Kırk Yalanın Düğümü (TERZA-RİMA(Örüşük Uyak)
İster despot olasın ister zulme el çırpan,
Sarmaz mı kara toprak ebedi kalan hani;
Ne götürür giderken kaşıktan kepçe kırpan.
Vekil olsan ne çıkar el emin olan hani,
İster vezir olasın ister giyin han kepi;
Her ah bin günah eder bir rıza alan hani.
Sefil kuşun hesabı boynun da kendir ipi,
Nice boğaz yırtarken elden gelen yağsız aş;
Hangi kitap da yazar eşe dosta bal küpü.
İthal malı debdebe ne yılgı var ne telaş,
Biteviye bir yarış talan üstüne talan;
Her kuyruğun önünde yuvarlanır gider baş.
Kırk yalan düğümünden doğar devasa yılan.
Osman Öcal
Osman ÖcalKayıt Tarihi : 24.2.2010 22:11:00
© Bu şiirin her türlü telif hakkı şairin kendisine ve / veya temsilcilerine aittir.
TERZA-RİMA (Örüşük Uyak) : Kafiye düzeninden dolayı ''Örüşük uyak'' adı da verilen edebî bir şiir yazım kalıbıdır. Şiir, üçer mısralık bentler halinde yazılır şiirin en sonunda serbest bir mısra bulunur. Aslında bent sayısı sınırlı olmamakla birlikte, genellikle onuncu serbest mısra ile şiir sonlandırılır.. Şiirin sonundaki tek mısra kendisinden önce gelen üç mısralık bendin ortasındaki mısra ile kafiyeli, duygu ve düşünceyi en etkili biçimde yüklenen, şiirin anlamı taşıyan mısra olmak zorundadır. Kısacası anafikir şiirin son serbest mısrasına aktarılır. Terza-rima, İtalyan edebiyatından, Fransız ve İngiliz edebiyatına geçerek yaygınlaşmıştır. Dante'nin ''İlahi Komedya'' adlı eseri Terza-rima ile yazılmış olup bu tarzın tipik bir örneğidir. Servet-i Fûnun dönemi şairlerince ilk örnekleri yazılan Terza-rima' lar bulunsa da, Şiirdeki ana fikrin son mısraına aktarılma zorunluluğu ve örüşük uyak güçlüğü; duygu ve düşünceyi en keskin biçimde ifade edebilen bir şiir türü olmasına rağmen, günümüz şairlerince çok nadir olarak kullanılmaktadır. Şiirin kafiye düzeni şöyledir: a b a – b c b – c d c – d e d …e
Allah razı olsun üstadım.
Saygımla,
Kaleminiz daim olsun..
TÜM YORUMLAR (48)