Rahman Suresi Şiiri - Osman Erdoğmuş

Osman Erdoğmuş
561

ŞİİR


10

TAKİPÇİ

Rahman Suresi

RAHMAN SURESİ

Mekkidir. Adını ilk ayetinde n alıyor. Rahman; sonsuz rahmet sahibi demek. Kur’an’da Allah’ın isimleriyle başlayan tek sure. Furkan Suresinin 60, ayetinde yer alan “Rahman’da kim oluyor, neyin nesiymiş” sorusuna, müşriklerin inkârcı yaklaşımına bir cevap aynı zamanda. Hicr Suresinden sonra inmiş olmalıdır. İniş sırasına göre 43, sure.
Sure indiğinde, bu sureyi Kâbe’de müşriklerin önünde kim okur sorusuna; İbn-i Mesut ısrarla ben diye cevap verir. Müşriklerin kindar bakışları arasında bu sureyi okur. Tabi ki ağır bir biçimde dayak yer. O dayağın ardından müşrikler için “Daha önce onları hiç bu kadar zayıf güçsüz ve çaresiz görmemiştim” der. Nübüvvetin 5, yılına tekabül eder.
Allah’ın hayata her daim müdahil olduğu ayet bu surede geçer. 31 kez bu surede “Febieyyi…..” ayeti yankılanır. Bu yankı insanın ta yüreğinde sesini bulur. İnsanoğlunun buna verecek hiçbir cevabı yoktur. Bu ayetler nakarat değildir, kendinden önce gelen ayete bir atıftır.
1. Rahman: Rahman mı? Rahman’ın kim olduğunu mu soruyorsunuz? Rahman; rahmetle dolu, merhametle dolu, sevginin ve şefkatin kaynağı demektir. Rahman’ı inkar etmelerinin iki sebebi vardı. 1. Yanlış bilgi. Mekke müşrikleri Rahman ismini Yemenlilerin iki tanrısından biri olarak biliyorlardı. Oysa Yemen’de Hristiyanlar yaşıyordu. Onlar için de Rahman, Allah’ın bir ismi ve sıfatı idi. 2. Daha önemli olanı, Allah2ın hayatlarına müdahil olmasını inkar ediyorlardı. Uzak bir Allah’ı seviyorlardı. Putlarına da bir yer açıyorlardı. Ensesine tokat atacakları bir tanrı seviyorlardı. Onlar, Şah damarından daha yakın olan, onları koruyan, besleyen, her yaptıklarını yazan bir Allah istemiyorlardı.
2. O rahman ki Kur’an’ı öğretti.
3. 4. Ona kendisini ifade etme melekesini öğretti. Kur’an’ı öğreten insanı yaratandır. İnsanı yaratanın Allah olduğuna inanan, insanın hayatını tanzim edecek, bir kılavuz, bir yol haritası göstermemesi mümkün mü? Yarattığı şaheserle ilgilenmesinden daha doğal ne var. Âlemi yarattı insan için, insanı kendisi için yaratan Allah, insanı başıboş bırakır mı? Yaratma iki eylem arasında yer alıyor. Kur’an’ı öğretti ve beyanı öğretti. Yani insan ancak öğretim ve eğitimle insan olur. Talim ve terbiye ile insan olunur. Eğitim ve öğretimin temeli –Er Rahman, sevgi ve şefkattir. BEYAN: insanın kendini ifade etme yeteneği. Allah’ın insana verdiği en büyük yetenek. Akıl ve irade yeteneği bunun bir boyutu. İzan ve irfan bunun bir boyutu. Düşünme ve hafıza bunun bir boyutu. Bu surede insanın tasavvurunun doğru inşa edilmesi anlatılıyor. Doğruyu, güzeli, hakkı ve hakikati anlamanın tevhidi boyutu inceleniyor.
5. İslam’ın davet sisteminde ay ve güneş birbirinin ucudur. Gecenin ayeti, aydır. Gündüzün ayeti, güneştir. Ayın ışığı nurdur. Güneşin kav olarak geçer. Biri ışığını ödünç alır, diğeri kendi üretir. Allah, bu lambalar için bir yasa koysun da, onları insan için yaratsın da, insan için bir düzen koymasın, olur mu?
6. 7. 8. 9. 10. 11. Rabbim diyor ki, sizi yaratıp atmadım. Her türlü ihtiyacınızı da gözettim. Yeryüzünü en güzel şekilde sizin için döşedim. Orada ihtiyaçlarınızı giderecek, zevklerinizi, hazlarınızı giderecek meyveler, ağaçlar yarattım. Ağaç, oksijen almamızı sağlarken, diğer taraftan meyvesiyle bizi beslemekte. Duruşuyla, kokusuyla, çiçeğiğle de estetik ihtiyacımızı gidermekte.
12. Sadece zaruret olan ekmeğinizi vermedi.
13. KÜMA, zamirini tefsirciler değişik mana vermişler. 1. İnsan ve cine gittiğini söylemişler. 2. İman ve küfre gider demişler. İman eden etti, ama ey inkâr eden, sen nasıl inkâr edebilirsin. 3. Varlığın çift kutupluluğuna işaret eder. Tek olmak Allah’a mahsustur. Yaratılmış her şey zıddıyla kaimdir. 4. Tekit için geldiğiniz söyleyen âlimlerimiz de var yani iki defa söyleniyor gibi.
14. 15. Yeryüzünde insandan önce yaratılmış iradeli varlık, cinlerdir. Kâinatın yaratılışındaki ateş topu halindeki iradeyi cinler temsil eder. Soğuduktan sonra halef olarak insanları yaratmıştır. Allah basit bir varlıktan muhteşem bir eser yarattı. Ve bu eserin şükrünü istiyor. Biri ceset, diğeri ruh.
16. 17. Allah, kâinatın sanii, banii ve kayyumudur. Sen Allah sayesinde varsın.
18. 19. 20. 21. Fiziki olarak bu yüzyılda mucizevi olarak tespit edildi. Daha derin bir manayla, Mekke’de iman ile küfür bir deniz mesabesinde. İman edenleri koruması altına alıyor.
22. 23. O küfür denizinin dibinde öyle inciler vardır ki, Resülullah bunu görmüştü. İki ömürden birini istiyordu. O kul peygamber olarak yaşadı ve öldü. En azılı kâfirin en derinliklerinde bir inci mercan bulunabilir.
24. 25.onun yasalarına tabidir.
26. 27. Yaratılmışlık ebedi olmamanın sebebidir. Mademki yaratıldın, fani olacaksın. Kul olarak sana Allah yeter. CELAL ve İKRAM. Celal sıfatıyla suçluyu cezalandıran, İkram sıfatıyla muti kullarına bol bol veren.
28. 29. O günden, bu güne. Allah’ın hayata müdahalesi hep rahatsız etmiştir. Göklerin rabbi olması onları rahatsız etmez. Ama yeryüzüne gelince işlerine gelmiyor.
30. Allah’ın hayata müdahalesi rahmettir, nimettir.
31. 32. Allah bu yasaları koymasaydı, siz atmosfere çıkamazdınız.
33. 34. 35. Eğer Allah gökyüzüne atmosfer zırhı giydirmemiş olsaydı, yeryüzü sağanak ateş topu ateşine tutulur, hiçbir canlı kalmazdı.
36. 37. Nasa’nın internet sitesinde bı ayeti tasvir eden bir resim bulunmaktadır.
38. 39. Çünkü buna gerek kalmaz. 41, ayette cevabı geliyor.
40. 41. Zımmen, testiyi kıranla suyu getiren bir değildir.
42. 43. 44. Cehennemin ateşi mi daha ağır yoksa pişmanlığın yürek yangını mı?
45. 46. Çifte cennet, biri ruha, biri bedene. Sevgiliyi kaybetme korkusu, aslan, yılan korkusu bunun yanında ne ki.
47. 48. 49. 50. 51. 52. Maddi ve manevi hayatınla birlikte sende çift kulluk yaptın. Mükâfatını da çifter çifter alacaksın.
53. 54. Cennetteki nimetlerin zahmeti yok, sen onun ayağına gitmeyeceksin.
55. 56. Yüzünde göz izi olmayan, gözlerinde yüz izi olmayan eşler.
57. 58. Biri karada gizlenir diğeri denizde gizlenir.
59. 60. 61. Cennet bir bedel değil, çünkü siz sahip olduğunuz her şeyi Allah’ın verdiği kredi ile aldınız. Önce siz borcunuzu ödeyin, ödeyemezsiniz ki. Cennet bir ödüldür.
62. 63. 64. Yeşil, tazelik ve güzelliğin simgesi. Zımmen cennet, sonsuz ve noksansız baharın adıdır.
65. 66. Cennet, insan aklınca kavranabilecek bir yer değildir.
67. 68. Çekirdeksiz nar, neden? Çünkü dünya cennet nimetlerinin bir gölgesi de ondan. Cennet mükemmelliğin adıdır.
69. 70. 71. 72. HUR: Mekki ayetlerde gelir. Hem dişi hem de erkek içindir. Ruhu ile aklı bakir eşler birbirine sunulacaktır.
73. 74. 75. 76. 77. Hiç birini inkâr edemeyiz Ya Rabbi. Hepsine teşekkür eder, şükrünü eda edemeyeceğimizin idrakine varırız Allah’ım.
78.

Osman Erdoğmuş
Kayıt Tarihi : 15.5.2018 20:52:00
Yıldız Yıldız Yıldız Yıldız Yıldız Şiiri Değerlendir
Hikayesi:


Tefsir derslerinden aldığım notlar.

Yorumunuz 5 dakika içinde sitede görüntülenecektir.

Bu şiire henüz hiç kimse yorum yapmadı. İlk yorum yapan sen ol!

Osman Erdoğmuş