doğru gidebilmiştir.

Oysa tarihselliğe, sondan; bugünden bakışın anlama ve tanımlayışları olan öznelliklerimizin; ilk sosyo komünse başlangıcın içindeki, kendi katalizdi olayların ve olguların oluşmaları içinde, bulunmayışları vardı. Yine, haldeki öznelliklerimiz, baştaki sürecin anlaşılır olması için bakılırı ve ilkti süreçleri olgular olmanın, dinamikleri değildirler.

Sürecek

Bayram Kaya
Kayıt Tarihi : 7.6.2012 23:26:00
Yıldız Yıldız Yıldız Yıldız Yıldız Şiiri Değerlendir
Yorumunuz 5 dakika içinde sitede görüntülenecektir.

Bu şiire henüz hiç kimse yorum yapmadı. İlk yorum yapan sen ol!

Bayram Kaya