Leyl Suresi Şiiri - Osman Erdoğmuş

Osman Erdoğmuş
561

ŞİİR


10

TAKİPÇİ

Leyl Suresi


LEYL SURESİ

Mekkidir. Gece manasına gelir. Birinci ayetten adını alır.

Nuzül sırasında 9, resmi sıralamada 92. Sırada yer alır.

Geceye yemin edilmesinin bir sebebi de cahiliye aklı geceyi şer olarak görüyor. Tüm kötülüklerin gece geldiğini düşünüyorlar. Bu yüzden gecenin şer ilahı olduğunu tahayyül ediyorlar.

Kur’an, geceyi ilahlaştırmayın, oda sizin gibi bir mahlûktur diyor. Allah’ın rakibi gibi görmeyin. Zaten yemin edilen şey, Rabbi Allah olduğu için yemin edilir. Çekinecekseniz, korkacaksanız Allah’tan çekinin.

Kur’an’ın sebeb-i nüzulü insanlıktır. Bana inmiş bu sure diyebiliyorsan, Kur’an sana inmiş gibi olur.

Bazı ayetleri Şems Suresi tefsiri gibidir.

Servet ahlakını bize öğretiyor.

“Ala” ile “Fecr” sureleri arasında nazil olmuştur. Konusu: insanın malla ve servetle sınanmasıdır.

BİSMİLLAHİRRAHMANİRRAHİM

1. Çepeçevre kuşatıp, tamamıyla bürüyen gece şahit olsun. 16 sure var kasem “Vav” ı ile başlayan.

Yeminler başlı başına uyarıdır. Biz geceye şahidiz, gece de bize şahittir. Ey insan, sana şahit olanlar var. Sen kendine şahit misin?

Günah işlemeyi geceye bırakanlar, gece de şahittir unutmayın.

GECE; Cahiliyye devrini, küfrü, şirki anlatır. Batının Müslümanlara dünyayı zinden etmeleri, iç dünyalarının karanlığının yansımış halidir.

2. Ve gecenin kuşatmasını yarıp ortaya çıkan gündüz şahit olsun.

Gündüz doğuma benzer. Doğum vakti geldiğinde ona kimse engel olamaz. Onun için gündüzler esastır, geceler arızidir.

Geceyi asıl sanmayın ey mü’minler, gece gibi olan küfrün, nifakın, şirkin, cehaletin karanlığını sizi yıldıran bir şey olarak görmeyin.

Yani sizi korkutmasın, siz bir ışık olun. İmanla, irfanla, hikmetle, vahiyle, gayretle, himmetle, hizmetle o geceyi aydınlatın. Siz gecenin ayı olun.

Tutun ki gece, gecedir ama siz eğer vahiy güneşine dönük olarak yaşarsanız, vahiy güneşinden aldığınız ışıkla geceyi aydınlatır yolunuzu seçersiniz, yolunuzu kaybetmezsiniz.
Çünkü ay gecenin rehberidir.

3. Erkek ve dişinin yaratılması şahit olsun ki. Çift kutupluluğa dikkat çekiliyor.

4. Buyur Ya Rabbi dedik. O da; Ey insanlık sizin çabanızın, gayretinizin sonuçları ve nedenleri ayrıdır.

Ebubekirler ve ebucehiller. Ameller farklı olunca sonuçlarda farklıdır.

Farklılık Allah’ın yasasıdır. (Erkeklik dişilik, gece gündüz, hak batıl, iyi kötü) birer yasadır. Alternatifin olmadığı yerde irade düşünülemez.

Şimdi 3 özellik cennetlikler için,
3 özellikte cehennemlikler için sıralıyor.

5. EĞTA: Mülkün gerçek sahibinin Allah olduğuna inandı ve verdi.

Allah yolunda veren, çoğaldığını bilir. Gönüllü vermek zekat gibi değil.

VETTEKA: Sorumluluk bilincini kuşanarak verecek. Allah’ın hoşnut olmayacağı bir şekilde veremez. Allah’ın koyduğu hududu korumak.

6. HÜSNA: Kelime-i Tevhittir. Takvayı kuşanır, sevetini verirse Allah vermiş olduğunun çok daha güzeli ile mukabele eder. Cennet.

7. Cennetin yolunu, cennete giden yolu ona kolaylaştırırız.

İbadet ederken yüksünmez, verdimi gönülden verir, yaptığı iyilikten zevk alır.

Bazen beş para etmez şeyler için saatlerce, günlerce oyalanır, hiç zor gelmez. Hayırlı bir iş için hadi desen, bin dereden su getirir. Çünkü kolayı kolaylaştırılmamıştır.

8. BEHİL: Cimri davranan, verilmesi gereken yerde vermeyen.

MÜSTAĞNİ: Kişinin kendi kendini yeterli görmesi. Allah’tan habersiz gibi yaşaması.

Dünya nimetlerini eline geçirince ahret nimetlerine ihtiyacı olmayacağını zannetmesi.

9. “Esma-ül Hüsna” yı yalanlarsa. Allah’ın tüm mükemmelliklerin sahibi olduğunu, Allah’ın en cömert en zengin, Allah’ın veren, Allah’ın kimseyi aç açık bırakmayan olduğunu yalanlarsa. En güzeli yalanlamak bu.

Allah’ın mükemmel sıfatlarından birini sanki inanmazmış gibi yaparsa;

10. ĞÜSRA: Günahı çok kolay işlemek. Cehenneme giden amelleri koşarak yapmak.

5 ve 10, ayetler için şöyle bir olay anlatılır. (Sabit Bin Dahhan el Belevi) Medine’de evinin yanında bir hurma ağacı olan birinin hurmalarının bir kısmı yola bir kısmı da komşusunun bahçesine dökülür. Bahçesine dökülen komşusunun yetimleri vardır. Onlardan yerler ama mal sahibi cimridir. Her seferinde sakın ha deyip uyarır çocukları. Bir gün çocuklar yine dökülen hurmalardan yerken, adam çocukları hem azarlar hem döver. Yetimlerin sahibi olayı Resulullah’a anlatır. Oda hurma sahibini çağırır ve olayı anlatır. Adam doğrular. Buna mukabil Efendimiz ona cennette bir bahçe karşılığında, ondan ağacı vakfetmesini ister. Adam kıyamaz. Bunu duyan Hz. Sabit adamı bulur, pazarlık karşısında 40 ağaca 1 ağacı alır ve Resulullah’ın huzuruna varır. Sadece bir ağaç gölgesi duası karşılığında aldığı bir ağacı vakfeder.

11. Hayatımızı kolaylaştırmak için Rabbimizin bize verdiği mallar cehennemimiz olmasın.
Dolayısıyla mal sahibi olmak nedir veya malın insanın sahibi olması nedir biz bu örnekten bunu anlıyoruz.
12. Allah hidayet yolunu gösterir. Nasibi olan o yola girer. Kitap ve Peygamber göndermek gibi.

13. Bize önceliğin ahiret olduğunu göstermek için önce ahiret gelmiştir. Niçin? Sizin katınızda dünya öncelikli ama Allah’ın katında ahret.

Belki dünyada bir yer ve yurt edindin ama ahrette Allah’ındır.

14. Allah uyarıyor. Malınız cehenneminiz olmasın, malınız cennetiniz olsun.

Yani kendi malınızla cehenneminizi satın almayın, cenneti alın. Cehennemi ne kadar ucuz alırsanız alın pahalıdır, cenneti ne kadar pahalı alırsanız alın ucuzdur.

15. YESLA: Cehennemde yakıt olacak, odun gibi istiflenecek.

el’eşka; Allah’tan kopan, yani benliğini tanımayan kimse. Kendini bilmeyen Allah2ı nasıl bilsin.

16. Hakikati yalanlar ve Allah’a sırt döner. Cehennemin özelliklerini yalanlayan ve yüz çeviren.

17. ETKA: Allah’a karşı sorumluluğunun bilincinde olan. Günahın kokusunu yüreğinin burnuyla alacak, burnu o kokuyu alınca da yanaşmayacak.

Cehennemden uzak tutulacaklar, kim kulluk şuurunda olup, vazifelerini yapanlar.

18. Allah için malını veren, kirlerden arınır güzellikleri artar. Tıpkı ağacı budanma gibi. Verdikçe tarihe not düştü.

Hz. Ebubekir hakkında indiği rivayet edilir. Ümeyye bin Halef ve Hz. Bilal arasındaki hadise.

19. Karşılıksız verir, menfaat gütmez.

20. Rabbim razı olsun gerisi önemli değil der. Onun için verirken karşısındakinden ne teşekkür bekler, ne tebrik bekler, ne takdir bekler, hiçbir şey beklemez, sadece Rabbinin rızasını bekler.
21. Bir gün gelecek onlar razı olacaklar, yani bulduklarından razı olacaklar. Allah’ın rızasından razı olacaklar, Allah’ın rızasından daha büyük bir servet olmadığını görüp razı olacaklar.

Allah razı edecek. Allah kendisini razı edenleri razı eder.

HAYATA TAŞIMAK

1. KAİNAT YAPTIKLARIMIZA ŞAHİT.
2. İYİLİK YAPANLARIN YERİ AYRI KÖTÜLÜK YAPANLARIN YERİ AYRI.
3. ZORLUKLARI YENMEK İÇİN İBADETLERİMİZDEN ZEVK ALMALIYIZ.
4. ALLAH’IN RAZI OLDUĞU KULLAR KAZANACAKTIR.

Osman Erdoğmuş
Kayıt Tarihi : 2.3.2019 20:04:00
Yıldız Yıldız Yıldız Yıldız Yıldız Şiiri Değerlendir
Yorumunuz 5 dakika içinde sitede görüntülenecektir.
  • Hamza Özçelik
    Hamza Özçelik

    Mecnun ile bir mekteb-i aşk içre okurduk
    Ben Mushaf'ı hatm etdim o ''Ve'l-leyl'' ' de kaldı

    Cevap Yaz

TÜM YORUMLAR (1)

Osman Erdoğmuş