*Serbest Şiir Jüri Değerlendirmeleri
DİKENSİZ GÜLLER GRUBU ŞUBAT AYI ŞİİR YARIŞMASI
JÜRİ DEĞERLENDİRME RAPORUDUR
DAL: Serbest Şiir RAPOR TARİHİ:28.02.2008
KONU: Yoksulluk
JÜRİ ÜYESİ:Necdet ARSLAN (Jüri Başkanı)
--
1 NUMARALI ŞİİR (Nuray Ülker)
yoksulluk
kimisine sınavdır yoksulluk
kimisi tembeldir hak etmez bolluk
kimisi olumsuz bakar, ister aynı kalmak
ürkütür onları farklılık ve atılmak
PUAN:40
DÜŞÜNCELER:
Şiir, konuyu anlatacak içerikte değil.Yoksulluğun bir sosyal olgu olduğu işlenebilirdi.Oysa şiirde konudan uzaklaşılarak ‘’Varlıklı olmayı hak etmeyenler’’le ilgili yargı ortaya konulmuş.Üçüncü dizede ‘’olumsuz bakılan’’ ve ‘’aynı kalınan’’ durumun ne olduğu belli değil.Son dizede konunun sınırları dışına çıkıldığı müşahede edildi.
Şiirde okuyucuyu etkileyecek bir ses rengi yok.’’Kimisi,kimisine’’ sözcükleri şiirin boyutuna göre sıkça kullanılmış.’’Onları’’ belgisiz zamirinin kimi çağrıştırdığı belli değil.Başlık büyük harfle başlamalıydı.
JÜRİ ÜYESİ:Rifat KAYA
--
PUAN:50
DÜŞÜNCELER:
Bu şiir de anlam bütünlüğü oluşturmasına rağmen
anlatımdaki ahenk bütünlüğü oluşmuyor.
JÜRİ ÜYESİ:Turgut UZDU
--
PUAN: 40
Düşünce: Değerlendirme yapılacak uzunluğa ve muhtevaya sahip değil.
İNCELEME:
1.İÇERİK (MUHTEVA)
a) Konu bütünlüğü sağlanmış
b) İnsanların yoksulluğa bakışları kısa ve öz olarak ifade edilmiş. Bazı insanların yoksulluğu sınav olarak gördüğü, bazılarının tembellik sebebiyle yoksul kaldığı, bazılarının durumundan şikâyetçi olduğu, bazılarının da bu durumdan ürktüğü anlatılmış. Daha uzun olabilirdi.
c) Başlıkla şiir arasında uyum var.
d) Çelişen düşünce yok.
e) İmge kullanılmamış.
2.ŞEKİL:
Serbest tarzda yazılmış bir şiir.
3. DİL VE ÜSLUP (Dil ve Biçem)
a) Dil açık ve anlaşılır
b) Bir dörtlük olduğu için hâkim bir duygu ifade edilmemiştir. Tanım yapılmıştır.
c) İç konuşma olarak değerlendirilebilecek mısra veya anlatım yok.
JÜRİ ÜYESİ:Demir MUTLUGİL
--
PUAN: 50
DÜŞÜNCELER:
Şair şiirinde yoksulluğun nedenlerini irdelemiş ve bir lokma,bir hırka denilen felsefenin açılımını anlatmaya çalışmış. Şiir emek ister,kendisiyle uğraşılsın ister.Emek çoğaldıkça şiirselleşir kelimeler.Şair beni bağışlasın şiir sanki aceleye gelmiş gibi geldi bana.Son mısrada bir öncekine ses uyumu olsun için zorlama var.
Ben böyle hissettim şair en iyisini bilir
JÜRİ ÜYESİ: Mahir DEMİR
--
PUAN:30
DÜŞÜNCELER: Yoksulluk
Şiirde ses uyumu var ama ahenk yönünden eksik. Bana göre Şiirde veciz ifadelerin ses uyumu vasıtasıyla bir araya gelmesinden öte emek harcanabilirdi.
Jüri Üyesi: Abdullah GÜMÜŞTAKIM
---
PUAN:25
Şiirin özü kavrayıcı ifadelerle vurucu sözcüklerle oluşumunu çerçeveleyememiş bir çalışma..
***************************************************************************
2 NUMARALI ŞİİR (İsmet Öztürk)
YOKSUL YÜREKLER
Yoksulluk ne para da ne de pulda
Yoksulluk asıl yoksul kalan durakta
Kalpleri taşlaşmış olmayan yüreklerde
İnsan sevgisinin olmadığı bedenlerde
Yoksulluk hep açlık susuzluk olarak bilinir
Üstü başı yırtık diye onlara yoksul denilir
Bir köşeye atılmış insanlar olarak görülür
Sevgisizliklerinde onların hep boyunları bükülür
Beden yoksulluğu gelip geçididir var ile yok arasında
Yoksul bile şaşırır kalır bu ikilem arasında
Bir medet umar yüreği bile olmayan insanlarda
Kaybolur gider sonsuzlukta sevgi yoksulluğunda
Yoksulluk bir çocuğun masum bakan gözlerinde
Fakirlik el uzatan bir garibanın yüreğinde
Açlık ve susuzluk yalnız kursağında iken
Sevgisizlik ve ilgisizlik onun gönlünde.
Gönüllerde olsun hep zenginlik dillerde değil
Yoksulluğun fakirliğin üzerine serpiştirilsin
Bir tutam gül olup sevgilerde birleştirilsin
O zaman yoksullukta ölüm gelirse gelsin.
Jüri Üyesi: Necdet ARSLAN (Jüri Başkanı)
PUAN:45
DÜŞÜNCELER:
Birinci dörtlükte ‘’yoksulluğun bulunduğu yerlere ‘’ vurgu yapılırken ‘’durakta’’ sözcüğü anlatımı kapalı duruma getirmiş.Aynı dörtlüğün son dizesinde ‘’İnsan sevgisinin olmadığı bedenlerde yoksulluk (vardır) ’’düşüncesine ulaşmak mümkündür.İkinci dörtlükte ‘’ yoksulluk’’ için yapılan değerlendirmenin doğru olmadığı vurgulanmış fakat ‘’Yoksulluk nedir,kimlere yoksul denilir? ’’sorularına yönelik bir açıklama yapılmamıştır.Bu kıtada ‘’köşeye atılmış..’’ anlatımı uygun düşmemiştir.Aynı kıtada ‘’Onlara’’ belgisiz zamirinin kimin yerine kullanıldığı belli değildir.’’Sevgisizliklerinde’’sözcüğü sözcüğü,kullanıldığı dize ile ses dizimi açısından uygun düşmemiştir.
Üçüncü kıtada’’beden yoksulluğu’’ile ne anlatıldığı açık değildir.’’Geçididir’’yüklemi dizeyi anlamsız kılmıştır.İkilem olan durum ile neye vurgu yapılıştır? ’’Yüreği bile olmayan insanlar ‘’ifadesi hoş düşmemiştir.Anılan kıtanın son dizesi kurallı cümleye dönüştürüldüğünde ‘’özne’’ belirsizliği vardır.’’sonsuzlukta’’ yer tamlayıcısı somut değildir.Dördüncü dörtlükte konunun daraltılarak ‘’sevgi ve ilgi eksikliği’’ne vurgu yapılmıştır.
Son dörtlükte’’Yoksulluğun fakirliğin üzerine serpiştirilsin’’dizesi kavranılır olmaktan uzaktır.’’Olup’’ ulacının yerine başka bir sözcük kullanılabilirdi.Son dizede neden ‘’ölüm’’ gerçeğine vurgu yapılma gereği duyulmuştur; bu belli değildir.Şiirde on kez yoksul/ yoksulluk sözcükleri kullanılmıştır.ilk kıtanın ilk dizesinde ‘’-de’’ eki ‘’bağlaç’’ olarak kullanılmıştır.Şiirde sözcük zenginliği yoktur.Özgün buluşlar,çarpıcı ifadeler bakımından şiirde zenginlik yoktur.Noktalama işaretlerinin kullanılmaması dikkat çekmektedir.Dördüncü kıtanın üçüncü dizesindeki ‘’yalnız’’ sözcüğü yerine ‘’sadece’’kullanılabilirdi.
Jüri Üyesi: Rıfat KAYA
PUAN:100
YOKSUL YÜREKLER
......................
Yoksulluk ne para da ne de pulda
Yoksulluk asıl yoksul kalan durakta
Kalpleri taşlaşmış olmayan yüreklerde
İnsan sevgisinin olmadığı bedenlerde
Bu dörtlükte ki anlam bütünlüğü insan sevgisinin azlığından dolayı
yoksulluğu sevgisizliğe bağlamış,
................................................
Yoksulluk hep açlık susuzluk olarak bilinir
Üstü başı yırtık diye onlara yoksul denilir
Bir köşeye atılmış insanlar olarak görülür
Sevgisizliklerinde onların hep boyunları bükülür
İkinci dörtlükte de aynı tema işlenmiş
........................................
Beden yoksulluğu gelip geçididir var ile yok arasında
Yoksul bile şaşırır kalır bu ikilem arasında
Bir medet umar yüreği bile olmayan insanlarda
Kaybolur gider sonsuzlukta sevgi yoksulluğunda
Üçüncü dörtlükte aynı temada
...........................................
Yoksulluk bir çocuğun masum bakan gözlerinde
Fakirlik el uzatan bir garibanın yüreğinde
Açlık ve susuzluk yalnız kursağında iken
Sevgisizlik ve ilgisizlik onun gönlünde.
Dördüncü dörtlük te aynı temayı işliyor
......................................................
Gönüllerde olsun hep zenginlik dillerde değil
Yoksulluğun fakirliğin üzerine serpiştirilsin
Bir tutam gül olup sevgilerde birleştirilsin
dizelerdeki anlam bütünlüğünü alıp son dizelerinde bağlamış
Jüri Üyesi: Turgut UZDU
--
Puan: 50
Düşünce: Yoksullukla ilgili düşünceler, şiirsel anlatımdan uzak ifade edilmiş.
Jüri Üyesi: Demir MUTLUGİL
--
PUAN: 60
DÜŞÜNCELER
Şair kendince yoksulluğun felsefesini yapmış,esas yoksulluğun sevgi yoksunluğu olduğunu vurgulamış.
Yazım hataları var,ilk mısrada 'da' eki kullanımı hatalı aynı mısrada bir birleşik bir ayrık olarak iki farklı yazılım var.
Üçüncü dörtlükte -beden yoksulluğu gelip geçididir- sanırım geçicidir olacak.
Şiirde neyin nasıl söylendiğini anlayabilmekte zorlanmalarım oldu.Anlam kargaşası yaşadım.Şair şiiri üstüne tam uyduramamış gibi geldi.Ben bunları hissettim
şair en iyisini bilir.
Jüri Üyesi: Mahir DEMİR
PUAN:55
DÜŞÜNCELER: Yoksul Yürekler
Şiirde ahenk yönünden eksik bulduğum noktalar var. Dize sonlarında ses uyumları var. Şiiri okuyan kişiye katmak istediği duygular hissedilecek dereceye ulaştırılması için şiirin içinde bir müzik varmış gibi yazıldığında daha etkileyici bir şiir çıkabilir kullanılan temalarda. Son dörtlükte biraz bu hissedişin okuyana yansıtılması ve şiire katılmasına çalışılmış.
Jüri Üyesi: Abdullah GÜMÜŞTAKIM
--
PUAN:42
Şiirde anlatılmak istenen sezilmişsede tekrarlarla anlatmak istediğini sanki anlatamamak korkusu sinmiş. Serbesliği kafiye oluşturma kaygısıyla ötelemiş...
*************************************************************************
3 NUMARALI ŞİİR
GARİBİN GARİP RÜYASI (Ramazan Yaşar)
Hadi be küheylan güldür yüzümü
Sana bağladım tüm umtlarımı...
Nasıl değişecem bi bak o zaman
Hem gravat da takarım
Adam sınıfından sayarlar...
Öyle kem küm gonuşmam da artık
Cebim sıcak ya... nasıl gonuşturur o meret
İşte öyle afralı tafralı gonuşurum gayfede
Yeter ki sen güldür yüzümü
Bak hep önde gitmeni de istemiyom he
Sonunda sen geç yeter hepsini
Biliyon mu sana da bakarım o vakit
Ben na-mert adam mıyımkine
Gözümü gapatıp öyle yiyeyim...
Önce bir ev alırım anadın mı
Sonra da bir araba...
Düşünüyon mu len küheylan
Hacı emmi pencereyi tıklatıp
'Şeyy kirayı dün getirmediniz de onu sorucaydım' da diyemeyecek
Hayali bile ne güzel be....
Biliyon mu küheylan
Ben hiç sıkmıycam kiracımı
Yeter ki güldür yüzümü...
Sonra ne yapcam biliyon mu
Doldur hanım tabağı deyicem guru fasulyeynen
Biter deyi de gorkmayıcam
Banduracam ekmeği suyuna suyuna...
Herkese benden çaaayy... deyi bağıracam gayfede
Öyle sen gelmiyon mu maça len derlerse
Biletimi aldım bilen akadaaaş diycem...
Hani ben belkim o zaman sinemaya bilem giderim
Eyice şeherli olurum ves-selam
Hadi be küheylan...
Bak cigaram da bitti...
Biliyon mu filitresüz cigaranun tütünleri hep ağzıma giriyo
Hele sen yüzümü bi güldür
Develi içecem akadaş develi...
Akadaşlara da dağıtırım o zaman
Biterse bitsin bana ne
Hadi be küheylan güldür yüzümü....
Jüri Üyesi: Necdet ARSLAN (Jüri Başkanı)
---
PUAN:65
DÜŞÜNCELER:
Şiirdeki iç sesin sahibi kirada kalmaktadır. Yaşadığı çevredeki insanlara göre ekonomik yönden sıkıntılı bir yaşamın içindedir.Hayalleri vardır.Dert ortağı Küheylan’la konuşmaktadır; tüm umutlarını O’na bağlamıştır.Varlıklı olursa kentli olacaktır.Bolluk içerisinde yaşayacaktır.Şiirdeki işlenen ana tema ‘’yoksulluktan’’ uzaklaşarak ‘’varlıklı olma umuduna’’ kaymıştır.
Şiirin biçim kurgusunda herhangi bir aksaklık yoktur.
Ancak; şiir, Batı Anadolu’nun konuşma diliyle yazılmış ve bölgeye has özgün söyleyiş olduğu gibi yazıya dönüştürülmüştür.Bu tavır,sözcüklerin yazımını bozmuştur.Aşağıdaki sözcükler yazım yönüyle yanlıştır:
‘’değişecem,gravat,gonuşmam,gonuşturur,gonuşurum,gayfede,istemiyom,biliyon,gapatıp,anadın,len,biliyon,sıkmıycam,yapcam,deyicem,gorkmayıcam,banduracam,bağıracam,gayfede,guru,akadaaaş,diycem,beklim,bilem,Eyice,şeherli,cıgaram,filitresüz,giriyo,bi,akadaş,içecem’’
Şiirde ağız özelliğine bağlı kalınmaksızın da yapılan yazım yanlışları vardır.Bunlar:’’ umtlarımı, na-mert, mıyımkine, fasulyeynen, ves-selam,
Şiirde noktalama işareti olarak sadece ‘’üç nokta’’ kullanılmıştır.Şiirde iki dizenin sonuna konulan ‘’....’’kullanımı Türkçe’de yoktur.Başlıkta ‘’GARİP’’ sözcüğünün yan yana kullanılmasından dolayı ilginçlik yoktur.
Jüri Üyesi: Rıfat KAYA
--
PUAN: 50
Hadi be küheylan güldür yüzümü
Sana bağladım tüm umtlarımı...(umutlarımı)
Nasıl değişecem bi(bir) bak o zaman
Hem gravat(kravat) da takarım
Adam sınıfından sayarlar...
Kelimeler de harf eksikliği var; umtlarımı(umutlarımı) , bi(bir) , gravat(kravat)
Anlam; insana ancak kılık kıyafetke değer verileceğini söylemekte.
yöresel dildeki kelimeleri kullanmış.
......................................................................................
Öyle kem küm gonuşmam(konuşmam) da artık
Cebim sıcak ya... nasıl gonuşturur(konuşturur) o meret
İşte öyle afralı tafralı gonuşurum(konuşurum) gayfede(kahvede)
Yeter ki sen güldür yüzümü
Bak hep önde gitmeni de istemiyom(istemiyorum) he
Sonunda sen geç yeter hepsini
Biliyon(biliyormusun) mu sana da bakarım o vakit
Ben na-mert(nâmert adam mıyımkine (adammıyım ki)
Gözümü gapatıp(kapatıp) öyle yiyeyim...
Yöresel olarak kullanmış kelimeleri,
anlam açısından kişilerin parayla kadir kiymet verdiğini açıklamakta
................................................................
Önce bir ev alırım anadın mı
Sonra da bir araba...
Düşünüyon mu len küheylan
Hacı emmi pencereyi tıklatıp
'Şeyy kirayı dün getirmediniz de onu sorucaydım' da diyemeyecek
Hayali bile ne güzel be....
Biliyon mu küheylan
Ben hiç sıkmıycam kiracımı
Yeter ki güldür yüzümü...
YÖRESEL DİL İLE KELİMELERİ KULLANMIŞ,
........................................................................
Sonra ne yapcam biliyon mu
Doldur hanım tabağı deyicem guru fasulyeynen
Biter deyi de gorkmayıcam
Banduracam ekmeği suyuna suyuna...
Herkese benden çaaayy... deyi bağıracam gayfede
Öyle sen gelmiyon mu maça len derlerse
Biletimi aldım bilen akadaaaş diycem...
Hani ben belkim o zaman sinemaya bilem giderim
Eyice şeherli olurum ves-selam
Hadi be küheylan...
Bak cigaram da bitti...
Biliyon mu filitresüz cigaranun tütünleri hep ağzıma giriyo
Hele sen yüzümü bi güldür
Develi içecem akadaş develi...
Akadaşlara da dağıtırım o zaman
Biterse bitsin bana ne
Hadi be küheylan güldür yüzümü....
........................
Yöresel kelimeler kullanmış, anlatım yerinde
satışa çıkarmış olduğu atının iyi fiyata satmak istediğini anlatmakt
Şiirdeki bütünlük konu olarak yerinde olmasına rahmen
yöresel ve eksik harflerle yazılmış kelimeler şiirde anlatım bozukluğunu oluşturuyor
Jüri Üyesi: Turgut UZDU
--
PUAN:75
Düşünce: Şiirin tamamı bölge ağzıyla yazılmış. Yoksulluk, isteklerle ifade edilmiş.
Jüri Üyesi: Demir MUTLUGİL
--
PUAN:80
Türkçenin farklı lehçelerini şiirde ifade ediş,dilimiz ailesinin zenginliğini örnekler.Şair dilini şiire yakıştırmış.Şiirin masal ve rivayet dili yazım yelpazesinde yoksulun rüyasını realize etmiş.
Ses benzeşmelerinde ki eksiklik,şiiri düzyazıya yakın kılmış.Tınısı eksik gibi geldi bana.
Şair en iyisini bilir
Jüri Üyesi: Mahir DEMİR
--
PUAN:65
DÜŞÜNCELER: Garibin Garip Dünyası
Şiirde ahenk yönünden zayıflıklar mevcuttur. Şairin ses uyumu ve ahenk konusunda bazı dizelerde gösterdiği hassasiyeti tüm dizelere yansıtması halinde şiirin hem konuşma havasından kurtulmasını sağlayacaktır hem de ortaya çok güzel bir şiir çıkacaktır.
Jüri Üyesi: Abdullah GÜMÜŞTAKIM
---
PUAN:64
Yoksulluğun sonuçlarını sezmiş oluşmuş olumsuzlukları farketmiş umudu bir ayrı yoksullukla giderme umuduna bağlamış bir şiir çalışması..
*************************************************************************
4 NUMARALI ŞİİR (Seda Balcı)
YOKSULLAR KENTİ
Hiç düşündün mü arka sokakları,
Ordakileri ve yaşananları?
Neler oluyor kimin umrunda,
Açlık ve düşkünlük limanında..
Bir ana sırtlar çocuğunu ve ağlar biçare,
İçin için sessizce yanar,
Yangınlarda ve çaresiz,
Yavrusuna bir lokma ekmek arar.
Haykırışlar boşuna;
'Elden ne gelir' der için için,
Ve diğer yandan da umutlu;
Belki bir yardım diye..
Bu dünya kimlere kaldı,
Var mıdır insan gibi insan?
Kimbilir vardır ama
’’
İki insan biraraya gelir,
Biri yükselişini diğerini ezişine bağlar,
Ve önemsemez;
İkinciye ne oldu kimene..
Buna adalet denirse
Adaletsizler ülkesini tarif edin bana,
Çünkü oraya gidiyorum
Hiç dönmemek üzere..
Yoksulu düşünen mi var?
Hiç sanmam!
Ama sanmak isterim içten içe.
Tek sanmak yetermi sanıyosun,
Bu vurgun kentte
Herkes kendi kendine..
Kim dertli,kim çaresiz
Kimin umrunda, Sen sormasanda ben söylüyorum.’’
Düşüne bir tekmede arkadan gelir
Hiç ummadığın bir anda..
Bilinmeyen ve bilinmek istenmeyen bir yer burası,
Neresi diye hiç sordun mu?
Sen sormasanda ben söylüyorum;
Burası YOKSULLAR KENTİ...
Jüri Üyesi: Necdet ARSLAN (Jüri Başkanı)
---
PUAN:55
DÜŞÜNCELER:
Şiirde büyük kentlerin arka sokaklarındaki yoksul insanlar ve onların yaşamları anlatılıyor.Bir ailenin dramı,annenin çaresizliği ve umutları örnekleniyor.Eşitsizliklerin,adaletsizliklerin yoksullaşmanın asıl sebebi olduğu vurgulanıyor.İyi niyetli insanların,yardımseverlerin çok az olduğuna dikkat çekiliyor.Şair,yoksullardan,çaresizlerden yanadır.Onların yaşadığı bu kent kimseler tarafından bilinmemektedir.Şair,şiirine de adını verdiği bu kente; YOKSULLAR KENTİ’ne doğru gitmeye karar vermiştir.
Şiirde lirik bir anlatım vardır.Yoksul insanlarla ilgili duygular şiire başarıyla taşınmıştır.Yoksullukla ilgili sorgulamada tek bir sosyal nedene işaret edilmektedir.
Şiirde konu akışına uygun bir bölümleme yapılmamıştır.
‘’İçin için sessizce yanmak’’ söz grubunda ‘’için için’’ ikilemesi ile’’sessizce’’zarfı aynı anlama yakın ifadelerdir.
‘’ Bir ana sırtlar çocuğunu ve ağlar biçare,’’dizesinde ‘’sırtlar’’ sözcüğü gerçek ya da mecaz anlamlı kullanıldığı net değildir.’’ Yangınlarda ve çaresiz,/ Yavrusuna bir lokma ekmek arar.’’ Dizelerinin birlikte düşünülmesi durumunda anlamda duruluk yoktur.’’Var mıdır insan gibi insan’’ dizesinin taşıdığı anlamda güçsüzlük görülmektedir.’’ Bir yıldız kadar uzaktır bilinmez.’’ Dizesinde ‘’gerçek’’ abartılmıştır.Şair ‘’Yoksulu düşünen mi var’’diye sorar.Sorusunu ‘’Hiç sanmam’’ ve ‘’sanmak isterim’’gibi iki farklı yanıtla ikilemdedir.Şiirin değişik iki yerinde,yoksulları düşünenlerin olmadığı yargısı yinelenmiştir.’’ Düşüne bir tekmede arkadan gelir.’’dizesinde anlatılmak istenilenin ne olduğu açık ve anlaşılır değildir.’’ Bilinmeyen ve bilinmek istenmeyen bir yer burası’’dizesinde iki farklı yargı birlikte kullanılmıştır.
Şiirde yazım yanlışları da çoktur:’’ Ordakileri, umrunda, Kimbilir, bir araya, kimene, yetermi,sanıyosun,sormasanda’’Şiirin iki ayrı yerinde’’ için için’’ ikilemesi kullanılmıştır.Bazı dizelerin sonlarına konulan’’..’’işareti Türkçe kullanımda yoktur.’’ Neresi diye hiç sordun mu? / Sen sormasanda ben söylüyorum.’’dizelerinde ‘’anlatım kıtlığı’’ vardır.Ayrıca,şiirde ‘’kim’’ zamiri sıklıkla kullanılmıştır.’’ Sormasanda,şeklindeki yazım yanlıştır.Doğrusu ‘’sormasan da’’ biçiminde olmalıydı.’’ Kimbilir vardır ama’’dizesindeki ‘’ama’’ bağlacının kullanılmasına neden gerek görüldüğü belli değildir.Noktalama işaretleri başarılı kulanılmamıştır.Örneğin:’’ Sen sormasanda ben söylüyorum; ’’dizesinin sonuna konulan ‘’noktalı virgül,iki nokta işaretinin yerine kullanılması yanlıştır.
Jüri Üyesi: Rıfat KAYA
--
PUAN: 40
DÜŞÜNCELER:
Düz yazı şeklinde yazılmış.
Jüri Üyesi: Turgut UZDU
--
PUAN: 60
DÜŞÜNCE: İmla hataları ve kelime yanlışları bol bir şiir.
Jüri Üyesi: Demir MUTLUGİL
--
PUAN: 70
DÜŞÜNCELER:
Şehrin arka sokaklarının yoksulluğu sorgulanmış şiirde.
Konu bütünlüğü iyi,yer yer yazım hataları var.'İkinciye ne oldu kimene.. 'de olduğu gibi veya' yetermi sanıyosun, 'da olduğu gibi.Anlam kuvvetlendirmek istenilen bazı kelimeler tekrar duygusu yaratıyor.'biçare-çaresiz' gibi.
Şiir genel anlamda güzel ama ben nedense soru-cevap şeklinde gelişen şiirleri pek sevemiyorum.
Şair en iyisini bilir
Jüri Üyesi: Mahir DEMİR
--
PUAN:55
DÜŞÜNCELER:Yoksullar Kenti
Şiir Vurgusuna göre veya anlamına göre bölümler halinde yazılmadığından duygular bir araya girmiş. Şiirde yazım hataları mevcut işte bunlardan bazıları: 'Kimbilir' yerine 'kim bilir', 'biraraya' yerine 'bir araya', 'yetermi' yerine 'yeter mi' kullanılması gerekiyordu.
Şiir ' Yoksulu düşünen mi var? ' kısmından sonuna kadar ahenk sağlanmış ama şiir başlangıcından itibaren de ahenge dikkat edilmemiştir.
Jüri Üyesi: Abdullah GÜMÜŞTAKIM
--
PUAN:76
Şiirselleştirme kelimeleri herkesin kullandığı gibi değil kullanamadığı gibi kullanmaktır. Verilen duygu yeteri yansımalardan uzak geldi bana.. Arkadaşa başarı dileklerimle..
************************************************************************
5 NUMARALI ŞİİR
ÇOCUK ve YOKSULLUK (Naime ÖZEREN)
Çocuk sevindi, günlerden cumartesi,
Köye dönecekti, okul tatildi,
Bir aylık hasrete son verecekti.
Elekçi Irmağı taşmıştı selde,
Tahta köprüyü de götürmüştü denize.
Yürüyecekti, tam yedi kilometre.
Özlemi çığ olmuştu içinde,
Kararı kesindi, dönecekti bu gün eve,
Yeter ki ırmak O’na izin verse.
Düştü köyünden bir teyzenin peşine,
Çıkarıp ayakkabılarını, attı sepete.
Sıvadı eteklerini de dizlerinin üstüne,
Taşlar birikmişti ırmağın sığ yerinde,
Geçti yaşlı kadınla birlikte.
“Alayım ayakkabılarımı” dedi,” sağ ol teyze.”
Sepete baktılar:! ? ? Yoksa şaka mı?
Geçerken birisi düşmüştü suya,
Şimdi şakanın sırası mı?
Çocuk başladı ağıta, ağlamaya,
Seferber oldu millet ayakkabı aramaya.
Onca gayret ve emek gitmişti boşa.
Ayakkabı karışmıştı çoktan sulara.
Elekçi’ nin suları, çamurdu, kardı,
Küçücük ayaklar elbet donardı,
Taşların her biri sanki bir bıçak,
Hem ayak parçalanıyor hem yürek.
Çaresiz dönüp geldi köyüne;
Bir dert daha eklenmez mi derdine?
Anne ve babası yoklardı evde.
O’nu karşıladı, amca, yenge ve nine.
Ayakları kanamıştı taşlardan.
Gözleri de şişmişti ağlamaktan.
“Yarın ne olacak? ” diye üzüldü.
Tek ayakkabıyla olunur mu yola revan?
“Üzülme” dedi amca,” deniz saklamaz,
Atar elbet kıyıya, dert etme can,
Gider bulurum onu er sabahtan.”
Dönüşte amcanın ağzı kulaklarında,
Kaybımızı bulmuştu çok uzaklarda.
Ayakkabı şişmişti tuzlu sulardan.
Olmuştu denizanası gibi kocaman.
Bütün gece ocağa odun atıldı,
Ayakkabı mutlaka kurumalıydı.
Sana ne söylesem azalmaz suçun
Ah, iki gözü kör olası yoksulluk,
Dört köşeyi kuruttun, kasıp kavurdun,
Gözün bir türlü doymak bilmedi de,
Garibin ayakkabısına mı göz koydun?
Jüri Üyesi: Necdet ARSLAN (Jüri Başkanı)
---
PUAN:75
DÜŞÜNCELER:
Konu bir olay etrafında sunuluyor.Çocuk köyüne gitmektedir.Mevsim kıştır.Irmağın üzerindeki köprü yıkılmıştır.Karşıya ırmaktan geçilecektir.Çocuk ayakkabılarını çıkarır.Yalınayak suda ilerlerken ayakkabının biri ırmağa düşürülmüştür.Çevredekiler türlü aramalara karşın ayakkabıyı bulamamıştır.Çaresiz köye dönen çocuk üzgündür.Sabahleyin erkenden ırmakla denizin birleştiği bölgeye giden amcası kaybolan ayakkabıyı kıyıda bulmuştur.Ayakkabı saatlerce ocakta kurutulacaktır.Çocuk dönüşte o ayakkabıyı giymek zorundadır.
Olayın sunumunda ‘’abartı’’ ağır basmaktadır.Örneğin,ırmak kıyısındaki milletin ayakkabı ramak için seferber olması,bir gün önce kaybolan ayakkabının ertesi sabah deniz kenarında bulunması ve böyle bir işe kalkışılması,bütün gece ocağa odun atılmak suretiyle ayakkabının kurutulması…
Şiirin ‘’yoksulluk’’ konusunu tam olarak yansıtmadığı düşünülmektedir.
Aşağıdaki dizelerde yapısal sorunlar saptandı:
‘, günlerden cumartesi’’’-ydi.(diğer dizelerde öyküleme olduğu için.
‘’ Elekçi Irmağı taşmıştı selde’’-n ‘’ taşma etkisi sel yüzündendir.
‘’ Tahta köprüyü de götürmüştü denize.’’ Bağlaç kullanılmasa da olurdu.
‘’ Kararı kesindi, dönecekti bu gün eve,’’ bugün; bileşik sözcüktür.
‘’ Çocuk başladı ağıta, ağlamaya’’ ağıta; gereksiz sözcük
‘’ Sepete baktılar:! ? ? Yoksa şaka mı? ’’ noktalama yanlışlığı[
‘’ Anne ve babası yoklardı evde’’ ‘’anne’’sözcüğü -(s) i,iyelik eki almalı.
‘’ Tek ayakkabıyla olunur mu yola revan? ’’ revan,sıfat.’’yürüyen’’ anlamlı.
‘’ Ah,iki gözü kör olası yoksulluk’’,’’kör olasıca yoksulluk,denilebilirdi.
Jüri Üyesi: Rıfat KAYA
--
PUAN; 45
DÜŞÜNCELER: Anlatım düz yazı,dizelerde derin anlatım yok.
Jüri Üyesi: Turgut UZDU
--
PUAN: 80
DÜŞÜNCE: Güzel bir anlatım. Son bölüm olmasa daha iyiydi bence.
Jüri Üyesi: Demir MUTLUGİL
--
PUAN: 80
DÜŞÜNCELER:
Şiirin masalımsı anlatımında şairi şiirin yanıbaşında hissedebiliyorsunuz.Özne ile nesneyi birleştirebilmiş şiir.Beni noktalama işaretlerinin fazlalığı yordu.
Bir de -“Alayım ayakkabılarımı” dedi,” sağ ol teyze.”
Sepete baktılar:! ? ? Yoksa şaka mı? - dizelerinde ki
noktalamaya pek anlam veremedim.Şiir genelinde, duygu ve coşkuyu iyi harmanlamış şair diye hissettim.
Şair en iyisini bilir
Jüri Üyesi: Mahir Demir
--
PUAN:65
DÜŞÜNCELER: Çocuk ve Yoksulluk
Şiire ses uyumu oluşturulması için emek verildiği ortada. Konu şiire hikâye havası ile dağıtılmıştır. Son mısra dışında yoksulluk doğrudan vurgulanmamış. Sadece yaşayış itibariyle dolaylı ifadelerle şiire serpiştirilmiş ve bir kelimeye boğmamış şiiri. Bana göre serbest şiir okunduğunda insanın içinde kıpırtılar oluşturmalı ve taşları yerinden oynatmalıdır. Bu açıdan şiirde coşku ve duygu uyandırma yönüyle eksiklik bulunmaktadır.
Jüri Üyesi: Abdullah GÜMÜŞTAKIM
--
PUAN:83
Bir birey üzerinden bir nesnenin değerliliği ve onu yok eden gücün dengesi iyi ifade edilmiş hikayemsi anlatıda.Güzel bir çalışma.
***************************************************************************
6 NUMARALI ŞİİR
YOKSULLUK SÖZ DİNLEMİYOR (Hüseyin Salman)
Aklıma gelince çocukluğum,
İçimi derin bir sızı kaplar…
Omuzlarıma binen bir yüktü yoksulluğum,
Masallarda kaldı tozlu raflar…
Fakirlik ayıp mıydı? O Dokuz nüfusa,
Baba yatalak, anam bir o kadar hasta,
Yok saydım çocukluğumu yok saydım…
Sessiz-sessiz ağlayıp bakarken Arş’a.
Giydiklerim yama tutmuyor parça/parça,
Vereceğin üç-beş kuruş kendim için olsaydı
Eyvallah etmezdim.
Bacak kadar çocuk olsam da…
Ama ne yaparsın yoksulluk söz dinlemiyor,
Ayakkabılar su çekiyor, insaf diyemedim be usta!
Bak kör ocaksın, çocuğunda olmuyor,
Ağlarken bile yaşlarımı rol sandın be usta!
Hak ettiğim haftalığımın günü dolmuştu,
Sevinçliydim, çünkü dokuz nüfus yolumu gözlüyordu,
Peki bu parayı verirken neden ellerin titriyordu…
Senden sadaka da istemedim, istemem de zaten.
İstemeden kırdığım bardak parasını bile kestin,
Allah bunun hesabını senden kesmez mi be usta!
Halbuki o kestiğin parayla iskarpin alacaktım,
Haydi çocuğun yok, sen hiç çocuk olmadın mı?
Hayallerimi yıktın varsın canın sağ olsun …
Bir bilsen o hayallerime nasıl sarılıp yatacaktım.
Sanma yatak ve döşeğim yok be usta!
Ben hasır üstünde doğmuş, hasır çocuğuyum.
Yoksulluğum zindanlara bağlı kelepçem olsa da,
Ben onurlu ve şerefli Türk çocuğuyum...
Rızk veren Allah, rızkımı verdi be usta!
Yok olmadım, yok etmedim o sebileri…
Şimdi mi ne yapıyorum?
Tabi senin yaptığını değil…
Çevremde ne kadar yoksul varsa arayıp buluyorum.
Yoksullukla değil be usta!
Yoksulluğuna kader deyip,
Kendi kaderine küsenlerle boğuşuyorum.
Jüri Üyesi: Necdet ARSLAN (Jüri Başkanı)
---
PUAN:60
DÜŞÜNCELER:
Yoksul bir aile çevresinde yaşayan şair,çocukluk döneminde ait kendiside derin yaralar açan bir olayı şiirine konu yapmış.O zamanlar babası yatalaktır,annesi hastadır ve 9 nüfuslu bir aileyi geçindirmek için çay ocağında çalışmaktadır.Ustası harçlığını öderken eli titremektedir.
Aradan geçen zaman içerisinde koşullar değişmiş,gelir düzeyi yükselmiştir.Çocukluğunda çektiği sıkıntıları unutamayan şair şimdi yoksullara yardım yapmaktadır.Yoksulluğu kader sayanlarla,kendi kaderlerine küsenlerle ilgilenmektedir.
Şiirin duygu yönü dramatik bir düzlemde gelişiyor.Çalışma nesir özelliğine daha yatkın duruyor.Bir bakıma sorgulama içerikli mektubu çağrıştırıyor.Değişik yerlerdeki ‘’Be Usta! ’’ seslenmeleri benzer çalışmaları kanıksatma hissi uyandırıyor.
Şiirin değişik yerlerindeki yazım yanlışları dikkati çekiyor:
‘’O Dokuz nüfusa..’’........’’dokuz
‘’Baba yatalak,anam bir o kadar…’’.....baba(m)
‘’ Sessiz-sessiz ağlayıp bakarken Arş’a….....’’ sessiz sessiz; arşa
‘’ Giydiklerim yama tutmuyor parça/parça’’....parça parça
‘’ Bak kör ocaksın, çocuğunda olmuyor’’……..çocuğun da
‘’ Ağlarken bile (göz) yaşlarımı rol sandın be usta
‘’ Senden sadaka da istemedim, istemem de zaten.’’ ……istemezdim de zaten
‘’ Allah bunun hesabını senden kesmez mi beusta! ‘’kesmez’’yerine ‘’sormaz’’
‘’ sebileri…’’ sebilleri,olsa gerek..
’’ Şimdi mi ne yapıyorum’’ değil ‘’ Şimdi ne mi yapıyorum? ’’
‘’ Tabi senin’’ tabii
Şiirin çoğu yerinde noktalama işaretlerinin kullanılmadığı; aynı sözcüğün birkaç kez yinelendiği görüldü.Son dizenin sonundaki ‘’boğuşmak’’sözcüğü maksattan farklı bir anlamı da çağrıştırıyor.
‘’ Sanma yatak ve döşeğim yok be usta! ’’ dizesinde ‘’yatak’’ ve ‘’döşek’’ çok yakın anlamlı sözcüklerdir. Yoksulluğum zindanlara bağlı kelepçem olsa da’’ dizesinde ‘’ağdalı’’ bir anlatım mevcuttur.
‘’ Ben onurlu ve şerefli Türk çocuğuyum... ‘’ dizesinde ‘’onurlu’’ ve ‘’Türk’’sözcükleri ‘’beylik söz’’ gibi durmaktadır.
Jüri Üyesi: Rıfat KAYA
--
PUAN: 70
DÜŞÜNCELER:
Konu başlığı ile uyumlu değil,
Başlık farklı anlatım farklı anlatım bazı yerde akıcı bazı yerde kesiliyor.
sabileri kelimesini yanlış yazmış, (sabileri olması gerekir)
Jüri Üyesi: Turgut UZDU
--
PUAN:60
DÜŞÜNCE:İmla hataları olan, şiirsel özelliği pek olmayan bir çalışma
Jüri Üyesi: Demir MUTLUGİL
--
PUAN: 60
DÜŞÜNCELER:
Şiirde üslup,ortak alanı kendinin kılmalı derler.Şairin 'be usta! 'seslenimleri bende bir başka şairin şiirinin taklidini okuyormuşum etkisi yarattı.Şiirde düzyazıdan
kendini kurtaramamışlık hissini de yaşadım.İmgeler çok bildik ve aşina.Şiirin iç melodisini de duyamadım.
Jüri Üyesi: Mahir DEMİR
--
PUAN:65
DÜŞÜNCELER: Şiir ilk bakışta alt alta gelmiş son hecelerin uyumu dışında şiirsel bir ifade yansıtmamaktan kendini kurtaramamış. Eğer okur yeniden okursa bazı duyguların yansıtılabildiği ortaya çıkıyor. Şair şiiri duygu ve vurgu yönünden bölümlere ayırıp şiiri konuşma havasından kurtarırsa ortaya fena sayılmayacak bir şiir çıkabilir. Ayrıca ' sebileri' yerine sebilleri olmalıdır.
Jüri Üyesi: Abdullah GÜMÜŞTAKIM
---
PUAN:51
Çalışma vurucu cümleleri olgunlaştıramamış gibi geldi bana. Söz dinginliği yoksulluğun isyanını ve çığlığını duyuramamış..
*************************************************************************
7 NUMARALI ŞİİR (Erdal Sonuç)
Ben eski ben değilim abi,
Bu güne değin hep kendimi
Ben olarak değil,sen olarak aradım
İçimde dünden kalan,bir ben var sanki
Ne bu güne ne yarına nede düne
Tutunacak dal kalmamış bende
Her yanım duman,madara oldum yani
Ne üst,ne baş nede cepte bir maaş
Yokluklar liginde kaleciyim abi
Ne top atan var ne gol atan
Akrep ve yelkovan misali
Döndükçe dönesim geliyo..
Onlar döner,devran döner,dünya döner
Bir dönmeyen ben ve kendim abi
Ne yanda durgunluk ben orda hazır kıta
Herkese ışık saçan yıldızlar
Ben baktıkça söner,neden
Şans bu ya,
Ben bana yetmez gibi,yüzümde bile
Benden büyük ben var abi
Umut Tire (-) Unut diyorlar
Umut mu,unut mu?
Ne kadar zıt iki kutup
Bir o kadar da birbirine yakın
Hatta bu ikiliye akraba diyen de var
Garibin sofrasında UMUT katıktır bize
Ancak umut la,unut gelir dize..
Ben size eski ben ben değilim dedim mi abi?
Yarını olmayan bazen sigarasıda bulunmayan
Mecalsiz, mesnetsiz ve münferit yaşlanan
Biliyorum sıkıldınız okumaktan,sıktım sizi abi
Ama ben eski ben değilim abi
Olmayada hiç niyetim yok zaten
Anladım.....
Sonunda muvaffak oldum,kavradım
Ben ve kendim dışında bir ben daha var
Asıl gerçeği bilen, doğru söyleyen
ALLAH ' ı (c.c) tanıyıp ona güvenen
Hakkaniyet sınırları içinde yüzen
Gerçek dost,gerçek sahip olarak O' nu tanıyan
Dünya yalan,dünya talan,dünya sahte
Emanet tesliminde intikal ettin mi ahirete
Ahlı Vahh dememek için,sende dön doğru bene
Dön dön kendine dön,kendin ol özüne dön.
Kavlu belada verdiğin sözüne dön
Kadir mevlam nasip etsin cümle mü'min'e cennet mekan
Affolur inşallah,dökkülen günahlar her zeman
Allah 'ım ilham verdin Şevk geldi kalemime
Mağfiret beklerimsenden,günahkarım acizane,,
Jüri Üyesi: Necdet ARSLAN (Jüri Başkanı)
---
PUAN:60
DÜŞÜNCELER:
Şiirde başlık olmayışı başlı başına bir sorundur.
Bir konuya vurgu yapan ‘’tezli şiir’’ olmaktan çok uzak.Şair ‘’YOKSULLUK’’konusunun yönünü belirleyememiş; sınırlarını iyi çizememiş görünüyor.Şiirde geliştirilen bloklarda ana konunun herhangi bir yönü ortaya konulmamış.Şiir bu özelliğiyle karmakarışık bir yapıya sahip.
Türkçe’nin kullanılışında özenli bir çaba gösterilmemiştir.Şiire sokak dili; ‘’argo’’karışmıştır.Bu tercih şiirin kalitesini etkilemiştir.Özellikle, şiirin sonlarına doğru gelişen mistik duygular konudan kopmaya neden olmuştur.
Yazım ve noktalamadaki aksaklıklar şiirin bütününe hakimdir.Bu durum şiirin niteliğini fazlasıyla etkilemiştir.Bunlar:
‘‘Ne bu güne ne yarına nede düne’’ …… ne de
‘’ Ne üst,ne baş nede cepte bir maaş ‘’ …’’ ne…ne..’’ bağlacı arasındaki virgülün kullanılmış olması.
‘’ geliyo..’’ …’’-r’’ ünsüzünün eksikliği,sonraki yan yana iki nokta işareti; dilimizde böyle bir işaret yoktur.
‘’ Bir dönmeyen ben ve kendim abi’’..’’ben’’ ve ‘’ kendim’’ dönüşlülük zamirinin birlikte kullanılması; ‘’ağabey’’ in ‘’abi’’ olarak yazılması.
‘’ Ben bana yetmez gibi,yüzümde bile’’…anlamsız dize
‘’ Umut Tire (-) Unut diyorlar’’? Bu dizeyi çözmek mümkün değil.
‘’ Ancak umut la,unut gelir dize.. ‘’…..umutla ‘’edat bitişik yazılmalıydı.
’’ Yarını olmayan bazen sigarasıda bulunmayan’’….’’da’’ bağlacı ayrı yazılmalıydı.
‘’ Olmayada hiç niyetim yok zaten ‘’ …’’da’’bağlacı ayrı yazılmalıydı.
‘’ Anladım.....’’ sıra noktalar.
‘’ ALLAH ' ı (c.c) tanıyıp ona güvenen’’….Allah’ı tanıyıp O’na güvenen,olmalıydı.
‘’ Ahlı Vahh dememek için,sende dön doğru bene’’ // ‘’ah…vah..dememek için sen de dön doğru ben’e.’’
‘’ Kavlu belada’’ // ‘’Kavlü Bela’da’’
‘’ Affolur inşallah,dökkülen günahlar her zeman’’// affolunur,dökülen,zaman
’’ Mağfiret beklerimsenden,günahkarım acizane,,…// bekler mi senden
‘’Allah'ım ilham verdin(,) Şevk geldi kalemime’’…// şevk
Şiirde bazı sözcüklerin sıklıkla kullanıldığı dikkati çekiyor:Ben,sen,abi
Dön,
Jüri Üyesi: Rıfat KAYA
--
PUAN: 30
DÜŞÜNCELER:
Şiirin başlığı yok,
Düz yazı.
PUAN: 30
Jüri üYesi: Turgut UZDU
--
PUAN: 65
DÜŞÜNCE: İmla ve söyleyiş hataları bulunan bir şiir.
Jüri Üyesi: Demir MUTLUGİL
--
PUAN: 60
DÜŞÜNCELER:
Şiire argoyu her zaman benimsetemiyorum nedense.Bu şiirin
bazı bölümlerinde bitirim ağızı var sanki ve ben o dili sevmedim.Şiirde biçim yönünden de aksaklıklar var.Zaman,zaman kopuyorsunuz okurken.Devamında da başka şiir okuyormuşsunuz gibi geliyor.Bloklar arası kopukluklar mevcut.Yazım hataları da görülüyor.'dökkülen günahlar'
'mağfiret beklerisenden' gibi.
Bana şair de Yusuf Hayaloğlu veya Kerem Alışık etkisi varhissi uyandırdı şiir.
Şair en iyisini bilir.
Jüri Üyesi: Mahir DEMİR
--
PUAN:50
DÜŞÜNCELER: Şiir hem şekil hem mana bütünlüğü yönünden yeniden ele alınmaya ihtiyacı var.
Jüri Üyesi: Abdullah GÜMÜŞTAKIM
---
PUAN:69
Çalışmada güzel anlatımlar ve kendine güvenen cümleler ver.
***************************************************************************
8 NUMARALI ŞİİR (Safiye KORKMAZ)
Yoksulun Gölgesi Yoktur
Yoksul gölgesidir varsılın
Yok'u hiç bilmedi
İncir yapraklarından damladı sonra
Kışın çığ çığ büyüyen gözlerine
Gölge sebebidir yoksulun
Aynalara bakamadı vakitsiz
Bir,sokağın kuytusunda oynadı
Bir,yağmurun düşüşünde dirildi
Balkon hayalidir çocuğun
Geceleri kaydı eleğimsağmalarda
Geceleri ısındı babasının yüreğini yakarak
Bir vardı bir yoktu heybesinde hayat
Bir vardı bir yoktu heybe
Gölgesinde...
_Ek_
(Şairin söylediği şiir)
Bir nasırlı eli tuttum
Ne ümitli yutkunuştu
Sonra gözyaşımla yuttum
Hamiyyetimi...
........ve çocuk vaktin beni eskittiği gün
......................cilandan kopardığın umutsa
.............................ayakkabılarımı değil -çocuk- yüreğimi boya
Jüri Üyesi: Necdet ARSLAN (Jüri Başkanı)
---
PUAN:90
DÜŞÜNCELER:
Şiirde yaşanmış iç deneyleri,derin bir dil sezgisini,sabır gerginliğini bulmak mümkün.Dizeler birkaç türlü değil,söylenmiş olduğu gibi söylenebiliyor.Duyguların serpilişine dikkat edilmiş,ritm sağlanmış,tüm bunlar için dil uygun kullanılmıştır.Şiirin bütününü amaçlı bir yazma havası sarmıştır.Gözlem ve tasarlamalar güçlüdür.Sıra noktalar karmaşa sağlamış gibi duruyor.Özellikle dize sonlarında noktalama kısırlığı gözden kaçmıyor
Şiirde 2 yerde çelişki var:
Kış mevsiminde incir yaprağının olması,geceleyin gökkuşağından söz edilmesi
Şiirde imgesel anlatıma ağırlık verilmiş:çığ çığ büyüyen gözler,yağmurun düşüşünde dirilmek, eleğimsağmalarda gecelerin kayması,balkonunun düş olması,aynalara bakmamak,babasının yüreğini yakarak geceleri ısınmak,hayatın heybesinde bir var bir yok olması,vaktin şairi eskitmesi,cilanın yüreği boyayan bir umut gibi algılanması.umutlu yutkunuş,gözyaşını yutmak…
‘’ Hamiyyetimi... ‘’ sözcüğü yanlış yazılmıştır; hamiyet,olmalıydı.
Şiirde genellikle arı bir dil kullanılmıştır; ancak, eleğimsağmalar,hamiyet gibi eskimiş sözcükler de şiire taşınmıştır.
Jüri Üyesi: Rıfat KAYA
--
Bütünlük iyi, konu tam işlenmiş, bazı kelimeler birbirine yapıpışık olarak okunmuş bu yanlış.
PUAN:80
Jüri Üyesi: Turgut UZDU
--
PUAN:85
DÜŞÜNCE: Hamiyet yanlış yazılmış. Varsılın kelimesinin anlamı yazılmalıydı bence. Virgüllerden sonra boşluk bırakılmamış.
Jüri Üyesi: Demir MUTLUGİL
--
PUAN:100
DÜŞÜNCELER:
Konu,içerik,biçim,imge,dil ve üslup güzel.Zeka,duygu ve coşkuyu çok iyi birleştirmiş şiir de şair.
Şiir yer,yer -işte bu-dedirtiyor insana.Kötü şiir yoktur,
kötü şair vardır.. derler ya!
Ben de; şiir de,şair de iyi diyorum.
Jüri Üyesi. Mahir DEMİR
--
PUAN:70
DÜŞÜNCELER: Şiirde tezatlıklar var:
İncir yapraklarından damladı sonra
Kışın çığ çığ büyüyen gözlerine
Bu kısımda kışın incir yaprağı olmamalı. Buraya çam yaprağı denebilirdi.
Geceleri kaydı eleğimsağmalarda bu kısımda da gökkuşağı gece ile zıt durmuş.
Şair duygu yansıtmalarını kelimeleri iyi kullanarak yapabilmiş.
Jüri Üyesi: Abdullah GÜMÜŞTAKIM
--
PUAN:95
Kaliteli bi,r çalışma tebrikler
***************************************************************************
9 NUMARALI ŞİİR (Murat Aydın DOMA)
uyanış
doygunsuz bulutlar altında şehir
desem ki/ruhu kimliksiz bedeni bozuk
süpürülür köşe bucak şahmeran efsanesi
yüreğinde kurşun eritir muhabbetkuşu
korunaksız yuvalardan çalınır umut
kahrolası gecelerde sütlenmez meme
gözlerinde açlık büyütür
çocuk
istanbulsuz istanbullulara çöreklenir nem
yağmalanır emek kirlenir mavi
sitem yağar tanıksızlığa
çürüksü kokulara tüner terk edilmişlik
devasa gölgeler okşar giyimsiz sefaleti
voltasız halatlara öykünür üşümüşlük
özlem solur çımacının elleri
yarınsız kelebekler düşer derin sarnıca
kör karanlık insaf
bellekler donuk
mahzeninde huysuzlanır bir yudum şarap
yasaklı tabakasında duman
yok oluşa adım kala direniş
özgürlük saatine kurulur zaman
saldırır doyumsuzluğa masum yoksulluk
azılı dişe diş
tazılı zulme kan
tutuklu sevişmeler söykenir mevsim öykülerine
buselik paletlere dökülür ritim
sonsuzluk yoğurur alkım yeşili
renksizliğe yenik betimsiz tuval
duyumsuzluğu yudumlar yağmur kadehi
/kim duyar
-bulutsuzluk düşüdür özgürlük-
Jüri Üyesi: Necdet Arslan (Jüri Başkanı)
---
PUAN:80
DÜŞÜNCELER:
Şairane söylemlerle,özgün imgelerle dolu bir şiir.Seçilen sözcükler şiire çok yakışmış.Konu İstanbul özelinde sunulmuş.Şiirde ‘’Şahmeran Efanesi’’den konu edilişi bir belirsizlik yaratmış.Bazı bölümlerde kapalı anlatımlar var ve bunlar herhangi bir ‘’neden’’ ile ilişkilendirilmemiş.örneğin:Köşe bucak şahmeran efsanesinin süpürülmesi,muhabbetkuşunun,yüreğinde kurşun eritmesi,umudun korunaksız yuvalardan çalınması,emeğin yağmalanması,tanıksızlığa sitem yağması,devasa gölgelerin giyimsiz sefaleti okşaması,üşümüşlüğün voltasız halatlara öykünmesi,çımacının ellerinde özlemin soluması,bir yudum şarabın mahzende huysuzlanması,masum yoksuzluğun doyumsuzluğa saldırması, ritmin buselik paletlere dökülmesi,betimsiz tuvalin renksizliğe yenik düşmesi,yağmur kadehinin duyumsuzluğu yudumlaması…
Şiirin ileti dizesinde neden ‘’ÖZGÜRLÜK’’ vurgusu yapılmıştır; anlaşılamadı.
Şiirin başlığı ‘’UYANIŞ’’ biçiminde yazılsaydı daha yetkin olurdu.Kent adlarının baş harfi –özel ad- büyük yazılır.Şiirde ‘’ istanbulsuz’’biçimindeki yazım doğru değildir.Dikkat çekmek için ‘’ şahmeran efsanesi’’ tırnak içerisine alınabilirdi.Bazı yerlerde virgül işaretinin kullanılmadığı görüldü; örneğin’’ yağmalanır emek kirlenir mavi’’dizesinde ‘’yağmalanır emek’’ ve ‘’ kirlenir mavi’’ tümceciklerinin arasına virgül konulabilirdi.’’ Söykenir’’ sözcüğü dikkatli kullanılmalıydı
--
Jüri Üyesi: Rıfat KAYA
--
PUAN: 70
DÜŞÜNCELER:
Şiirin baş harfleri küçük yazılmış.
Jüri Üyesi: Turgut UZDU
--
PUAN: 80
DÜŞÜNCE:İmla hataları var.
Jüri Üyesi: Demir MUTLUGİL
--
PUAN:100
DÜŞÜNCELER:
Şiir sizi elinizden tutup içinde yukarı,aşağı dolaştırıyor
İmgeleriyle sarsıyor,yan anlamları ile acıtıyor.
Dil bilgisi,ses bilgisi mükemmele yakın.Güfte güzel,müzik
güzel,yorum güzel.Daha ne olsun...
Jüri Üyesi: Mahir DEMİR
--
PUAN:90
DÜŞÜNCELER:Uyanış
Şiirde duygu yansıtması, vurgu ve kelime zenginliği açısından iyi emek verilmiş.
Şair okurda duygu oluşturabilmiş ve imgeleri yerli yerince kullanmıştır. Şiir bitişi çok hoş olmuş ama vurgulanan özgürlük olmuş özgürlükle birlikte yoksulluktan da bitiş olarak bahsedilseydi şiir daha iyi olabilirdi.
Jüri Üyesi: Abdullah GÜMÜŞTAKIM
--
PUAN:90
Çalışma şiire dönüşmüş tebriklerimle...
10 NUMARALI ŞİİR
Yoksunuz... (Tarık Sasaoğlu)
yok
yoktu
toktunuz.
yokluk
yoktu
toktunuz.
yokluk
yoksulluk
yoksunların
gözünde.
oysa
yokluklardan
yoksunsanız
yoksulsunuz.
yoktan
varedildiniz
varlığınızı
yokluklara
borçlusunuz…
Jüri Üyesi: Necdet ARSLAN (Jüri Başkanı)
---
PUAN:70
DÜŞÜNCELER:
İlk blokta sıralanan üç dize bir eylem çekimini çağrıştırıyor.’’yok’’ sözcük tabanından türetilen yapılar sıklıkla kullanılmış.Soyut ve kapalı anlatım son bölüme kadar sürüyor.Son blokta iki yargı güçlü olarak vurgulanıyor.’’Yoktan var edilmek’’ ve ‘’Varlığınızı yokluklara borçlu olmak’’düşünceleri aynı zamanda şiirin iletisi olarak düşünülmüş.Şiirde sözcük çeşitliliği yönünden bir ‘’kıtlık’’ var.’’Yoksulluğun sosyal ve toplumsal bir olgu’’ sunulması bakımından şiir zayıf.
Şiirin başlığı sonrasına ‘’…’’ işaretinin konulması ‘’bir bitmemişlik havası’’veriyor.İlk iki blok sonrasının ‘’toktunuz’’ sözcüğüyle öykülendirilişi şiirde çeşitliliği daraltmış.Bu tutum diğer dizelerde görülmüyor.Birinci blokta vurgulanan anlamla ikinci blokta vurgulanan anlam arasında belirgin bir değişikliğin olmadığı sanısı güçlü.Şiirde ‘’siz’’e yönelik bir sesleniş havası hakim.’’ Varedildiniz’’ şeklindeki ‘’etmek’’ yardımcı eylemiyle oluşturulan bileşik sözcüğün ‘’var edildiniz.’’şeklinde yazılması gerekirdi.
Jüri Üyesi: Rıfat KAYA
--
PUAN: 40
DÜŞÜNCELER:Düz yazı gibi.
Jüri Üyesi: Turgut UZDU
--
PUAN: 70
DÜŞÜNCE: “var edildiniz” ayrı yazılmalıydı. Şiirsel özelliği pek yok.
Jüri Üyesi: Demir MUTLUGİL
--
PUAN:90
Kısa dizelere derin anlamları tıka,basa sığdırmış şair.
Kalem zekice imzalamış mısraları iç konuşmalarında.Şiirin
tınısını da yakından duyuyorsunuz.üslubun farklılığını da seviyorsunuz.Ben sadece 'oysa /yokluklardan /yoksunsanız /
yoksulsunuz.'dizelerinin yan anlamını anlayabilmekte zorlandım.
Jüri Üyesi: Mahir DEMİR
--
PUAN:80
DÜŞÜCELER: Yoksunuz
Şiirde bazı hece sonlarında ses uyumları ile birlikte dize başlarında ses uyumlarına çalışılmış ve bazı zıt kelimelerle vurgular güçlendirilmiş.
Şiire mesajını kısa ve öz ifadelerle yansıtmıştır.
Jüri Üyesi: Abdullah GÜMÜŞTAKIM
--
PUAN:93
İyi bir türetme zenginliği
*************************************************************************
11 NUMARALI ŞİİR
YOKSULLUK (GÖKÇEHATUN)
GIRDIM BIR GECEKONDUYA
SORDUM EVIN BEYİNE
BASLADI BANA ANLATMAYA
COK ACIYDI HİKAYESİ
********************
HAMMAL OLARAK CALISIYORUM BE ABLA
ÜÇKURUS ALDIGIM PARAYLA
AGIR YUKLERTASIYORUM SIRTIMDA
AMA BIKMIYORUM İNAN BANA
COCUKLARIMIN GELECEGI ICINKAZANIYORUM PARA
******************************************************
BAZEN BIKTIGIM BUNALDIGIM OLUYOR
PARA BULAMADIGIM GÜNLER OLUYOR
BAZEN BIKTIGIM BUNALDIGIM OLUYOR
YOKSULLUK COK ZOR KOMSULAR ACIYOR
*********************************************
AMA YOK ÖYLE YAGMA
COCUKLARIM OKUYACAK BUYUK OKULLARDA
BÜYÜK ADAM OLACAKLAR SONUNDA
HAYATLARI BANA BENZEMIYCEK HANIM ABLA
Jüri Üyesi: Necdet ARSLAN (Jüri Başkanı)
---
PUAN:45
DÜŞÜNCELER:
Özensizce yazılmış bir şiir görüntüsü var.Tüm sözcüklerinin büyük harflerle yazılması şiir hakkında ipucu veriyor.
Şiirde, hamallık yaparak ailesinin geçimini temin eden bir kişi konuşuyor.Konuşmasında geçim darlığı ve yoksulluk konusunu değiniyor.
Şiirde özgün ifadeler,imgeler yok.Günlük yaşamımızda yaptığımız konuşmaların benzerleri dizelere taşınmış.Yoksulluğun sosyal yönü,toplumsal boyutu hakkında herhangi bir ileti şiirde yok.Daha çok,geleceğe dönük özlem anlatılıyor.Şiire konulan başlık, çekici ve etkili değil.
Şiirde kusurlu yazımlar var:
‘’ ÜÇKURUS ALDIGIM PARAYLA’’…. Üç kuruş,aldığım
‘’ AGIR YUKLERTASIYORUM SIRTIMDA’’ …Ağır yükler taşıyorum sırtımda.
‘’ COCUKLARIMIN GELECEGI ICINKAZANIYORUM PARA’’ ‘’Çocuklarımın geleceği için kazanıyorum para.’’
‘’ BAZEN BIKTIGIM BUNALDIGIM OLUYOR’’ …bıktığım,bunaldığım
‘’ AMA YOK ÖYLE YAGMA ‘’ …yağma
’’ HAYATLARI BANA BENZEMIYCEK HANIM ABLA’’…benzemeyecek.
‘’Ğ’’ ünsüzü ‘’G’ ünsüzü olarak yazılmış.
Jüri Üyesi: Rıfat KAYA
--
PUAN: 55
DÜŞÜNCELER:
Anlatım yoksulluk konusunu değilde yoksulluk çeken birisini anlatıyor.
Anlatım yerinde akıcı bir bütünlük oluşturmuş
Jüri Üyesi: Turgut UZDU
--
PUAN:60
DÜŞÜNCE: Büyük harfler kullanılmış şiirin tamamında.
Ayrı yazılması gereken kelimeler bitişik yazılmış.
Başkalarına ait cümleler tırnak içinde yazılmalıydı. Şiirsel özellik yok.
Jüri ÜYESİ: Demir MUTLUGİL
--
PUAN:50
DÜŞÜNCELER:
Nedense şiir büyük harflerle yazılmış.Yazım hataları ve
klavye hataları birleşince,şiiri okurken zorlanıyorsunuz.
Şiire fazla özenilmemiş,imge yok gibi.Şiirin melodisi de
yok.Anlam kargaşası var şiirde,ilk dörtlükte bıkmıyorum
diyorsunuz,ikinci dörtlüğe bıktığım oluyor diye başlıyorsunuz.-ÜÇKURUŞ-,-YUKLERTAŞIYORUM-,ICINKAZANIYORUM-
gibi yazılımlar var.Bence şiir biraz aceleye gelmiş.
Şair en iyisini bilir.
Jüri Üyesi: Mahir DEMİR
--
PUAN:45
DÜŞÜNCELER: Şairin ses benzeşmesi ve duygu aktarımı dışında pek çabası olmamış.
Şiirde hissettiğini yazmakla birlikte hissettiğini okuyana hissettirmek önem arz etmektedir.
Jüri Üyesi: Abdullah GÜMÜŞTAKIM
--
PUAN: 32
Yeteri biçimleme ve anlatım zenginliği sezemedim.
Esma Özan
(c) Bu şiirin her türlü telif hakkı şairin kendisine ve / veya temsilcilerine aittir.
--------------------
Bu şiirin hikayesi:
ŞİİRİN ADI..............................PUANLAR.....TOPLAM...DERECESİ
1.Yoksulun Gölgesi Yoktur...90-85-100-80-70-95..... 520.......Birincilik...
2.uyanış...................80-80-100-70-90-90.......510.......İkincilik
3.yoksun...................70-70-90-40-80-93........443.......Üçüncülük
4.ÇOCUK ve YOKSULLUK....75-80-80-45-65-83...........438........Dördüncülük
5.GARİBİN GARİP RÜYASI...65-75-80-50-65-64..........399.......Beşincilik
6.YOKSULLUK SÖZ DİNLE...60-60-60-70-65-51...........366........Altıncılık
7.YOKSULUK KENTİ.........55-60-70-40-55-76..........356.......Yedincilik
8.YOKSUL YÜREKLER......45-50-60-100-55-42...........352........Sekizincilik
9..Adı yok..............60-65-60-30-50-69...........334........Dokuzunculuk
10.YOKSULLUK...........45-60-50-55-45-32............287.......Onunculuk
11.Yoksulluk............40-40-50-50-30-25...........235.......Onbirincilik
--
03.03.2008
JÜRİ ÜYELERİ
Necdet ARSLAN..(Başkan)
Turgut UZDU
Demir MUTLUGİL
Rifat KAYA
Mahir DEMİR
Abdullah GÜMÜŞTAKIM
Kayıt Tarihi : 7.3.2008 12:14:00
![Yıldız](/Content/img/y_0.png)
![Yıldız](/Content/img/y_0.png)
![Yıldız](/Content/img/y_0.png)
![Yıldız](/Content/img/y_0.png)
![Yıldız](/Content/img/y_0.png)
© Bu şiirin her türlü telif hakkı şairin kendisine ve / veya temsilcilerine aittir.
![Yunus Ermiş](https://www.antoloji.com/i/siir/2008/03/07/serbest-siir-juri-degerlendirmeleri.jpg)
Bu şiire henüz hiç kimse yorum yapmadı. İlk yorum yapan sen ol!