1
Sanman bizi kim şîre-i engûr ile mestiz
Biz ehli harâbâtdanız mest-i Elest'iz
Ter-dâmen olanlar bizi âlûde sanır lîk
Bizi mâil-i bûs-ı leb-i câm ü kef-i destiz
Neden halâ gelmedi, yoksa
Saati mi şaşırdı bu hıyar?
Gerçi hiç saati olmadı ama
En azından birine sorar.
Cebimde bir lira desen yok,
Devamını Oku
Saati mi şaşırdı bu hıyar?
Gerçi hiç saati olmadı ama
En azından birine sorar.
Cebimde bir lira desen yok,
Çok şahane.
Hem-kâse-i erbâb-ı diliz arbedemiz yok
Meyhânedeyiz gerçi velî aşk ile mestiz
-----
Şiirin son beyiti, şairin içsel tasviri mahiyetinde..
Ancak ('gönül ehli' ve 'aşk sarhoşuluğu' ile)diğer
şairler de tanımlanmış adeta. Divan şiirine ilgi duyan
lar için haz alınan bir şiir.
Divan edebiyatının halide başka Tebrikler
Sanman bizi kim şîre-i engûr ile mestiz
Biz ehli harâbâtdanız mest-i Elest'iz
Kimse bizi şarap içipte sarhoş oldu diye yermesin.Biz ,kendimizi Allah'a adamışız.Onun aşkından sarhoş olmuşuz.
mest- elest:tasavvuf dilinde aşk demektir.
Ter-dâmen olanlar bizi âlûde sanır lîk
Bizi mâil-i bûs-ı leb-i câm ü kef-i destiz
Bizi de kendileri gibi kötü yolda zannederler.Oysa bizim dudağımız gerçek aşka değer....gibi.
Şiir mükemmel....şairin ruhu şâd olsun.
ÇOK ANLAMLI. her kelimesinde bir şeyLer gizli.....
Bağdatlı Ruhi üstadın ruhu şad olsun.
mahşerde ayılmak üzre..
hee..
çok güzel,üstadı rahmetle anıyoruz ve seçki kuruluna teşekkürler.eyvallah.
Xalide Hanım’a ve “Aşık Alemi” rumuzlu arkadaşlarımıza çok teşekkür ediyorum. Aşağıdaki beytin doğrusunu yazdıkları için;
“Mâ’il değülüz kimsenin âzârına ammâ /
Hâtır-şiken-i zâhid-i peymâne-şikestüz…/…”
(“Şirken” diye bir sözcük yok. “Hâtır- şiken, yani “hatır kıran” diyor metinde.)
Bir de birinci bendin son beyti eklenmeli ki döneminin seçkin ve ender rastlanan bu şiir örneği tamamlansın diye düşünüyorum:
“Biz mest-i mey-i mey-kede-i âlem-i cânuz /
Ser-halka-i cem'iyyet-i peymâne-keşânuz…/…”
“ı” ve “i” ile “u” ve “ü” farklılıkları için bir şey diyemeyeceğim. Zamanla mı değişti, yoksa bir tür çevirme işi midir? O kadarını bilemiyorum çünkü…
Terkib-i Bent
Bentlerle kurulan uzun bir nazım biçimidir. Yaşamdan, talihten şikayet; felsefi düşünceler, dini, tasavvufi konular ve toplumsal yergilerin işlendiği şiirlerdir. En az beş en fazla on bentten oluşur. Her bent de beş ila 10 beyitten oluşur. Bentlerin kafiye düzeni gazele benzer. Her bendin (terkib-hane, kıta) sonunda vasıta beyti denen bir beyit vardır. Her bendin sonunda farklı vasıta beyitleri kullanılır. Bunlar bentlerden ayrı olarak kendi aralarında uyaklanır. Bentlerin kafiyelenişi gazeldeki gibidir. aa xa xa xa xa xa bb cc xc xc xc xc xc dd . (aa aa aa aa aa aa bb cc cc cc cc cc cc dd) Edebiyatımızda Bağdatlı Ruhi ve Ziya Paşa bu türün iki önemli şairidir. ikisi de toplumsal konularda yazmıştır.
Terkib-i Bent Özellikleri
1. Terkib-i bend bentlerden oluşmuş bir nazım şeklidir.
2. Her bent 5 ile 10 arasında beyitten oluşur.
3. Bentlerin sayısı 5 ile 12 arasındadır.
4. Bentlerin kafiye düzeni gazeldeki gibidir.
5. Her bentin sonunda 'vasıta beyti' adı verilen bir beyit bulunur. Vasıta beyti her hanenin sonunda değişir. Eğer değişmiyorsa terci-i bend olur.
I. Bend: aa ba ca da ea . vv
II. Bend: bb cb db eb fb . yy
6. Hemen her türlü konunun ele alınabildiği terkibi bend edebiyatımızda çok kullanılmıştır. 7.özellikle Naat, mehdiye, hicviye vb. Nazım türleri, sosyal konular, din, tasavvuf ve felsefe konuları, terkib-i bend nazım şekli ile rahatlıkla anlatılmıştır. Ancak terkib-i bendin başlıca konusu mersiyedir.(Bâkî'nin Kanunî Mersiyesi, Şeyh Gâlib'in Esrâr Dede Mersiyesi)
7. Aruzla yazılır.
8. En önemli terkib-i bend üstadı Bağdatlı Ruhi'dir. Tanzimat şairi Ziya Paşa da önemli bir isimdir.
Bu şiir ile ilgili 20 tane yorum bulunmakta