- Para! ... dedim.
Kınından sıyrıldı paslanmış hançer
İpek oldu.
- Para! ... dedim.
Yelesini yoldu bütün aslanlar
Köpek oldu.
tozlu bir şemsiye durur
çatı katındaki odanın
kuytu bir köşesinde
kumaşındaki eski yağmurların
hüzünlü kokusuyla
Devamını Oku
çatı katındaki odanın
kuytu bir köşesinde
kumaşındaki eski yağmurların
hüzünlü kokusuyla
Büyük şair merhun sayın şemsi bellinin bütün şiirleri burada yoktur mesela karacaoğlana sesleniş ve şeytan diyorki,gibi.Büyük ustayı saygı ile ANIYORUM.
Parayı Rabb edinmiş, putların alasına taş çıkarır olduk... Bu zamanın en ünlü iki şeyi: nefs ve para ne yazık ki...
Şiirin muhteşemliği göz kamaştırıyor, gerçekten... Mekanınız cennet olsun üstad, iyi ki yazmışsınız...
Şiiri mi tartışıyoruz? içeriğini mi? Bütün kadınlar kutsalmış da...Kadından o... olmazmış ta..., Niye memleketteki o..lar uzaydan mı geldi? Kadından o... da olur, erkekten y.vşakta olur.. bu, ne bütün kadınları, ne de bütün erkekleri rencide eder ... kötü erkekte olsa kadında olsa kötüdür... gerisi laf'ı güzaftır.Şiire gelince 'fıstık gibi şiir'...saygılar
Evet; bence bu köşenin grektiğinde şairlerimizi ölüm yıldönümlerinde anmamıza vesile olması gibi bir misyonu olmalı ve edebiyatımda iz bırakarak ebediyete intikal eden üstatları hiç değilse günün şiiri aracılığıyla bir kezdaha yadetmeliyiz.
Merhum şemsi Belli'yi bu güzel ve anlamlı şiiri vesilesiyle rahmetle anıyorum, ruhu şadolsun.
İşte şiir bu!
Şair paranın gücünü mü anlatmış,
İnsanların çıkarcılığını mı?
İnsanın doğası mı, zaafı mı zayıflığı mı; şiirde işlenen konu ne?
Alay mı var şiirde, aşağılama mı; insanı olduğu gibi kabullrniş mi?Bence bu soruların cevabını kendi dünya görüşümüze, kişilik ve karekterimize göre belirleyebilirz.Ve şiiri tebessüm ederek okuyup anlar ve yorumlar ve çıkarımlarımızla başından memnun ayrılabiliriz.
Şairi ister kominist olsun ,ister faşist; ister maneviyatçı olsun, ister maddeci işte şiir bu!
Şairin siyasî kimliği bir süre sonra eskiyip siliniyor ve şiir ve şairine saygı duyuyoruz ister istemez , sanat bu olsa gerek!
Saygıyla...
Al işte sana tipik bir örnek.
Buyur, bunu adam diye karşına al söz söyle hadi.
Nadir Bey,
Böyle bir cevap beklemiyordum. Çok daha sivri, aşırı önermeler gelecek diye düşünüyordum. Demek ki bizler de kendimizi önyargısız görmemeliyiz. Bu hastalık her kesimde var.
Ne yazık ki bu konu yeterince anlaşılamamıştır gerek karşıtları gerek yandaşları tarafından dinimizin. (Kesinlikle sizi bu kategorilerden birine dahil etmeden yazıyorum. Bu anlamdaki konumunuzu bilmiyorum ve konunun irdelenmesi için sizin bu yöndeki tavrınızın anlaşılması, araştırılmasına gerek olduğunu da sanmıyorum.)
Şimdi bu yönde devam edelim, tek bir örnekle aslında doğrunun -bu konu bazında- ne olduğu konusunda çok farklı düşünmediğimizi görmüş olun. Haklısınız. Bu konular ebeveynle konuşulmaz ülkemizde. Değil mi? Ama bunu doğru olduğunu kim söylüyor ki? Doğrusu nedir bilir misiniz? Ergenlik yaşına gelen erkek çocuğa babası, kız çocuğa annesi bir kenara çekip bu konuda her şeyi bir güzel anlatır.
Doğrusu budur da...
Gelin bizim millete anlatın.
Her neyse. Dönüp burayı okuyacağınız da pek malum değil.
Bu arada, bu sözlerimden sonra artık ikimiz de aynı görüşün mensubu olduk yanılgısı içinde değilim. Sadece bana göre aslında doğrusunun ne olduğunu açıklamaya çalıştım ki kullara ait bir kusur dine isnat edilmesin.
Saygıyla.
Allah rahmet eylesin.
Hakikatten Şemsi bey büyük bir ustaymış, ve görüldüğü gibi, manen ve madden halen bizimle beraber kalmış.
Kâinatta ve tarihte, çok tanrıcılıkta var olduğuna inanılan insanüstü varlıklardan her biri, yani İlâh, işte o, ogün olsun bugün olsun hep PARAdır! (?)
Bence, burada yukardaki şiir de aşağıdaki yorumlar da, mevzu açısına göre, çok değerli ve çok ilginç.
Dünyada o çeşit para ilahiyesine inanan bugünün memleket mekânlarından biri olan, güzel Amerikadan güzel Türkiyeye benden selâmlar.
Derler ya: 'Parayı veren düdüğü çalar.'
Heyete Alkış!
Hakkı Selçuk bey,
İyi okunursa: “…birkaç insan norm ve prensibinden (değer yargıları bazında) nasibini almamışlara ..” dedim.. Sizin kastettiğiniz anlamda kişinin genelini kapsar ‘insanlığından nasibini alamamışlar” Anlamını yüklememenize sevinirim.; ki öyle olsa o halde bu yazının içeriğinde kendimle çelişirim..
Yani somut olarak sözüm bazı kişilerin .. - ki evet onların arasında şimdi tekrar baktım siz de varsınız, şahıslarına değil : burada ki somut yorumları baza alan davranışın kalıbına yorumum kabul edilirse, siz de ben de rahatlarız umudundayım..
* evet anlam içinde anlaşılacağı üzere ‘cinsellik’ demek istemiştim, klavye hatası ..teşekkür ederim…Ayrıca bu vesileyle:… ‘ölümü mü’ : ölümü Nü.. ve ‘ödüm’..yerine ‘öLdüm’ ve birkaç daha klavye eksik-fazlalığın hoş görüle..
Belirtiğiniz noktanın ‘cinsellik’ içeriğine gelirsek, dediğiniz boyut anlamında vurgu yapmadımsa da ve diyelim ki onu da işin içine katarsak hemen karşımıza şu çıkar: “giyinme konusunda bir kadının saç telinin gözükmesinin dahi cinsel uyarmaya ya da çağırıya yol açabileceği (illüzyonlu) gelen anlayışa/yargılarına, kültüre kadar indirgenirken, erkeğin af buyurunuz kıçını, başını sakalını, göğsünü ap açık sergilemesi neden ayna potada gözükmemektedir? Özellikle gericilik ve tabulaşmış toplumlarda daha da bariz olan Erkeler yönetiminde ki dünya da cinsellik erkek için cinsellik te kadın için neden cinsellik değildir? Bunu toplum bakış açısından diyorum.
Cinsellikte ki tabu boyutunu yetişme akışımızda, eğitimimizde, hatta pek çok eşler arasında ki ilişki de dahi açık/net olarak konuşmama, eğitmeme bazında kullandım.. Cinselikte nelere dikkat edilmesi gerektiği, neyin ‘evet’ neyin ‘hayır’ olduğu haz ve isteklerle/arzu edilmeyen istenmeyenler günümüzde dahi genel olarak ne aile içinde ne de okul sıralarında değil, sokalar gazete sütunlarında, tv’lerde çarpık çurpuk ele alınmaktadır.
Dediğim boyutlarda ve tabudan arındırılmış eğitim ve öğretim cinselliğin kişideki gizemini eşler arasında çekiciliğini/ölçümünü yıkmaz.. Hatta isanı toplumsal açıdan günümüzden daha da ‘namuslu' kılar.
Cinselliği yıkan yok eden özünden uzaklaştıran tabudur. Ve maalesef bu temel sorunun toplumda hiç birimizin tasvip etmediği düzeylerde adi suçluluktan, cinsel tacize, kapanmadan/öldürmekten/doğramaktan fiziki saldırıya, tolumdan aykırılığa kadar varan suçlular oluşturmaktadır..
Son olarak: “….daha ayrıntılı yazarım, birileri de size çok kızarlar.
Ne güzel çekip gitmişti, bunu yeniden başımıza musallat ettin diye tabii :))))
Ve Doğrusu bununuzu pek anlamadım? Biraz açar mısınız? .
Birazdan bende netten çıkmak zorundayım.. bu gün itibariyle olabilecek sorularınıza/farklı yorumun-görüşünüze zaman bulur muyum bilemiyorum..
Saygıyla..
Nadir Bey, uzun yorumunuzun içinde katıldığım hususlar kadar katılamadığım hususlar da var. Yorumu şimdi gördüm, acilen çıkmak zorundayım. Alelacele şu kadarını söyleyip çıkacağım. Daha sonra fırsat bulursam size insanlıktan nasibini almamışlardan ancak zuhur edebilecek (paranoyam depreşmedi de o sözleri hak edenlerden biri idiysem) türden birkaç görüş daha arz edebilirim.
Yozlaşmış toplumlarda cinsiyet tabudur demişsiniz. Muhtemelen cinsellik ve cinsel konular demek istediniz. Cinsiyetin nasıl tabu olabileceğini anlayamadım. Diyelim ki cinselliği kastettiniz, emin olabilirsiniz bizden çok daha gelişmiş toplumlar var cinselliğin tabu olmadığı. Ama o zaman başka bir sorunla karşılaşıyoruz. İnsan hayvanlardan daha fazla geliştiği için mi giyinmeye başlayıp cinselliği daha gizli saklı hale getirdi, aslında bizler farkında değiliz de hayvanlar tabiatın sessiz sakin izleyen gerçek bilgeleri midirler?
Bu örnek sizin önermenize bir cevap teşkil ediyor mu?
Bence ediyor. Çok geç olmadan misafir olacağım yerde nete girme fırsatım olursa biraz daha ayrıntılı yazarım, birileri de size çok kızarlar.
Ne güzel çekip gitmişti, bunu yeniden başımıza musallat ettin diye tabii :))))
Bu şiir ile ilgili 26 tane yorum bulunmakta