MUHAMMED SURESİ
Adını, kendi güzel, adı güzel Muhammed’den alıyor. Kıtal suresi de denmiş. Medine’de inmiştir, hicretin hemen ardından nazil olduğunu anlıyoruz. Konusu: ilahi inşa süreci olan vahiy, hayatı mana ve anlamından soyutlayan hayvanlaşır demeğe getirir. Davası olan fedakârlık yapar. Fedakârlık yapmayanın davası yoktur. Sonunda da Allah için vazgeçilmez olduğunuzu düşünmeyin. Sizin yerinize yepyeni bir ümmet çıkarır.
Davet: Mekke’deki muhalefeti bırakmış, Medine’de iktidara geçiş kulvarına geçmiştir.
1. Tek dünyalı olduklarından tüm iyilikleri dünyevi çıkar için yaptıklarından dolayı ahireti unutmuşlardır. Dünyevi karşılık beklemişler ve karşılığını da almışlardır. SEBİLİLLH: Allah’ın yolu her geçtiği yerde, ey yolcu kalk ve yoluna koyul der. Allah insanı hiçbir zaman kıskanmaz. Çünkü Ona yetişmemiz mümkün değil.
2. Kur’an’da 4 yerde Peygamberimizin ismi geçer. İniş sırasına göre ilk bu surede geçmiştir. Muhammed, övülmüş, övülmeye layık manasına geliyor. O dönemde Muhammed diye bir nebinin geleceğini bekleyenler vardı. O dönem 6 kişide bu isim vardı. Pek kullanılan bir isim değildi.---BALEHUM: O düzelince insanın her eyleminin düzeldiği, o bozulunca her şeyin bozulduğu merkez, kalp, akılda diyenler var. Aklımız eylemimizin merkezidir. Aklımızda tasavvurumuz belirler, bu dosttur, düşmandır, kardır, zarardır gibi o tasavvuru kim inşa ediyorsa, onu o yönetir. Vahiy doğruya, şeytan ateşe götürür.
3. Hak ve batıl, anlam ve anlamsızlık. Batılın peşinde giden hayatı amaçsızlaştıranlardır.
Denizler ortasında bak yelkensiz bıraktın,
Öylesine yıktın ki bütün inançlarımı;
Beni bensiz bıraktın; beni sensiz bıraktın.