Sürü Yaşamı 3 Şiiri - Bayram Kaya

Bayram Kaya
2924

ŞİİR


13

TAKİPÇİ

Sürü Yaşamı 3

3-]Artık insanların gelecekteki oluşuyla sadece buyuran ve yöneten, plânlayan, yaratan, akışları olacaktır. Gelecek; bu akışın, sıkı araştırması, geliştirmesi içinde tümden teknoloji bağımlılıkla bir yaşamı sürdürür olacaktır. Böylesi zaman kontrolleri ile geliştirdiği, öznel gücün kullanım yoğunluğu etkili bir yaşantı aşma gibi olacak biçimdedir.

Geleceğin durumu, Dünya noktalı eksen olma, enlem boylam paralelinde olmaktan çıkmıştır. Bu noktaların devinim ve düzen kontrolündeki beceriler, çocuk oyuncağı olma biçimine dönüşmüştür. Dünya referansından az biraz kayışlarla, Güneş sitemi eksen çekeninde, ilk örnekçe devinmelerin sıçramasına dek yalpalamaları düzen eşilecektir. Güneş sistemi koordinatlar boyutunda, bu sistemin damgasını taşıyan, yaşantı aşmalar oluşacaktır.

İnsanlığın toplumsal gücü, zamanın ruhunu böylesi baş döndüren bir hızla devindirebilip, kendi güç yetirme (muktedir olma) alanlarını, böylesine eğip bükmüştür. Bu eğip bükmeler, akış frekansları içinde kendi geçişen eşmelerini oluştururken, halk denen sosyal birlikti boyut, işin nesrinde olacaktır?

Bunu şimdilerde yorumlamak çok zor. Halk yaşamı, insanın kendi iç boyut düzlemli kalışıyla, bir biliş yaşanması olacak denli teknik, özne enerji kontrol akışlı şekilde olacaktır, her halde. Yani halk bu düzlemin içti enerji topaklanması olacaktır. Kesikli sürekli yapı içinde giderek atıl kalan yapı safrası görünümünde olabilecektir. Halkı belirleyen tinsellik, süren yapının bir entegre oluştu ilişkin enerji dinamiği olacaktır. Şimdi gruptu sürü yaşamların olduğu başlangıç koşulları içine tekrar dönelim.

Sürü yaşam zamanı, belli belirsiz yarılma ile çelişki eşerek yeni girişmeli topaklaşmaya dek dalga girişmelerini ortaya koymuştu. Yönetilen ve yönetenler fenomen formu olarak, konsantre bir yaşamı eğim eştirmiştirler. Sosyal birlik, sürü yaşamın envanterlerini, daha zengin ve daha plastik oluşlarla kendi öznelliklerine büründürmüştü.

Beden dili, kuşdili, mimik pandomimlerinin girişen yoğunlaşmasında resimlerle gözlem ve yaşantısını aktara bilmeyi; yani iletişimi başarmıştırlar. Bunların gölge ve iz düşüm yansımaları olan tinselce girişmeleri düzen eşebilmişlerdi. İletişimin, aktarma gücü artmıştı. Duygu ve izlenimlerini somutça, ortak benimseme uzlaşımı olaraktan, ortaya koyabilmişlerdir. Böylece tinselliğin ilk ana eğilim topakları ortaya konmaya başlanmıştı. Bu, uygarlığın ilk adımıydı. Bu dönem sonuna doğru ölülerini dahi gömebiliyorlardı.

Kendi anlamalarının tekrarı (iterasyonları) olan törenler yapabiliyordular. Böylece tekrarlı durumların anlak izlenimini oluşturmanın soyutlama pekiştirmelerini yetkinleşiyordular. Kimi ilk ritleri ve sezona dek olan kutsal buluşmalarını yapıyorlardı. Bu da, ilk tapınak kurallarının dahi en öncü iskeleti olarak alışkanlıkça tekrarlarını, ortaya koyabilmekti.

İnsan sosyal birliği, yaşamı sağlar denli olma süreçlerini esnetmişti. Hayal yansımaları gibi kendi yaşam süreçlerini de şekillere sokabiliyorlardı. Bu şekilden şekille gidişin, tekilden tekile ve tikelden tikele davranışları öğrenir yaygın aştırır olma biçimlemelerinin hemen yanı başında; tinselliğin ve duygusallığın, parametrem devinme eksen eşmesi ile yapabilme gücünü de, giriştirebilmiştirler.

Grup ve sürü yaşamının oluştuğu yerlerde, sağlayışla beslenme, güvende olma gibi yararcı ilkelerin çekiciliği vardır. Beslenme, barınma, güvenlik gibi en temel çekiciler, kendi tekil sağlayışlarına göre grup ve sürü yaşamına değin sağlayışlarla olan kolaylığını ve pekin bir güvence oluşunu, olgunlaşırlar.

Grup ve sürü yaşamı, bu gibi çekici gerekçelerin ilişki eşen bir organizasyonuyla, otoriteyi de ortaya çıkarır. Otorite, buradaki grup ve sürü birliklerine değin düzen yaşamına dek sistemin hemen kendi beslenme, barınma, güvenlik gibi cazibe ekseni etrafındaki dönmesini başlatır.

Otorite, birliğin sosyal soyut gücüdür. Soyut güç uygulamaya girerken üyeler üzerindeki davranışlar biçimlenmesiyle somut oluyordu. Yaptıran etki oluyordu. Burada sürü yaşamına ve grup yaşamına değin olacakla, birliğin soyut gücü, otorite olmaktadır. Otorite içinde kristalize edici bir yoğunlaşmayı başlatışla durumla çevrime girer. Olay ekseninin çevresine, kendi olgularını sarar. Olay ekseni ana çekicilerle oluşur. Bu ana eksene bağlı onlarca, özel iş bölüşümü ve karşılıklı bağıntılı oluşlarla birim eksenler vardır.

Otoritenin içindeki, beslenme can güvenliği gibi ekseni çek imleyiciler, otorite içinde haberleşir olma konumunu da belirler. Otoriteyi uygulayan yöneticiler ve yönetilenler, yönetiliş gibi bir uzay zaman konumlarına değin zarflamışları da kendilikle oluşurlar.

Otorite olmadan birliğin iş eşmesi olası değildir. Otorite olmaz ise bir düzensizlik, bir keşmekeş, oluşur. Otorite bir işlem eşmedir. Otoritenin bir yan üst ucu liderlik, diğer olağan öğesi siyaseten yöneticiliktir. İki kişinin oluştuğu yerde, mutlaka sınırlanma ve otorite, kendisini belli eder.

Sürecek

Bayram Kaya
Kayıt Tarihi : 21.4.2011 11:47:00
Yıldız Yıldız Yıldız Yıldız Yıldız Şiiri Değerlendir
Yorumunuz 5 dakika içinde sitede görüntülenecektir.

Bu şiire henüz hiç kimse yorum yapmadı. İlk yorum yapan sen ol!

Bayram Kaya