Silgili Ada Şiiri - Akın Akça

Akın Akça
1865

ŞİİR


3

TAKİPÇİ

Silgili Ada

Ia. Silgili Adam ile Keloğlan

O yeşil biten saç ve mal varlıklarının
El değiştirişi

Kapısını taşıyor sırtında Keloğlan.
Olan biten sonucu kaçamak
Gülüşlerle dışarı bahçeye açılan.
O kapıyı hangi kapısız eve takacak?
Silgili adam geçiyordu onun yanından.
Sırtı boyunca onun taşıdığı
Devasa silgisi sırtında.
Sıkı sıkı bağlanmış halatlarla,
İdealizme bir yanıt mı?
Hayata mı dedi “tanıt” yoksa idealizm kanalıyla?
Bir çay içtiler bir derenin
Yanında, bir ağacın gölgesinde.
İki sohbet ettiler.
Saçı vardı silgili adamın, kıvırcık
ve silgisi.
Dazlaktı Keloğlan, dımdızlak
Ama sırtında yine kapısı.

Oturdular, konuştular.
Kapı iteledi, açıp kapadı,
Açıp kapadı Keloğlan;
Hünerini kapının göstermek ister gibi.
Silgili adam da silgiyi kavradı iki eliyle,
Hoplatıp zıplattı havaya.
Keloğlanın başında saç bitti, açık yeşil renkli.
Saçsız kaldı silgili adam.
Sonra gene kapıyı açıp kapadı,
Açıp kapadı Keloğlan.
Bir an sonra Keloğlan’da silgi,
Adamın ellerinde Kapı vardı:
*

Adam, kadın değildi,
Ama o kadar da olsun:

Yeşil rengi yine yaşamdan almıştı nüvesini,
İdealizmi barındıran, ama saklayan.
Keloğlan’da saç bitmesi ve adamın kelleşmesi
İle daha sonra onların mal varlıklarının
El değiştirişi ise sanki yeşil’i yanıtlayıştı.
*

Sildiğin bir yer, silindiği bir an sonrasında yok.
Eşik kapıdaki, bir adımda geçilesi.
Bundan mı elbiseler kolayca değiştirilebilmişti?
Mal varlıkları el değiştirmişti.

Ada’da Mantar yok.
Kapılar ve silgiler …
Demek mantar tohumu ekmek gerek,
besili toprak verimli

II. Eserkuş Buluş, Silgili Ada’da Eserkuş’la Uçuş

Bir liman bir köprü;
Kardelen Kadın'da –incesine göre kararlı mizaçlı
- ‘kalınbeli papartya’ gül tarlası,
seğreltide eğreltiotları..
Topladığı.
… Çocuk kız.

Pastelle çizmişti üzerine iki boyutlu
Sararmamış ikinci hamur kağıdın,
Melodik sözcüklerin –
Kıvamı ta Hamurabi’den …
Hamur gibi, havaya hop, hop!
Çocuk oyun hamuru …
Ama hamuru ikinci hamur’un pasteldi,
Üzerine çiziştirilmiş uzay roketleri ise suluboğa.
- Ve üstüne eklentiler, kolaj
En önce matbaa mürekkebi
Şablon baskının üzerine hepsi;
Ama bunca karışıklık, böyle kompozisyon
Yine de “manzara” gibiydi, hatta
“Geleneksel kompozisyon”unda bir Pieta’nın,
“Yapısal (ve dinsel) paralellikler” izlenirkendi.
1500’lerin.
Tuval üzerine yağlıboya kadar tüy, hafif;
Neden bu kadar naif (!) ?

Püfür ama sonbahar yapraklarını sürükleyen
Zamanı, Eserkuş;
Esas, nakit geçebilir güzele,
Durduğu yerde boşuna mı
Hareketli susuş …

“Dengeli bir kompozisyon”da yaratmak
Altıncı hissinin şiirinin resim ve heykelin,
Ah “köy konuları” ve “başarılı renk
armoni” mızıkası ….
Bremen Mızıkacıları ile Avusturya Çocuk
Koala Korosu … -
Australia of Fiji ocean tank.
- Ayartıcı kadim yeşil ve deniz;
Mavi örttü ihtiyar-delişmen ağaçları
Balıklar göklerde kanatlandı!
Canhıraş bozacı, sütü sağmış
_sütçü dolaştırıyor onu şıracı;
Duvardan duvara freskler mağarada,
sıva kurumadan boya hemen,
_zevk-kurum katıştırılmalı.
Bir rötüş, zatan ilk yapış.
_İkincide yer yok hataya.

Ib.

Keloğlan: beyazlamadı saçları;
Bir gecede döküldü Silgili adam,
Sonra yeşil çıktı.

-
Açıklama:

‘Bremen Mızıkacıları ile Avusturya Çocuk
Koala Korosu … -
Australia of Fiji ocean tank’:
Bu üç dizedeki anlam, kendince, eskiden yeniye ulaşış ve yine doğayı buluş. Australia burada Fiji’ye bir geçiş noktası, hem eskinin göçmenlerini hem de pigmeleri barındırması açısından. Ve Fiji’de muhteşem bir tabiat güzelliği ama yamyam eskisi, ateşte yürüyen garip türevler.

Türetilen:
(bir anlamda) Zevk-kurum
Eserkuş:
Papartya-kalınbeli gül tarlası: Tek tük yoğun gözken papatyaların konuşlandığı yerdeki bir gül tarlası. Tek tük yoğun gözüküş ile gül tarlasının yoğun olmayıp ancak tek bir parça halinde –tarla gibi toplanışını da şekilsel, papalığa esnettim. Ve/ ama ayrıca, ‘artya’ kısmı da bir el yapımı sanatsallığı da simgelemekte denilebilir.

Akın Akça
Kayıt Tarihi : 23.6.2005 05:49:00
Yıldız Yıldız Yıldız Yıldız Yıldız Şiiri Değerlendir
Yorumunuz 5 dakika içinde sitede görüntülenecektir.
  • Akın Akça
    Akın Akça

    kapılar tak tak, silgiler şak şak. sonra eserkuş hemen pır pır.o sefer tükenmez kaleme bir silgi=2.bölüm.

    yine de yazarken karışıklığı farketmemiş olabilirim. uyardığın için sağol sevgili guneyden. yeniden elden geçrip göz atacağım sevgili arkadaşım. çok sağol ilgine

    Cevap Yaz
  • Ümran Demircan
    Ümran Demircan

    akın,
    silgili adamla,kapısını sırtında taşıyan keloğlana anlattırmak istediklerin çok ilginçti...
    ancak ikinci bölüm birden ortalığı karıştırdı...
    bu bölümlrri ayrı ayrı yazsan diyordum...yoksa bağlantıları ben mi anlamadım.
    sevgiler akın.

    Cevap Yaz

TÜM YORUMLAR (2)

Akın Akça