SANTEK - Tespitler.. Şiiri - Yorumlar

Mehmet Çoban
1967

ŞİİR


13

TAKİPÇİ

Bilgide, acizlik, bilinçsizlik
Söylenenleri birilerine dayatır

Kişilikte ucuz kahramanlık
Kahramanların gölgesinde yaşatır.

Gerçeklere karşı riyakârlık

Tamamını Oku
  • Sevinc Kavuk
    Sevinc Kavuk 18.10.2006 - 23:01

    beyitlerin, güzel sözler manzumesine aday olmaya başarılı emekleriyle ... tebrikler

    sevgiyle Mehmet bey

    Cevap Yaz
  • Kamil Durmuşoğlu
    Kamil Durmuşoğlu 17.10.2006 - 23:49

    Tespitlerinize imzamı atıyorum.
    Saygılar.

    Cevap Yaz
  • Hasan Kantarcı
    Hasan Kantarcı 16.10.2006 - 01:07

    'akılsız olmanın belirtileri
    aklın başka yol tanımamasıdır'

    hepsi gibi güzel tespitler

    Cevap Yaz
  • Cengiz Çetik
    Cengiz Çetik 15.10.2006 - 10:19

    tesbitler, ancak sizin gibi bir şairin dilinde bu kadar güzel ifade edilebilir. kutlarım saygılar...cengiz çetik

    Cevap Yaz
  • Hasan Karahisar
    Hasan Karahisar 14.10.2006 - 12:40

    Güzel başucu tespitleri insanlar ders alır inşallah

    Cevap Yaz
  • Hasan Büyükkara
    Hasan Büyükkara 14.10.2006 - 01:48

    Daima söylediğim bir husus vardır..Her ne kadar şiir sanatının içinde de yer alsa didaktizm aslında empoze maksatlı bir durumdur.. O'nun AK bir empoze olması şiir sanatı açısından zaafiyetini yok etmez..

    Elbet şiire başladığında ne söylemek istediğini bilen brisi , bunu ses uyumları ile şiir sanatını şekli unsurları ile bezemek suretiyle insanlara yazılan şiirmiş hissi verilir.


    Ama şairi, sonsuz ve ardarda kapıların önünde bir çilingir olarak gören anlayış için didaktik şiir önde tutulan bir şiir değildir..

    emek ve içtenliği bir arada gördüğüm bir şiirin altına bunları yazmış olmak kuşkusuz benim de hoşuma gitmiyor..


    şeyh galib derki sevgili dost..

    Tekrarlarla şüpheleri daniş anlama
    Gel arif ol ki marifet olsun tecahülün

    tercümesi:

    bildiklerini tekrarlamakla şüpheleri bilgi sanma; gel arif ol ki bilmezlikten gelir gibi yapışından insanlara bir anlayış hissesi çıksın..

    Sevgilerimle

    Cevap Yaz
  • Nilgün Aras
    Nilgün Aras 13.10.2006 - 22:13

    Tespit,
    bir şeyi sağlam bir şekilde yerleştirme, yerinden oynamaz hale getirme. Nesneyi sabitliyorsun.
    İlk anlamı budur.

    İkinci anlamı nesnelerle değil kavramlarla ilgili ise de, ilk anlamından fazlasıyla güç alır.
    Bir şeyi kuşkuya yer vermeyecek derecede belirleme. Burda sabitlenmiş olan bilgidir. (Oysa biz duygu ve düşüncelerimiz için de yapıyoruz aynı şeyi)

    Nesnelerin sabitlenmesi iyidir, bir daha yerinden oynamaması sağlamlığını gösterir..

    Bilgi, inanç, düşünce ve duyguların sabitlenmesi ne kadar doğrudur?
    Bu sabitlenme sağlamlığını değil, sadece bizim kapılıp kaldığımızı gösterir.
    ********
    Tespitin bir yönü daha var.
    Evrensel olan tespitler.
    Kişisel ya da toplumsal olan tespitler.
    Evrensel olanda
    hangi yer ve zamanda, hangi inanç ve ideolojide olursanız olun, buluşursunuz.
    Diğerinde, kişisel ve toplumsal olanda yani..
    sadece kendi içinizde ve topluluğunuzda kabul görürsünüz.

    ********
    Şiir işte böyle iddialı bir isimle başlamıştır.
    Bakalım.

    İlk altı beyitin evrensel bir açılımı var.
    Sanmam ki bu deyişler itiraz edecek biri bulunsun.

    Olay yedinci beyitten itibaren kopuyor.
    Ve daha önce söylediği her şeyi bundan sonraki savlarla çürütüyor. Aslında büsbütün ortadan kaldırıyor.
    Altıncı beyite bakalım örneğin.

    'Akılsız olmanın belirtileri
    Aklın başka yol tanımamasıdır'

    Şu deyişe bakalım şimdi.

    'Tek gerçek tanrının yanındadır'

    Olmuş mu?
    Şiirin ilk altı beyitlik tespitleri açısından söylüyorum.

    Tek gerçek, kime göre Tanrının yanındadır.. veya hangi Tanrının (Tanrı anlayışının diyelim hemen) yanında?

    Tek Tanrılı üç büyük din var.
    Hiçbirinin Tanrı tanımı diğerini tutmaz.

    Tevrat'a göre Tanrı, Ben- i İsrail soyundan gelenleri, diğer kavimlerden açıkça ayırır ve onlarla diğer kavimler aleyhine sözleşme yapacak kadar ileri gider. Sözleşmenin özü şudur: Sen beni tek Tanrı bil, yalnız bana tapın.. ben de seni diğer kavimlere karşı her zaman üstün ve muzaffer kılayım.

    İncil (yeni ahit)
    Tanrı burada, aynı zamanda baba ve oğuldur. Yeryüzüne İsa aracılığıyla inerek bedenlenir ve o beden çarmıha gerilerek hepimiz adına acı çeker. Günahkar insanı cennetten kovan fakat -Yaratıcı sözünü çiğneyemeyeceği için-
    insan bedeninde, insanlık adına acı çekerek, insanlığın cennetten kovulmasını gerektiren günahını bu yolla bağışlatan ve onu cennetine geri kabul eden.. Tanrıdır Hıristiyan Tanrısı

    Günümüzde yaşayan çok Tanrılı dinlerin hikayesi ise bambaşka.. ve uzun..

    Demek istediğim şu;
    bu inanç çeşitliliğine bakacak olursak,
    İlk altı beytin söyledikleri ile..
    Takip eden beyitlerin söyledikleri birbirini ne kadar tutuyor?
    Çelişmiyor mu?







    İslam inancında Tanrı kavramını açıklamaya gerek yok kuşkusuz.




    Cevap Yaz
  • Mehmet Asisa
    Mehmet Asisa 13.10.2006 - 09:48

    Her satırı harika üstadım. Şiiri yazıp asmalı. Tebrikler

    Cevap Yaz
  • Selim Öztürk
    Selim Öztürk 13.10.2006 - 09:45

    Harika bir yorum.. Tebrikler.. Duvar yazıları olacak..

    Cevap Yaz
  • Raşit Özdemir
    Raşit Özdemir 13.10.2006 - 01:11

    Gerçeklerin hesaplaşmasında
    İnsan buluşur adaletin kapısında

    Adalet tecelli eder ancak
    Tanrının değişmez hesabında

    ..,
    bu güzel paylaşım için teşekkürler

    Cevap Yaz

Bu şiir ile ilgili 15 tane yorum bulunmakta